2018-12-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merci69
K

HJ är precis den typen som kan låna till 4% ränta... Det finns MÅNGA människor som gör det. Spelberoende, kriminella, chansare....

Förlora 30 millar kan man nästan göra på förmiddag utan problem genom att satsa i rätt (fel) instrument. Typ turbowarranter m.m.

Om du läst HJ's sociala media och kommentarerna där o.s.v. samt det han uttalat till t.ex. Bloggbevakning så är det mycket tydligt att han inte bara handlat med riskabla instrument, han har även kört med hävstång ovanpå redan riskabla instrument. Det är som att ta på sig skridskor för att sedan gå på lina. Du kan lita på att det går att förlora absurda belopp på ingen tid alls när man handlar så.

Uppsidan med sådana extrema risker är såklart att det kan bli extrema vinster. De som ror hem de vinsterna blir såklart ibland t.o.m. "legendariska" inom sitt skrå vilket får andra, med dåligt omdöme, att tro att de också kan ro hem det. Då ignorerar de plötsligt att chansen att kamma hem storkovan är försvinnande liten och risken är mycket hög.

HJ har inte haft särskilt mycket kapital tidigare. Han kan mycket väl ha eldat upp folks pengar redan i tidigare skede och därför tvingats ta lån, men troligen har han försökt skapa sig själv ett gäng millar för att på riktigt kunna börja leva i stan.

Killen har ju i praktiken bott i andra hand i en etta och uppenbarligen inte haft särskilt mycket kapital att röra sig med i det dagliga livet. För att kunna komma ifatt IL och sin egen image är min gissning att han tänkte sig att de inlånade pengarna skulle ge honom ett par miljoner själv. Typ att han på 1-2 månader skulle dubbla kapitalet, betala tillbaka pengarna + ränta och vips kunna köpa en schysstare lya och annan lyx.

Nu blev det en snikvariant av en Patek Phillippe-klocka till IL och en begagnad Bentley till sig själv. Redan där hade nog något gått snett.
Citera
2018-12-06, 14:25
Medlem
Citat:
Hon skilde sig i maj 2017 men här står det att honär gift??

https://www.expressen.se/noje/darfor...ip-fran-maken/

Hon måste ha 3.5-4 miljoner kr i kontantinsats.
En bank brukar räkna på normal ränta på 6 %. Stefan Ingves har sagt att boräntan mycket väl kan gå upp till 6-8 % på dikt.

Bella måste tagit ca 20 miljoner kr i lån. 6 % av 20 miljoner blir 1,2 miljoner kr/ år eller 100 000 kr/ månad.

Hon hade en bruttolön på 1,37 miljoner under 2018. Detta innebär att det kan bli tight att betala räntorna i framtiden. Då har vi inte ens pratat om amorteringskraven.

Undrar vilken bank som varit involverad här..

De har barn och det innebär att det ska gå viss tid innan det hela exekveras juridiskt och dessutom vill jag minnas att de missat i pappershanteringen så det med att hon fortfarande är gift är en icke-fråga.

Om du bemödat dig att läsa även de andra inläggen jag hänvisat till torde det framgå hur hon kan få rejäla lån vid behov. Hon har använt såväl eget kapital som bolagsägande / bolagens underliggande siffror som grund för ev. lån. Då blir det hela andra möjliga lösningar. Hon skulle redan idag, utifrån siffrorna i boksluten, kunna frigöra 5-8 miljoner från bolagen vid behov. Ovanpå det tillkommer värdet på innehavet i Natural Cycles.
Citera
2018-12-06, 14:37
Medlem
qutms avatar
Citat:
Känslan är:
1. HJ har fört över massor av pengar till ett konto som finns på typ Caymanöarna. Att han blåser sina lånegivare..och tänkt att gå under jorden för evigt. Att han sätter sig i personlig kk men håller sig fortfarande borta.
2. Att han lånat pengar för att hjälpa Bella med finansieringen av villan på Lidingö.
Tajmingen av att hon köper en villa för 30 mille samtidigt som han lånar 30 mille för egen räkning gör att sådana spekulationer mycket väl kan vara en sanni
Hur kan man förlora 30 miljoner kr under extremt kort tid? Han behöver ju inte belåna om han har sådana summor att handla med. Vem satsar i börsderivat, indexterminer..om man har sådana summor att handla med?? Fast har en ränta på 4 %..varje månad så uppstår naturligtvis en enorm stress att prestera..men VEM lånar sådana summor..med ränta på 4 %/ månad?? Ingen sund människa gör detta.
Fast betalar man nästan 20000 kr/ månad för en 1:a så kan säkert en person låna till en ränta på 4 %/ månad..fast det intressanta är vem som lånat ut..
For att leva pa att forvalta andras kapital pa ett normalt satt sa kravs mycket mer an 30,000,000 SEK
Antag forvaltningsavgift pa 1% (300,000 SEK), vilket ar hogt, sa kan man knappt betala kostnaden for teknisk utrustning, an mindre lon, bil m.m.
Kapitalet ar litet, sa havstangseffekt pa cirka 10 kravs, och da hoppas pa bra avkastning, som man kanske far 10-20% av
Att acceptera att betala ranta pa 4% per manad for att forvalta andras pengar, det har jag aldrig hort talas om tidigare, det later helt otroligt
Senast redigerad av qutm 2018-12-06 kl. 14:44.
Citera
2018-12-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qutm
For att leva pa att forvalta andras kapital pa ett normalt satt sa kravs mycket mer an 30,000,000 SEK
Antag forvaltningsavgift pa 1% (300,000 SEK), vilket ar hogt, sa kan man knappt betala kostnaden for teknisk utrustning, an mindre lon, bil m.m.
Kapitalet ar litet, sa havstangseffekt pa cirka 10 kravs, och da hoppas pa bra avkastning, som man kanske far 10-20% av
Att acceptera att betala ranta pa 4% per manad for att forvalta andras pengar, det har jag aldrig hort talas om tidigare, det later helt otroligt

HJ har inte betalat 4% ränta (per månad) för att förvalta andras kapital. Han har skrivit på skuldebrev med 4% ränta vilket är likställt med lån. Det här handlar om en mycket kort plan för honom tror jag. Troligen 1-3 månader. Det gock nog åt h-e redan månad 1 eller 2.

Han hade aldrig kunnat låna pengarna av bank. Då är det tillgång och efterfrågan som gäller för räntan. Maxräntan (årsbasis) hos Svea Ekonomi är 26%, hos Lendo 29,95% d.v.s. det finns "ockerräntor" även hos etablerade aktörer.

D.v.s. 4% per månad under de omständigheterna har viss logik.

Så gissa varför han kört med riskabla instrument, hävstång m.m....?
Citera
2018-12-06, 14:58
Medlem
Poisonouss avatar
Citat:
Dessutom säger han att han jobbat på Handelsbanken. Skulle vara intressant om banken bekräftade detta.😉

Vet inte hur viktig den infon är, men kan bekräfta att han jobbade på Handelsbankens kundsupport, som ligger på baksidan av Malmö City-kontoret (Kalendegatan 13). Dvs. telefonkundtjänst dit privatkunder kan ringa och be om hjälp när de inte kan logga in på internetbanken, osv.

Det innebar ingen som helst ekonomisk rådgivning, och han hade ingenting med några finansiella instrument att göra i sitt arbete där. Endast kundtjänst/teknisk support.

Väldigt uppförstorat alltså att han skulle "jobbat på bank", men det ser väl bra ut på en LinkedIn, antar jag.
Citera
2018-12-06, 14:59
Medlem
Några frågor från en nybörjare på det här:

1. När kommer informationen om vilka dom är borgenärer ut? Och kan HJs advokat sekretessbelägga det?

2. Om jag fattat rätt så handlar det om 9 personer som blivit blåsta på totalt 30 mille. Även om jag inte var kriminell så skulle jag vara jäkligt förbannad. Gick jag inte anonymt till media, tänker att de ändå skrivit om honom och har ett intresse, så skulle jag vara arg och skruva saker här och ge er ledtrådar. Kan det tyda på att dessa personer inte vill ’kliva fram i ljuset?’

3. Att det varit någon på besök hos IL har han erkänt. Om dessa personer som blivit av med pengarna inte skulle skada honom varför gömmer han sig fortfarande? Oavsett om de är kriminella eller inte men om jag hade förlorat några miljoner hade jag inte varit glad. Men på honom låter det som att det inte varit någon fara med personerna dom hälsat på IL.

Fattar överlag inte vem som har så mycket pengar och låter en kille som HJ investera det, om man nu inte har någon kriminell koppling så finns det ju betydligt mer skillade och välkända personer än HJ som man skulle ha vänt sig till.
Citera
2018-12-06, 15:07
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Hon skilde sig i maj 2017 men här står det att honär gift??

https://www.expressen.se/noje/darfor...ip-fran-maken/

Hon måste ha 3.5-4 miljoner kr i kontantinsats.
En bank brukar räkna på normal ränta på 6 %. Stefan Ingves har sagt att boräntan mycket väl kan gå upp till 6-8 % på dikt.

Bella måste tagit ca 20 miljoner kr i lån. 6 % av 20 miljoner blir 1,2 miljoner kr/ år eller 100 000 kr/ månad.

Hon hade en bruttolön på 1,37 miljoner under 2018. Detta innebär att det kan bli tight att betala räntorna i framtiden. Då har vi inte ens pratat om amorteringskraven.

Undrar vilken bank som varit involverad här..

