Citat:
1: Vad betyder kärlek för dig?
Att två parter försöker smälta ihop och bli en enhet. "Förälskelsen är början på en kollektiv rörelse som involverar två personer" lyder ett citat som kan passa här...
Citat:
2: Vad betyder villkorslös kärlek för dig?
Att man inte behöver bevisa någonting för varandra - att man känner sig rofylld i den andras sällskap.
Citat:
3: Hur vet du att du älskar?
Hard one... Antagligen när jag inte kan tänka på någonting annat än personen ifråga och inte känna mig lugn i den andres frånvaro. Det låter klyschigt, men så är det...
Citat:
4: Är kärlek långsam till vrede?
??? Får återkomma till denna när jag förstår den...
Citat:
5: Är kärlek en känsla?
Definitivt, jag känner att jag kan definiera en känsla inom mig när jag är kär.
Citat:
6: Är kärlek förvärvad?
Inte riktig kärlek... Vissa kanske vill leva i lögnen att den är förvärvad genom t.ex. kändisskap, attityd eller liknande. Ligger det till så är det inte äkta alls... Alla förtjänar kärlek men man måste våga ge kärlek för att få...
Citat:
7: Är kärlek kontrollerande?
Om man är kär och detta är ömsesidigt behövs väl ingen kontroll? Om det uppstår ett kontrollbehov är man osäker på den andre partens lojalitet och då är kärleken inte besvarad till fullo.
Citat:
8: Är kärlek ägande?
Vi är människor, inte saker.
Citat:
9: Finns det någon bäring i den klassiska floskeln, "kärleken övervinner allt"?
Jag vill tro det men tyvärr tror jag att gränserna kring kärlek blivit allt mer begränsade i och med fördomar, klasskillnader, politiska åskådningar etc. Gapet är för stort mellan människor nuförtiden...