• 1
  • 2
2006-02-17, 14:00
Medlem
Sun Rulers avatar
Älskar att svara på dessa frågor

1: Vad betyder kärlek för dig?

2: Vad betyder villkorslös kärlek för dig?

3: Hur vet du att du älskar?

4: Är kärlek långsam till vrede?

5: Är kärlek en känsla?

6: Är kärlek förvärvad?

7: Är kärlek kontrollerande?

8: Är kärlek ägande?

9: Finns det någon bäring i den klassiska floskeln, "kärleken övervinner allt"?

Tacksam för respons!
Citera
2006-02-17, 18:00
Medlem
Citat:
Att två parter försöker smälta ihop och bli en enhet. "Förälskelsen är början på en kollektiv rörelse som involverar två personer" lyder ett citat som kan passa här...

Citat:
Att man inte behöver bevisa någonting för varandra - att man känner sig rofylld i den andras sällskap.

Citat:
Hard one... Antagligen när jag inte kan tänka på någonting annat än personen ifråga och inte känna mig lugn i den andres frånvaro. Det låter klyschigt, men så är det...

Citat:
??? Får återkomma till denna när jag förstår den...

Citat:
Definitivt, jag känner att jag kan definiera en känsla inom mig när jag är kär.

Citat:
Inte riktig kärlek... Vissa kanske vill leva i lögnen att den är förvärvad genom t.ex. kändisskap, attityd eller liknande. Ligger det till så är det inte äkta alls... Alla förtjänar kärlek men man måste våga ge kärlek för att få...

Citat:
Om man är kär och detta är ömsesidigt behövs väl ingen kontroll? Om det uppstår ett kontrollbehov är man osäker på den andre partens lojalitet och då är kärleken inte besvarad till fullo.

Citat:
Vi är människor, inte saker.

Citat:
Jag vill tro det men tyvärr tror jag att gränserna kring kärlek blivit allt mer begränsade i och med fördomar, klasskillnader, politiska åskådningar etc. Gapet är för stort mellan människor nuförtiden...
Citera
2006-02-17, 18:31
Medlem
Mina svar

1. Något andra tycks uppskatta men som inte har någon plats i mitt eget liv.

2. Ett skämt.

3. -

4. Öh?

5. Primärt. Men jag antar att man likaväl kan se det som en psykologisk eller social kraft.

6. I fråga om romantisk kärlek: Givetvis. Hårt uttryckt är romantisk kärlek alltid något köpt.

7. Eftersom konventionell kärleksuppfattning kräver ensamrätt till den andres kropp och romantiska känslouttryck - ja.

8. Se ovan!

9. Givetvis inte! Vad är det här, dagis?
Citera
2006-02-17, 20:26
Medlem
KrillZs avatar
1.Sex

2.Rövsex?

3. -

4. Fattar inte

5. Jao, känsla/intryck

6. -

7. Nej, kärlek är motsatsen till kontrollerat, känslorna är fria och man gör som man vill. Även kallat våldäkt.

8. Ja, fett eg.

9. Nej, som han där uppe (inte gud, mystic handyman) skrev så bidrar klasskilnader och politiska..ehh..saker till att kärleken blir..beg..ränsad? Typ.
Citera
2006-02-17, 21:18
Medlem
Ledsen om jag bryter mot någon helig regel nu genom att inte svara i punktform efter frågorna men det känns mer naturligt att svara med min filosofi angående kärlek.

Jag har en enorm respekt för kärlek! Livet skulle vara väldigt trist utan kärlek.
Kärlek är nog det som kommer närmast "saken att leva för", men... Jag tror inte på en enda evig kärlek, jag tror det finns många människor kan bli förälskad i. I princip alla kvinnor jag väljer att spendera mycket tid med, kan föra djupare samtal med, ha roligt tillsammans med, skratta tillsammans med och ha en visst typ av förståelse med.

Den jag kommer gifta mig med är den jag valt att genomgå resten av mitt liv med, att jobba för att alltid lösa de problem som uppstår, att njuta av livet tillsammans med.

