2012-06-30, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cruella de Vil
Öppna och fråga dem vad de vill? Passa även på att säga att du inte uppskattar besök så dags och be dem vänligen men bestämt att kontakta dig på mer "normala" tider, om de har något de vill säga.

Jo, jag får väl göra detta om det fortsätter. De saknar helt klart en spärr om de bara kan ringa och banka på dörrn mitt inatten men inte vågar göra detta på mer normala tider. Jag hade hellre uppskattat 1 lapp i brevinkastet isåfall. Jag får ta till modet att öppna dörrn nästa gång och ifrågasätta deras handlande. jävla nötter
Citera
2012-07-01, 00:57
Medlem
Jag har problem med några "grannar" på andra sidan vägen som spelar hög musik, och då är det inte bara "hög musik" utan det dånar i HELA kvarteret. Ringde tidigare till 114 14 men då fick jag som svar från en poliskvinna att jag "får leva med det" eftersom att det är helg. Ska folk verkligen få hålla på att väsnas så pass mycket mitt i natten på en helg? Jag bor i stockholm btw.
Citera
2012-07-01, 18:56
Medlem
bratemos avatar
Just nu är klockan kvart i 7 en söndag. Jag sitter och tittar på film på datorn, men hör grannens bas igenom allting.

Jag vill inte vara en jobbig granne som gnäller, hur kan jag på bästa sätt förklara för de två grabbarna som bor bredvid?

Vi är två grannar som jag vet störd, jag och tjejen (som jag är bekant med) som bor under dem.

Nyligen fick vi även ett "Nyhetsbrev" som vi får varje måndag, där vi uppmanas igen att visa hänsyn.

I skrivande stund, så sänktes det lite, sen höjdes det igen. Jag störs inte att han spelar musik, och jag skiter fullständigt i om han har förfest en fredag eller lördagkväll, då de alltid beger sig hemifrån senast 23, och det kan jag leva med.

Jag vill inte leva med att de ska spela musik med hög bas igång.

Jag har själv aldrig musik på, då jag har headset, och jag är alltid på min sambo att inte ha för hög volym för att inte störa grannar, dock står våra högtalare på ett tv-bord och på så sätt minskar vi basen lite.

Men som sagt, jag vill gärna vet hur jag på artigast sätt, för att inte förstöra grannsämjan och det blir ett gnällkrig, prata med honom så han fattar.

Kan tilläggas att de är jobbiga jävlar som meckar med sin bil hela tiden, släpar verktyg i trapphuset så det hörs massor, släpper vindsdörren ( en riktigt tung dörr ) och det smäller som fan i hela trapphuset. Har blivit väckt några gånger av detta.

Satte upp en lapp efter några månader när jag flyttade in, då de sprang och hoppade i trapphuset, och jag blev störd och väckt. Lappen i fråga löd, ungefär,

"Hej!
Du som springer i trapphuset, snälla sluta med det, jag blir störd och det går att gå.
Det vore jättesnällt
/bratemo's efternamn"

Detta läste de grabbarna, för jag hade balkongen öppen, och de SKRATTADE åt det och sa "vi springer ju inte, höhöhöh".

I övrigt har vi 6 B.R i mitt trapphus, där jag har bra kontakt med tre av dem, och ingen kontakt alls med den som bor längst mer, och jag stör mig på de vägg i vägg.
Citera
2012-07-01, 21:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratemo
Just nu är klockan kvart i 7 en söndag. Jag sitter och tittar på film på datorn, men hör grannens bas igenom allting......

Bäst är att du knackar på och pratar med dem personligen och förklarar att det är ett lyhört hus och ber dem sänka basen sedan kan du be dem följa med in till dig så får de själv höra hur det låter fast då kanske de tycker du överdriver, olika personer har olika hög toleransnivå gällande bas och andra ljud.

Risken med att skriva lappar är att de inte bryr sig och som du har märkt bara skrattar åt det
Citera
2012-07-01, 22:01
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Bäst är att du knackar på och pratar med dem personligen och förklarar att det är ett lyhört hus och ber dem sänka basen sedan kan du be dem följa med in till dig så får de själv höra hur det låter fast då kanske de tycker du överdriver, olika personer har olika hög toleransnivå gällande bas och andra ljud.

Risken med att skriva lappar är att de inte bryr sig och som du har märkt bara skrattar åt det

Jag var lite dryg och lat av mig, så besvarade deras bas-musik med att sätta igång vår bas något högre.

Tyvärr fattade inte inte vinken, så efter någon timme gav jag upp.

Det positiva är att de precis slutade ha basen igång nu, så det var skönt. Tänkte på att bjuda in dem, men flickvännen har inte varit hemma på hela helgen, så lägenheten är lite bombad. Will she be mad?
yes.
Will i care? No.

Eftersom jag inte visste vem det var som sprang, så satte jag upp en lapp, men skiter i det numera.

Hur som haver, så ska jag prata med dem imorgon.
Citera
2012-07-02, 09:09
Medlem
Cruella de Vils avatar
Dryg och lat? Snarare omogen. Att "ge igen med samma mynt" är på en femårings nivå. Dessutom gav du dem anledning att säga att även du spelar musik med hög bas. Uppå det ansåg du att det är okej att du stör dina grannar lite bara du får tyst på de andra grannarna som stör dig. Bra och logiskt tänkt.
Citera
2012-07-05, 11:10
Medlem
Jag känner en person som bor i en hyreslägenhet och har blivit terroriserad av grannen ovanför i flera år.
Han väcker henne flera gånger i timmen varje natt genom att banka i golvet.
Hon har flera gånger ringt och sagt åt honom att sluta, men han bara förnekar det.
Han öppnar inte dörren när man ringer på.
Hyresvärden vägrar göra något åt saken, han tror att hon bara inbillar sig.
Hon har provat med störningsjouren, men när de kom för att lyssna var han helt tyst tills de gick därifrån.
Vad ska man göra?
Hon är 75 år gammal och mår riktigt dåligt av att inte få sova.
Citera
2012-07-05, 11:13
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallstrom
Jag känner en person som bor i en hyreslägenhet och har blivit terroriserad av grannen ovanför i flera år.
Han väcker henne flera gånger i timmen varje natt genom att banka i golvet.
Hon har flera gånger ringt och sagt åt honom att sluta, men han bara förnekar det.
Han öppnar inte dörren när man ringer på.
Hyresvärden vägrar göra något åt saken, han tror att hon bara inbillar sig.
Hon har provat med störningsjouren, men när de kom för att lyssna var han helt tyst tills de gick därifrån.
Vad ska man göra?
Hon är 75 år gammal och mår riktigt dåligt av att inte få sova.

Be någon sova över hos din bekanta ett tag och vittna om det. Logga tid och datum när det händer. Om möjligt, spela in också.
Citera
2012-07-11, 17:57
Medlem
CaptainBloods avatar
Bor i ett större hyreshusområde på sveriges fjärde största ö... På parkeringen utanför har det senaste tiden stått en bil med fel på billarmet vilket gör att det går igång då och då och låter ca 20-30 sekunder för att sedan stänga av sig vilket börjar bli väldigt irriterande. För några nätter sedan startade det ca en gång var tjugonde minut om inte oftare... Bilens äger verkar ignorera saken, kan man vända sig någonstans och få bilen bortbogserad eller något då den stör boende i området?
Citera
2012-07-11, 19:02
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBlood
Bor i ett större hyreshusområde på sveriges fjärde största ö... På parkeringen utanför har det senaste tiden stått en bil med fel på billarmet vilket gör att det går igång då och då och låter ca 20-30 sekunder för att sedan stänga av sig vilket börjar bli väldigt irriterande. För några nätter sedan startade det ca en gång var tjugonde minut om inte oftare... Bilens äger verkar ignorera saken, kan man vända sig någonstans och få bilen bortbogserad eller något då den stör boende i området?

Skriv en arglapp och sätt den på vindrutetorkaren vetja
Citera
2012-07-15, 17:17
Medlem
bratemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBlood

Sätt en lapp, ägaren kanske bara är omedveten. Hade samma problem utanför min B.R, så tjejen satte en lapp på bilen och numera är det tyst.
Citera
2012-07-16, 20:01
Medlem
breathewillows avatar
Jag och min sambo bor i bostadsrätt, köpt 1 februari 2012. Efter en månad fick vi en muntlig tillsägelse på att vi är högljudda. Vi bad att få kommunicera med personen som framfört klagomålen, men denne ville vara anonym. Vi fick däremot en lista på datum och klockslag med anteckningar. En del gick att härröra till inflytt och renovering av kök (renovering under dagtid) men det mesta var ”tokspolningar”, skrik, ”attacker” mm.

Vi trodde att detta var överspelat, vi samtalade med styrelsen och förvaltaren och trodde det var utrett. Men nu har vi fått en skriftlig tillsägelse från föreningen där det beskrivs att vi inte bättrat oss med ”skrik, dunsar och högljudda konversationer”. Om vi inte bättrar oss beskrivs att vi förlorar rätten till vår bostadsrätt och tvingas flytta.

Till saken hör att vi beter oss som ett pensionärspar. Vi lyssnar ALDRIG på musik, har sällan bekanta över, går och lägger oss kl 22-22:30. Vi har inga djur eller barn. Vi för inte högljudda konversationer.

Vad göra?? Vi måste väl kunna få leva i vår bostadsrätt?

Så fort jag fick brevet försökte vi ringa till avsändaren, vilken gått för dagen. Ska ta kontakt med dem kl 8 imorgonbitti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in