Citat:
Ursprungligen postat av knekt sparv
Jag vet inte om det här inlägget riktigt passar i den här tråden, men jag försöker så här istället för att starta en ny:
Det handlar om ljud. Jag bor i bostadsrätt och är ganska tyst av mig. Igår kom min syster med familj på besök och de stannar i ett par dagar. Tidigare i morse (runt halv nio eller så) kom en tjej från våningen under och ringde på dörren. Hon var upprörd och sade att vi störde. Hon påstod även att det varit så varje lördagsmorgon sedan hon flyttade in för något år sedan - även om jag bott här mindre än ett år. Jag och svågern försökte förklara oss för henne, men hon ville inte lyssna och sade istället att hon skulle kontakta föreningen. Hur kan hon anklaga mig för något sådant, vad är acceptabelt och kan jag råka illa ut för det här? Jag mår verkligen dåligt över det här just nu, vad ska jag göra? Om jag kallas till föreningen och ord står mot ord? Skulle de kunna ha rätt att avhysa mig? Jag kan ju inte bevisa att jag inte fört oväsen.
Hon var även uppe i går kväll och ringde, runt kvart över nio, men då vågade jag inte öppna. Även detta var hon sur för när jag faktiskt öppnade.

Jag tror inte det händer så mycket, ta och prata med övriga grannar och fråga dem om de störs av dig vilket det förmodligen ej gör förutsatt att du inte lever om. För att bli vräkt eller avhyst krävs det att du skall få ett antal varningar från föreningen typ 3-5 st och att störningen skall vara dokumenterad av en oberoende person från tex störningsjouren som ni förhoppningsvis har.
Det kan vara svårt att lokalisera var ljud kommer ifrån i ett flerfamiljshus så antagligen är tjejen överkänslig eller så störs hon från ljud från en annan lägenhet, vidare får man acceptera att folk lever och således hörs när man bor i en lägenhet, tex att folk går på golvet och talar i normal samtalston samt använder toaletten och spolar i kranar osv. Kolla i ordningsstadgarna vad som står där, förmodligen står det något i stil med att man ej får leva om mellan 22-07.00, det betyder alltså inte att du ej får gå eller använda toaletten utan att man inte ska borra, spela hög musik eller ha högljudda fester mm.
Jag tycker att du ska prata med föreningen själv och förklara läget så de får höra din syn på saken också och inte bara tjejens, det är viktigt så de inte bara har tjejens syn på saken att utgå från. Det kan vara ide att försöka tala med tjejen i lugn och ro och fråga mer ingående vad hon störs av osv, om det ej är möjligt så kanske det är läge att ni träffas med någon/några representanter från föreningen närvarande och diskuterar saken närmare.
Tyvärr finns det folk som är överdrivet känsliga av sig och som tenderar att reta sig på ljud som är fullt normala i ett flerbostadshus då är det viktigt att de får klart för sig att det är sådant man får acceptera.
Sa tjejen exakt vad det var som hon störde sig på, var det att ni talade högt, spelade hög musik, slog i dörrar eller gick som en bunt elefanter så det ekade i hela huset? Vissa personer tenderar att stampa i golvet (medvetet eller omedvetet) vilket kan vara oerhört irriterande och det låter verkligen högt så har du en tendens till att gå på det viset kan det vara värt att tänka på och att inte gå med hälarna före / stampa ner dem i golvet när du går.
Edit
Såg att du skrev att tjejen har blivit störd varje lördag i flera års tid men att du endast bott där i ca ett år, det tyder på att det är någon annan som hon blir störd av och inte av dig, ta upp det på mötet eller när du talar med föreningen alternativt direkt med tjejen och påtala att det förmodligen är från en annan lägenhet oljudet kommer ifrån.