2018-11-30, 11:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ge upp tanken på att landa på tågtak.
Dels har du elledningar som du kan krocka med. Du har överslagsrisken från elledningarna. Sedan kommer drönaren blåsa av när tåget drar på i över 100 km/h.
Hur ska du förankra drönaren mot tågtaket?

Fortsätt drömma men detta är ett projekt för den med djupa fickor.

Jag är helt enig med dig. Tågtaksidén saknar verklighetsförankring.

Hur djupa fickorna ska vara vet jag inte, men om TS på fullt allvar vill försöka realisera detta så tror jag på:
1. Studera dessa projekt till en punkt när god förståelse för alla delar finns. Det gäller både teknik och logistik (Se länkar ovan, för att komma igång. Sök sedan vidare efter fler detaljer.).
– The Spirit of Butts' Farm (August 11, 2003)
– Solar-powered 81-hours flight successful: A new endurance world record! (July 20, 2015)

2. Utforma den egna tekniska lösningen och realisera den.
Den kanske ska vara lik 81-timmarsplanet ovan? Den kanske ska se ut på ett annat sätt? Utformningen av lösningen kommer att styras av några kravparametrar som:
– Krav på payload.
– Nödvändig räckvidd för att klara överfarter över oceaner eller till/från öar i oceaner.
– Vädertålighet.
– Styrbarhet från marken i kombination med autonom styrning vid längre distanser ser jag som självklarheter.
– GPS, lämplig styrdator och någon form av satellitkommunikation ser jag som nödvändiga.

Satellitkommunikationen kan man kanske avvara, men att löpande via telemetri få information om position, höjd, hastighet, batteristatus etc. skulle jag sätta stort värde på. Inte minst för att efter ett eventuellt misslyckande kunna, i en efteranalys, fastställa orsaken till misslyckandet. Så att man kan rätta till felet inför nästa försök. Om farkosten försvinner utan att man vet varför är ingen bra startpunkt inför nästa försök.

Som jag skrev ovan så tror jag att en uppdelning på tre delprojekt kan vara ett sätt att börja och sedan komma vidare när det gäller genomförandet. Efter det att minst en, helst tre, prototyper har byggts.
1. Genomför och filma en flygning runt det egna länet. Kan genomföras i ett pass, utan landning.
2. Genomför och filma en flygning runt Sverige. Ska kunna genomföras i ett pass, utan landning.
3. Genomför och filma en flygning Jorden runt. Kommer troligen att kräva ett antal mellanlandningar.

Mellanlandningar är bl.a. nödvändiga för att invänta lämpligt väder.

Filmningen bör kanske varieras mellan normal och time-lapse för att begränsa datamängden. Vid t. ex. oceanöverfarter och vid stora delar av långflygningar räcker time-lapse. Alternativt öka payload och ta med tillräcklig minneskapacitet. Minnesinnehåll bör tömmas och skickas "hem" vid markuppehåll.

Det finns många fler detaljer i detta, men det är väl det som är TS tanke med detta? Att klura ut detaljerna så att det kan genomföras?

Att det är genomförbart anser jag bevisas av de två rödmarkerade projekten ovan. Om TS klarar av det blir upp till honom/henne själv att bevisa!

Jag ser fram mot en serie av YouTubu klipp från resan Jorden runt! Jag hoppas, men jag håller inte andan under tiden.

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-30 kl. 11:55.
Citera
2018-11-30, 12:03
Medlem
Trolltestets avatar
Behöver man inte en antenn som är typ stor som 13 fotbollsplaner om man skall skicka radiosignaler till andra sidan jorden?
Citera
2018-11-30, 12:17
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Behöver man inte en antenn som är typ stor som 13 fotbollsplaner om man skall skicka radiosignaler till andra sidan jorden?

Man behöver nog flera i det formatet då jorden är rund och radiovågor inte tar sig speciellt långt ner i jordskorpan.
Citera
2018-11-30, 13:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Man behöver nog flera i det formatet då jorden är rund och radiovågor inte tar sig speciellt långt ner i jordskorpan.

Då är det nog både enklare och billigare att utnyttja något av dom satellittelefonsystem som finns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_phone

Då behöver inte antennen vara stor.
Om data skickas t.ex. med SMS kan kostnaden bli rimlig. Det varierar mellan olika system, så det är bäst att kolla innan man väljer system.

Ska man skicka video via satellittelefon så blir det nog dyrt. Då tror jag att det är bättre att spara video på minneskort och få medhjälpare att skicka hem innehållet vid mellanlandningar.

Citera
2018-11-30, 13:33
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Då är det nog både enklare och billigare att utnyttja något av dom satellittelefonsystem som finns.

https://en.wikipedia.org/wiki/Satellite_phone

Då behöver inte antennen vara stor.
Om data skickas t.ex. med SMS kan kostnaden bli rimlig. Det varierar mellan olika system, så det är bäst att kolla innan man väljer system.

