Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-03, 18:44
  #37
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Nej det är inte bara att landa på en färja.
Du verkar smått efterbliven och har svårt att ta till dig råd.

Jag tycker du ska köpa en drönare för 30 000 kronor och så tar du med den till järnvägen o försöka landa på ett passerande tåg. Eller åk ner till hamnen i Göteborg o landa på ett utgående skepp.
De blir nog glada över den fina presenten.

Han drömmer bara. Han skulle kanske kunna flyga 10-15 mil bort med tekniken han får tag på - men att sen landa någonstans tilltänkt förutom ett öppet fält är helt befängt att tro.

Vind,dålig bild, och det tar alltså lång tid för bilden att transmitteras, gör det jävligt svårt. visst gyro och gps ner på fitthåret hjälper dig till att klara det omöjliga, fast att lyckas flera gånger.....
4G, GPS, Guds hand - you name it. glöm det TS.

Börja med en drönare, smuggla saker mellan Danmark-Sverige eller Sverige-Norge. då kan du ha en mottagare på plats, kan bara flyga med satt höjd och gps.
Citera
2019-01-14, 20:53
  #38
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Om jag landar på taket när tåget står still är det väl inga problem? Vad behövs i inköp?

Jag tror det kan bli problem med att den blåser bort på ett tåg eller en båt. Du kanske kan utrusta den med en elektrisk magnet som håller fast den på en metallyta. Men då är problemet med ström.
Jag tror att just solcellerna kommer väga mest vilket ställer till det. Jag har aldrig sett en drönare som tar med sig solceller för att ladda vid landning och sedan flyga vidare.

Kanske går det sätta 3x3 dm solceller ovanför propellrarna och så påverkar det inte flygförmågan så mycket som en kan tro. Då många drönare idag klarar förvånansvärt mycket blåst.

Laddtiden kan bli kritiskt, då jag undrar hur fort det går ladda med solceller. Jag antar du behöver kunna flyga din drönare 1 timme iaf, vilket riskerar att du måste ta med ett extra batteri, vilket lägger extra vikt på drönaren. Du behöver alltså planera väl var du ställer drönaren på laddning. Jag tror att hustak till hyreshus är ypperliga för det.

Det jag egentligen skulle rekommendera är att flyga drönaren 3 mil, sedan landa och låta den ladda en hel dag. Sedan flyga vidare 3 mil osv. Det finns ofta vattentorn här och var där en drönare kan landa.
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2019-01-14 kl. 20:56.
Citera
2019-05-10, 00:30
  #39
Medlem
fittas avatar
Du skriver mycket om att landa på tåg så här kommer en ny idé...

Varför inte ladda drönaren med hjälp av öppna ledningar? Alltså tågledningar.

Du behöver bara någon typ av krok, och sen "landar" du på en elledning och laddar upp via den?
Citera
2019-05-10, 10:51
  #40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Du skriver mycket om att landa på tåg så här kommer en ny idé...

Varför inte ladda drönaren med hjälp av öppna ledningar? Alltså tågledningar.

Du behöver bara någon typ av krok, och sen "landar" du på en elledning och laddar upp via den?

Lycka till att hitta en portabel laddutrustning till en drönare och som kan hantera 16000 volt och minst 1000 ampere.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback