2018-11-17, 22:37
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
Känns riktigt skönt att höra att man inte borde känna sig hotad av att bli laktosintolerant

Samtidigt ter det sig som vi kan ta över världen i princip med normal mjölk :-)
Citera
2018-11-17, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Du äter den alltså okokt? Går det lätt ner?

Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Låter torrt och hårt och vidrigt. Blir du aldrig mätt eller hur gör du?

Förut åt jag rågflingor (grövre havregryn kan man säga) de var svåra att få ned ibland då de är sjukt torra. Vet inte om det har gjort så jag har det lättare att få ned havregryn, men det går ner snabbt och lätt när man är van, hur smidigt som helst.

Gjorde gröt i början men det var alldeles för mättande i den mängden. Äta den okokt så kan man få ned lite mer. Blir oftast mätt efter 2 portioner 75g/st och inte alldeles för mycket mjölk. Rekommenderar det.
Citera
2018-11-17, 23:18
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Du ska inte lyssna på vad folk säger, de är fulla med skit i 9 fall av 10. Kör hårt.

Precis som ditt inlägg.

För att svara på ts: ja det är farligt
Citera
2018-11-17, 23:25
Medlem
Erikons avatar
Vätska som vätska, nej det finns inget fel med din diet, snarare bra att du dricker så mycket för att hålla njurarna igång. Värre om du inte drack och käkade havre, finns folk som dött av det när det sväller i magen. Kompensera med lite salt på maten så är det felfritt.
Citera
2018-11-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80kgProtein
Precis som ditt inlägg.

För att svara på ts: ja det är farligt

Snarare precis som ditt inlägg. Du kan inte ens påvisa att det skulle vara farligt.
Citera
2018-11-18, 00:01
Medlem
Att man blir rädd för lite extra mjölk och havregryn om dagen. Förr blev folk 80 år gamla av näringsbristkost och allvarligare bakterier i maten. Ät för fan och njut och oroa inte så mycket över sådana här detaljer! Ett kvitto på att din kropp accepterar det är ju din mage - fungerar den och du inte har ont / diaree / förstoppnnig konstant = är det bara att köra.
Citera
2018-11-18, 00:06
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Många på jobbet har reagerat på mängden mjölk jag dricker under en dag. En dag består av ca 2l mjölk, där konsumtionen är blandad mellan att dricka vanligt och blanda med havregryn, vilket som leder in till min andra stora konsumtion.
Eftersom att jag tränar väldigt mycket och behöver omkring 4000 kalorier om dagen så ser jag till att äta mycket havregryn för att få upp kalorihalten under en dag. Tror att det kan uppnå till omkring 7-8 portioner/dag á 75g/st =525-600g per dag.

Har fått höra att vid en stor konsumtion av mjölk så riskerar man att bli känsligare till laktos bl.a. Är detta fel och kan större mängder av mjölk/havregryn vara skadligt i längden?

Har aldrig hört / märkt att det är skadligt.

https://www.apotea.se/orka-proteingr...xoCwaIQAvD_BwE
Den här proteingröten brukar jag själv köra kall som shake. (Tränar också)

Kan också rekommendera mandelmjölk och andra sådana drycker att blanda med grynen som omväxling.
Citera
2018-11-18, 00:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Har druckit 2l mjölk minst varje dag i väldigt många år och har inte dött ännu. Så skulle inte säga att det är farligt. Tror faktiskt att det är väldigt bra. Speciellt att man drack så mycket mjölk när man vara mindre och växte upp. Det stärker skelettet. Har aldrig brutit det minsta benet. Annars är det bara som vanlig vätska att för mycket av det goda är inte bra. Man kan dö av att dricka alltför mycket vatten också.
Citera
2018-11-18, 08:25
Medlem
80kgProteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judektil
Snarare precis som ditt inlägg. Du kan inte ens påvisa att det skulle vara farligt.

Tänker inte utbilda såna som dig.
Tänker påpeka det och sedan får du googla om du bryr dig men du skiter ju i vad folk säger? Din inställning kommer ge dig problem i framtiden, samma hälsoproblem äldre lider av idag.
Citera
2018-11-18, 09:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Att det skulle vara farligt är det ingen som kan svara på, det är ett flertal faktorer som påverkar just hälsomässigt, så det svaret finns inte på svart och vitt. Möjligen att intaget av kalcium blir något högt, om man nu oroar sig för detta, och det finns kopplingar mellan t.ex prostatacancer och intag av kalcium. Men med den forskningen som finns idag så kan man inte säga att det per automatik är farligt med den mängden. I övrigt skulle jag inte lägga så stor vikt vad kollegor tycker om det du äter, alternativt kan du ju be dom hänvisa till forskningen bakom deras uttalanden och att en artikel i aftonbladet inte är godkänt som gälla i frågan. ¨

Här är förövrigt en lättläst artikel med den samlade forskningen på området:
https://traningslara.se/mjolk-mejeri...ter-och-halsa/
Citera
2018-11-18, 16:20
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har druckit 2l mjölk minst varje dag i väldigt många år och har inte dött ännu. Så skulle inte säga att det är farligt. Tror faktiskt att det är väldigt bra. Speciellt att man drack så mycket mjölk när man vara mindre och växte upp. Det stärker skelettet. Har aldrig brutit det minsta benet. Annars är det bara som vanlig vätska att för mycket av det goda är inte bra. Man kan dö av att dricka alltför mycket vatten också.

Jag drack aldrig mjölk som liten, och väldigt sällan nuförtiden. Jag har inte heller brutit ett enda ben nånsin.
Citera
2018-11-18, 16:26
Medlem
Citat:
Många på jobbet har reagerat på mängden mjölk jag dricker under en dag. En dag består av ca 2l mjölk, där konsumtionen är blandad mellan att dricka vanligt och blanda med havregryn, vilket som leder in till min andra stora konsumtion.
Eftersom att jag tränar väldigt mycket och behöver omkring 4000 kalorier om dagen så ser jag till att äta mycket havregryn för att få upp kalorihalten under en dag. Tror att det kan uppnå till omkring 7-8 portioner/dag á 75g/st =525-600g per dag.

Har fått höra att vid en stor konsumtion av mjölk så riskerar man att bli känsligare till laktos bl.a. Är detta fel och kan större mängder av mjölk/havregryn vara skadligt i längden?
Nej, det är överdrivet. Det är väl även så att när man slutar äta eller dricka något som känsligheten mot det jan öka. Alla är egentligen laktosintoleranta men eftersom vi hela tiden har det i vår kost så blir vi tolerantare mot det. I östAsien tex så tål de flesta inte mjölk eftersom de inte använder det på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in