Jag kommer inte gifta mig för att jag ska kunna kräva bekräftelse, en mening i mitt liv eller på något sätt kräva att den jag gifter mig med "offrar" sitt liv och drömmar för att tillfredställa mig. Man kan alltid gå vidare om bli kär i någon annan, hemligheten är att låta bli. Har man inte förstått det innan man gifter sig borde man inte gifta sig.

Har man kärleken som enda orsak till att leva kommer man att falla fritt den gången personen man hänger på skakar loss en. Har man bara kärleken som bekräftelse källa ja då kommer man alltid sukta efter den där nykärkännslan om och om igen och aldrig kunna leva i ett livslångt förhållande.

Så egentligen tycker jag inte frågorna trådskaparen ställer är så relevanta, men jag kanske borde skapa min egen tråd om kärlek då ifs...

Anyway, någon så har åsikter om min syn på det? shoot!
Citera
2006-02-18, 02:41
Medlem
DjinQuijotas avatar
- Ett tillstånd i djup samförstånd och omtanke om den andra

Att den är villkorlös?

När jag drar mig undan från alla, och börjar spendera dygnets timmar ensam

-

Nej, absolut inte

- Nej

Absolut, men ofta i positiv mening

- Nej, verkligen inte.

- Nej, det har jag fått inse. Det finns många makter som är större än kärleken.
Citera
2006-02-18, 03:19
Medlem
Sun Rulers avatar
Tack för intressanta svar.

Ber om ursäkt för min högst svårtydda fråga nummer 3:

3: Gör kärleken att vreden kommer mer sällan eller väntar på sig. T.ex. vredgas man mindre om man älskar någon som gör samma sak som en person som man inte älskar.
Citera
2006-02-18, 13:53
Medlem
Love you....

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Älskar att svara på dessa frågor

Tacksam för respons!

1. Det betyder mycket. Jag anser att kärlek är allt, men så ska man hålla i tanke att det finns många olika kärlekar.
Så för mig betyder kärlek allt faktiskt. Och som de andra har tolkat frågan skulle jag vilja säga att det betyder att man tycker så mycket om en person att man litar fullt på den och gör i princip vad som helst för den.

2. Det betyder att man gör allt för den personen man älskar.

3, Det vet jag inte om man någonsin kan veta. Men nära på iaf. Det kräver mycket tid med personen i fråga och att älska någon är svårt att beskriva, det är en känsla som är utöver alla andra och man vet när man träffar den.

4, Både ja och nej, jag tror det beror mycket på personen i fråga. För mig är svaret ja.

5, Egentligen inte.. man måste definiera kärlek innan man kan svara på det här. Men kärlek är så mycket mer än vara en känsla.. det är faktiskt flera känslor som jag ser det.

6, Förstår inte riktigt. : )

7, Ja, det är den. Men vad är inte det å andra sidan?

8, På det sättat att det är dina känslor och ingen kan ta dem ifrån dig ja. Men man kan inte äga en annan person genom kärlek. : )

9, Oh ja : )
Citera
2006-02-19, 00:24
Medlem
Askas avatar

Det betyder mycket, utan kärleken skulle livet kännas lite fattigare. Kärleken gör att man kommer en annan människa nära på ett sätt som man inte gör i andra relationer.

Att man fortsätter älska oavsett vad den andre gör... något man förmodligen inte upplever med någon annan än sina barn.

När jag blir lycklig bara av att tänka på min partner. När jag ligger vid hans sida och vill att den stunden aldrig ska ta slut.

Nej, det är mycket lättare att bli arg på den man älskar. Man förväntar sig mer av den personen än av andra. Men det är även mycket lättare att förlåta den man älskar.

Jo... vad annars? Precis som andra känslor fast förhoppningsvis en mer bestående sådan...

Eh... Va?

Förstår inte riktigt hur du menar med kontrollerande... att den har kontroll över ens liv, eller att man kontrollerar varandra eller vad?

Absolut inte. Kan aldrig bli.

Njae... tyvärr inte. Man vet aldrig vad som kan hända.

Tacksam för respons! [/quote]
Citera
2006-02-19, 01:00
Medlem
Vattenkranens avatar
Besvär

KK

Det är inget man vet..

Njaaa man kan väl snarare säga till hat och deprission

Nej, det är mer som massor av blandade känslor

Kan bli...

Some times...

På sätt o vis

Citera
2006-02-19, 01:11
Bannlyst
- Först och främst är inte kärlek kategorisk. Det är min bestämda uppfattning att det är omöjligt att reda ut begreppen i ord men jag gör ett försök att belysa några personliga ståndpunkter.

Rent universiellt är kärlek en känsla av attraktion till något och följdaktligen att man vill hänge sig och betydande delar av sitt liv åt detta. Även om vissa säker kommer ifrågasätta det så anser jag att kärlek lika gärna kan uppstå gentemot rena ting, såväl abstrakta (ex. musik) som konkreta (ex. bilar). Detta förutsätter naturligtvis ett flertal olika sorters kärlek även om det är djävulskt dumt att börja kategorisera något så abstrakt som detta. De flesta skulle nog kalla detta hängivenhet men eftersom det enligt mig är en grundläggande förutsättning för kärlek så tar jag med detta här.

Kärlek gentemot levande varelser som (förhoppningsvis) är förmögna att ge kärlek tillbaka ligger på ett helt annat plan och det var väl den som i första hand efterfrågades. För det första tror jag inte att det handlar om att uppnå en enighet, snarare att upprätthålla en tvåsamhet. Antingen det är en själv och en partner eller en själv och resten av världen så känns det som att tvåsamhetsperspektivet är applicerbart när det än gäller, eftersom det hela tiden utgår från en själv till någon annan/något annat. Säger man sig älska hela världen så menar man knappast världen som alla dess personer utan som helhet.

Sen känns det som att kärleken blir valid först när föremålet för ens kärlek faktiskt ger något tillbaka som i någon mening kan bidra till ens självförverkligande. Rent materiella ting kan ge njutning och det är inte alls så obetydligt för den enskilde människan. Kärleken till sin partner (eller blivande dito) ger såväl njutning som ett grundläggande stöd i egenskap av person.

Lägger nog ner den här frågan tills vidare för det är för stort för att bena ut begreppen ännu. Är nån tveksam eller nyfiken så är det bara att kontra med inlägg. Hädanefter kommer jag tala i termer om kärlek människor emellan.

- När en annan människa tar mig för den jag är och överser med mina (i dennes ögon) tillkortakommanden.

- Se fråga 2, fast vänd på svaret.

- Ja det tror jag. Människor värderar olika personer olika, det är bara att inse. En dum handling av en människa man håller av kan man överse med på ett helt annat sätt än om det är en människa man inte känner, eller t.o.m. avskyr.

- Nja. Det är ett tillstånd baserat på känslor.

- Ja det måste jag säga att den är. Det finns en anledning till att man håller av en viss person och inte en annan och det "förtjänas" (vilket ord!) genom speciella egenskaper som tilltalar en.

- Inte i sig men den kan såklart leda till det beroende på ens personlighetsdrag.

- Nej, men ägande kan leda till kärlek i termer av materiella ting.

- Alla floskler, hur fåniga och uttjatade de än må vara, bygger på nån form av sanning. En sådan sanning skulle kunna vara att vi alla strävar efter kärlek så då blir floskeln sann, om än något omvänd.
Citera
2006-02-19, 13:14
Medlem
uniteders avatar
Citat:
Att någon annan betyder mer än en själv
Citat:
Att man inte kräver sej samma känsla tillbaks
Citat:
Man kan inte älska.
Citat:
Förstår inte frågan.
Citat:
Definitivt.
Citat:
Hypotetisk fråga enligt mej men, Ja, om kärlek fanns så skulle den definitivt grundas på handlingar som gör att man förtjänar den.
Citat:
Nej. Och det är en anledning varför kärlek inte finns. Människan är alltid kontrollerande.
Citat:
Nej. Ungefär samma som svar som föregående fråga..
Citat:
Nej, den är bara en löjlig floskel som endast hör hemma i hollywoodfilmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in