Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-23, 22:56
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Vet inte om det är möjligen lite lokalt och kanske enbart ett ICA märke. Men har undrat varför de billigaste 2,8% ölen är så billiga (tror de kostar runt 18 spänn för ett 6-pack plus pant). Men har insett en liten faktor... nästan varje 6-pack smakar annorlunda...

Är det en orsak till det billiga/låga priset? Jag är väl medveten om alkoholskatten i Sverige som i princip bygger på procenten alkohol i ölet... men vissa 2,8% öl är billigare än andra och jag köper oftast de billigaste (inte alltid men oftast)...

Har märkt dock att det sjuk skillnad på dem. Och kan det vara lite orsaken/verkan till priset? kan det vara så att dom köper skit råvaror och brygger lite på "känn" eller köper dom kanske andras "pissöl" och märker det som "tysk" ICA öl?

Någon som vet?
Citera
2018-11-23, 23:01
  #2
Medlem
zepofans avatar
Jag ska inte påstå att jag "vet", men jag kan gissa att de gör likadant med öl som med andra "egna" varor. Man köper en batch från en leverantör som kan sälja billigt, nästa gång är det en annan leverantör som är billigare och då blir det en liten smakskillnad.
Citera
2018-11-23, 23:27
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag ska inte påstå att jag "vet", men jag kan gissa att de gör likadant med öl som med andra "egna" varor. Man köper en batch från en leverantör som kan sälja billigt, nästa gång är det en annan leverantör som är billigare och då blir det en liten smakskillnad.

Lite så har jag tyckt med "ICA Basic" varor och det är möjligt att det är samma som detta möjligen. Men jag kollade lite extra och ölet (som är Burgenfels, och under märket står det på tyska i princip att det är bryggt på tyska renhetslagarna (som är den av alla tyska öl givetvis)).
Det får det en tysk renomé på något sätt... Men just detta är öl är tillverkat av danska Harboe och man kan ju tycka dom har någon form av kontroll... Men undrar om det är helt enkelt "slagg" produktionen som vattnas ut för att hålla sig inom 2,8% och sedan kunna säljas.

Ibland är faktiskt ölen ganska OK. Men kan skilja i från OK till rent piss mellan 6-pack är ganska sjukt.
Citera
2018-11-24, 01:50
  #4
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Lite så har jag tyckt med "ICA Basic" varor och det är möjligt att det är samma som detta möjligen. Men jag kollade lite extra och ölet (som är Burgenfels, och under märket står det på tyska i princip att det är bryggt på tyska renhetslagarna (som är den av alla tyska öl givetvis)).
Det får det en tysk renomé på något sätt... Men just detta är öl är tillverkat av danska Harboe och man kan ju tycka dom har någon form av kontroll... Men undrar om det är helt enkelt "slagg" produktionen som vattnas ut för att hålla sig inom 2,8% och sedan kunna säljas.

Ibland är faktiskt ölen ganska OK. Men kan skilja i från OK till rent piss mellan 6-pack är ganska sjukt.

Ja kvaliteten kan vara ytterst ojämn! Nästan så vi får skriva till Janne Josefsson och be han kolla upp detta.

Jag köper Pripps Blå 2,8 istället, känns som ett säkrare kort.
Citera
2018-11-24, 02:18
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ja kvaliteten kan vara ytterst ojämn! Nästan så vi får skriva till Janne Josefsson och be han kolla upp detta.

Jag köper Pripps Blå 2,8 istället, känns som ett säkrare kort.

Haha, kul. Men kvalitén är faktiskt ojämn.

Janne är pensionerad. Men detta är ingen Janne fråga... Det är en allmän, vad tycker du om det billigaste ölet på marknaden typ...

Pripps blå, är inte det också danskt numer?
Citera
2018-11-24, 11:47
  #6
Medlem
VincentLels avatar
Det som jag tycker är konstigt är att 3,5: orna är cirka 3 gånger dyrare än 2,8: or. Ser ofta samma ölmärke som kostar 60 kr på 3,5% och 20 kr för 2,8%.

Bättre att köpa 2,8: or sen hälla i lite sprit så har man en starköl sen.
Citera
2018-11-24, 18:17
  #7
Medlem
Televinkens avatar
Kan tipsa ôm en riktigt krispig & god 2.8, som heter EMD bräu.
Inköps med fördel hos Willy's, för den facila summan af 18:90.
Detta öl är en trevlig överraskning, för den som är intresserad
av pilsner utan brödighet & otrevliga bismaker. Ölet bryggs i
Sverige, helt enligt tyska renhetslagarna. Klart bäst hittills!
Citera
2018-11-24, 18:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VincentLel
Det som jag tycker är konstigt är att 3,5: orna är cirka 3 gånger dyrare än 2,8: or. Ser ofta samma ölmärke som kostar 60 kr på 3,5% och 20 kr för 2,8%.

Bättre att köpa 2,8: or sen hälla i lite sprit så har man en starköl sen.

Har med alkoholskatten att göra. Öl med alkoholhalt upp till 2,8 har ingen alkoholskatt så därför skiljer det så mycket mellan 2,8 och 3,5.

Håller med finns ingen anledning till att köpa 3,5 som är så mycket dyrare.
Citera
2018-11-24, 18:48
  #9
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
ICAs Burgenfels 2.8 håller jämn och hög kvalitet. Ett av de godare ölen. Skål.
Citera
2018-11-24, 19:59
  #10
Medlem
RZLAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ja kvaliteten kan vara ytterst ojämn! Nästan så vi får skriva till Janne Josefsson och be han kolla upp detta.

Jag köper Pripps Blå 2,8 istället, känns som ett säkrare kort.

Jag köper också alltid Pripps när det vankas 2,8. Ett sexpack kostar ca 20 kr, så den är en av dem billigaste också.
Citera
2018-11-24, 22:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
ICAs Burgenfels 2.8 håller jämn och hög kvalitet. Ett av de godare ölen. Skål.

Ja de smakar bra och är billiga. Brukar köpa dem, bra att ha om man ska köra bil samma dag.
Citera
2018-11-25, 00:45
  #12
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RZLA
Jag köper också alltid Pripps när det vankas 2,8. Ett sexpack kostar ca 20 kr, så den är en av dem billigaste också.

Ja dom har nog sänkt sitt pris för att ta över det nedre segmentet. Förut så kostade dom alltid över 30 kr nu runt 20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback