2012-06-26, 21:19
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaZy
hihi vi kör på den kombinationen med just nu och det fungerar. Sover som en bebis. Snackat med grannarna och alla är fly förbannade på vår kära granne och tydligen är det ett ärende på gång för vräkning enligt hyresvärden. Så vi får hålla ut nu helt enkelt.

Bra att det fungerar som en temporär lösning och förhoppningsvis blir ni av med grannen ganska snabbt dock får du tyvärr räkna med att det kan ta åtskilliga månader men om många granar klagar och störningarna är dokumenterade av störningjour + polis så är det bara en tidsfråga innan grannen är väck såvida han inte skärper sig men det låter inte som det.

Får rätta mig själv, mina grannar som levde rövare var på väg att bli vräkt men flyttade innan processen var klar, de stolpskotten flyttade mitt i natten, man undrar hur de tänkte egentligen
Citera
2012-06-27, 15:19
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du tror väl för guds skull inte att hyresgästföreningen skulle stå och ljuga om ärenden dom drivit i sin egna tidning

Ps, bara för att något är svårt så betyder det inte att det är omöjligt för det finns situationer där hyresvärden kan åläggas att göra ljuddämpande åtgärder även i äldre fastigheter hur mycke du än påstår motsatsen.

Gammalt inlägg men här har du en länk ifrån Hyresgästföreningens egna tidning (HemHyra).

http://www.hemhyra.se/tips/lyhorda-hus-sa-svart-ar-det-att-fa-varden-att-tysta-dem-9503

Bara att läsa där så får du se vad som gäller, bättre att du tar reda på lite fakta innan du sprider en massa trams.

Senast redigerad av MrRask 2012-06-27 kl. 15:22.
Citera
2012-06-27, 17:21
Medlem
ambigues avatar
Måste få skriva av mig lite angående en av mina grannar.

Jag bor i lägenhet, bostadsrätt, min mamma äger den (jag bor hemma), på nedersta våningen.
Mellan vårat hus och lägenhetshuset bredvid har några lägenheter så kallade loggior, som stora balkonger i princip bara att dom har 3 "väggar". Se bild; http://img833.imageshack.us/img833/9858/balkong.jpg, röda markeringen är där balkongerna är byggda, jag bor i hus A.

Min granne som bor högst upp i huset och har sin balkong ovanför mig klagar på att jag röker på balkongen, att röken "sugs in" på hennes balkong eftersom den är i vinkel(?) som hon säger.
Senast idag när jag tog en cigg balkongen började hon skrika där uppe "Nu är hela min balkong fylld av rök!!"
Stäng dörren då säger jag, och hon kontrar med "Varför röker du inte inne i lägenheten?"
Jag - För att jag inte vill att det ska lukta rök i hela lägenheten såklart
Grannen - Nej exakt, och jag vill inte att det ska lukta rök på balkongen, det är bara att gilla läget!!
Sen hör jag också hur hon muttrar "korkade brud"

Jag kan verkligen förstå henne, alla gillar inte rök, men just när hon säger till mig att jag "bara ska gilla läget" tänker jag bara att det är ju för fan hon som bara ska gilla läget. Om man bor i en lägenhet med balkong så finns det väl alltid en risk att någon av grannarna röker. Det finns inga regler alls som säger att jag inte skulle få röka på balkongen. Hon skulle ju kunna röka hur mycket hon ville, hon har ingen lägenhet ovanför sig, men är det bara hon som ska ha den lyxen att få göra vad hon vill på balkongen eller?
Hennes lösning är jag ska gå ut på gården eller ställa mig utanför porten varje gång jag vill ta en cigg, något jag fan inte tänker göra.

Jag är skitsur, känner dessutom att jag blir jävligt påhoppad just för att jag är ung, hade det varit en 70-årig tant som satt och tog en cigg tror jag inte hon skulle skrika på det sättet som hon gör på mig.

Ursäkta för wall of text, men jag vill höra era åsikter om det här.
Citera
2012-06-27, 19:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Bara att läsa där så får du se vad som gäller, bättre att du tar reda på lite fakta innan du sprider en massa trams.
Är väl snarare så att du saknar den mentala kompetens som behövs för att förstå vad jag skrivit att något är svårt betyder inte att det är omöjligt...
Citera
2012-06-27, 19:28
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ambigue
Måste få skriva av mig lite angående en av mina grannar.

Jag bor i lägenhet, bostadsrätt, min mamma äger den (jag bor hemma), på nedersta våningen.
Mellan vårat hus och lägenhetshuset bredvid har några lägenheter så kallade loggior, som stora balkonger i princip bara att dom har 3 "väggar". Se bild; http://img833.imageshack.us/img833/9858/balkong.jpg, röda markeringen är där balkongerna är byggda, jag bor i hus A.

Min granne som bor högst upp i huset och har sin balkong ovanför mig klagar på att jag röker på balkongen, att röken "sugs in" på hennes balkong eftersom den är i vinkel(?) som hon säger.
Senast idag när jag tog en cigg balkongen började hon skrika där uppe "Nu är hela min balkong fylld av rök!!"
Stäng dörren då säger jag, och hon kontrar med "Varför röker du inte inne i lägenheten?"
Jag - För att jag inte vill att det ska lukta rök i hela lägenheten såklart
Grannen - Nej exakt, och jag vill inte att det ska lukta rök på balkongen, det är bara att gilla läget!!
Sen hör jag också hur hon muttrar "korkade brud"

Jag kan verkligen förstå henne, alla gillar inte rök, men just när hon säger till mig att jag "bara ska gilla läget" tänker jag bara att det är ju för fan hon som bara ska gilla läget. Om man bor i en lägenhet med balkong så finns det väl alltid en risk att någon av grannarna röker. Det finns inga regler alls som säger att jag inte skulle få röka på balkongen. Hon skulle ju kunna röka hur mycket hon ville, hon har ingen lägenhet ovanför sig, men är det bara hon som ska ha den lyxen att få göra vad hon vill på balkongen eller?
Hennes lösning är jag ska gå ut på gården eller ställa mig utanför porten varje gång jag vill ta en cigg, något jag fan inte tänker göra.

Jag är skitsur, känner dessutom att jag blir jävligt påhoppad just för att jag är ung, hade det varit en 70-årig tant som satt och tog en cigg tror jag inte hon skulle skrika på det sättet som hon gör på mig.

Ursäkta för wall of text, men jag vill höra era åsikter om det här.

Finns det inget regelverk kring detta som förbjuder balkongrökning så lär din granne inte kunna göra så mycket (det finns inom vissa bostadsområden förbud mot att röka på balkongen så det existerar). Dock får du leva med att hon lär vara sur på dig vilket jag kan förstå, kanske du ska testa att snusa istället så slipper du höra grannens klagomål och du kan snusa inomhus utan att det luktar nämnvärt / alls.
Citera
2012-06-27, 19:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Sen är de lite lattjo att du hänvisar till en tidning som även innehåller artiklar om bl.a hyresgäster som fått sänkt hyra och fönsterbyten pga buller bra jobbat pg...
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-06-27 kl. 19:44.
Citera
2012-06-28, 10:46
Medlem
Tyvärr är grannar ibland hänsynslösa varelser som förstår bara maktens språk, d v s att man sätter hårt mot hårt. Inget jag förespråkar men vad gör man när du försöker kommunicera med idioterna på att snällt och vänligt sätt men de låtsas som om inget. Eftersom lagen i Sverige på just detta område är så vag att jag knappt kan fatta att det är sant. Så är det inte i t ex Tyskland. Och att inhenting har hänt på detta område lagmässigt under många år har jag fortfarande svårt att förstå. Vad gör våra politiker/makthavare. Tillsätter betydelselösa utredningar, det ena efter den andra. Själv bor jag i ett område där det är barnfamiljer, bland annat. Det ska spelas boll, gapas, köras Go car och allt som innebär detta oljud. För att ingen ska tro att jag är en gnällig gubbe så är jag i övre trettioårsåldern och sjölv med barn. MEN, mina barn får inte gapa och skrika hur som helst och störa omgivningen, mina barn får inte springa på övervåningen och störa de som bor bredvid för då skulle det garanteras höras in till dem (bor i ett radhusområde), osv. Allt som heter respekt. Och ja, jag har inga problem att vara kaxig men tror fortfarande på kommunikation mellan människor. Själva så har vi grannar på en sida som envisas om att väcka oss på morgnarna med sin dunder när de ska iväg. Det idiotiska uttalet "man ska kunna leva" som bönderna har tagit med sig hit är förlegat. Vill man "leva" på ett sätt som stör andra människor, flytta ut i skogen då. Eftersom de som stör skulle garanterat inte uppskatta om man satte 400 w baslåda mot deras vägg. Ibland förstår jag inte hur människor tänker
Citera
2012-06-28, 18:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
men tror fortfarande på kommunikation mellan människor.
Kommunikation funkar inte så bra när folk är så förbannat osociala :/ efter att ha läst på internet under rätt många år har jag fått uppfattningen att det är mer regel än undantag att grannar kanske på sin höjd hälsar på varann om ens det :/ av 120 grannar jag har nu är det 2st alkisar som är sociala, 2-3st som är lite sociala pga delade intressen men resten hälsar knappt tillbaka när man säger hej.
Citera
2012-06-30, 20:14
Bannlyst
Jag bor i en bostadrätt, ensam i en trea. Häromdagen när jag kom hem från jobbet och tänkte koppla av med en bärs och kolla lite tv. klockan var väl efter 01. Så efter en kvart så ringde det på dörrn och bankades. Jag såg att tv ljudet var på 13 normalt 25 för att man ska höra något. Jag sänkte till 8 och efter en stund ringde de på igen. jag höde knappt tvn själv men grannarna gjorde det? Blir galen när idioter till grannar stör en vid 03. Detta störande moment som en av grannarna sysslar med är oacceptabelt. Detta händer oftast mellan 01-03 och jag vet fortfarande ej vem av dessa nötter det är för inte fan tänker jag öppna dörrns så sent för att argumentera. När jag träffar på grannarna i trappen så hälsar vi men ingen tar upp något av det nämnda. Hur ska man göra i det här fallet. Fortsätter detta så kommer jag nog bli vansinnig. Vad skulle ni ha gjort själva?
Senast redigerad av assyria 2012-06-30 kl. 20:18.
Citera
2012-06-30, 20:53
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assyria
Jag bor i en bostadrätt, ensam i en trea. Häromdagen när jag kom hem från jobbet och tänkte koppla av med en bärs och kolla lite tv. klockan var väl efter 01. Så efter en kvart så ringde det på dörrn och bankades. Jag såg att tv ljudet var på 13 normalt 25 för att man ska höra något. Jag sänkte till 8 och efter en stund ringde de på igen. jag höde knappt tvn själv men grannarna gjorde det? Blir galen när idioter till grannar stör en vid 03. Detta störande moment som en av grannarna sysslar med är oacceptabelt. Detta händer oftast mellan 01-03 och jag vet fortfarande ej vem av dessa nötter det är för inte fan tänker jag öppna dörrns så sent för att argumentera. När jag träffar på grannarna i trappen så hälsar vi men ingen tar upp något av det nämnda. Hur ska man göra i det här fallet. Fortsätter detta så kommer jag nog bli vansinnig. Vad skulle ni ha gjort själva?

Skaffa ett tittöga till dörren så kan du kolla genom den vem det är som ringer på så kan du ta diskussionen någon dag istället. Bankar de på dörren även när du inte har på någon tv eller stereo osv?
Citera
2012-06-30, 20:57
Medlem
Cruella de Vils avatar
Öppna och fråga dem vad de vill? Passa även på att säga att du inte uppskattar besök så dags och be dem vänligen men bestämt att kontakta dig på mer "normala" tider, om de har något de vill säga.
Citera
2012-06-30, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Skaffa ett tittöga till dörren så kan du kolla genom den vem det är som ringer på så kan du ta diskussionen någon dag istället. Bankar de på dörren även när du inte har på någon tv eller stereo osv?

Jag har ett tittöga men har inte kollat än då jag känner obehag mitt inatten. dessutom så knarrar golvet när man går fram haha. men får väl göra detta om det fortsätter. Nää, endast vid tv ljud. De är visst helt 100 på att det är jag annars hade de väl inte ringt och bankat. ljudet är knappt hörtbart men det hörs tydligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in