Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-12-03, 01:56
  #1
Banned
Tänkte överaska brorsan med lite EBM musik i julklapp, som jag för övrigt inte har nån koll på alls. Någon som kan ge några bra tips. Gärna svensk (han bor i USA) men allt annat är självklart också välkommet. Tack för mig.
Citera
2004-12-03, 11:09
  #2
Medlem
GrisGugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SHEFT
Tänkte överaska brorsan med lite EBM musik i julklapp, som jag för övrigt inte har nån koll på alls. Någon som kan ge några bra tips. Gärna svensk (han bor i USA) men allt annat är självklart också välkommet. Tack för mig.
Jag var lite inne på mainstream-EBM för sådär en 10-15 år sen. Front 242 är aldrig fel, mina personliga favoriter är "Official version", "Front by front", "Tyranny >for you<" och "Fuck up evil". Det finns också en otroligt bra liveskiva som heter "Live target" (som var en bootleg från början, men som fick officiell distribution pga att Frontarna tyckte att den var skitbra - kan dock vara lite knepig att få tag på nu). Nitzer Ebbs första fullängdare ("That total age") var också riktigt bra. Front Line Assembly gjorde också några hyfsade skivor. I övrigt kommer jag knappt ihåg vad de olika bodybanden hette, men jag har något svagt minne av ett band som hette Klinik. Kolla in http://www.releasemagazine.net för mer tips.

När det gäller svenska band var väl Cat Rapes Dog bland de bättre.
Citera
2004-12-03, 20:29
  #3
Medlem
cbwhores avatar
Covenant - Dreams of a cryotank (svenskt band)

:Wumpscut: - Embryodead

Skinny Puppy (om man kan räkna det som EBM) - Last rights eller Too dark park

Frontline Assembly (om man kan räkna det som EBM) - Epitaph

VNV nation (om man kan räkna det som EBM) - Empires

Tyske Ludder - Bombt die Mörder?

Laibach - WAT

Das Ich - Die Propheten
Citera
2004-12-03, 20:34
  #4
Medlem
tolchocks avatar
Nitzer Ebb - That Total Age
Front 242 - Geography
Frontline Assembly - Caustic Grip
Skinny Puppy - Remission
Hocico - Triste Desprecio

Några tips iaf...
Citera
2004-12-03, 21:36
  #5
Medlem
Draugs Hargs avatar
Detta är vad jag skulle ge någon som lyssnar på EBM/Future:

Accessory
Aghast View
Android Lust
Apoptygma Berzerk
Assamblage 23 (Nästan kult)
Beborn Beton
Birmingham 6
Blutengel
Cobalt 60
Covenant
Cyborg Attack
Decoded Feedback
Feindflug (om han uppskattar lite industrisynth)
Front 242
Funker Vogt
Hocico
IC 434
Icon Of Coil
KMFDM
Laibach
Panzer AG (Med sångaren från Icon Of Coil)
Spetsnaz
Suicide Commando
Tactical Sekt
Therminal Coice
Wumpscut
X-Fusion
X-Machina
XP8
Zombie Nation

Hmm, kanske vart en del synthpop/synergy med där också, men det kanske hjälper dig på traven
Citera
2004-12-04, 14:50
  #6
Medlem
Kanavanss avatar
Om man bara ska välja en skiva så får det bli Leaetherstrip - Solitary Confinement. Så otroligt jävla rå, med en synthbas på flera av låtarna som är bland det ondaste och fetaste som gjorts.

Men eftersom det finns så mycket bra inom EBM-facket så kommer här några fler rekommenderade plattor:

Frontline Assembly - Implode
Frontline Assembly - Caustic Grip
Suicde Commando - Mindstrip
Covenant - Dreams of a Cryotank
E-Craft - DOS Unit
:Wumpscut: - Embryodead
Front 242 - Front by Front
Spetsnaz - Grand Design
Cobalt 60 - Elemental
Pouppée Fabrikk - Rage
Citera
2004-12-04, 18:47
  #7
Medlem
Draugs Hargs avatar
E-Craft - DOS Unit är nog den bästa låt E-Craft gjort.
Citera
2004-12-16, 06:42
  #8
Medlem
Rauzs avatar
Några personliga favoriter för tillfället, en del ramlar åt mer kommersiell futurepop och vissa andra mer åt powernoise.
Med reservation för att dom redan blivit nämnda av andra i tråden...

Agonoize - Assimilation: Chapter One
Amduscia - Melodies for the Devil
Azoic, The - Forward+Conflict
C-Drone Defect - Nemesis
Centhron - Lichtsucher
Cesium 137 - Elemental
Combichrist - The Joy of Gunz
Davantage - Unholy
Digital Factor - Relationchips
Dulce Liquido - Spectral Sounds
Exilanation - EBM is not Dead (teehee)
Fixmer/McCarthy - Between the Devil
Grendel - Prescription_Medicide
Hocico - Hate Never Dies (4cd comp)
Icon of Coil - Machines Are Us
Imperative Reaction - Redemption
Infekktion - Toxical Colours
Megadump - Polarity
Plastic Noise Experience - Maschinenmusik
Pzychobitch - Eden
Retrosic, The - God of Hell
Run Level Zero - Walk the Psycho[Path]
S.I.T.D - Stronghold
Solitary Experiments - Cause and Effect
Tactical Sekt - Burn Process
Tamtrum - Some Atomik Songz


Draugs Harg: Bra koll/smak!
Citera
2005-08-27, 16:52
  #9
Medlem
Maeglins avatar
Tips på bra elektro/synth.

tänkte starta en låt där vi kan på väl underbyggd manér tipsa varandra om schyssta låttips gällande elektro/synth. Det är en svår ram att hålla sig inom eftersom genren är vid..


Dj Tocadisco - nobody likes the records that I play
Brutal elektrolåt om en kvinna som ondgör sig över att hon inte uppskattas som dj. Det går inte att spela den här på en förfest. Ja ghar försökt och det blev inge bra.

Infected mushroom - I wish
Det är sant! Trancegudarna från Israel har gjort en låt som är elektro! "refrängen" som jag för första gången hörde när jag och en god vän knallade bort mot en pub och denne lånade mig sin mp3:a var så bra att jag inte kunde gå ordentligt. Det är inget dansant över denna men oj vilken upplevelse!!

Jag fyller på mer efter maten!

Commercial breakup - bizzare love triangle
Underbar cover. Kanske är det egentligen bara liite elektro över denna men oj vad man drar på smilbanden när man dänger på den. Varning utfärdas. det finns en förkastligt dåligt remix över denna. Känns det inte som om ni flyger +på rosa moln 30sec in i låten har ni fått fatt i fel version..

colony 5 - my world
Pampig och smådyster synth. Omän dock så uppskattad. det låter tyskt och är ändå helt ok!
Citera
2005-08-27, 17:08
  #10
Medlem
Maeglins avatar
new order - subculture
Cd-versionen! Singel versionen känns tidsbunden och påminner på så sätt om primal screams screamadelica (som iofs inte är dålig). New order är för mig det bästa som hänt sen dom uppfann öl. OTROOligt bra låt som blir bättre och bättre ju längre in i låten man kommer.


dmx crew - street boys

Känns kanske för vissa som en ploj-grej. Dom här killarna ser roliga ut och dom är roliga. Texten är rolig och refrängen är catchy. Har många fina minnen från denna.


Adult - hand to phone
En klassiker. Full speed från första bpm. Om ni inte hört så måste den höras. Svårt att beskriva.
Citera
2005-08-27, 18:08
  #11
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Commercial breakup - bizzare love triangle
Underbar cover. Kanske är det egentligen bara liite elektro över denna men oj vad man drar på smilbanden när man dänger på den. Varning utfärdas. det finns en förkastligt dåligt remix över denna. Känns det inte som om ni flyger +på rosa moln 30sec in i låten har ni fått fatt i fel version..
Kul att se att någon annan faktiskt hört Commercial Breakup, deras singel "Walking back home" är en sorgligt oupptäckt pärla till låt!

Fyller på:
New Order - Special (från Republic). En av deras i mitt tycke bästa låtar, med skön melankoli och bra text.

Scritti Politti - Absolute. Överprogrammerad perfektionist-pop, underbart!

Furniture - Brilliant Mind. En lite okänd guldlåt, intelligent pop som låter som den vore gjord av kostymklädda ingenjörer.

Pet Shop Boys - I'm not scared. PSB's allra bästa låt. Ligger på plattan Introspective.

Saint Etienne - Burnt out car. Finns inte utgiven som singel, men den är precis lika bra som He´s on the Phone. Upplyftande synthsolo i refrängen.

Add N To X - Revenge of the Black Regent. Är på gränsen till något annat än synth. Instrumental tung låt med trummor som svänger.

Ultravox - Vienna. En av new romantic-erans vackraste stycken.

Propaganda - The Murder of Love. Trevor Horn-producerad tysk svulstig låt där sångerskan låter förvillande lik Andy McCluskey från OMD.
Citera
2005-08-27, 18:15
  #12
Medlem
Maeglins avatar
Jag ska kolla upp era grejer imorgon efter bakfyllan!
Fyller på med mera då. Man är ju alltid ute efter ny bra musik!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback