2018-11-22, 07:56
Medlem
Det började gå utför med Jobs bortgång, men Apple bygger fortfarande de bästa grejorna inom många områden. Dyrt, ja. Men de lär fortsätta att dominera ett bra tag till.

Det många glömmer bort är att alla vill inte vara fria. De vill inte ha nya spännande funktioner på sina paddor och telefoner. De vill ha samma gamla vanliga och trygga som man känner igen och vet hur det fungerar.

Säga vad man vill om Apple men de är åtminstone konsekventa.
Senast redigerad av DaleGribble 2018-11-22 kl. 07:59.
2018-11-22, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag känner att jag uttömt min energi när det gäller ämnet. Det finns väldigt mycket skrivet om det här för den som är vidare intresserad och det är ingen tvekan om att Apple har en särställning när det gäller fittighet mot kunden.

Tråkigt att du inte vill/vågar svara på de seriösa frågor jag ställt till dig om vad du egentligen menade med det du skrev om USB kablar och laddare etc, jag är nämligen seriöst intresserad av vad du egentligen menade så en mer ingående seriös förklaring utan överdrifter vore väldigt trevlig, för att se om du har rätt eller har missuppfattat något.

Du skrev så här... och jag har fetstilat det mest intressanta och ger några kommentarer mellan och en större avslutning sist.

Citat:
Hade (har) själv en iPod Nano och den gick ej att ladda med nästa generations laddare. Det var en stor diskussion om detta och jag minns att det var bara en pin som ändrades. Anledningen var att man ville göra de stora lager av tredjepartsladdare som fanns värdelösa

Här tror jag att du blandar ihop laddare och kabel, alltså att din gamla Nano inte hade samma kontakt på laddkabeln och i Nano’n som den nya generationen Nano, stämmer det? Du skriver ju det i nästa inlägg nedan.

Många verkar blanda ihop detta med ”laddare” när det är kabeln de talar om. Och det skulle inte förvåna mig om du blandar ihop det och det du skriver därför blir så fel.

Laddaren är inte kabeln, utan den nätadapter man sätter i vägguttaget och som ger ström.
Laddkabel är en kabel som sätts i ett uttag som ger ström (t ex ett USB-uttag på dator eller annat, eller i uttaget på en nätadapter) och sen ansluts till den enhet som man vill ladda.

Citat:
Jag äger alltså en iPod Nano som inte går att ladda med nästa generations iPod Nano-laddare. Du skriver också att det går att ladda alla iPod där "kontakterna är samma". Det är ju helt bisarrt att du tycker det är en bedrift, fattas bara annat. Problemet är ju att kontakterna inte är samma.

Håller dock med dig om att det är extremt svårt att hitta en överblick över de otaliga kontakter och laddare Apple har släppt. Det har de nog betalt för.

Dock är det så att även om det skiljer på kablarna så är laddarna exakt desamma till både gamla och nya Nano. Ja det är t o m så att Apple väldigt länge kört med universiella laddare, alltså nätaggregatet man stoppar i vägguttaget. De har för iPhone/iPod haft lite olika laddare beroende på var i världen de sålts för det kan ju vara olika väggkontakter i olika länder, men de har i de klarar 100-240V 50/60Hz och ger ut 5V 1Ah, vilket gör att de kan användas i alla världens normala elnät om man använder en adapter.

När det gäller iPad och Mac så har de större laddare men även dessa klarar 100-240V och funkar i alla länder. De har dessutom en löstagbar ”duckhead” för kontakten mot vägguttaget som gör att man kan skicka med den som passar för resp. land/region.

Och som jag redan förklarat så kan alla Apples laddkablar användas till alla enheter och laddare där de fysiskt passar, så en laddkabel som kom med iPhone eller iPod kan ladda en iPad, Apple Pencil etc etc, eller tvärt om. Antalet olika kablar/kontakter bortsett från längd är få.

Allt detta gör att ditt påstående om att det skulle vara ”extremt svårt att hitta en överblick över det otal kontakter och laddare Apple släppt” är totalt nonsen, du har helt enkelt noll koll på detta och du påstår saker enbart utifrån dina negativa känslor mot Apple, för seriösa fakta har du sannerligen inte bidragit mycket med...

Kollar vi på andra i samma branscher så bytte Ericsson Nokia och de flesta andra laddkontakten i sina enheter 2-3 ggr eller mer under sin tid eller fram till idag. Många hade en egen proprietär laddkontakt som sen byttes mot Mini-USB och sen till Micro-USB. Ericsson som jag själv hade på den tiden hade minst 2 egna proprietära kontakter (Fastport) innan de gick över till USB, Nokia hade sin egen Pop port innan de gick över till USB. Dessutom var det på den tiden mycket vanligt att laddkabeln satt hermetiskt fast i laddaren, och de var dyra att köpa nya. Minns att en billaddare till Ericsson på den tiden kostade ca 1300kr och var då alltså en kabel med ciggplugg i ena änden och kontakt för luren i den andra. Lyckades få ett par till reapris på en mässa och var skitglad, bara 800kr/styck....

Ser vi då på Apple så hade iPod de första 1-2 åren FireWire laddkontakt på både enhet och laddare, sen blev det 1-2 år 30-pin dockkontakt på enheten men FireWire på laddaren, därefter 30-pin på allt och USB-A på alla iOS-laddarepå alla sina iPod/iPad/iphone, och detta fortsatte fram till man 2012 bytte till Lightning. Så att Apple skulle sticka ut extremt i detta fall är helt enkelt galet fel, snarare har de varit en av de mer konsekventa och kört med en och samma kablar och kontakter längre än många andra.

Citat:
1) Att de bytte för varje modell trodde jag var helt uppenbart en överdrift. Men eftersom du tagit det ordagrant: det var en överdrift.

2) Apple har i högre grad än andra tillverkare i samma bransch begränsat användare på olika sätt. Detta innefattar, men begränsas inte till:

- att byta laddningskontakt mellan olika generationer av samma produktserie. Apple har också använt egna kontakter, som inte fungerar för någon annan produkt, när en bransch i övrigt enades om att använda USB-standard. Syftet är att göra tredjepartsladdare värdelösa.

- att ändra spänning och/eller effekten på laddarna (du säger att du kan använda laddaren ändå men ladda långsammare, vad du inte vet är kanske att garantin inte gäller längre då). Syftet är att göra tredjepartsladdare värdelösa.

- att vara pionjärer när det gäller att försvåra reparationer. Men inte bara försvåra utan förbjuda (garantin gäller ej). Men inte heller bara förbjuda, utan att stänga av användares telefoner om de reparerat de själva (detta har sedermera funnits vara olagligt och har mig veterligen upphört). Syftet är att förhindra reparationer helt för att du ska köpa nytt och om inte det går reparera själva till maximal kostnad för kunden. I detta sista steg har Apple inte bara varit tidigare än konkurrenterna utan också ensamma.

- att medvetet sänka prestandan på telefoner genom programvaruuppdateringar. Syftet är att få kunden att köpa ny telefon.

Det i särklass mest sålda Apple-tillbehöret är en Lightning till USB-adapter. Detta enda faktum borde nästan i sig själv vara tillräckligt för att förklara Apples filosofi.

Nu när du läst ovanstående kanske du förstår bättre varför det görs parodier på ämnet med Apple och inte med Huawei eller Google.

Laddkontakten
Ditt påstående om laddkontakten ovan har jag redan förklarat vara helt felaktigt, och det är inte alls svårt att hitta fakta som visar att du har fel.

USB-standarden
Det du påstår om att branschen enades om USB-standard och att Apple skulle ha skitit i det är inte heller korrekt, du och många andra har helt enkelt inte koll på vad denna överenskommelse faktiskt handlade om, och har svalt skrönorna om Apple i denna sak utan att kolla upp fakta. Saken är den att Apple redan från ca 2004 hade laddare pch laddkabel samt laddkontakt som helt stödde den överenskommelse som som sen branschen enades om många år senare. Apple behövde alltså inte ändra något i den saken, för de hade sedan flera år redan varit klara ned den saken och mötte redan alla krav som den senare överenskommelsen som branschen enades om. Men gud vad mycket skit det kastats på Apple i denna sak (fast Apple inte gjorde ett enda fel i denna sak) från alla håll och kanter, men inte ens media hade ordentlig koll på detta men vad spelar det för roll när det är så lönsamt att skapa rubriker om och mot Apple....

Forts del 2
2018-11-22, 08:57
Medlem
Del 2

Spänning effekt på laddare.
Även här har du dålig koll, tyvärr
Apple har inte ändrat effekt på sina laddare många gånger, de hade sedan väldigt tidigt en laddare till iPod/iPhone som klarade 100-240V 50/60Hz och gav ut 5V 1A vilket var en av orsakerna till att iPod och iPhone på den tiden laddade riktigt fort jämfört med konkurrenter. Detta för att (om jag minns rätt nu) så var det ursprungliga standarden för USB-A 5V och 0,5Ah ut. Detta var också anledningen till att iPhone och senare iPad laddade mycket långsammare eller inte alls i de flesta äldre laptops och datorer, för deras USB-A kontakter gav bara ut max 0,5Ah. Apple hade däremot redan tidigt 1Ah ut på sina datorer.

När iPad kom så hade den ett mycket större batteri så den lilla iphoneladdaren var för klen, så iPad fick en egen laddare som gav ut 5V och 2,1Ah om minnet inte sviker. Denna kraftigare laddare är kompatibel med alla Apples produkter som har 30-pin eller Lightning bortsett från de allra första iPod runt 2001-03 som hade FireWire. Även Apple Pencil 1gen, Beats lurar etc etc.
Den svagare iPhone/ipod-laddaren är kompatibelt med allt enligt ovan, förutom iPad som behöver den starkare laddaren. Men, det sker inte annat om man försöker ladda ipad med den lilla laddaren än att det går jäkligt långsamt eller inte laddas alls. Det påverkar vad jag kan se inte nån garanti över huvud taget, men visa gärna seriösa fakta på det du påstår.

Reparationer
De flesta tillverkare gillar inte att vem som helst kan vara inne och rota i deras produkter under garantitiden, därför är det i de flesta branscher inte alls ovanligt att man genom olika tilltag (skumma skruvar, lim, detektorer etc etc) försöker hålla obehöriga ute från apparaterna och att garantin kan förfalla om man upptäcker att obehöriga varit inne och donat. Så där är inte Apple särskilt annorlunda heller. Det är liksom ofta ett krav att service och ev reparation under garantitiden ska utföras av certifierad/auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.

Efter garantitiden så vill alla tillverkare att kunden ska komma till dem, vilket är fullt förståeligt. Men här kan det börja skilja sig mer åt då det i vissa branscher är mer fritt att vända sig till olika ställen för hjälp. Men då får man även skylla sig själv om resultatet inte blir som förväntat.
Här är Apple helt klart mer restriktiva än många andra, på gott och ont. Kan inte säga att jagvgilmar det men kan förstå Apples agerande i detta då det i lurar och datorer finns komponenter som är starkt kopplade till användarens integritet, vilket Apple såklart inte vill ska vara öppet för andra att fippla med då det kan slå tillbaka på Apple om det blir fel och grejorna inte funkar som de ska eller användarnas personliga känsliga data läcker ut.

Vi kanske kan jämföra detta med hur strikt och dyrt det är att få nya nycklar gjorda till sin moderna bil, för att det inte ska vara lätt för bedragare att fixa nyckel, eller att för många lycklar kommer i omlopp.

Uppdatering av programvara
Apple har förklarat denna sak på ett mycket trovärdigare sätt än vad du och andra konspirationsteoretiker gjort. Och man undrar verkligen hur det står till med det logiska tänkandet hos de som tror Apple gjorde detta för att få folk att köpa nya telefoner, av Apple....

Se till dig själv, om din lur börjar bete sig så du blir missnöjd och beslutar att du vill ha en ny lur, kommer du att välja en lur av samma tillverkare eller är det stor chans att du som många andra säger ”aldrig mer xxxxx” och väljer en annan tillverkare istället....? Så hur smart skulle det vara då av Apple att skicka uppdateringar med avsikt att göra användarnas lurar sämre i tron att det ska få fler att köpa nya lurar av just Apple och inte riskera att de säger ”aldrig mer Apple” och går till nån konkurrent?

Denna fix i uppdateringen måste ju ses till det faktum att batterierna degraderade med tiden och kunde få svårt att leverera de strömtoppar som moderna kraftfulla hårdvaror kan kräva i vissa situationer, vilket resulterade i att spänningen dippade och lurens säkerhetssystem slår av luren. Fixen avsåg att se till att när risk för sådana plötsliga avstängningar kunde ske, så begränsades processorns maxprestanda tillfälligt (alltså inte alltid) för att förhindra att luren dog. Och i de flesta fall märkte inte användarna något av detta alls, i vissa fall blev luren lite segare just när tyngre saker utfördes, men lurarna slog inte längre av sig vilket väl ändå måste ha varit en lättnad för användarna? Apple såg alltså till att i första hand hjälpa användarna så deras lurar kunde användas längre och stabilare fast batteriet började bli slitet. Detta borde göra de flesta gladare och nöjdare, än om lurarna fortsatt att slå av sig. Och det är mycket vanligare att nöjda kunder återkommer än missnöjda....