Ska man skicka video via satellittelefon så blir det nog dyrt. Då tror jag att det är bättre att spara video på minneskort och få medhjälpare att skicka hem innehållet vid mellanlandningar.

Hur tillförlitlig är satellitkommunikationen vid dåligt väder?
Citera
2018-11-30, 13:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Hur tillförlitlig är satellitkommunikationen vid dåligt väder?

"Sat phones are rarely affected by violent storms and, depending upon their system architecture, work virtually anywhere in the world. The devices weigh a few ounces and may be about the same size as your cell phone."

https://www.forbes.com/sites/marcweb.../#4b6303bd647d

Några alternativ:
http://www.globalmarinenet.com/top-5...cy-responders/

Lite (forum-) diskussion om tillförlitlighet:
http://caravanersforum.com/viewtopic.php?t=30365

Jag skrev forum-diskussion eftersom jag tycker att man ska ta med i beräkningen att informationen som finns där inte nödvändigtvis är tillförlitlig.

Jag bär inte omkring på en sat-phone som reserv, men jag vet dom som gör det. Jag gissar att det är för att försäkra sig om kommunikation även vid större terroristattack, krig, naturkatastrof eller el-kollaps t.ex.
För nyckelpersoner inom t.ex. politik och näringsliv gissar jag att det är vanligt förekommande?

Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-30 kl. 13:56.
Citera
2018-12-02, 21:41
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Ge upp tanken på att landa på tågtak.
Dels har du elledningar som du kan krocka med. Du har överslagsrisken från elledningarna. Sedan kommer drönaren blåsa av när tåget drar på i över 100 km/h.
Hur ska du förankra drönaren mot tågtaket?

Fortsätt drömma men detta är ett projekt för den med djupa fickor.

Citat:
Jag är helt enig med dig. Tågtaksidén saknar verklighetsförankring.
Sugpropp skulle kanske funka, annars finns det utrymme längst fram och bak, samt mellan vagnarna, där drönaren kan landa

Detta skulle kunna vara ett sätt att ladda drönaren på https://m.youtube.com/watch?v=ZyfXvFicp8M

På tågtak skulle den kunna laddas upp samtidigt, antagligen mellan vagnar och dylikt också då det är tillräckligt nära högspänningsledningen
Citera
2018-12-02, 21:45
Medlem
Luness avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Drönare försedd med modem för 4G borde väl fungera utmärkt https://www.youtube.com/watch?v=dxj8...&persist_app=1

Ett glidflygplan man tappar kontakten med fortsätter ju framåt, en drönare bromsas ju mer upp, men min tanke med denna resa är att använda en liten drönare, som tar sig fram genom främst andra färdmedel istället för egen maskin, och när den flyger av egen maskin kommer det vara främst i städer
Citera
2018-12-02, 23:52
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Drönare försedd med modem för 4G borde väl fungera utmärkt https://www.youtube.com/watch?v=dxj8...&persist_app=1

Ett glidflygplan man tappar kontakten med fortsätter ju framåt, en drönare bromsas ju mer upp, men min tanke med denna resa är att använda en liten drönare, som tar sig fram genom främst andra färdmedel istället för egen maskin, och när den flyger av egen maskin kommer det vara främst i städer

Ska du inte flyga runt Jorden? I så fall har du några oceaner som ska passeras. Där är det dålig 4G-täckning.

Citera
2018-12-03, 00:00
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ska du inte flyga runt Jorden? I så fall har du några oceaner som ska passeras. Där är det dålig 4G-täckning.

Det är bara att landa på en färja, en container för en bananbåt eller liknande, detta gör att resan inte kräver speciellt mycket av drönaren egentligen, lång batteritid både för motor och kamera är såklart att föredra, men om jag fixar en liten anordning till den som ryssarna i länken ovan så finns det bra med tillfällen att fylla på med ström

Den måste tåla regn/fukt samt värme och kyla med

Vilka städer världen över har dålig teckning? Vilken världsdel tycker ni jag ska besöka först?

Det hade varit kul att besöka något resmål som man inte kan/bör besöka på riktigt
Senast redigerad av Lunes 2018-12-03 kl. 00:05.
Citera
2018-12-03, 18:28
Medlem
Nej det är inte bara att landa på en färja.
Du verkar smått efterbliven och har svårt att ta till dig råd.

Jag tycker du ska köpa en drönare för 30 000 kronor och så tar du med den till järnvägen o försöka landa på ett passerande tåg. Eller åk ner till hamnen i Göteborg o landa på ett utgående skepp.
De blir nog glada över den fina presenten.
Citera
2018-12-03, 18:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
men om jag fixar en liten anordning till den som ryssarna i länken ovan så finns det bra med tillfällen att fylla på med ström

samt ett ypperligt tillfälle för dig att bli arresterad för terrorism eftersom ditt försök säkerligen kommer att leda till kortslutning med påföljande tågbrand med många och svåra personskador som följd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in