2018-11-21, 16:08
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Woz, du är en lustigkurre. Jag är född 1961 och var MED när man kunde köpa Apple I och Apple II. Woz var en skruv-man som stod i Jobs föräldrars garage och skruvade Apple I+II. Det är två hemdatorer som inte innehöll någonting speciellt. Woz har absolut noll med alla Apple-produkter efter 1985 att göra.

Googla nu, och var glad att någon lärde dig något.

Lustigt, Woz själv har ju gett ett helt annat narrativ, dramatiseringen vid namn "Jobs" från 2013 förtäljer detta ordentligt väl. Jobs må ha haft en massa idéer men han var knappast den som gjorde det möjligt. Bara att skriva att han stod för innovationerna till 100% är ett absurt påstående som man bara får slängd emot sig om man diskuterar med olika sektmedlemmar. Är som jag skulle skriva: Bill Gates uppfann egenhändigt Microsoft, utan Bill Gates så skulle det aldrig existerat något operativsystem i samma anda som Microsoft...

Det är rätt absurt vilka du än ger dessa lovord till. Kan väl jämföra Thomas Edison och Tesla med Jobs och Wozniak. Wozniak var extremt duktig tekniskt och skapade tekniken. Jobs var en väldigt duktig företagare som såg möjligheter och utnyttjade potential där han såg den. Precis som Edison var en god företagsman medans Tesla var innovatören.
2018-11-21, 16:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Är som jag skulle skriva: Bill Gates uppfann egenhändigt Microsoft, utan Bill Gates så skulle det aldrig existerat något operativsystem i samma anda som Microsoft...

Eftersom du frågar. Eftersom jag vet, jag var med. Allt är OT. Gates kodade själv egenhändigt Microsoft Basic som blev en stor succe. Han sålde den till IBM som skulle presentera sin PC 1980. Gates förstod att det var exceptionellt viktigt att vara med på IBM-tåget, så han köpte ett OS som hette QDOS (quick and dirty...) som en annan kille gjort på 7 månader. Paketerade om den som Microsoft DOS, sålde till IBM framför CP/M som dittills varit marknadsledande, och blev världens rikaste människa någonsin. Exakt så gick det till. Utan Gates skulle inte Microsoft finnas. Utan Jobs skulle inte Apple finnas. Några fler frågor som du inte orkar googla fram svaret på? Slut OT.
2018-11-21, 16:19
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Eftersom du frågar. Eftersom jag vet, jag var med. Allt är OT. Gates kodade själv egenhändigt Microsoft Basic som blev en stor succe. Han sålde den till IBM som skulle presentera sin PC 1980. Gates förstod att det var exceptionellt viktigt att vara med på IBM-tåget, så han köpte ett OS som hette QDOS (quick and dirty...) som en annan kille gjort på 7 månader. Paketerade om den som Microsoft DOS, sålde till IBM framför CP/M som dittills varit marknadsledande, och blev världens rikaste människa någonsin. Exakt så gick det till. Utan Gates skulle inte Microsoft finnas. Utan Jobs skulle inte Apple finnas. Några fler frågor som du inte orkar googla fram svaret på? Slut OT.

Hahaha alltså du är ju bara för mkt! Nej Gates skapade ej Microsoft själv, du har glömt Paul Allen och jävla massa andra människor i ditt uttalande. Sedan att du var "med"? Hurdå? Stod du brevid Jobs i hans föräldrars garage eller har du jobbat på Apple?

Om du köpte hans skitsnack då så säger det mer om dig än det gör om mig.

Men det finns ju folk som tror Steven Seagal och Frank Dux är en legitima mästare på kampsport så finns det väl folk som tror Jobs och Gates egenhändigt skapade sina företag
2018-11-21, 16:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:

Hahaha alltså du är ju bara för mkt! Nej Gates skapade ej Microsoft själv, du har glömt Paul Allen och jävla massa andra människor i ditt uttalande. Sedan att du var "med"? Hurdå? Stod du brevid Jobs i hans föräldrars garage eller har du jobbat på Apple?

Om du köpte hans skitsnack då så säger det mer om dig än det gör om mig.

Men det finns ju folk som tror Steven Seagal och Frank Dux är en legitima mästare på kampsport så finns det väl folk som tror Jobs och Gates egenhändigt skapade sina företag
Jag var med, i betydelsen att jag läste alla tidningar under den aktuella tiden och såg exakt vad som hände i realtid, och jobbade dessutom i branschen. Du vet ingenting och vill inte lära dig någonting, så vi lämnar det så.
2018-11-21, 16:26
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Jag var med, i betydelsen att jag läste alla tidningar under den aktuella tiden och såg exakt vad som hände i realtid, och jobbade dessutom i branschen. Du vet ingenting och vill inte lära dig någonting, så vi lämnar det så.

Det säger ju verkligen ingenting. Du jobbade i branschen och fick på det sättet veta att Jobs gjorde allt? Tror du Elon Musk utformar varje Tesla-bil i minsta detalj också? Så du läser saker i tidningen där Jobs kommer med vilka häpnadsväckande påståenden som helst och sedan köper detta reservationslöst?

Jo jag vet nog mer än dig då jag faktiskt lyssnat på och läst utsagor från medarbetare och familj som bekräftar motsatsen av det du sagt.

Dessutom borde det väl slå dig att det inte finns någon anledning att anställda 10000-tals människor om du gör allt själv? Hade han ju bara kunnat lämna sina ritningar och idéer till tillverkare och sparat mångmiljard-belopp...

Jag läste för övrigt i en intervju att Steven Seagal kunde knocka Mike Tyson så det måste ju vara sant!
2018-11-21, 16:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
[/i][/b]

Det säger ju verkligen ingenting. Du jobbade i branschen och fick på det sättet veta att Jobs gjorde allt? Tror du Elon Musk utformar varje Tesla-bil i minsta detalj också? Så du läser saker i tidningen där Jobs kommer med vilka häpnadsväckande påståenden som helst och sedan köper detta reservationslöst?

Jo jag vet nog mer än dig då jag faktiskt lyssnat på och läst utsagor från medarbetare och familj som bekräftar motsatsen av det du sagt.

Dessutom borde det väl slå dig att det inte finns någon anledning att anställda 10000-tals människor om du gör allt själv? Hade han ju bara kunnat lämna sina ritningar och idéer till tillverkare och sparat mångmiljard-belopp...

Jag läste för övrigt i en intervju att Steven Seagal kunde knocka Mike Tyson så det måste ju vara sant!
Du är ju en sjukt korkad människa. Jobs bestämde att iphone 3 skulle göras, storleken, fonterna, apparna, skärm istället för keyboard, att den skulle vara en ipod+telefon. Det behövdes säkert 1000 pers för att få till det han ville ha och 1000 pers till för att tillverka. Men allt som gör en Iphone 3 till den produkt det är kommer från Jobs huvud.

Här är den fantastiska Jobs-presentationen av iphone 3:
https://www.youtube.com/watch?v=vN4U5FqrOdQ

Känns som att prata med ett marsvin att prata med dig. Jävligt dumma djur.
2018-11-21, 17:07
Medlem
Colossos avatar
TS är något på spåren iaf. Apple market share Q3-2017 var 10.4% inom datorer, och Q3-2018 är det nere på 7.9%. Om jag får gissa varför är att dom har tagit flera beslut som inte riktigt gynnar eller har ens tänkt på användaren. Jag har varit iphone ägare, vartannat år med ny telefon sen 3GS men övergick till Samsung eftersom nya X inte tilltalade mig då jag gärna har en fingeravläsare och hatar notchs. Nya XS är löjligt dyra och erbjuder inget speciellt som inte andra redan har. Sen om det är Android eller iOS spelar mindre roll för mig.

MEN, jag är så jävla kluven när det gäller kommande köp av Macbook. Älskar så som jag har det nu på min Pro 2015 Retina där jag har flera uttag och slipper gå runt med dongles. Ofta laddar jag datorn, samsung och ipad samtidigt samt kopplar på en USB-sticka ibland. Hur i helvete tänkte dom när dom satte 2 USB-C uttag (4 för den dyrare modellen)??? Tar bort Magsafe som är så jävla bra? Nej Apple i min bok har ni gått bakåt i utvecklingen. Älskar min mac och framför allt MacOS så när det väl börjar bli dags för en ny dator så är det idag inte säkert att jag kör på Mac pga just detta som jag skrev.

https://9to5mac.com/2018/11/21/mac-market-share/
Senast redigerad av Colosso 2018-11-21 kl. 17:11.
2018-11-21, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
TS är något på spåren iaf. Apple market share Q3-2017 var 10.4% inom datorer, och Q3-2018 är det nere på 7.9%. Om jag får gissa varför är att dom har tagit flera beslut som inte riktigt gynnar eller har ens tänkt på användaren. Jag har varit iphone ägare, vartannat år med ny telefon sen 3GS men övergick till Samsung eftersom nya X inte tilltalade mig då jag gärna har en fingeravläsare och hatar notchs. Nya XS är löjligt dyra och erbjuder inget speciellt som inte andra redan har. Sen om det är Android eller iOS spelar mindre roll för mig.

MEN, jag är så jävla kluven när det gäller kommande köp av Macbook. Älskar så som jag har det nu på min Pro 2015 Retina där jag har flera uttag och slipper gå runt med dongles. Ofta laddar jag datorn, samsung och ipad samtidigt samt kopplar på en USB-sticka ibland. Hur i helvete tänkte dom när dom satte 2 USB-C uttag (4 för den dyrare modellen)??? Tar bort Magsafe som är så jävla bra? Nej Apple i min bok har ni gått bakåt i utvecklingen. Älskar min mac och framför allt MacOS så när det väl börjar bli dags för en ny dator så är det idag inte säkert att jag kör på Mac pga just detta som jag skrev.

https://9to5mac.com/2018/11/21/mac-market-share/

Om någon är något på spåret är kanske väl tidigt att dra några slutsatser om....

Visst, Apple har tappat marknadsandel i datorer mellan Q3 -17 till Q3 -18. Men förklaringarna kan vara flera.

Hela datormarknaden dalar väl sakta? Och Apple hade ett gäng datorer som inte fått uppdatering på länge, vilket gör att folk håller i pengarna och försöker vänta på att uppdateringar ska komma eller går till konkurrenterna. När nu uppdateringarna kommit så lär försäljningen öka igen, men hur mycket återstår att se. Dessutom är Q3 -18 för tidigt för att de nyligen uppdaterade modellerna ska ha hunnit påverka den perioden särskilt mycket. vi bör därför ha lite is i magen och vänta på mer relevant statistik innan man drar några stora slutsatser, så man inte förhastar sig.

När det gäller donglar och annat så får man försöka att se inte bara ev nackdelar utan även ev fördelar. Vilket kan väga in olika från användare till användare.

Även jag är inte glad åt att MagSafe försvann, men kan ändå förstå Apples val, för det finns inte plats för hur mycket kontakter som helst, och med de nya kontakterna kan man ladda i vilken kontakt som helst och de tål väl mer ström med har jag för mig. De nya kontakterna är egentligen fenomenalt mycket bättre och med många fler möjligheter än de gamla. Men under en övergångsperiod kan det såklart bli tjurigt för många.

Donglar kan vara trista och dyra, men de har ju även fördelar. Med en dongel hemma på skrivbordet så är det bara en enda kabel/kontakt att ansluta till sin MBP så är alla externa grunkor anslutna, smidigt. Men ute på språng kan det ju vara drygt med dongel ja. Dessutom skulle man önska att datorerna var lite lägre prissatta när det nu är tänkt att var och en ska välja sin egen dongel vid behov. Är inget fan av donglar själv då det är trevligast att slippa, men det har funnits donglar och adaptrar i vårt tekniksamhälle sen tidernas begynnelse i princip, så man kan vänja sig vid dem med.

När det gäller MagSage så finns det ju lösningar som fixar det på de nya MBP etc, inte riktigt lika bra och smidigt som Apples egen MagSafe, men nästan.

Det är många som klagat på Apples ändringar i dessa saker, till viss del med rätta, men ofta även mest bara för klagandets skull och för att många är fast i gamla vanor och har svårare att ta till sig ändringar från det de blivit vana vid. Givetvis kan det då påverka säljstatistiken till viss mån.
2018-11-21, 20:00
Medlem
Citat:
Woz, du är en lustigkurre. Jag är född 1961 och var MED när man kunde köpa Apple I och Apple II. Woz var en skruv-man som stod i Jobs föräldrars garage och skruvade Apple I+II. Det är två hemdatorer som inte innehöll någonting speciellt. Woz har absolut noll med alla Apple-produkter efter 1985 att göra.

Googla nu, och var glad att någon lärde dig något.

Citat:
Lustigt, Woz själv har ju gett ett helt annat narrativ, dramatiseringen vid namn "Jobs" från 2013 förtäljer detta ordentligt väl. Jobs må ha haft en massa idéer men han var knappast den som gjorde det möjligt. Bara att skriva att han stod för innovationerna till 100% är ett absurt påstående som man bara får slängd emot sig om man diskuterar med olika sektmedlemmar. Är som jag skulle skriva: Bill Gates uppfann egenhändigt Microsoft, utan Bill Gates så skulle det aldrig existerat något operativsystem i samma anda som Microsoft...

Det är rätt absurt vilka du än ger dessa lovord till. Kan väl jämföra Thomas Edison och Tesla med Jobs och Wozniak. Wozniak var extremt duktig tekniskt och skapade tekniken. Jobs var en väldigt duktig företagare som såg möjligheter och utnyttjade potential där han såg den. Precis som Edison var en god företagsman medans Tesla var innovatören.

