Åkejrå:
Evils Toy - XTC implant
Förmodligen den enda skiva jag äger, som inte har en enda dålig låt.
Kan beskrivas som mörk, melodisk EBM.
Evils Toy - Illusion
Åter en platta som håller rakt igenom. Mörk, melodisk EBM från Tyskland (where else?)
Artist Unknown - Control
Bandet med det mest svårsökta namnet. Låten Control kan beskrivas som Nintendo-electro, utan att vara glad med en massa malplacerade Supermario-plonk.
Sven Väth/Anthony Rother - Pathfinder
Modern electro i sitt esse. Väth har en hypnotiserande stämma med sexigt tysk brütning.
Anthony Rother - Biomehanik
Lite lugnare tempo med Rothers kännetecknande robotröst. Gillar man den här nya generationens återuppväckande av electron får man inte missa Anthony Rother.
Fictional - Blue Lights
Klassisk synthpop med melankonisk klang. Mycket bra!
Second Decay - Die Nerv
Det här synthbandet har många starka låtar och det var svårt att peta ut en. Jag valde Die Nerv eftersom de sjunger på tyska i den och alla vet ju att synthpop skall vara tyskt.
Musiken är i samma genre som Soft Cell, fast mer musikaliskt uvecklat. Sångaren har bra, lite småbögig, röst som ofta uppvisar den melankoli jag är så förtjust i.
Wolfsheim - Herione she said
Så vackert och tragiskt att jag blir gråtfärdig när jag hör den. Ingen direkt floorfiller, men passar utmärkt till en kväll av självömkan med sin polare vinpavan.
Cleen - Believe
Sidoprojekt till Haujobb - melodiskt och mörkt med mycket bra sångare.
Current 93 - The fall of Christopher Robin
Den här har varit en riktig favorit i flera år. Texten är helt enkelt underbar.
Frontline Assembly - Plasticity
Det här är EBM med sådant drag att det inte går att stå stilla.
Revolting Cocks - Creep
Också en gammal klassiker. Svårt att inte hänga med i den sköna monoton takten.
Covenant - Luminal
Tidig Covernantlåt, som vanligt tung melodiös EBM men här med lite skitig industrikänsla.
Cybotron - Clear
Electro med runt 30 år på nacken. Skulle kunna vara inspelad igår. En riktig klassiker!
Beborn Beton - Bounty Hunter
Lite halvt menlös syntpop, men det är faktiskt en riktigt bra låt.
Apoptygma Berzerk - Fade to Black
Metallicas original är ok, men den här knäcker!
Welle Erdball: - Monoton und Minimal
Här är också ett band som gjort väldigt många bra låtar, vilket gör det svårt att välja ut en. Den här låten är just monoton och minimal, framförd av de tyska tokarna med Nintendosoundet och de träffsäkra melodislingorna.
VNV Nation - Empires
Kunde inte välja ut en låt. Hela Empires-skivan är kanon.
C-tec - Foetal
Sidoprojekt av Jean-Luc de Meyer. Stenhård dansant EBM i högform. Jag rekommenderar köp av hela skivan, som heter "Darker".
Daf Dos - Dein Körper
De här tomtarna var det nog ingen som trodde att de kunde göra en bra låt "på riktigt", så att säga. Men de kunde de. Dein Körper är tung, skön, melodiös ebm - på det där råa avskalade sättet som bara Daf kan.
Nu fick jag skrivkramp. Men DJ ILLer återkommer.
(ere nån som har en ftp så e jag genast me

)