Citat:
Det beror ju på vad denna entitet är. Jag tror på Gud, evigt existerande och med inneboende syfte. Eftersom vi inte är eviga kan vi bara ha ett syfte om vi skapades med ett sådant. Skapades vi utan syfte, så utgår allt vi gör från brist på sådant. Mening kan inte uppstå ur meningslöshet.
Då medger du att du bygger din uppfattning på en tro. Det vill säga en premiss som inte bottnar sig i empiri. Vilket jag godtar, men inte i en på alla sätt sett saklig bemärkelse om man vill komma fram till något som håller för alla sorters granskning.
Det är intressant för mig att följa våra båda resonemang i vårat meningsutbyte så här långt, då den ena parten vill bringa ordning i kaoset med ett specifikt antagande som utgångspunkt, för att låta resterande bitar falla på plats utifrån det, och den andre dras mer åt att först skapa mera kaos genom att ifrågasätta det mesta, kanske för att inte bli inbunden, eller motsatsen till fri, innan den är beredd att ta till sig en eventuell förklaring om den så låter sig skönjas långt senare eller aldrig, så länge som den står mer på egna ben.
På tal om just fri vilja då.
Jag förkastar inte konceptet med ordning som en synomym till att kunna se allt på ett överskådligt sätt, och hur allt då skulle hänga ihop. På ett, annat eller flera sätt. Utan att det av nödvändighet måste göra allt till något i grunden deterministiskt, då vi än så länge knappast har lärt oss allt som vi kan.
Total frihet blir ju lätt till ett abstrakt koncept när vi ska väva in det i ett till synes slutet system, om det då inte skulle vara obundet och då kanske inte fysiskt, sett från vårat sammanhang och med våra koncept till buds i våran begreppsvärld.
Men då skulle det ändå kunna ha sin grund i något annat, och kanske bara framstår som fritt i det för oss mer uppenbara sammanhanget.
Vilket väl av nödvändighet kanske inte gjorde det till något så mycket mindre abstrakt, men, ja.
Citat:
Det jag menar är att det krävs något mer än vår fysiska tillvaro för att vi ska kunna ha en fri vilja. Om din hjärna bara är en biologisk maskin som i sin tur är en fysikalisk maskin, så är alla dina tankar fysiska reaktioner som inte kunde bli något annat än det dom blev givet det stimuli som fanns. Således är din vilja inte fri om det inte finns något mer.
Jag har inga problem med att medge att det skulle kunna finnas "något mer", men det behöver för min del ändå inte förutsätta ett syfte, utan i sig bara vara något som vi ännu inte förstår oss på.