Citat:
Ge upp tanken på att landa på tågtak.
Dels har du elledningar som du kan krocka med. Du har överslagsrisken från elledningarna. Sedan kommer drönaren blåsa av när tåget drar på i över 100 km/h.
Hur ska du förankra drönaren mot tågtaket?
Fortsätt drömma men detta är ett projekt för den med djupa fickor.
Dels har du elledningar som du kan krocka med. Du har överslagsrisken från elledningarna. Sedan kommer drönaren blåsa av när tåget drar på i över 100 km/h.
Hur ska du förankra drönaren mot tågtaket?
Fortsätt drömma men detta är ett projekt för den med djupa fickor.
Jag är helt enig med dig. Tågtaksidén saknar verklighetsförankring.
Hur djupa fickorna ska vara vet jag inte, men om TS på fullt allvar vill försöka realisera detta så tror jag på:
1. Studera dessa projekt till en punkt när god förståelse för alla delar finns. Det gäller både teknik och logistik (Se länkar ovan, för att komma igång. Sök sedan vidare efter fler detaljer.).
– The Spirit of Butts' Farm (August 11, 2003)
– Solar-powered 81-hours flight successful: A new endurance world record! (July 20, 2015)
2. Utforma den egna tekniska lösningen och realisera den.
Den kanske ska vara lik 81-timmarsplanet ovan? Den kanske ska se ut på ett annat sätt? Utformningen av lösningen kommer att styras av några kravparametrar som:
– Krav på payload.
– Nödvändig räckvidd för att klara överfarter över oceaner eller till/från öar i oceaner.
– Vädertålighet.
– Styrbarhet från marken i kombination med autonom styrning vid längre distanser ser jag som självklarheter.
– GPS, lämplig styrdator och någon form av satellitkommunikation ser jag som nödvändiga.
Satellitkommunikationen kan man kanske avvara, men att löpande via telemetri få information om position, höjd, hastighet, batteristatus etc. skulle jag sätta stort värde på. Inte minst för att efter ett eventuellt misslyckande kunna, i en efteranalys, fastställa orsaken till misslyckandet. Så att man kan rätta till felet inför nästa försök. Om farkosten försvinner utan att man vet varför är ingen bra startpunkt inför nästa försök.
Som jag skrev ovan så tror jag att en uppdelning på tre delprojekt kan vara ett sätt att börja och sedan komma vidare när det gäller genomförandet. Efter det att minst en, helst tre, prototyper har byggts.
1. Genomför och filma en flygning runt det egna länet. Kan genomföras i ett pass, utan landning.
2. Genomför och filma en flygning runt Sverige. Ska kunna genomföras i ett pass, utan landning.
3. Genomför och filma en flygning Jorden runt. Kommer troligen att kräva ett antal mellanlandningar.
Mellanlandningar är bl.a. nödvändiga för att invänta lämpligt väder.
Filmningen bör kanske varieras mellan normal och time-lapse för att begränsa datamängden. Vid t. ex. oceanöverfarter och vid stora delar av långflygningar räcker time-lapse. Alternativt öka payload och ta med tillräcklig minneskapacitet. Minnesinnehåll bör tömmas och skickas "hem" vid markuppehåll.
Det finns många fler detaljer i detta, men det är väl det som är TS tanke med detta? Att klura ut detaljerna så att det kan genomföras?
Att det är genomförbart anser jag bevisas av de två rödmarkerade projekten ovan. Om TS klarar av det blir upp till honom/henne själv att bevisa!
Jag ser fram mot en serie av YouTubu klipp från resan Jorden runt! Jag hoppas, men jag håller inte andan under tiden.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-30 kl. 11:55.
Senast redigerad av lasternassumma 2018-11-30 kl. 11:55.