• 1
  • 2
2018-11-17, 22:04
Medlem
Många på jobbet har reagerat på mängden mjölk jag dricker under en dag. En dag består av ca 2l mjölk, där konsumtionen är blandad mellan att dricka vanligt och blanda med havregryn, vilket som leder in till min andra stora konsumtion.
Eftersom att jag tränar väldigt mycket och behöver omkring 4000 kalorier om dagen så ser jag till att äta mycket havregryn för att få upp kalorihalten under en dag. Tror att det kan uppnå till omkring 7-8 portioner/dag á 75g/st =525-600g per dag.

Har fått höra att vid en stor konsumtion av mjölk så riskerar man att bli känsligare till laktos bl.a. Är detta fel och kan större mängder av mjölk/havregryn vara skadligt i längden?
Citera
2018-11-17, 22:06
Medlem
Du ska inte lyssna på vad folk säger, de är fulla med skit i 9 fall av 10. Kör hårt.
Citera
2018-11-17, 22:08
Medlem
okok1s avatar
Man kan bli sämre på att processa laktos om man slutar äta laktos... Det är därför stora delar av världen är laktosintoleranta... För att de inte äter det.....................

Finns studier som visar att det tar några veckor för kroppen att processa laktos effektivt om man inte tål det.
Citera
2018-11-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Du ska inte lyssna på vad folk säger, de är fulla med skit i 9 fall av 10. Kör hårt.

Skönt att höra! Kroppen har inte blivit utvecklats dåligt fysiskt ännu. Och brist på variation och ork på matlagning så känns det onödigt att byta på ett vinnande koncept
Citera
2018-11-17, 22:10
Bannlyst
Det är något med havregryn som gör att syrahalten kan bli farlig har jag för mig. Något i den riktningen. Så jag skulle se mig om efter alternativa medel.
Du behöver ju inte rikta in dig på enbart havregryn, utan variation är att föredra. Allt med måtta!
Citera
2018-11-17, 22:13
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Man kan bli sämre på att processa laktos om man slutar äta laktos... Det är därför stora delar av världen är laktosintoleranta... För att de inte äter det.....................

Finns studier som visar att det tar några veckor för kroppen att processa laktos effektivt om man inte tål det.

Denna bild (ifrån Wiki) är lite talande ändå:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactos...opulations.jpg
Citera
2018-11-17, 22:13
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
Eftersom att jag tränar väldigt mycket och behöver omkring 4000 kalorier om dagen så ser jag till att äta mycket havregryn för att få upp kalorihalten under en dag.
Havre är väl det bästa sädeslaget om man ser tex. till gluten. Men det låter lite lustigt att du valt just havregryn för att tillgodogöra högt energiintagsbehov.Mjölken tycker jag kanske låter överdriven. Kanske byta ut en del mjölk mot havremjölk. Då får du havre med havre.
Citera
2018-11-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Havre är väl det bästa sädeslaget om man ser tex. till gluten. Men det låter lite lustigt att du valt just havregryn för att tillgodogöra högt energiintagsbehov.Mjölken tycker jag kanske låter överdriven. Kanske byta ut en del mjölk mot havremjölk. Då får du havre med havre.
Haha havre med havre låter inte fel Äter mestadels havregryn pga kalorierna (370kcal/100g). Snabbt att tillaga, häll i det i mjölk bara
Citera
2018-11-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Denna bild (ifrån Wiki) är lite talande ändå:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lactos...opulations.jpg

Känns riktigt skönt att höra att man inte borde känna sig hotad av att bli laktosintolerant
Citera
2018-11-17, 22:21
Medlem
F.Hansens avatar
Mängden havregryn tror jag bara är bra för dig som bygger, havregryn är i princip en av världens bästa mat.

Mjölk? Om du är nordbo och har antilaktosenzymer så är det väll inget problem.
Citera
2018-11-17, 22:23
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
Haha havre med havre låter inte fel Äter mestadels havregryn pga kalorierna (370kcal/100g). Snabbt att tillaga, häll i det i mjölk bara
Du äter den alltså okokt? Går det lätt ner?
Citera
2018-11-17, 22:26
Medlem
Låter torrt och hårt och vidrigt. Blir du aldrig mätt eller hur gör du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in