Du kan glömma bolånetäntor på 6-8%! Max 3-4% de närmsta tio åren och då sannolikt närmare 3% än 4%!
Citera
2018-12-06, 15:10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knorris579
Några frågor från en nybörjare på det här:

1. När kommer informationen om vilka dom är borgenärer ut? Och kan HJs advokat sekretessbelägga det?

2. Om jag fattat rätt så handlar det om 9 personer som blivit blåsta på totalt 30 mille. Även om jag inte var kriminell så skulle jag vara jäkligt förbannad. Gick jag inte anonymt till media, tänker att de ändå skrivit om honom och har ett intresse, så skulle jag vara arg och skruva saker här och ge er ledtrådar. Kan det tyda på att dessa personer inte vill ’kliva fram i ljuset?’

3. Att det varit någon på besök hos IL har han erkänt. Om dessa personer som blivit av med pengarna inte skulle skada honom varför gömmer han sig fortfarande? Oavsett om de är kriminella eller inte men om jag hade förlorat några miljoner hade jag inte varit glad. Men på honom låter det som att det inte varit någon fara med personerna dom hälsat på IL.

Fattar överlag inte vem som har så mycket pengar och låter en kille som HJ investera det, om man nu inte har någon kriminell koppling så finns det ju betydligt mer skillade och välkända personer än HJ som man skulle ha vänt sig till.

Uppenbarligen har de nio lånat ut pengarna utan säkerhet! Så kallade blancolån! Då får man vara medveten om risken! Eller var det inte lån utan pengar han åtog sig att förvalta?
Citera
2018-12-06, 15:23
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qutm

Fast du gissar ju bara att han förvaltat andras pengar! Det påstås ju att han lånat 30 miljoner, inte förvaltat dem åt andra! Rörigt! Vi nyfikna får hoppad på att det kommer fram vad som egentligen inträffat!
Citera
2018-12-06, 15:55
Medlem
Citat:
Känslan är:
1. HJ har fört över massor av pengar till ett konto som finns på typ Caymanöarna. Att han blåser sina lånegivare..och tänkt att gå under jorden för evigt. Att han sätter sig i personlig kk men håller sig fortfarande borta.

2. Att han lånat pengar för att hjälpa Bella med finansieringen av villan på Lidingö.
Tajmingen av att hon köper en villa för 30 mille samtidigt som han lånar 30 mille för egen räkning gör att sådana spekulationer mycket väl kan vara en sanni..

Herregud vad du spekulerar i trams.

Citat:
Hur kan man förlora 30 miljoner kr under extremt kort tid? Han behöver ju inte belåna om han har sådana summor att handla med. ..

Vet du margins på CFD i tex valutor? med 20 års erfarenhet av branschen kan du lätt kolla upp det. Han visade PnL-slag på miljoner när underliggande rörde sig nån procent, då går det undan, om du förstår?

Citat:
Vem satsar i börsderivat, indexterminer..om man har sådana summor att handla med??

Fast har en ränta på 4 %..varje månad så uppstår naturligtvis en enorm stress att prestera..men VEM lånar sådana summor..med ränta på 4 %/ månad?? Ingen sund människa gör detta.

Fast betalar man nästan 20000 kr/ månad för en 1:a så kan säkert en person låna till en ränta på 4 %/ månad..fast det intressanta är vem som lånat ut..

När du har sånna summor blir du lätt för stor för marknaden, det borde du veta? Försök nyttja kapitalet vettigt och veva svensk large cap, omöjligt. Likviditeten finns inte, till synes är den där men icke. Återigen, detta borde du veta.

Gissa vilka som är villiga att låna ut dessa summor till ockerränta … där är vi nog överens iaf.

För oss alla, sluta skriv massa trams i tråden.
Citera
2018-12-06, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du kan glömma bolånetäntor på 6-8%! Max 3-4% de närmsta tio åren och då sannolikt närmare 3% än 4%!

Fast banker måste räkna på en ränta på 6 %. Som är en normalränta över tid.
Citera
2018-12-06, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoggew
Herregud vad du spekulerar i trams.

Vet du margins på CFD i tex valutor? med 20 års erfarenhet av branschen kan du lätt kolla upp det. Han visade PnL-slag på miljoner när underliggande rörde sig nån procent, då går det undan, om du förstår?

När du har sånna summor blir du lätt för stor för marknaden, det borde du veta? Försök nyttja kapitalet vettigt och veva svensk large cap, omöjligt. Likviditeten finns inte, till synes är den där men icke. Återigen, detta borde du veta.

Gissa vilka som är villiga att låna ut dessa summor till ockerränta … där är vi nog överens iaf.

För oss alla, sluta skriv massa trams i tråden.

Snälla , vi som satsar sunt i aktier med direktavkastning förstårju 8nte hur idioter kan satsa miljontals kr på börsderivat😉 För det är bara idioter som resonerar som du. Börsderivat är till för personer utan kunskap. HJ visade sig vara den största idioten av dem alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in