Verkligheten är nog att det kan handla mycket om tillfälligheter, att vissa saker bara råkar ske i rätt tid, folk råkar vara på rätt plats etc etc.

Men även att Apple högst sannolikt inte blivit som de blev utan att Woz fanns med i bilden, om än Jobs var den lite halvgalne men så oerhört framsynte visionären som hade kraften att mana på så visionerna blev verklighet. Så i min värld hade inte Apple blivit som det blev utan Woz, eller utan Jobs. Och liknande torde väl gälla för Microsoft där Gates var deras ”Jobs” men även han hade en del mycket viktiga nyckelpersoner som om de inte funnits där och då så hade antagligen inte Microsoft blivit som det blev heller.

Oavsett vilket så är det två makalöst intressanta händelser som påverkat en hel värld, och dessutom delvis kopplade till varandra.
2018-11-21, 20:51
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Jag menar att alla Iphone-modeller bara är förbättringar av Iphone 3. Ganska små också måste jag säga. Med en ny produkt menar jag en NY produkt, som Iphone 3 var när den kom.

Min förutsägelse är att Apple aldrig mer kommer att göra någon sådan produkt eftersom Jobs legacy blir mindre och mindre.

Jag tror iphone 3 är en av de 10 största produkterna som kommit, någonsin, typ i klass med "bil med bensinmotor" eller glödlampan. Så Apple är naturligtvis värt att hyllas. Alltså Jobs.

Själv gillar jag Apples produkter. Tycker att de håller högsta klass. Men måste ändå invända lite mot detta att Iphone var så revolutionerande. Jag förstår att den var det för många, eftersom Apple trumpetade ut produkten som revolutionerande. Men för oss som använt liknande produkter i 4-5 år innan Iphone kom, så var den inte tokrevolutionerande.

Det som var bra med Iphone och IOS var navigeringen. Handhållna enheter med tryckskärm med telefoni, mail, internet etc fanns redan. Och det finns en anledning till att Jobs inte hade med Ipaq på bilden över "föråldrad" tech vid lanseringen av Iphone.

Är tämligen övertygad om att Jobs kollade mycket på Ipaq när Iphone utvecklades.

https://www.theregister.co.uk/2004/1..._hp_ipaq_6340/

För mig var det ingen "glödlampa", eller "bensinmotor" över lanseringen av Iphone.
2018-11-21, 21:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortarion
Nej, Apple är inte som alla andra. Det har inneburit att bolaget varit först med att slopa diskettstationen, DVD-spelare, en mängd övriga kontakter och sladdar som fanns i Mac/PC-världen för att just standardisera mot USB. För den som uppskattar en allt-i-ett dator har Apple varit en förebild för övriga tillverkare vad avser form och funktion. Det går naturligtvis att diskutera om det är lämpligt att driva på Thunderbolt3 som Apple gör med t ex nya MBP eftersom det riskerar att leda till användande av adaptrar vilket inte uppskattas av någon. Men det är den väg som bolaget har valt.

Gällande laddare till telefonen är det väl kabeln mellan laddaren och telefonen som avses i så fall. Laddaren fungerar precis som vilken annan USB-laddare som helst och kan anslutas till vilken kabel som helst. Det finns mängder med tredjepartsladdare som även är certifierade av Apple. Men vilken tredjepartsladdare som helst kan anslutas till en laddningskabel avsedd för iPhone/iPad.

Har inte haft någon bärbar Mac så min kunskap om laddare till dessa är obefintlig. Har däremot haft ett flertal PC via jobbet och enhetligheten där verkar inte entydig. När vi bytte mellan HP Elitebooks av olika generation blev vi strängt tillsagda av IT att inte ladda de nya datorerna med den gamla laddaren trots samma laddningsingång. (Vet ej om det skulle ha blivit problem dock då jag inte provade.) Vi har nu sedan något år Microsoft Surface som har en variant av en Mag-safe utgång.

Dina konspirationsteorierna om kabel- och reparationsmonopol känns ganska tunna. För den som har en dator med garanti lämnas den vid problem in till auktoriserad verkstad för garantireparation. Det gäller de flesta PC-tillverkare, jag har kollat. Därefter väljer man själv vem som ska reparera.
Jag känner att jag uttömt min energi när det gäller ämnet. Det finns väldigt mycket skrivet om det här för den som är vidare intresserad och det är ingen tvekan om att Apple har en särställning när det gäller fittighet mot kunden.
2018-11-22, 06:48
Medlem
St-Sixtuss avatar
Det är lätt att inte tycka om apple.

Tänk bara om man skulle applicera apples tänk på en personbil.

Skrattretande värre....

https://www.skrattnet.se/roliga-text...e-gjorde-bilar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in