2018-11-29, 13:49
Medlem
Luness avatar
Tja, skulle det vara möjligt att resa världen runt med en drönare?

Min tanke är att ha en liten drömare som är försedd med en kamera, som jag styr radiostyrd kopplat till en skärm, typ som ett datorspel fast på riktigt i realtid.

Problemet ligger dels i distansen, går det att lösa en radiostyrning eller motsvarande som kan styras från så långa avstånd?

Det andra problemet är batteri, både för motorn samt kameran. Ett stort batteri skulle kunna hålla mer ström, men å andra sidan väger det också mer.

Min tanke är, att för att spara batteri, använda mig av andra färdmedel en drönaren. T.ex kan jag landa drönaren på ett tåg tak, eller på en båt, buss eller liknande, under tiden så stängs motorn av samt kameran för att spara batteri. Har också funderat på någon form av solenergi men det kan nog bli svårt

Tankar och idéer?
Citera
2018-11-29, 13:59
Medlem
Enklast är väl o stoppa in drönaren i ett paket o sedan skicka den den jorden runt.

Rent tekniskt går det väl o göra lite som du beskriver. Kan man fjärrstyra en bil på planeten Mars under månader/år så kan man fjärrstyra en drönare här på jorden.
Risken är dock att någon stjäl den, skjuter sönder den eller idkar bisarrsex med din drönare om de får fatt i den.

Känns som ett dyrt projekt om du ska fjärrstyra den från andra sidan jorden o ladda upp den med solceller.
Citera
2018-11-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes

Min tanke är att ha en liten drömare som är försedd med en kamera, som jag styr radiostyrd kopplat till en skärm, typ som ett datorspel fast på riktigt i realtid.

Problemet ligger dels i distansen, går det att lösa en radiostyrning eller motsvarande som kan styras från så långa avstånd?

Det andra problemet är batteri, både för motorn samt kameran. Ett stort batteri skulle kunna hålla mer ström, men å andra sidan väger det också mer.

Min tanke är, att för att spara batteri, använda mig av andra färdmedel en drönaren. T.ex kan jag landa drönaren på ett tåg tak, eller på en båt, buss eller liknande, under tiden så stängs motorn av samt kameran för att spara batteri. Har också funderat på någon form av solenergi men det kan nog bli svårt

Tankar och idéer?

I framtiden kan du nog göra det utan problem
Citera
2018-11-29, 14:07
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Enklast är väl o stoppa in drönaren i ett paket o sedan skicka den den jorden runt.

Rent tekniskt går det väl o göra lite som du beskriver. Kan man fjärrstyra en bil på planeten Mars under månader/år så kan man fjärrstyra en drönare här på jorden.
Risken är dock att någon stjäl den, skjuter sönder den eller idkar bisarrsex med din drönare om de får fatt i den.

Känns som ett dyrt projekt om du ska fjärrstyra den från andra sidan jorden o ladda upp den med solceller.
Ett paket försedd med kikhål för en kamera hade också varit ett kul projekt, då behövs bara ett stort batteri samt kameror vinklade åt alla håll, frågan är var man ska skicka det..

För att fjärrstyra en liten drönare, med kamerabatteri och motorbatteri för att va igång i någon veckas tid, vad krävs?

Om den är liten och tyst är det ju en fördel, för att undvika uppmärksamhet, om jag håller mig till tågtak och tak på båtar och dylikt bör stöldrisken vara låg
Citera
2018-11-29, 14:19
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
I framtiden kan du nog göra det utan problem
En liten och relativt tyst drönare som drar snålt med batteri, både för motor och kamera, samt ett batteri med relativt stor kapacitet, borde väl räcka? Jag är inte insatt i drönare, finns det inte något lämpligt tillgängligt på marknaden?

Sen behövs såklart distansen som inte alla klarar, men tekniken finns ju där somsagt, med tanke på mars.

