• 1
  • 2
2018-11-27, 21:05
Medlem
Tankefrids avatar
Det här går ju inte. Fattar inte hur folk gör det. Säg inte kaffe...
Citera
2018-11-27, 21:07
Medlem
Sov regelbundna tider och skjut inte på dygnet, låt bli skärmar timmen innan läggdags. Om du inte kan sova så ligger du och mediterar, du får inte dra fram telefonen i sängen utan ligg och vila istället.

Om du måste sova 22 och gå upp 06 på vardagar då ska du lägga dig senast 00 och gå upp senast 0800 på helgerna.
Citera
2018-11-27, 21:15
Medlem
Man går upp bara.

Så enkelt är det. Ju mer man tvingar sig ju lättare blir det.
Citera
2018-11-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrid
Lägg dig tidigare på kvällen.
Citera
2018-11-27, 21:18
Medlem
Citat:

Gå och lägg dig tidigt och ställ ett alarm med en jobbig ringsignal
Citera
2018-11-27, 21:21
Medlem
Utgår från att ditt problem är att du inte somnar i tid och därför får för lite sömn, även om det inte framgår i trådstarten.

1. Konditionsträna och var fysiskt aktiv. Undvik att sitta ned (skaffa ståbord om du har ett kontorsarbete till exempel) och rör på dig så mycket du kan. Vardagsmotionen är viktig.
2. Drick kaffe på morgonen men undvik koffein sent på dagen.
3. Skjut inte på dygnet bara för att du är ledig utan gå upp i tid även på helgen.
4. Skaffa en bra avkopplingsrutin. Läsa till exempel.
5. Ät en rejäl frukost på morgonen och gör det så fort du vaknar.
6. Ta en kalldusch på morgonen.
Citera
2018-11-27, 21:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Lägg dig i tid och ställ klockan samma tid varje morgon. Efter någon eller några vecka(or) känns det helt naturligt. Går själv upp 5.30 fast jag börjar jobba 8.30. Har flera timmar för mig själv. När jag gick gymnasiet kunde jag försova mig 2-3 timmar flera gånger i veckan.

Det går utmärkt att rätta till dygnet. Krävs lite tålamod och diciplin i början. Sedan går det av farten. Viktiga är att gå upp tidigt och absolut inte sova eftermidagslur. Efter ett tag blir du lagom kvällstrött och lägger dig naturligt i tid.
Citera
2018-11-27, 21:23
Medlem
jaystaas avatar
Jag började med att lägga telefonen på andra sidan rummet när jag skulle fixa mina rutiner i samband med tidigt kneg, men nuförtiden så räcker det med att tänka på hur skit jag mår när jag försover mig/skippar jobbet, så den tanken är nog för att jag ska gå upp.
Citera
2018-11-27, 21:24
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Man lägger sig i tid, och har en meningsfull aktivitet dagen efter.
I mitt fall sover jag för sent, och har ett tvång framför mig, men man fattar att man bara måste.
Du kan välja att ligga kvar i sängen hela dagen, men då kommer allt haverera.
Citera
2018-11-27, 21:24
Medlem
Fyllefyllots avatar
Nyckeln är ju att ha alamret så på ett sånt ställe att man inte kan slå av skiten i sängen. Så när det väl ringer ställer man sig upp, man slår av det höga och jobbiga alarmet och sen lägger man sig inte ner igen, då försover man sig aldrig.

Kan man slå av alarmet i sängen är det så lätt att "man gör det i sömnen" för att sedan somna om igen. Jag vet inte hur många gånger jag har hört folk försova sig med ursäkten att det inte ringde, men det gjorde det, man kommer inte ihåg det bara för att man slog av det "i sömnen".
Citera
2018-11-27, 21:56
Medlem
En annan bra grej är att ställa in sin egen inbyggda klocka ordentligt. Tänk på följande när du går och lägger dig;

Vad är klockan nu?
När ska jag gå upp?
Hur länge får jag sova då?
Citera
2018-11-27, 22:16
Medlem
Man tvingar sig upp oavsett hur trött man är. Sen håller man sig vaken hela dagen. Då somnar man förmodligen tidigare nästa natt vilket gör att man vaknar tidigare osv..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in