Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-21, 07:27
  #1
Medlem
Hej, har varit sjuk i 5 dagar nu och detta blir tredje dagen som jag blir borta ifrån jobbet. Här kommer problemet, min chef är riktigt jobbig när det kommer till sjukanmälningar. Han försöker alltid att tvinga en att komma in och gör allt för att få en att stanna när man väl hoppat in.

Detta har hänt både mig och mina kollegor tidigare och jag vet att alla stör sig på det. I våras när jag en gång var sjuk så tvingade han in mig och jag jobbade i några timmar innan jag kände att jag inte klarade av mer. Frågade min teamleader om jag fick åka hem, inget snack om saken han lät mig. Sen kommer min chef springades och säger åt min teamleader att fråga ifall jag kan jobba nån timme till och jag svarade med ett okej för ville inte känna mig dum. Efteråt när jag väl skulle hem så satte chefen mig på den ”minst krävande” stationen (jobbar i fabrik) och frågade mig om jag kunde stå där resten av dagen. Var väldigt irriterad men samtidigt kände jag mig dum att säga emot så jag gjorde det.

Nu idag så är jag sjuk igen och han försöker tvinga in mig med alla sin tricks och sitt bullshit. Med ord som ”jag räknade med att du skulle komma”, ”vila några timmar och försök kom in senare” etc. Det känns som att jag kan få skit ifall jag säger emot och att han tar mig på skämt. Kan tillägga att jag är 20 år.

Har han rätt att tvinga mig såhär?
Tänk om jag svarar nej nu och han ser ned på mig senare?
Vad händer då, kommer han att behandla mig orättvist?
Allt det här gör mig osäker, även fast jag är sjuk så känner jag mig påtvingad att jobba.
Citera
2018-11-21, 07:30
  #2
Medlem
zxcvb45s avatar
Är du sjuk så är du sjuk. Bara att säga det rakt ut att du inte kan jobba. Om det inte händer så ofta så kan han inte göra ett skit, behandlar han dig illa för detta så tycker jag du bör se dig om efter en ny arbetsplats.
Citera
2018-11-21, 07:36
  #3
Medlem
Neroxxs avatar
Är du sjuk ska du inte jobba, det är ingen som kommer tacka dig för att du far till jobbet sjuk och mår skit.
Citera
2018-11-21, 07:39
  #4
Medlem
Först och främst, är du provanställd eller vad har du för anställning?
Citera
2018-11-21, 07:43
  #5
Medlem
Som andra säger. Är du sjuk ska du inte jobba. Det är upp till din snåla chef att se till att verksamheten fungerar ändå. Naturligtvis är det bekvämt för honom att ringa dig och tjata lite. Gå inte på det.
Citera
2018-11-21, 08:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Först och främst, är du provanställd eller vad har du för anställning?


Är tillsvidareanställd
Citera
2018-11-21, 08:18
  #7
Medlem
Okej skönt att höra, tack allihopa
Citera
2018-11-21, 09:05
  #8
Medlem
Janos avatar
Inte ovanligt att gammla gubbstruttar tror att alla människor i tidiga 20 års åldern är ett gäng simulanter som fejkar sjukdom för att sitta hemma o lira dataspel. Ignorera din passiv-aggressiva chef. Är du sjuk så är du sjuk TS. Bättre att du kommer tillbaka till arbetet helt frisk och produktiv igen.
Citera
2018-11-21, 09:16
  #9
Medlem
Vilken skitstövel!

Har du många sjukdagar per år? Tänker att det kan förklara hans beteende.
Citera
2018-11-21, 09:18
  #10
Medlem
Skatteskolks avatar
Samtidigt förstår jag din rädsla att du vill ha kvar ditt jobb och inte bråka med chefen men som flera redan sagt kommer hälsa före.

En gammal granne jobbade med fysiskt tungt arbete när han hade influensa. Det slutade med tre månaders sjukskrivning där han inte ens fick bli svettig. Vad kostade inte det företaget? Tyvärr går det inte att resonera med idioter.

Hur många sjukdagar har chefen själv?
Citera
2018-11-21, 09:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximusss
Är tillsvidareanställd
Bra det. Är du provanställd behöver de ingen motivering att sparka dig.



Men för att svara på lite frågor:

Har han rätt att tvinga mig såhär?
Nej.

Tänk om jag svarar nej nu och han ser ned på mig senare?
Din chef verkar vara ett rövhål. Varför bry dig?

Vad händer då, kommer han att behandla mig orättvist?
Jag känner inte honom, men han verkar ju som sagt vara ett rövhål. Men du ska fan inte jobba när du är sjuk av rädsla för det.



Du ska sätta ner foten och säga ifrån. Utöver att du bör vara hemma och vila upp dig när du är sjuk så riskerar du att smitta ner dina kollegor. Du bidrar även till stämningen att man inte får sjukskriva sig. Det är sådana som du som gör att sådana som du inte vågar sjukskriva er när ni är sjuka.
Citera
2018-11-21, 10:01
  #12
Medlem
F.B.Dases avatar
Du blir sjuk och stannar hemma några dagar.
Sedan känner dig bättre och går till jobbet.
Men du var inte helt bra och det blir värre igen så du stannar hemma igen. Då skall du under vissa omständighetet inte ha en ny karensdag.
Kolla sjuklönelagen.
Tror det gäller om man återinsjuknar inom 5 dagar efter förra sjukperioden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback