Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 15:36
  #13
Medlem
scoremaxs avatar
Chromacor och Wolf har rätt som vanligt.
Citera
2018-11-27, 15:40
  #14
Medlem
Miss-Brukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Varför en civil skulle behlver en AR15 vet jag inte.

Antar att du är en sån den är 4chan memelord som skjuter upp skolor.
AR-15 är ett vanligt halvautomatiskt gevär för t.ex målskytte eller jakt
Citera
2018-11-27, 21:48
  #15
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
AR-15 är ett vanligt halvautomatiskt gevär för t.ex målskytte eller jakt
Inte särskilt många AR-15 På jakt i Sverige, och har inte godkänts på jakt på många år, IPSC är enda sättet.
Citera
2018-11-27, 21:49
  #16
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Varför en civil skulle behlver en AR15 vet jag inte.

Antar att du är en sån den är 4chan memelord som skjuter upp skolor.
Jag är civil, det står 3 st. I mitt skåp. Jag behöver dom.
Citera
2018-12-04, 08:11
  #17
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Nej, du kan inte få licens på en AR-15, varken fullängd eller i någon slags nedkortad variant i en renodlad pistolklubb.

Du kan däremot få licens om du har IPSC-licens och är aktiv i en klubb som skjuter IPSC Rifle.

Sysslar klubben bara med pistolskytte, vare sig det är nationellt, sportskytte eller IPSC, så kan du inte få licens.
Du har säkert rätt, har dålig koll på vad föreningarna heter och vad grenarna kallas.
Citera
2022-02-18, 16:03
  #18
Medlem
DB10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
AR-15 Kan bara fås via IPSC licens i Sverige, och där är minsta måttet på pipan 16 tum.

Det är fel.
Det är lättare att få licens om du bedriver skytte inom IPSC, men inget krav. Kan du bara motivera varför du behöver vapnet går det bra utan.

Går alltså att köpa i Sverige utan att vara ansluten till IPSC.
Citera
2022-02-18, 16:10
  #19
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DB10
Det är fel.
Det är lättare att få licens om du bedriver skytte inom IPSC, men inget krav. Kan du bara motivera varför du behöver vapnet går det bra utan.

Går alltså att köpa i Sverige utan att vara ansluten till IPSC.

Absolut är det så.
Fler och fler föreningar använder sig av fritt gevär och tävlar med både AR och AK.

Kanske inte så populärt bland ipsc-skyttar då de ingått avtal med polisen om att det via ipsc ska ta två år innan du ska få din AR, så de påstår gärna att det bara är genom deras form av skytte du kan få licensen
Citera
2022-02-18, 17:31
  #20
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Absolut är det så.
Fler och fler föreningar använder sig av fritt gevär och tävlar med både AR och AK.

Kanske inte så populärt bland ipsc-skyttar då de ingått avtal med polisen om att det via ipsc ska ta två år innan du ska få din AR, så de påstår gärna att det bara är genom deras form av skytte du kan få licensen
Och fler och fler skyttar får avslag på "föreningsegen gren" pga att dom är idioter och inte kan komma med riktiga motivationen, vilket sabbar för oss alla skyttar i hela landet.
Finns ingen som har ingått några avtal med polisen, vad svamlar du om??
Citera
2022-02-18, 17:45
  #21
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DB10
Det är fel.
Det är lättare att få licens om du bedriver skytte inom IPSC, men inget krav. Kan du bara motivera varför du behöver vapnet går det bra utan.

Går alltså att köpa i Sverige utan att vara ansluten till IPSC.
Det där är BS och det hade du vetat om du var ordentligt insatt, javisst innan 2011 när allt trassel med TM började så var det enklare, men antalet avslag på AR etc på typ föreningsegen gren ökar katastrofalt varje år, och nej,bara för att du och två kompisar har lyckats betyder inte att det är enklare, får TM igenom sin agenda så är det helt kört med sådana licenser inom några år, så jag omformulerar mig: Det enda SÄKRA sättet att få licens på en AR är igenom ipsc.
Citera
2022-02-18, 18:06
  #22
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Nej, du kan inte få licens på en AR-15, varken fullängd eller i någon slags nedkortad variant i en renodlad pistolklubb.

Du kan däremot få licens om du har IPSC-licens och är aktiv i en klubb som skjuter IPSC Rifle.

Sysslar klubben bara med pistolskytte, vare sig det är nationellt, sportskytte eller IPSC, så kan du inte få licens.

I teorin borde man kunna få licens på en kortpipig och kolvlös AR-15 i t.ex. .350 Legend eller .458 SOCOM för Magnumfält vapengrupp M5 eller M6, så länge vapnet väger max 2500 gram. Men verkligheten är inte så enkel. Först ska man få klubben att skriva under föreningsintyg och sedan ska man få tillståndsmyndigheten att följa lagen.
Citera
2022-02-18, 18:13
  #23
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Och fler och fler skyttar får avslag på "föreningsegen gren" pga att dom är idioter och inte kan komma med riktiga motivationen, vilket sabbar för oss alla skyttar i hela landet.
Finns ingen som har ingått några avtal med polisen, vad svamlar du om??

Förbundet går efter detta vad jag hört, men visst kan jag ha fel.

Att skyttar får avslag på föreningsegen gren stämmer inte alls.
Det är de föreningar som inte sätter upp tillräckligt klara regler riktlinjer och säkerhet i förklaringen till polisen som får avslag för grenen.
Där handlar det enbart om hur det är utformat och gör man om och gör rätt går det sedan igenom.
Det är inte polisen som skriver lagarna som du verkar tro.
Och det finns inga som helst belägg för att man sabbar för andra skyttar när man vill bedriva skytte på sitt sätt så länge man sköter sig... det där är bara blaj
Citera
2022-02-18, 19:24
  #24
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Förbundet går efter detta vad jag hört, men visst kan jag ha fel.

Att skyttar får avslag på föreningsegen gren stämmer inte alls.
Det är de föreningar som inte sätter upp tillräckligt klara regler riktlinjer och säkerhet i förklaringen till polisen som får avslag för grenen.
Där handlar det enbart om hur det är utformat och gör man om och gör rätt går det sedan igenom.
Det är inte polisen som skriver lagarna som du verkar tro.
Och det finns inga som helst belägg för att man sabbar för andra skyttar när man vill bedriva skytte på sitt sätt så länge man sköter sig... det där är bara blaj
Ja du lär ändra dina åsikter när du får lite erfarenhet och framförallt insikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback