Citat:

Ursprungligen postat av 
Kaffemedaffe

Jag känner att jag uttömt min energi när det gäller ämnet. Det finns väldigt mycket skrivet om det här för den som är vidare intresserad och det är ingen tvekan om att Apple har en särställning när det gäller fittighet mot kunden.

Tråkigt att du inte vill/vågar svara på de seriösa frågor jag ställt till dig om vad du egentligen menade med det du skrev om USB kablar och laddare etc, jag är nämligen seriöst intresserad av vad du egentligen menade så en mer ingående seriös förklaring utan överdrifter vore väldigt trevlig, för att se om du har rätt eller har missuppfattat något. 
Du skrev så här... och jag har fetstilat det mest intressanta och ger några kommentarer mellan och en större avslutning sist. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Kaffemedaffe

Hade (har) själv en iPod Nano och den gick ej att ladda med nästa generations laddare. Det var en stor diskussion om detta och jag minns att det var bara en pin som ändrades. Anledningen var att man ville göra de stora lager av tredjepartsladdare som fanns värdelösa

Här tror jag att du blandar ihop laddare och kabel, alltså att din gamla Nano inte hade samma kontakt på laddkabeln och i Nano’n som den nya generationen Nano, stämmer det? Du skriver ju det i nästa inlägg nedan. 
Många verkar blanda ihop detta med ”laddare” när det är kabeln de talar om. Och det skulle inte förvåna mig om du blandar ihop det och det du skriver därför blir så fel. 
Laddaren är inte kabeln, utan den nätadapter man sätter i vägguttaget och som ger ström. 
Laddkabel är en kabel som sätts i ett uttag som ger ström (t ex ett USB-uttag på dator eller annat, eller i uttaget på en nätadapter) och sen ansluts till den enhet som man vill ladda. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Kaffemedaffe

Jag äger alltså en iPod Nano som inte går att ladda med nästa generations iPod Nano-laddare. Du skriver också att det går att ladda alla iPod där "kontakterna är samma". Det är ju helt bisarrt att du tycker det är en bedrift, fattas bara annat. Problemet är ju att kontakterna inte är samma.
Håller dock med dig om att det är extremt svårt att hitta en överblick över de otaliga kontakter och laddare Apple har släppt. Det har de nog betalt för.

Dock är det så att även om det skiljer på kablarna så är laddarna exakt desamma till både gamla och nya Nano. Ja det är t o m så att Apple väldigt länge kört med universiella laddare, alltså nätaggregatet man stoppar i vägguttaget. De har för iPhone/iPod haft lite olika laddare beroende på var i världen de sålts för det kan ju vara olika väggkontakter i olika länder, men de har i de klarar 100-240V 50/60Hz och ger ut 5V 1Ah, vilket gör att de kan användas i alla världens normala elnät om man använder en adapter. 
När det gäller iPad och Mac så har de större laddare men även dessa klarar 100-240V och funkar i alla länder. De har dessutom en löstagbar ”duckhead” för kontakten mot vägguttaget som gör att man kan skicka med den som passar för resp. land/region.
Och som jag redan förklarat så kan alla Apples laddkablar användas till alla enheter och laddare där de fysiskt passar, så en laddkabel som kom med iPhone eller iPod kan ladda en iPad, Apple Pencil etc etc, eller tvärt om. Antalet olika kablar/kontakter bortsett från längd är få. 
Allt detta gör att ditt påstående om att det skulle vara ”extremt svårt att hitta en överblick över det otal kontakter och laddare Apple släppt” är totalt nonsen, du har helt enkelt noll koll på detta och du påstår saker enbart utifrån dina negativa känslor mot Apple, för seriösa fakta har du sannerligen inte bidragit mycket med...

