Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-02-18, 19:35
  #25
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja du lär ändra dina åsikter när du får lite erfarenhet och framförallt insikt.

Mjo sist vi du och jag diskuterade denna fråga fick jag många PM från just skyttar som höll på med detta.
De berättade hur de lade upp detta när de startade denna gren i sina klubbar för att få det godkänt.
(Och även hur krångligt det kan vara med handläggare som ändå i slutändan fått vika sig)

Jag är öppen för att ändra mina åsikter.
Men det verkar helt klart vara så att du själv inte är sådan.

Trevlig kväll herr Varg.
Vi kan ha trevliga inlägg och diskutera i andra trådar men i den här frågan kommer vi ingen vart med varandra, varken i den här tråden eller den förra där jag ville diskutera "fritt gevär"
Citera
2022-02-19, 15:18
  #26
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Ja du lär ändra dina åsikter när du får lite erfarenhet och framförallt insikt.

Borde inte erfarenheten och insikten finnas vid det här laget?
Ganska uppenbart att utrustningen är viktigare än sporten och samtidigt ger Morgan åtkomst till att plocka enkla poäng.
Citera
2022-02-19, 15:51
  #27
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Borde inte erfarenheten och insikten finnas vid det här laget?
Ganska uppenbart att utrustningen är viktigare än sporten och samtidigt ger Morgan åtkomst till att plocka enkla poäng.

Jo men visst, det är helt rätt inställning.
Vi fortsätter att begränsa oss själva och andra skyttar innan någon annan gör det åt oss...

Personligen tycker jag annorlunda och absolut är jag lite av en prylbög när det gäller både vapen och bilar...
Jag äger exempelvis vapen jag aldrig skjuter med och en bil jag kör endast när det är vackert väder på sommaren.
Denna bil är egentligen meningen att man ska tävla med men så länge den inte är olaglig på vägarna och jag håller mig till hastighetsbegränsningen de gånger jag kör på väg med den så ska jag få göra det.
Oavsett om Miljöpartiet och Socialdemokraterna helst skulle vilja förbjuda den och tvinga mig till elbilar så betyder inte det att jag tycker att bara jag ska få äga sportbil eftersom vissa kör på annat sätt.
Citera
2022-02-20, 00:36
  #28
Medlem
ThePhilss avatar
Min åsikt om detta:

(Bortsett från Föreningsegen gren/fritt gevär)

De premisserna som gäller för närvarande gällande Klubbars möjlighet att underteckna Föreningsintyg är att Klubben är ansluten till (av Polisen) godkänt Förbund för den typen av plattform intyget gäller.

Detta hade kanske inte varit något större problem OM möjligheterna att bli ett godkänt Förbund hade varit rimliga...men, iom att det är politiskt tillsatta Tjänstemän (som aktivt arbetar mot legalt vapenägande) inom Polisen i Sthlm som avgör huruvida ett Förbund blir godkänt eller inte så resulterar detta i ett fåtal existerande förbund & för AR-15 endast ETT Förbund som är godkänt för detta.

Jag är själv IPSC skytt men tycker ändå att det är till allas nackdel att det inte finns fler Förbund som är godkända för semiauto gevär.

Jag är övertygad om att det hade gynnat både IPSC Sverige & dess medlemmar med "konkurrens".

Pistolskytteförbundet & Svenska Skyttesportförbundet är redan etablerade Förbund & det är väldigt synd att inget av de Förbunden har öppnat upp för någon skytteform (statisk eller dynamisk) som använder semiautogevär typ AR-15/PCC/ostrypt hagel.
Antingen genom att köra på redan fungerande koncept såsom ex 3-gun, IDPA eller uppfinna hjulet igen & komma fram med en för Sverige unik men utmanande & rolig skytteform.

Varför jag tycker detta är av yttersta vikt är att nu så ligger alla ägg i samma korg (dvs att endast ETT Förbund gäller för Rifle/Shotgun).

Om rådande politiska maktbalans i Sverige fortsätter på inslagen väg så är jag övertygad om att möjligheten för Klubbar att underteckna Föreningsintyg med hänvisning till Föreningsegen gren/Fritt gevär kommer att täppas till framöver... konstigt vore annars.

Därav vikten av av flera Förbund som är godkända för samma plattformar av skjutvapen.
Citera
2022-02-20, 12:05
  #29
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePhils
Därav vikten av av flera Förbund som är godkända för samma plattformar av skjutvapen.

Håller med i sak men det brister när det hela tiden är "någon annan" som ska genomföra det. Många vill bara ha grejorna utan en tanke eller vilja till att engagera sig. Man vill bara ha balla prylar i skåpet.

Man har inte förstått lagen (varför skulle man bry sig, man vill ju bara ha grejorna) och delen med att det måste finnas ett behov för att få tillståndet. Med detta spelar man Morgan och aktivisterna på RPS rätt i händerna.
När det kommer till FG så tror jag inte en sekund på att de som spelar det kortet har minsta intresse att organisera sig, de utnyttjar bara ett kryphål. Varför har de då inte något intresse i att få ett gemensamt tävlingsreglemente tex? Hur många gånger har man inte hört att de inte vill ha något med det sociala att göra, engagera sig arbetsdagar, skapa tävlingar och så vidare? De vill ju bara beväpna sig. Och så är det tillbaka på ruta ett.
Finns en parallel inom dynamiska, många utövare men alldeles för lite matcher. Fler och fler som intresserar sig i att köpa platser till matcher och genom det mindre incitament att skapa dem.

Så ja, fler förbund och fler grenar är en bra väg. Men ingen har intresset. Man vill ju bara ha sina grejor i skåpet.
Citera
2022-02-20, 13:38
  #30
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Håller med i sak men det brister när det hela tiden är "någon annan" som ska genomföra det. Många vill bara ha grejorna utan en tanke eller vilja till att engagera sig. Man vill bara ha balla prylar i skåpet.

Man har inte förstått lagen (varför skulle man bry sig, man vill ju bara ha grejorna) och delen med att det måste finnas ett behov för att få tillståndet. Med detta spelar man Morgan och aktivisterna på RPS rätt i händerna.
När det kommer till FG så tror jag inte en sekund på att de som spelar det kortet har minsta intresse att organisera sig, de utnyttjar bara ett kryphål. Varför har de då inte något intresse i att få ett gemensamt tävlingsreglemente tex? Hur många gånger har man inte hört att de inte vill ha något med det sociala att göra, engagera sig arbetsdagar, skapa tävlingar och så vidare? De vill ju bara beväpna sig. Och så är det tillbaka på ruta ett.
Finns en parallel inom dynamiska, många utövare men alldeles för lite matcher. Fler och fler som intresserar sig i att köpa platser till matcher och genom det mindre incitament att skapa dem.

Så ja, fler förbund och fler grenar är en bra väg. Men ingen har intresset. Man vill ju bara ha sina grejor i skåpet.

Du har rätt i att lagen säger att man ska ha ett behov för vapnen.

Beväpna sig?
Du verkar ha exakt samma inställning som Morgan när du drar alla över en kam.
Det troligaste sättet för någon som vill beväpna sig är väl i sådana fall att ta jägarexamen för att äga ett pumphagel.

PCC börjar ju bli vanligare och vanligare som förenings egen gren och många klubbar tävlar intern i detta.
Det är bara en tidsfråga innan utövarna kommer vilja testa sig i detta mot andra klubbar.
Och det är exakt samma sak som kommer hända med AR-15
Som jag ser det så är det inga föreningar som låter en börja med PCC eller AR-15 utan att man gått den andra vägen för pistol först.

Intresset kommer med möjligheterna.
Har du bara två föreningar som skjuter PCC så kanske intresset för att skapa tävlingar är rätt svalt men när det växer så kommer mer och mer intresse för att arrangera tävlingar komma som ett brev på posten (innan PostNord tog över)
De som du gnäller om är i regel redan "beväpnade" då de skjuter regelbundet med andra vapen även om de inte tävlar så har de intresset.
Citera
2022-02-20, 15:20
  #31
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
...

Nu svarade jag ThePhils.

Du har inte insikten för du vill bara se det ur ditt eget perspektiv. Du tar inte till dig, därför växer inte din erfarenhet.
Du har missförstått det mesta vad som gäller på den organisatoriska nivån och i synnerhet hur lagen fungerar. Det är det vi har att förhålla oss till och dina pojkrumsdrömmande är precis det som ger politikerna på både inhemsk och europeisk nivå motivation att fortsätta med att begränsa och förbjuda.

Så ta till dig vad MrWolf skrev
Citat:
Ja du lär ändra dina åsikter när du får lite erfarenhet och framförallt insikt.
.
Citera
2022-02-20, 15:44
  #32
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Nu svarade jag ThePhils.

Du har inte insikten för du vill bara se det ur ditt eget perspektiv. Du tar inte till dig, därför växer inte din erfarenhet.
Du har missförstått det mesta vad som gäller på den organisatoriska nivån och i synnerhet hur lagen fungerar. Det är det vi har att förhålla oss till och dina pojkrumsdrömmande är precis det som ger politikerna på både inhemsk och europeisk nivå motivation att fortsätta med att begränsa och förbjuda.

Så ta till dig vad MrWolf skrev
.

Ja när argumenten tryter så kommer påhoppen.
Jag tar till mig när det finns sakliga argument.
Erfarenhet av trångsynthet ja det får jag av både dig och vargen
Det är en stor skillnad med att komma med sådana än att bara säga: "Att nu är det så här och då argumenterar man inte emot"
Nu var det bra längesen jag hade ett eget pojkrum även om det finns ett i huset 👍

Trevlig dag på dig vresiga farfar...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback