2005-08-29, 14:38
Medlem
TheEconomists avatar
Das Ich - Kain und Abel
En fantastiskt trevlig och dansant låt med en repetitiv refräng som är mycket hård. Alltid skönt med tyska. Finns bra remixar på denna låt också (från re:laborat-skivan).

Das Ich - Egodram
Möjligen den ondaste låten jag någonsin hört. Klockan som tickar i bakgrunden hela tiden är nervpåfrestande. Som Wagner kört genom den hårdaste distpedal. Det här är inte musik att pussas och gosa till.
Citera
2005-08-29, 16:06
Medlem
Georgs avatar
Först måste jag säga att den här tråden uppskattar jag verkligen. Mycket bra och utförliga tips, stort tack!

Sen slänger jag in några egna tips för att känna mig duktig:

Baton Rouge - Gabriella
Svensk synthpop från 1987 som är helt underbar. Gruppen hann bara släppa två singlar, det här är den första, innan de splittrades. Snabb och dansant låt med bra refräng. Bandet skulle ha uppträtt med Dansa i Neon i melodifestivalen men av någon anledning gick uppdraget till Lena Ph istället.

Cyber-Tec Project - Let Your Body Die (Birmingham 6 mix)
Fantastiskt dansant version av en hård och bra EBM-låt. Front 242-sångare Jean Luc sjunger och har även skrivit texten vilket höjer låten ytterligare ett steg.

Tim Taylor vs Thor 54 - Over the Hill
Jag vet inte riktigt om den här låten passar här då den kanske är lite mer åt technohållet men jag tar med den ändå. Lite orientaliska toner i en fin dansant mix. Det finns ett antal versioner som alla är bra dock vill jag speciellt framhäva DJ Rok mix.

John B - American Girls
Kanske inte en helt seriös låt men ändå en kul 80-tals liknande synthpoplåt. Den karaokeinspirerade 'videon' gör också sitt till. Kolla in den här: http://www.beta-recordings.co.uk/americangirls/
Citera
2005-08-29, 23:22
Medlem
tapirs avatar
Feindflug - In gefangenschaft, Grössenwahn, o.s.v.

Otroligt härlig nazi-inspirerad tung "döds-synt" funkar när man är arg, när man super, man får verkligen ett skönt go i kroppen när det verkligen passar, missa inte detta tyska under
Citera
2005-08-29, 23:27
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Feindflug - In gefangenschaft, Grössenwahn, o.s.v.

Otroligt härlig nazi-inspirerad tung "döds-synt" funkar när man är arg, när man super, man får verkligen ett skönt go i kroppen när det verkligen passar, missa inte detta tyska under
Feindflug är ju dansmusik, ska jag ha brutal skit som skakar om mig lyssnar jag på Sonar eller Winterkälte.
Citera
2005-08-29, 23:50
Medlem
CharlieRs avatar
Welle: Erdball
Rekommenderar skivan "Der Sinn Des Lebens", som jag personligen tycker är deras bättre. Ett mycket förälderligt band.

Inte riktigt synth, men industri och en del av vår tids stora kulturarv gällande musik:
Einstürzende Neubauten

De är i allra högsta grad ett band som förändras med varje skiva, då de inte spelar på traditionella instrument, utan enbart hemmagjorda saker. Nya instrument för varje platta. Helt fantastiskt. Rekommenderar varmt alla deras skivor.
Citera
2005-08-29, 23:56
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Welle: Erdball
Rekommenderar skivan "Der Sinn Des Lebens", som jag personligen tycker är deras bättre. Ett mycket förälderligt band.

Inte riktigt synth, men industri och en del av vår tids stora kulturarv gällande musik:
Einstürzende Neubauten

De är i allra högsta grad ett band som förändras med varje skiva, då de inte spelar på traditionella instrument, utan enbart hemmagjorda saker. Nya instrument för varje platta. Helt fantastiskt. Rekommenderar varmt alla deras skivor.

Wow! Cred för det inlägget. Du krossade just min fördom att dagens unga inte begriper sig på musik
Citera
2005-08-29, 23:57
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiLLerILLer
Wow! Cred för det inlägget. Du krossade just min fördom att dagens unga inte begriper sig på musik
YES!
Såg Neubauten live förra året. Den du. Jag höll på att svimma.
Citera
2005-08-30, 00:01
Medlem
PiLLerILLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
YES!
Såg Neubauten live förra året. Den du. Jag höll på att svimma.

Såg dem -86. Höll troligen på att svimma även jag
Citera
2005-08-30, 14:00
Medlem
TheEconomists avatar
Kom på ytterligare en låt som hör hemma i den här tråden.

Heavy Water Factory - Vampire
Stämningsfull industri/synthlåt med malande beat och stora ljudmattor. Helt fantastisk. Från plattan Author of Pain, som tyvärr kan vara svår att få tag på i Sverige (beställde min från en källarfirma i Kanada).
Citera
2005-08-30, 18:55
Medlem
Maeglins avatar
ETT enda låttips idag. Men vilken känga.

elegant machinery - process
Så befriat från ironi och sarkasm som något kan komma. Det låter nästan naivt. Men refrängen sätter sig..

Senare skulle det för en (eller två) medlem utmynna i

hype - winterday
Inte lika bra. Men ändå lyssningsbart. Om inte annat kan ni ju jämföra låtarna.
Process har några år på nacken.

OT:
Någon har sagt mig att sångaren i båda banden öppet gick ut med sitt engagemang i sverigedemokraterna på den tiden det begav sig. Tydligen skulle det få populariteten att sjunka som en sten. Kan någon, lite kort, beräfta eller dementera utan att kommentera politiska åskådningar?
Citera
2005-08-30, 19:43
Medlem
Georgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
OT:
Någon har sagt mig att sångaren i båda banden öppet gick ut med sitt engagemang i sverigedemokraterna på den tiden det begav sig. Tydligen skulle det få populariteten att sjunka som en sten. Kan någon, lite kort, beräfta eller dementera utan att kommentera politiska åskådningar?

Jag hade också hört det ryktet men hade helt glömt bort det. Var därför tvungen att googla lite och se vad man fann: http://susning.nu/Elegant_Machinery

EDIT:
Det var alltså inte sångaren utan en annan bandmedlem. Hype har alltså ingen medlem med öppna sympatier för SD. Däremot har de gjort en bra låt som jag kan passa på att rekomendera.

Hype - Bounce
Glad dansant synthpop med barnslig (men litet rolig) text.
Citera
2005-08-30, 19:53
Medlem
Statemachine - I'm love
Väldigt bra låt från svenska Statemachine. Prova även "Legoland Mix", rekommenderas!
Assemblage 23 - Drive
Underbar låt med ett härligt driv från skivan Defiance.
DE/VISION - Dinner without grace
Härligt dansant synthpop, speciellt '98 versionen.
Rekommenderar även Try to forget.
Saft - paranoia erotica
Om jag vore tvungen att välja så är nog Ingenting som jag behöver den jag anser vara bäst, men hela den skivan är fantastisk!
Avantgarde - Basic
Underbart lekfull synthpop! Speciellt Why me, Take us back och Everytime är personliga favoriter från den skivan.
Project Pitchfork - Existence (VNV Nation Remix)
Suverän remix av en redan väldigt bra låt!
Project Pitchfork - SteelRose (Apoptygma Berzerk remix)
Ännu en kanonbra remix!
Rekommenderar även det mesta av VNV-Nation, speciellt skivan Burning Empires.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in