2018-11-28, 07:15
Medlem
Som sagt, det dyra är inte två missade månadshyror. Det dyra är krånglet med din tid och oro samt eventuella skador och risken för att de inte flyttar ut.

Jag har en försiktigt positiv tolkning, och det är att de fattar att de förlorar lägenheten om två månader och nu skaffat något annat, och med sin speciella moral inte tycker att de ska betala för dubbla boenden.

Och till och med om man vänder på det: Säg att de minsann tänkt på kvar på obestämd tid. Är det taktiskt av dem att sluta betala hyran då? Nej självklart inte. Allt talar för att de snart flyttar ut.

Du säger att värden gjort inspektion, var lägenheten typ tom då, att folk inte verkar bo där längre, eller åtminstone är på väg därifrån?

Sen det juridiska: Om du hyrt ut svart så finns inget hyresförhållande mellan dina gäster och din hyresvärd. Det är då bara du som har ett avtal med din värd, och bara du som är ansvarig. Då är problemet ditt. Var beredd på det. Du kan inte vara titta på och rycka på axlarna om de bor kvar utan allt är din huvudvärk.
Citera
2018-11-28, 08:12
Medlem
skrudiss avatar
Hur har du redan kunnat se bilder över skicket på lägenheten?
Citera
2018-11-28, 10:58
Medlem
davetheslaves avatar
Så det är en svart andrahandsuthyrning? Om det är svart är allt de gör 100% ditt ansvar och du kommer inte få någon laglig hjälp, så vitt jag vet.
Citera
2018-11-28, 11:08
Medlem
Well, eftersom du hyr ut utan tillstånd finns det inte mycket du kan göra. Juridiskt alltså.

Varför ansökte du inte bara från värden att få hyra ut? Det är sällan de nekar till sådant för en 2-årsperiod.
Senast redigerad av klon1 2018-11-28 kl. 11:11.
Citera
2018-11-28, 11:34
Medlem
DR-Drunks avatar
Klart att du får hjälp av kronofogden. Allt handlar om pengar.....
Citera
2018-11-28, 11:51
Medlem
junks avatar
Kontakta kronkalle direkt och begär att dom vräker dom omedelbart, och se till att lägenheten återställs så den klara fastighetsägarens krav. Annars är det nog bäst om några kompisar kan lurpassa på dom och se till att komma in i lägenheten och kasta ut paret och tillhörigheterna samt byta lås.

Kostnaden får såklart kronkalle också driva in av paret.
Citera
2018-11-28, 12:37
Medlem
Brahmss avatar
Googla besittningsskydd 2 år. Det kan ha varit bra att ha gjort litet tidigare.
Citera
2018-11-28, 12:43
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Det är inte ett brott mot lagen. Tror du verkligen jag kommer få böter från polisen?

Kanske.

När dom betalade senaste hyran i slutet av oktober.

Säkert.

Tjänar inte mycket nej. Tar ingen ockerhyra, men dom anser nog det.

Det är väl inte polisen som är det stora problemet. Snarare skatteverket och din hyresvärd. Folk har blivit svartlistade hos vissa fastighetsbolag efter att ha hyrt ut svart och får svårt att hitta ny bostad.
Dessutom har jag hellre polisen efter mig än skatteverket.. Inte kul om de gör en revision 5 år tillbaka och man står med skatteskulder upp över öronen.. Dessutom så ger skatteverket aldrig upp då de fått någon i sikte..
Citera
2018-11-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brahms
Googla besittningsskydd 2 år. Det kan ha varit bra att ha gjort litet tidigare.
De kan aldrig få besittningsskydd om de hyrt i andra hand. De har inget hyresförhållande med TS' hyresvärd. Det verkar ju inte ens finnas något tillstånd till vidareuthyrningen. Har TS själv ens något formellt avtal med sina hyresgäster? Oavsett så ryker de när värden säger upp TS. Och som om ovanstående inte skulle räcka har hyran nu uteblivit och de verkar ha skadat bostaden. Bästa sättet att förlora en hyresrätt.

Inget besittningsskydd med andra ord!
Citera
2018-11-28, 14:43
Medlem
Brahmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
De kan aldrig få besittningsskydd om de hyrt i andra hand. De har inget hyresförhållande med TS' hyresvärd. Det verkar ju inte ens finnas något tillstånd till vidareuthyrningen. Har TS själv ens något formellt avtal med sina hyresgäster? Oavsett så ryker de när värden säger upp TS. Och som om ovanstående inte skulle räcka har hyran nu uteblivit och de verkar ha skadat bostaden. Bästa sättet att förlora en hyresrätt.

Inget besittningsskydd med andra ord!

Har man bott i samma lägenhet i 2 år, har man besittningsskydd oavsett hyresvärd. Jag har studerat sådana scenarion - det var några år sedan men jordabalken är ju från efterkrigstiden så det torde vara lika nu. Det kan inte vara så att andrahandshyresgästen har betalat direkt till värden?
Citera
2018-11-28, 15:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Men vad ska jag göra dessa två sista månader? Har ingen möjlighet att åka till Sverige personligen. Vill iaf få ut dom och rensa i lägenheten innan hyresvärden ska ha tillbaka den.
Jäkla skitsituation som du hamnat i. Jag antar att du har deras personnummer, om inte så kan du få detta via Skatteverket. Vänd dig nu till Kronofogdemyndigheten och se om de har några pågående ärenden, tidigare skulder etc.

Utöver detta så skulle det vara bra om du gav oss så mycket information som möjligt om situationen. Har du ett skriftligt avtal med gästerna och vad säger isf detta? Hur ser ditt avtal med värden ut och vad säger det om andrahandsuthyrning? Vilka bekymmer är det som värdens bilder visat? Hur ställer sig värden till att hjälpa dig med det praktiska?
Citera
2018-11-28, 16:28
Medlem
Hecthors avatar
Citat:
Har bott utomlands i två år - och därför hyrt ut min hyresrätt till ett par, i andra hand.
Fått in hyrorna punktligt tills nu. Skulle vart betalt idag, men ser inga pengar. De verkar ha blockat mig från whatsapp och liknande.

De vet att de måste flytta ifrån lägenheten 1 februari eftersom jag skall säga upp den. Kommer inte behöva lägenheten mer.

Men vad ska jag göra dessa två sista månader? Har ingen möjlighet att åka till Sverige personligen. Vill iaf få ut dom och rensa i lägenheten innan hyresvärden ska ha tillbaka den.

Skittråkig situation. Har du kontaktat din hyresvärd om läget -- och vad säger hyresvärden? Hyresvärden borde ju också vilja vara angelägen att få tillbaka lägenheten i ett värdigt skick.

Moralkaka: Det verkar som om du hyrt ut din hyreslägenhet utan tillåtelse från hyresvärden och under en lång tid, samt att du har kryddat hyran; du är en av anledningarna till Sveriges bostadsbrist, dyra svartkontrakt och allmänna utsattheten för medborgarna som söker bostad. Kommer att tänka på talesättet "skit ska skit ha".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in