Mest sålda tillbehöret.
Att mest sålda tillbehöret skulle vara adapter för USB till Lightning är rent nys, trams. Men ge oss gärna en seriös källa på det om du kan....

fittighet mot kunden
Man kan ju fundera på hur det kan komma sig att Apple har extremt bra statistik på nöjda kunder, återvändande kunder, nya kunder. Om det nu skulle vara så att Apple är så hemska och har så dåliga produkter som vissa försöker påstå?

Tror du det är någon genetiskt skillnad mellan dig och andra som ogillar Apple och väljer annat, än de som trivs med Apples produkter?

Att folk kan ha olika tycke och smak, behov och krav etc etc är jag helt klar över. Därför så passar inte alla produkter alla människor, så att det finns folk som väljer bort Apple för att de tycker produkterna ör fula, för dyra, inte har de funktioner de måste ha eller är vana vid etc etc etc, är helt normalt. Och det är lika normalt att det även finns folk som tycker Apples produkter är snygga, bra, passar deras behov ochvekonomi etc etc etc, och desamma gäller ju för alla andra förtag med. Och då är det väl bra att vi har en stor mängd tillverkare och prylar i alla former priser färger etc att välja från, så alla kan hitta nåt de trivs med.

Syftet med dessa två mastodontinlägg är inte att tjafsa eller bråka med dig eller andra som ogillar Apple, för man ska såklart få tycka som man vill. Utan jag är seriöst intresserad av hur du kommit fram till det du tycker när det bevisligen är så att det du påstår är fel i nästa varenda punkt du radat upp, vilket man ju lätt kan se om man kollar upp fakta, och dessa fakta tar bara minuter att hitta.
Så varför har du (och du är sannerligen inte ensam för de flesta som påstår negativa saker om Apple har väldigt ofta fel i sak) inte kollat upp fakta?

Du får väldigt gärna ge ett seriöst svar på de punkter jag givit ovan.

Det är absolut inget fel i att välja annat än Apple, jag tycker definitivt att man ska välja bort Apple eller vilket märke som helst om man inte vill ha det, och det kan som sagt räcka med att man tycker det inte är snygga produkter.
Men det är väl synd om man för sådana val utifrån åsikter som grundar sig på direkt felaktiga fakta? Som att välja bort Volvo för de dumma jävlarna har inte tak på sina bilar, och så tar det sekunder att kolla upp och se att de faktiskt har tak på sina bilar.....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-22 kl. 09:10.
2018-11-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Det är lätt att inte tycka om apple.

Tänk bara om man skulle applicera apples tänk på en personbil.

Skrattretande värre....

https://www.skrattnet.se/roliga-text...e-gjorde-bilar

Jodå, jag förstår att du och många andra som ogillar Apple att ni sväljer sådana ”fakta” fast det bevisligen är felaktiga påståenden i de allra flesta punkter i den satiren. Jag kan givetvis skratta jag med åt satiriskt humor, sjuk humor etc, men när man är tillbaka i verkligheten så har i alla fall jag betydligt högre krav på fakta och bevis än sådant du länkade nu.

Så, det är säkert lätt att tycka illa om Apple om man låter sig luras av all fake news, satirer, skrönor och allmänt skitsnack utan att vara intresserad av att kolla upp fakta och ha lite källkritik.
2018-11-22, 09:45
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du är ju en sjukt korkad människa. Jobs bestämde att iphone 3 skulle göras, storleken, fonterna, apparna, skärm istället för keyboard, att den skulle vara en ipod+telefon. Det behövdes säkert 1000 pers för att få till det han ville ha och 1000 pers till för att tillverka. Men allt som gör en Iphone 3 till den produkt det är kommer från Jobs huvud.

Här är den fantastiska Jobs-presentationen av iphone 3:
https://www.youtube.com/watch?v=vN4U5FqrOdQ

Känns som att prata med ett marsvin att prata med dig. Jävligt dumma djur.

