• 3
  • 4
2018-11-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Enkelt löst, du åker dit, tar dina prylar och säger upp lägenheten, blir väl hyresvärdens problem då om dom bor kvar? du har ju trots allt skrivit under kontrakt om uppsägning.

Hade varit ännu enklare om du faktiskt läst TS.......... TS hade gärna tagit sig dit men är utomlands och kan personligen inte göra det......................
Citera
2018-11-28, 17:15
Medlem
Det är rätt kört
(FB) Hyresgästerna kapade Valentins lägenhet (sammanfogade trådar)

Eller säg upp den redan nu, alltså ditt förstahandskontrakt
Citera
2018-11-28, 18:54
Medlem
MÖJLIG SCENARIO

Du har förmodligen tagit deposition på 3 månadshyror.

Hyresgästen ska flytta om 3 månader. Hyresgästen missförstår hur depositionen fungerar och låter bli att betala de 3 sista hyrorna i tron om att man kan räkna av det på depositionen.

Jag har hyrt ut en hel del och ibland fått liknande frågor.

Möjligt? (Förklarar dock inte varför du har tappat kontakten med dem)
Citera
2018-11-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken-i-guldbyxor
MÖJLIG SCENARIO

Du har förmodligen tagit deposition på 3 månadshyror.

Hyresgästen ska flytta om 3 månader. Hyresgästen missförstår hur depositionen fungerar och låter bli att betala de 3 sista hyrorna i tron om att man kan räkna av det på depositionen.

Jag har hyrt ut en hel del och ibland fått liknande frågor.

Möjligt? (Förklarar dock inte varför du har tappat kontakten med dem)
förklarar heller inte varför lägenheten är demolerad enligt ts
Citera
2018-11-28, 21:10
Medlem
libbens avatar
En hyresvärd kommer alltid säga det ser illa ut om de kan, speciellt en privat sådan

De vill ju ha gratis pengar för renovering om de kan. Normalt slitage tycker de ska ersättas av en hyresgäst.
TS, ring kronofogden och fråga hur du ska hantera detta via dem. Hur är hyresvärden mot dig? Stå på dig för övrigt om det inte är grova skador vi pratar om. Parket som har slitage på golvet får anses vara normalt t.ex. Osv.

Hur mycket la du på hyran för övrigt? Du är trots allt anonym här. Du behöver inte sitta och låtsas om du tog 3k mer för full möblerad lägenhet osv. Bara säg hur det ligger till.
Citera
2018-11-29, 09:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brahms
Har man bott i samma lägenhet i 2 år, har man besittningsskydd oavsett hyresvärd. Jag har studerat sådana scenarion - det var några år sedan men jordabalken är ju från efterkrigstiden så det torde vara lika nu. Det kan inte vara så att andrahandshyresgästen har betalat direkt till värden?

Nja, som andrahandshyresgäst har man bara besittningsrätt om förstahandshyraren vill hyra ut till någon annan, men någon besittningsrätt gentemot fastighetsägaren har andrahandshyraren inte eftersom det inte finns något hyresavtal.
Citera
2018-12-01, 08:02
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
En hyresvärd kommer alltid säga det ser illa ut om de kan, speciellt en privat sådan

De vill ju ha gratis pengar för renovering om de kan. Normalt slitage tycker de ska ersättas av en hyresgäst.
TS, ring kronofogden och fråga hur du ska hantera detta via dem. Hur är hyresvärden mot dig? Stå på dig för övrigt om det inte är grova skador vi pratar om. Parket som har slitage på golvet får anses vara normalt t.ex. Osv.

Hur mycket la du på hyran för övrigt? Du är trots allt anonym här. Du behöver inte sitta och låtsas om du tog 3k mer för full möblerad lägenhet osv. Bara säg hur det ligger till.
La på en femhundring ungefär.

Jag har faktiskt fått hyran nu, men dom är riktigt jobbiga och sega. Fick tjata som fan på dem som fan och hota med KFM osv. Kommer garanterat få problem när lägenheten ska va tom i februari.

Tack för tipset om skadorna. Tydligen var det en spricka på undersidan av handfatet, och dom vill byta hela handfatet p.g.a det. Skitliten spricka verkligen som jag fick titta noga efter för att se.
Dom vill även byta dörren till toaletten för att den hade någon spricka i sig. Sen var det väl lite småsaker, som ny grönsakslåda.

Måste tapetseras om också i vardagsrummet, då dessa kurder som hyr av mig har satt upp en fondvägg och liknande. Ugnen måste bytas, då den är bränd innuti. De har även målat på kylskåpet med tusch och på en vägg i hallen. Är borrhål i taket också.

Värden sa också att det låg mattor på golvet, så dom skulle ta en ny inspektion senare. Eventuellt skulle golvet behöva slipas och det skulle kosta extra. Kan intyga att det är repigt. Kan jag neka att betala detta?

Vad tror ni att allt detta kommer kosta? Och hur mkt kan jag komma undan med genom att tjata? Det är en kommunal värd. Haft lägenheten i 6 år totalt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in