Kollar vi på andra i samma branscher så bytte Ericsson Nokia och de flesta andra laddkontakten i sina enheter 2-3 ggr eller mer under sin tid eller fram till idag. Många hade en egen proprietär laddkontakt som sen byttes mot Mini-USB och sen till Micro-USB. Ericsson som jag själv hade på den tiden hade minst 2 egna proprietära kontakter (Fastport) innan de gick över till USB, Nokia hade sin egen Pop port innan de gick över till USB. Dessutom var det på den tiden mycket vanligt att laddkabeln satt hermetiskt fast i laddaren, och de var dyra att köpa nya. Minns att en billaddare till Ericsson på den tiden kostade ca 1300kr och var då alltså en kabel med ciggplugg i ena änden och kontakt för luren i den andra. Lyckades få ett par till reapris på en mässa och var skitglad, bara 800kr/styck....
Ser vi då på Apple så hade iPod de första 1-2 åren FireWire laddkontakt på både enhet och laddare, sen blev det 1-2 år 30-pin dockkontakt på enheten men FireWire på laddaren, därefter 30-pin på allt och USB-A på alla iOS-laddarepå alla sina iPod/iPad/iphone, och detta fortsatte fram till man 2012 bytte till Lightning. Så att Apple skulle sticka ut extremt i detta fall är helt enkelt galet fel, snarare har de varit en av de mer konsekventa och kört med en och samma kablar och kontakter längre än många andra. 
	Citat:

Ursprungligen postat av 
Kaffemedaffe

1) Att de bytte för varje modell trodde jag var helt uppenbart en överdrift. Men eftersom du tagit det ordagrant: det var en överdrift. 
2) Apple har i högre grad än andra tillverkare i samma bransch begränsat användare på olika sätt. Detta innefattar, men begränsas inte till:
- att byta laddningskontakt mellan olika generationer av samma produktserie. Apple har också använt egna kontakter, som inte fungerar för någon annan produkt, när en bransch i övrigt enades om att använda USB-standard. Syftet är att göra tredjepartsladdare värdelösa. 
- att ändra spänning och/eller effekten på laddarna (du säger att du kan använda laddaren ändå men ladda långsammare, vad du inte vet är kanske att garantin inte gäller längre då). Syftet är att göra tredjepartsladdare värdelösa.
- att vara pionjärer när det gäller att försvåra reparationer. Men inte bara försvåra utan förbjuda (garantin gäller ej). Men inte heller bara förbjuda, utan att stänga av användares telefoner om de reparerat de själva (detta har sedermera funnits vara olagligt och har mig veterligen upphört). Syftet är att förhindra reparationer helt för att du ska köpa nytt och om inte det går reparera själva till maximal kostnad för kunden. I detta sista steg har Apple inte bara varit tidigare än konkurrenterna utan också ensamma.
- att medvetet sänka prestandan på telefoner genom programvaruuppdateringar. Syftet är att få kunden att köpa ny telefon.
Det i särklass mest sålda Apple-tillbehöret är en Lightning till USB-adapter. Detta enda faktum borde nästan i sig själv vara tillräckligt för att förklara Apples filosofi. 
Nu när du läst ovanstående kanske du förstår bättre varför det görs parodier på ämnet med Apple och inte med Huawei eller Google.

Laddkontakten
Ditt påstående om laddkontakten ovan har jag redan förklarat vara helt felaktigt, och det är inte alls svårt att hitta fakta som visar att du har fel. 
USB-standarden
Det du påstår om att branschen enades om USB-standard och att Apple skulle ha skitit i det är inte heller korrekt, du och många andra har helt enkelt inte koll på vad denna överenskommelse faktiskt handlade om, och har svalt skrönorna om Apple i denna sak utan att kolla upp fakta. Saken är den att Apple redan från ca 2004 hade laddare pch laddkabel samt laddkontakt som helt stödde den överenskommelse som som sen branschen enades om många år senare. Apple behövde alltså inte ändra något i den saken, för de hade sedan flera år redan varit klara ned den saken och mötte redan alla krav som den senare överenskommelsen som branschen enades om. Men gud vad mycket skit det kastats på Apple i denna sak (fast Apple inte gjorde ett enda fel i denna sak) från alla håll och kanter, men inte ens media hade ordentlig koll på detta men vad spelar det för roll när det är så lönsamt att skapa rubriker om och mot Apple.... 
Forts del 2