Jag behöver kunna stänga av både motor och batteri, för att spara ström, på så sätt kan jag spara mycket ström. Beroende på var jag reser, kommer drönaren utsättas för värme, kyla och väder, t.ex brukar mobiler ladda ur snabbt i kyla, men det finns iuförsig batterier som klarar sånt, den behöver såklart vara vattenresistent också

Jag tror det skulle gå att spara mycket batteri, tänk såhär

Om jag utgår från stockholm, så landar jag på ett tåg som går ner till köpenhamn, under restiden stänger jag av drönaren och lagom till ankomsten i kbh sätts den igång, jag flyger då vidare till en hamn, kanske via tåg och bussar, för att ta mig ombord på en båt som går till Marocko, jag landar drönaren högt upp på något tag och stänger av, kanske sätter igång den under färden för att kolla läget, på plats i Marocko fortsätter jag vidare in i Afrika via tåg, bilar och liknande, nu har ju inte just Afrika speciellt bra infrastruktur men ni förstår tanken

Hade varit kul att utforska Mogadishu, eller varför inte den där ön där en ”missionär” blev mördad, North Sentinel Island? lovar att sända live på flashback om jag når dit
Citera
2018-11-29, 14:28
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ja.
Citat:
Vad trevligt.

Citat:
Ja. Om du använder en kortvågsradio så kan du styra den över hela planeten, utan problem.

Citat:
Solceller. Det finns ingen annan lösning.
Citat:
Den kommer gå sönder när du landar på ett rörligt föremål. Skit i den tanken.
Tankar och idéer?[/quote]
Det är fullt genomförbart, men mycket dyrt.
Citera
2018-11-29, 14:29
Medlem
Miss-Brukares avatar
Sätt solpaneler på drönarens "tak" och styr via satellit.
Citera
2018-11-29, 14:30
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Den kommer gå sönder när du landar på ett rörligt föremål. Skit i den tanken.

Det är fullt genomförbart, men mycket dyrt.
Om jag landar på taket när tåget står still är det väl inga problem? Vad behövs i inköp?
Citera
2018-11-29, 14:31
Medlem
Du kanske kan jacka in dig på USAFs system? De spränger sönder blattar i Afghanistan från en barack i Texas. Så bevisligen går det. Om du har tillgång till väldigt dyra satellitlänkar och drönare som kostar hundra miljoner.
Citera
2018-11-29, 14:35
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Du kanske kan jacka in dig på USAFs system? De spränger sönder blattar i Afghanistan från en barack i Texas. Så bevisligen går det. Om du har tillgång till väldigt dyra satellitlänkar och drönare som kostar hundra miljoner.
Men dessa drönare åker väl raka vägen genom luften på egen maskin? Min drönare behöver inte ha sådan kapacitet, då jag ska utgå från att ”planka” på tåg, båtar, bussar, bilar mm. Den behöver heller inte bära några bomber, endast batteri och kamera

Det största problemet kanske blir radiostyrningen?
Citera
2018-11-29, 14:38
Medlem
AX64s avatar
Styrningen och videoöverföringen från något längre avstånd blir väldigt knepiga. Radiovågorna som används för drönare har kort räckvidd.

De alternativ du har för styrning är att kommunicera via wifi (där det finns) eller mobilnätverket (röst, data och/eller SMS). Bäst vore om du kunde kommunicera via satelliter som sköter GPSer, men där har du nog inte möjlighet att skicka dina egna signaler som du ju behöver ha för att kunna styra åbäket. Lägg i överföringen av instruktioner på grund av avståndet gör det nog inte heller lätt att få drönaren att överleva diverse problem som kan uppstå. För videoöverföring är alternativen än mer begränsade - wifi eller mobildatatrafik där det finns täckning. Batteriet är i sammanhanget det minsta problemet egentligen.

Tror tyvärr inte du kommer mycket längre än till utkanten av byn hur du än gör, såvida du inte tänker investera stora summor pengar på att ge detta en liten chans att fungera. Om idén intresserar dig så kanske ett enklare och roligare experiment vore att tejpa en mobilkamera på valfritt vilt djur som du sedan kan följa tills antingen uppkoppling eller ström försvinner.
Citera
2018-11-29, 14:41
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Om jag landar på taket när tåget står still är det väl inga problem? Vad behövs i inköp?
Det finns ingen anledning till att landa på tåg.

Du behöver, mellan tummen och pekfingret, göra inköp på runt 5-10 miljoner för att lyckas med detta. Minst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in