2005-08-27, 18:42
Medlem
Pellenezs avatar
Ok, jag vill se rekommendationer med bra motiveringar.
Att bara lista låtar är inte ok.
Jag har raderat inlägg som inte höll måttet av Draugs Harg, Bruce Wayne, PiLLerILLer och ThrasheR.

/Moderator
Citera
2005-08-27, 19:39
Medlem
Spikeys avatar
Hashim - Al Naafiysh
Enkel elektro skapad med endast en gammal Korg Poly61 och trummaskin

New Order - Low-Life
Hela skivan är guld, även så "subculture" som redan nämnts i denna tråd.
Liten varning dock för att Barney sjunger falskt ibland...är man inte van vid detta skippar man till nästa skiva

Teddybears STHLM - Rock n´Roll high school
Kanske jag svär i kyrkan nu, men duktigt sköna sound är det iaf på denna skiva, om man räknar bort singlarna

Adamski ft. Seal - Killer
En av electrons mest klassiska basgångar plus skönsång av Seal
Citera
2005-08-27, 20:20
Medlem
Draugs Hargs avatar
Wumpscut - Die In Winter
Skön atmosfär i låten, något som väl passar tills dess man ska sova, eller bara ta det lugnt. Lite smått dramatisk och halvskum låt.

Fortification 55 - And Tomorrow Atlantis
Vet inte hur pass kända denna grupp är, men bra musik gör de iaf. Som flera av låtarna antyder - atlantis, så får den mina tankar att bana iväg mot ett stort hav, också en mildare låt som funkar i de flesta lägen.

Aslan Faction - DNA Downloading
Lite skön EBM från ett bra gäng. Lite svårt att beskriva den här låten faktiskt, men den är värd en chans, precis som alla Aslan Faction's låtar.

Beborn Beton - That Deadly Kiss
Härlig, lite äldre synth. Känner igen låten från något, men vad?
Citera
2005-08-28, 03:35
Medlem
Bruce Waynes avatar
En moderator måste få vara hård.. vi kör väl med motiveringar då, det efterfrågades ju dessutom i trådens inledning.

Postal Service "Brand New Colony" - En mix av drum n bass (!) och fjäderlätt synthpop som påminner om Prefab Sprout, riktigt bra text också, om att fly från allting med sin partner. Och vem har inte funderat på det?

Depeche Mode "Shake the disease" - En av bandets låtar från mitten av 1980-talet, vacker melankoli som klingar metalliskt.

Vision System "If you were here" - En av mina favoritlåtar inom svensk synth, drömsk syntetisk & melodiös som få andra synthband i vårt land har kommit i närheten av.

Mobile Homes "Turn off the silence" - Också ett svenskt band, deras i mitt tycke bästa låt. Nitzer Ebb möter Kraftwerk på teparty.. typ..

Nitzer Ebb "I give to you" - Tung industriell synth, producerad av geniet Alan Wilder (ex Depeche Mode). Trent Reznor hade varit glad om han skrivit den här låten.
Citera
2005-08-28, 16:02
Medlem
PiLLerILLers avatar
Åkejrå:

Evils Toy - XTC implant
Förmodligen den enda skiva jag äger, som inte har en enda dålig låt.
Kan beskrivas som mörk, melodisk EBM.

Evils Toy - Illusion
Åter en platta som håller rakt igenom. Mörk, melodisk EBM från Tyskland (where else?)

Artist Unknown - Control
Bandet med det mest svårsökta namnet. Låten Control kan beskrivas som Nintendo-electro, utan att vara glad med en massa malplacerade Supermario-plonk.

Sven Väth/Anthony Rother - Pathfinder
Modern electro i sitt esse. Väth har en hypnotiserande stämma med sexigt tysk brütning.

Anthony Rother - Biomehanik
Lite lugnare tempo med Rothers kännetecknande robotröst. Gillar man den här nya generationens återuppväckande av electron får man inte missa Anthony Rother.

Fictional - Blue Lights
Klassisk synthpop med melankonisk klang. Mycket bra!

Second Decay - Die Nerv
Det här synthbandet har många starka låtar och det var svårt att peta ut en. Jag valde Die Nerv eftersom de sjunger på tyska i den och alla vet ju att synthpop skall vara tyskt.
Musiken är i samma genre som Soft Cell, fast mer musikaliskt uvecklat. Sångaren har bra, lite småbögig, röst som ofta uppvisar den melankoli jag är så förtjust i.

Wolfsheim - Herione she said
Så vackert och tragiskt att jag blir gråtfärdig när jag hör den. Ingen direkt floorfiller, men passar utmärkt till en kväll av självömkan med sin polare vinpavan.

Cleen - Believe
Sidoprojekt till Haujobb - melodiskt och mörkt med mycket bra sångare.

Current 93 - The fall of Christopher Robin
Den här har varit en riktig favorit i flera år. Texten är helt enkelt underbar.

Frontline Assembly - Plasticity
Det här är EBM med sådant drag att det inte går att stå stilla.

Revolting Cocks - Creep
Också en gammal klassiker. Svårt att inte hänga med i den sköna monoton takten.

Covenant - Luminal
Tidig Covernantlåt, som vanligt tung melodiös EBM men här med lite skitig industrikänsla.

Cybotron - Clear
Electro med runt 30 år på nacken. Skulle kunna vara inspelad igår. En riktig klassiker!

Beborn Beton - Bounty Hunter
Lite halvt menlös syntpop, men det är faktiskt en riktigt bra låt.

Apoptygma Berzerk - Fade to Black
Metallicas original är ok, men den här knäcker!

Welle Erdball: - Monoton und Minimal
Här är också ett band som gjort väldigt många bra låtar, vilket gör det svårt att välja ut en. Den här låten är just monoton och minimal, framförd av de tyska tokarna med Nintendosoundet och de träffsäkra melodislingorna.

VNV Nation - Empires
Kunde inte välja ut en låt. Hela Empires-skivan är kanon.

C-tec - Foetal
Sidoprojekt av Jean-Luc de Meyer. Stenhård dansant EBM i högform. Jag rekommenderar köp av hela skivan, som heter "Darker".

Daf Dos - Dein Körper
De här tomtarna var det nog ingen som trodde att de kunde göra en bra låt "på riktigt", så att säga. Men de kunde de. Dein Körper är tung, skön, melodiös ebm - på det där råa avskalade sättet som bara Daf kan.

Nu fick jag skrivkramp. Men DJ ILLer återkommer.

(ere nån som har en ftp så e jag genast me )
Citera
2005-08-28, 16:39
Medlem
Hundarna från Söders debut är grym, soft småflummig svensk 'electronica'.

Covenants första två är bra rakt igenom, Dreams of a Cryotank och Sequencer. Vemodig svensk ebm från tidigt 90-tal tror jag, eller futurepop kanske det kallas, bögigt o bra iaf..

din lista PillerIller verkar kunna innehålla en del intressanta prylar som jag ska kolla in, tackar..
Citera
2005-08-28, 17:11
Medlem
brianmolkos avatar
måste man skriva motivering ? annars är ju Sophie Rimheden bra
hon har släptt 2 skivor + lite Eps + remix CD
Citera
2005-08-28, 17:35
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
måste man skriva motivering ? annars är ju Sophie Rimheden bra
hon har släptt 2 skivor + lite Eps + remix CD

Ja, det måste man.

/Moderator
Citera
2005-08-28, 22:42
Medlem
PiLLerILLers avatar
Dj Iller är tillbaka med visionen om att alla bör finna sin syntharsjäl innan de dör.

Ok here it goes,

Cleen - Did You Forget
Skön popig EBM med lätta technoinfluenser. Lätt melankoli och inget tjafs.

Japanese Telecom - Cigarette Lighter
Medryckande, popig och modern electro

Afrika Bambaata - Planet Rock
Låten som kom att definiera hela electrogenren.

Elecktroids - Thermo Science
Bra och drivande modern electro. I stil med Doppler Effekt.

Doug E Fresh & The Get Fresh Crew -The Show
Fantastiskt skön partylåt. Oldschool hip hop med lite electrofeeling

And One - Techno Man
Förmodligen en av världens töntigaste låtar. Helt kitchigt rätt!

Model 500 - No Ufo´s
Tidig technoklassiker ev electrogurun Juan Atkins.

Snog - Corporate Slave
Väsande, svängig synth med otippad pianomelodi.

VNV Nation - Serial Killer
Deras bästa låt någonsin!!! Skön pumpande EBM och medryckande sång som eskalerar med stor inlevelse.

Hashim - Al-Naafiysh (The Soul)
Muslimsk electro. Råtungt!

Ravenous - Timeless
Taktfast EBM med blippljudseffekter. Det hörs att Ravenous är ett sidoprojekt till Funker Vogt, fast Ravenous har skippat skrikandet och förför med lågmäldhet, utan att låta cheesy.

West Street Mob - Break Dancin' - Electric Boogie
Vad kan man säga som inte redan är sakt om denna godbit... Ett absolut måste!

And One - Life isn't easy in Germany
Det här är deras hitlåt och den är en skön liten synthpopsbagatell. På gränsen till töntig, men ruskigt catchy.

Skinny Puppy - Assimilate
En modern klassiker med bandet som gav väsandet ett ansikte. Myyycket bra!

S.P.O.C.K - Last man on Earth
Jag vet, det här pajar min image för gott men det bor ett litet spockfan i mig.
Han sjunger som en jävla kratta på husvagnssemester, men låten är ändå en favorit.

Borghesia - Naked Uniformed Dead
Har man lyckats undgå jugoslavisk synthpop i livet, är det hög tid att göra något åt saken.
Stenhård body med machovrål. Testosteronet flödar och det låter hur bra som helst.

Felix the Housecat - Kittenz and Thee Glitz
Det här är det absolut bästa electroclashens flodvåg hade med sig.
Soft electro, grym melodisk fingertoppskänsla och klara influsenser från 70-talets italodisco. Köp hela plattan eller dö.

(Som ni säkert redan förstått har jag skippat de stora banden, som alla redan vet gör bra musik, och lagt fokus på guldkornen. Är det något som blir problem att hitta, släng iväg ett PM så hjälper jag till...att leta förstås.)
Citera
2005-08-28, 23:23
Medlem
Draugs Hargs avatar
Ännu en långsam kväll, och jag känner mig snäll idag

Mechanical Horizon - Eternity Is Past
Härlig och lättsmält futurepop

Cyborg Attack - Bitch
Skönt med hård, tysk elektro i sin helhet, rekommenderar verkligen denna låt

Diary Of Dreams - Chemicals
Något melankolisk låt, som får mig att stoppa gruppen lite mer åt goth-facket, iaf just den här låten. Texten är skön och musiken är trevlig, inte direkt något man drar igång på en fest, men helt klart värd att höras.

Dulce Liquido - Disolucion
Skapad av Rasco, en medlem ur mexikanska Hocico. De flesta av hans låtar är mer åt industrihållet, men just denna och tre till passar verkligen in på en fest, det är bra fart och hålligång i låten.

Red Cell - Related Skin
Vill ge den här ungefär samma beskrivning som den ovan, förutom att det känns som om lite mer tid är nedlagd på Rasco's Disolucion.
Citera
2005-08-29, 13:36
Bannlyst
Adriano Canzian - Lick my Ass
Ebm/Electro, tung som satan!

Terence Fixmer - Red Section
Techno/Ebm, samplade flås och grejjer..
Citera
2005-08-29, 14:32
Medlem
auto:erotics avatar
svenskt

8kHz Mono - Despair
Elektronik parad med kvinnlig sång med orientalisk känsla.

Cat Rapes Dog - Cannibal Hippies
En av deras bästa låtar dök upp på deras sista helgjutna skiva "Biodegradable". Andra bra skivor med CRD är "God, Guns & Gasoline" och "Moosehair Underwear".

Covenant - Speed (club)
Stenhårt och dansant från första sekund.

Cultivated Bimbo - Corruption
Återigen body, monotont och underbart. Höjdpunkten på deras karriär var i mina ögon tolvorna Configuration 1 och 2 som rekommenderas å det grövsta.

Interlace - Missing Link (Oliver Beach)
Helt underbar version. Sköna trummor, blippande syntar och vackra stråkar i skön förening.

Lustans Lakejer - Vackra djur
Dansant och trevligt, för en stund var Lustans tillbaka.

Project-X - Push!
Tioåringarna gjuter helt nytt liv i Invincible Limits gamla dänga.

Saft - Paranioa Erotica
En av de bästa svenska skivor som släppts, någonsin, alla kategorier.

Systema The Affliction - Bed Wargame
Snabb body i dåtida Cat Rapes Dogs anda. Från skivan "Summoning For The Files".

Vision System - Monochrome
Albumet må vara svagt, men låten med samma namn är en underbar kombination av synt och rock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in