Citat:
Ursprungligen postat av
Kronartskocka
Godkväll.
Ibland slås jag av hur många inslag i mitt vardagliga liv som jag upplever som totalt intetsägande. Många saker jag gör, oavsett om det är arbete, studier eller fritid upplever jag bara som distraktioner fram tills dess att allt tar slut och man ligger i graven. Det mesta jag håller på med och som erbjuds av samhället skänker mig inga nya insikter, får mig inte att utvecklas som människa.
...
Så till er vars verkligheter är motsatt min egen, hur har ni resonerat kring dessa frågor, vad har fått er att hitta en tillvaro som känns adekvat och givande? Ni som känner samma tomhet som mig, har ni hittat någon väg där det känns befogat att fortsätta leva som vanligt, eller ser ni mest mörker på horisonten som mig?
Något av det tydligaste jag tycker mig skönja är att du har tappat din förmåga till att känna entusiasm och glädje inför din tillvaro och omgivning. I det lilla och det stora.
Och det är du självklart inte ensam om. Jag skulle säga att dom allra flesta av oss är fullt kapabla till att lägga märke till mycket mer av vad som idag är problematiskt än vad vi tillåter oss till att erkänna, inför oss själva.
Du har också försökt delge dig av hur du tänker och känner kring det här till andra i din omgivning, men utan att ha fått så värst mycket gehör. Vilket inte heller är särskilt konstigt, då dom allra flesta av oss sysselsätter sig med åtaganden i sin närstående tillvaro, genom sin familj, barn och arbete osv.
Att erkänna att det finns problem i både det lilla och det stora, som i min mening alla hänger ihop, leder då lätt till en intressekonflikt för dom, då det skulle bli till just jämnt ytterligare ett problem i deras närmaste sammanhang att erkänna att det finns en massa andra problem i det större, då det krävs energi till att lägga ned på att hantera det mest närstående sammanhanget, och att det skulle förta energi och fokus från det om man känns vid dom övriga antagna problemen.
Nu lät det ju som att du riktade din fråga specifikt till någon antingen i en annorlunda position än du själv, men det var inte helt tydligt för mig vad som avseddes. Jag tror att vi kan ha många likheter, men att vi hanterar dom på lite olika sätt. Jag har själv länge levt i olika sorters utanförskap, men har på det ena och andra sättet nu när jag är runt trettio börjat få ordning på min egna tillvaro.
Och jag är i grunden positiv, vilket till stor del kommer sig av att jag inte jämför mig så värst mycket med andra. Och genom det har jag mer eller mindre frånsagt mig min fasta roll som avvikande i ett särskilt utanförskap då jag inte anser det vara något större fel på mig. Jag är som jag är, och har fått en tydligare tro på vad jag ändå faktiskt kan, bara jag lyckas ge mig själv rätt förutsättningar för att jag ska må bra och kunna få ut mycket av mig själv och min potential. Jag fokuserar på möjligheterna, plus att det har blivit något av min natur att ständigt vilja lösa problem. Jag ser dom som en utmaning.
Och jag har en stark tro på både människan, och mer generellt livet, då liv i sig bara blir än mer otroligt och fascinerande ju mer jag tänker på det. Inte för att det är något som skulle motbevisa en premiss om att vi kan göra oss precis lika bra på att skapa problem som att lösa dom.
Men gett upp, det har jag verkligen inte gjort, lika lite som jag ser poängen i att göra det. Hellre fortsätta kämpa än rulla över på rygg och dö.
Det kan ju sägas tyda på att jag främst ser till vad jag själv i mitt mindre sammanhang kan bidra med i ett större sammanhang. Jag är min egen lyckas smed, helt enkelt. Och det räcker just nu mer än tillräckligt för just mig själv, med den filosofi jag har börjat komma till rätta i. Och jag tror att det är något som fler lättare kan ta fasta på, genom att börja med att sluta jämföra sig så mycket med andra.
När man tillåter sig själv att ha en överblick i hur mycket man vill ändra på vad gäller status quo är det inte det minsta svårt att bli cynisk, men jag brukar vara bra på att inte döma andra på förhand, då jag främst ser dom som en produkt av sin omgivning. I det lilla och det stora.
Och jag tror som sagt var på att vi än är fullt kapabla till att göra mycket bättre ifrån oss. Jag har börjat delge mig mer och mer av mina resonemang till andra, och märker att det inte alltid behöver vara så svårt att få dom flesta av oss att tänka till, om man inte krånglar till saker och ting allt för mycket genom att se på allt mer av vad vi gör på ett övergripande sätt, sett till vad som mest troligt har mycket med vår inneboende natur att göra, och inte allt för inbundet i ett mer uppenbart och specifikt sammanhang.