Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-17, 23:26
  #1
Medlem
glemmys avatar
Bakgrunden är att jag pendlar till arbete i Norge sedan några år. Familj i Sverige. Veckopendlar till gränskommun i Sverige, så skattar i Sverige. Har tankar på att sälja huset och flytta hela familjen till staden jag arbetar.

Fördelar:
Avsevärt lägre skatt. Kommer ha drygt 7000 kr mer netto/mån enligt mina beräkningar
Bättre framtidsutsikter i Norge (starka statsfinanser, färre samhällsproblem)
Bättre villkor för föräldraledighet om både fru och jag jobbar i samma land

Nackdelar:
Får inte ha svenskreggad bil, får ge upp drömmen om en sportig bil
Ingen motsvarighet till ISK i Norge
Högre ränta på huslån
Inget Rot-avdrag
Det mesta kostar något mer

Saker som inte påverkas:
Bostäder ligger på samma prisnivå ungefär
Kan åka till Sverige ibland för storhandling
Får liknande restid till jobbet

Har ni något att tillägga som jag missat?
Vet att
Citera
2018-11-17, 23:32
  #2
Medlem
Vart är det du flyttar?. Dom har ganska annorlunda regler i Norge mot Sverige tycker jag mat/sprit osv är ju dyrare om du inte kan vecko handla i Norge men norska naturen är den bästa som finns funderar med på att åka upp dit snart
Citera
2018-11-18, 00:02
  #3
Medlem
Ekonomiskt plus minus noll. Högre löner, men högre priser. Flytta om ni alla vill dit. Men inte av ekonomiska skäl. Bo där ni trivs.
Citera
2018-11-18, 11:12
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Bakgrunden är att jag pendlar till arbete i Norge sedan några år. Familj i Sverige. Veckopendlar till gränskommun i Sverige, så skattar i Sverige. Har tankar på att sälja huset och flytta hela familjen till staden jag arbetar.

Fördelar:
Avsevärt lägre skatt. Kommer ha drygt 7000 kr mer netto/mån enligt mina beräkningar
Bättre framtidsutsikter i Norge (starka statsfinanser, färre samhällsproblem)
Bättre villkor för föräldraledighet om både fru och jag jobbar i samma land

Nackdelar:
Får inte ha svenskreggad bil, får ge upp drömmen om en sportig bil
Ingen motsvarighet till ISK i Norge
Högre ränta på huslån
Inget Rot-avdrag
Det mesta kostar något mer

Saker som inte påverkas:
Bostäder ligger på samma prisnivå ungefär
Kan åka till Sverige ibland för storhandling
Får liknande restid till jobbet

Har ni något att tillägga som jag missat?
Vet att

Hur ser pensionssituationen ut om du jobbar där? Kan vara väl värt att ta med i uträkningen.
Citera
2018-11-18, 11:42
  #5
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickieZ
Vart är det du flyttar?. Dom har ganska annorlunda regler i Norge mot Sverige tycker jag mat/sprit osv är ju dyrare om du inte kan vecko handla i Norge men norska naturen är den bästa som finns funderar med på att åka upp dit snart

Østfold, inte bestämt exakt men finns flera mindre städer, Fredrikstad, Sarpsborg, Moss etc. Är nära till gränshandel.
Naturen där är dock inte så spektakulär

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ekonomiskt plus minus noll. Högre löner, men högre priser. Flytta om ni alla vill dit. Men inte av ekonomiska skäl. Bo där ni trivs.

Osäker på om det är plus minus noll så länge man kan handla mat och sprit i Sverige, (utan att köra så långt då), elektronik kostar samma, diesel tankar man billigare i Norge än Sverige.
Bilar är mycket dyrare, men hybrider och elbilar är i stort sett samma pris på. Lär bli en sådan bil i framtiden oavsett.
Hantverkare är antagligen en god del dyrare, men sällan man anlitar det.
Förskola vs barnehage är ca 1400kr/mån vs 2400 kr
Kollektivtrafik kostar nästan samma 28 nok vs 27 sek.
Tandläkare för 0-18 är gratis i Norge (till 22 i Sverige)
Läkarbesök är ungefär samma kostnad, men det är bättre system än i Sverige.

Som sagt, skulle få 7000 mer netto/mån. Men värdelöst om man inte trivs självklart.
Inte säker på om jag fått med allt, så därför önskar jag lite feedback från flashbackarna.
Citera
2018-11-18, 12:36
  #6
Medlem
HosTorViBors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Østfold, inte bestämt exakt men finns flera mindre städer, Fredrikstad, Sarpsborg, Moss etc. Är nära till gränshandel.
Naturen där är dock inte så spektakulär



Osäker på om det är plus minus noll så länge man kan handla mat och sprit i Sverige, (utan att köra så långt då), elektronik kostar samma, diesel tankar man billigare i Norge än Sverige.
Bilar är mycket dyrare, men hybrider och elbilar är i stort sett samma pris på. Lär bli en sådan bil i framtiden oavsett.
Hantverkare är antagligen en god del dyrare, men sällan man anlitar det.
Förskola vs barnehage är ca 1400kr/mån vs 2400 kr
Kollektivtrafik kostar nästan samma 28 nok vs 27 sek.
Tandläkare för 0-18 är gratis i Norge (till 22 i Sverige)
Läkarbesök är ungefär samma kostnad, men det är bättre system än i Sverige.

Som sagt, skulle få 7000 mer netto/mån. Men värdelöst om man inte trivs självklart.
Inte säker på om jag fått med allt, så därför önskar jag lite feedback från flashbackarna.

Varför får man inte ta en svensk bil till Norge och registrera den där ?
Citera
2018-11-18, 12:53
  #7
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur ser pensionssituationen ut om du jobbar där? Kan vara väl värt att ta med i uträkningen.

Bra poäng! Jag har försökt beräkna med lite olika verktyg men har mer än 35 år kvar haha.
Ska nämnas att i och med att jag arbetar i Norge så tjänar jag in till norsk pension nu. Så själva flytten påverkar inte, men val av arbetsgivare i framtiden kommer ju påverka.

Tror utsikterna är bättre i Norge.
Citera
2018-11-18, 12:56
  #8
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HosTorViBor
Varför får man inte ta en svensk bil till Norge och registrera den där ?

Man får, men det kostar.
En standard beg bil kan kosta 70-150k.

Hos tullverket i Norge kan man beräkna vad det kostar.

Edit: Gjorde en snabb beräkning på min 520d touring xdrive från 2014. 137000 i avgift och 50000 moms, norska kronor. Så ungefär lika mycket som den är värd i Sverige beg.
__________________
Senast redigerad av glemmy 2018-11-18 kl. 13:47.
Citera
2018-11-18, 17:27
  #9
Medlem
Ta med i beräkningen att vardagsekonomin blir dyrare. Visst, du kan storhandla i Sverige, men man köper ändå mycket småsaker under veckorna. Ungarnas McDonals luncher, godis, kläder fritidssysselsättningar, bensin, frisörbesök osv.
Studielånen är mindre förmånliga än i Sverige och byråkratin aningen jobbigare.

Att LEVA i Norge är dyrt. De kommer du inte undan med.

Men Norge har mycket att erbjuda. Dina barn kommer nog få en bättre skolgång, än på många platser i Sverige. Upplever även att vården är bättre och det finns mer samhällsresurser..

Det finns för och nackdelar med allt.
Citera
2018-11-18, 18:04
  #10
Medlem
HosTorViBors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Man får, men det kostar.
En standard beg bil kan kosta 70-150k.

Hos tullverket i Norge kan man beräkna vad det kostar.

Edit: Gjorde en snabb beräkning på min 520d touring xdrive från 2014. 137000 i avgift och 50000 moms, norska kronor. Så ungefär lika mycket som den är värd i Sverige beg.

Seriöst ? gör dem någon form av renovering av bilen eller ?

Hur kan det kosta så mycket, vad kostar ?
Citera
2018-11-18, 18:42
  #11
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HosTorViBor
Seriöst ? gör dem någon form av renovering av bilen eller ?

Hur kan det kosta så mycket, vad kostar ?

Haha nej bara tullavgifter och moms. Bilar straffskattas riktigt hårt i Norge (om det inte är elbil). Därför en ny Volvo XC90 startar på 1 miljon kr i Norge men kostar under 600k i Sverige.
Citera
2018-11-19, 16:10
  #12
Medlem
LustigeLukass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ekonomiskt plus minus noll. Högre löner, men högre priser. Flytta om ni alla vill dit. Men inte av ekonomiska skäl. Bo där ni trivs.

Dumheter. Om din teori skulle stämma skulle norrmän generellt vara lika rika/fattiga som svenskar. Så är inte fallet - det blir långt mycket mer kvar i plånboken och konsumeras betydligt mer i Norge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback