Citat:
Ursprungligen postat av
Colosso
TS är något på spåren iaf. Apple market share Q3-2017 var 10.4% inom datorer, och Q3-2018 är det nere på 7.9%. Om jag får gissa varför är att dom har tagit flera beslut som inte riktigt gynnar eller har ens tänkt på användaren. Jag har varit iphone ägare, vartannat år med ny telefon sen 3GS men övergick till Samsung eftersom nya X inte tilltalade mig då jag gärna har en fingeravläsare och hatar notchs. Nya XS är löjligt dyra och erbjuder inget speciellt som inte andra redan har. Sen om det är Android eller iOS spelar mindre roll för mig.
MEN, jag är så jävla kluven när det gäller kommande köp av Macbook. Älskar så som jag har det nu på min Pro 2015 Retina där jag har flera uttag och slipper gå runt med dongles. Ofta laddar jag datorn, samsung och ipad samtidigt samt kopplar på en USB-sticka ibland. Hur i helvete tänkte dom när dom satte 2 USB-C uttag (4 för den dyrare modellen)??? Tar bort Magsafe som är så jävla bra? Nej Apple i min bok har ni gått bakåt i utvecklingen. Älskar min mac och framför allt MacOS så när det väl börjar bli dags för en ny dator så är det idag inte säkert att jag kör på Mac pga just detta som jag skrev.
https://9to5mac.com/2018/11/21/mac-market-share/
Om någon är något på spåret är kanske väl tidigt att dra några slutsatser om....
Visst, Apple har tappat marknadsandel i datorer mellan Q3 -17 till Q3 -18. Men förklaringarna kan vara flera.
Hela datormarknaden dalar väl sakta? Och Apple hade ett gäng datorer som inte fått uppdatering på länge, vilket gör att folk håller i pengarna och försöker vänta på att uppdateringar ska komma eller går till konkurrenterna. När nu uppdateringarna kommit så lär försäljningen öka igen, men hur mycket återstår att se. Dessutom är Q3 -18 för tidigt för att de nyligen uppdaterade modellerna ska ha hunnit påverka den perioden särskilt mycket. vi bör därför ha lite is i magen och vänta på mer relevant statistik innan man drar några stora slutsatser, så man inte förhastar sig.
När det gäller donglar och annat så får man försöka att se inte bara ev nackdelar utan även ev fördelar. Vilket kan väga in olika från användare till användare.
Även jag är inte glad åt att MagSafe försvann, men kan ändå förstå Apples val, för det finns inte plats för hur mycket kontakter som helst, och med de nya kontakterna kan man ladda i vilken kontakt som helst och de tål väl mer ström med har jag för mig. De nya kontakterna är egentligen fenomenalt mycket bättre och med många fler möjligheter än de gamla. Men under en övergångsperiod kan det såklart bli tjurigt för många.
Donglar kan vara trista och dyra, men de har ju även fördelar. Med en dongel hemma på skrivbordet så är det bara en enda kabel/kontakt att ansluta till sin MBP så är alla externa grunkor anslutna, smidigt. Men ute på språng kan det ju vara drygt med dongel ja. Dessutom skulle man önska att datorerna var lite lägre prissatta när det nu är tänkt att var och en ska välja sin egen dongel vid behov. Är inget fan av donglar själv då det är trevligast att slippa, men det har funnits donglar och adaptrar i vårt tekniksamhälle sen tidernas begynnelse i princip, så man kan vänja sig vid dem med.
När det gäller MagSage så finns det ju lösningar som fixar det på de nya MBP etc, inte riktigt lika bra och smidigt som Apples egen MagSafe, men nästan.
Det är många som klagat på Apples ändringar i dessa saker, till viss del med rätta, men ofta även mest bara för klagandets skull och för att många är fast i gamla vanor och har svårare att ta till sig ändringar från det de blivit vana vid. Givetvis kan det då påverka säljstatistiken till viss mån.