Känns snarare som du visar din sanna intelligens som tror att en person enkom framställde alla dessa produkter och kom på alla idéer. Dessutom tror du på allt Jobs sagt i intervjuer där han framställer sig som en ensam innovatör

Nä jag är inte korkad men du har bevisat med all önskvärd tydlighet att du är hjärntvättad.
2018-11-22, 09:49
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Verkligheten är nog att det kan handla mycket om tillfälligheter, att vissa saker bara råkar ske i rätt tid, folk råkar vara på rätt plats etc etc.

Men även att Apple högst sannolikt inte blivit som de blev utan att Woz fanns med i bilden, om än Jobs var den lite halvgalne men så oerhört framsynte visionären som hade kraften att mana på så visionerna blev verklighet. Så i min värld hade inte Apple blivit som det blev utan Woz, eller utan Jobs. Och liknande torde väl gälla för Microsoft där Gates var deras ”Jobs” men även han hade en del mycket viktiga nyckelpersoner som om de inte funnits där och då så hade antagligen inte Microsoft blivit som det blev heller.

Oavsett vilket så är det två makalöst intressanta händelser som påverkat en hel värld, och dessutom delvis kopplade till varandra.

Klart man måste ge Jobs credd i att ha visioner och vara en innovatör på så sätt att han var en mästare på att hitta talang. Men vad jag vill göra gällande är att det är väldigt löjligt på gränsen till sekterism att tro att Jobs, Gates eller vem det än må vara ensam skulle ha framställd dessa produkter.

Som tex Paris24 tror.

Henry Ford skapade inte ensam bilen, Lumierebröderna skapade inte ensamt filmen, de var duktiga på att bygga på redan existerande teknik och göra den bättre.
2018-11-22, 10:20
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Jag känner att jag uttömt min energi när det gäller ämnet. Det finns väldigt mycket skrivet om det här för den som är vidare intresserad och det är ingen tvekan om att Apple har en särställning när det gäller fittighet mot kunden.

Jobs var ju otroligt "fittig emot sina anställda så det är väl en tradition man upprätthåller även efter hans död.
2018-11-22, 10:21
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Jodå, jag förstår att du och många andra som ogillar Apple att ni sväljer sådana ”fakta” fast det bevisligen är felaktiga påståenden i de allra flesta punkter i den satiren. Jag kan givetvis skratta jag med åt satiriskt humor, sjuk humor etc, men när man är tillbaka i verkligheten så har i alla fall jag betydligt högre krav på fakta och bevis än sådant du länkade nu.

Så, det är säkert lätt att tycka illa om Apple om man låter sig luras av all fake news, satirer, skrönor och allmänt skitsnack utan att vara intresserad av att kolla upp fakta och ha lite källkritik.

Det tragiska i satiren på skrattnet är ju att det mesta faktiskt stämmer väldigt bra.

Inlåsning, usla garantier och utebliven service.

Jag skulle aldrig köpa en bil där det inte går att öppna motorhuven och byta batteriet.

Lika är det med apples produkter. Du kan fan inte ens sätta i ett usb-minne i deras finaste padda för att importera en fil. Patetiskt....
2018-11-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Klart man måste ge Jobs credd i att ha visioner och vara en innovatör på så sätt att han var en mästare på att hitta talang. Men vad jag vill göra gällande är att det är väldigt löjligt på gränsen till sekterism att tro att Jobs, Gates eller vem det än må vara ensam skulle ha framställd dessa produkter.

Som tex Paris24 tror.

Henry Ford skapade inte ensam bilen, Lumierebröderna skapade inte ensamt filmen, de var duktiga på att bygga på redan existerande teknik och göra den bättre.

Jag förstår hur du menar, men jag tror nog att även Paris24 förstår det.
Han har ju rätt i att Jobs var den mest pådrivande och den som hade de fastaste visionerna hur grejorna borde vara, och kunde både hitta folk som kunde vara med och förverkliga detta och hade själv förmågan att få de att förstå hur han ville ha det, att kunna entusiasmera andra att göra sitt bästa för att nå detta mål.

I princip alla som jobbade med Jobs hyllar honom för detta även om de även säger att han kunde vara ett rövhål också. De flesta är trots det ändå tacksamma över att få ha varit med och ha jobbat med honom och Apple.

Så Jobs Gates m fl var nog på många sätt de allra viktigaste personerna för att deras företag och produkter blev berömda, men absolut inte de enda viktiga.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-22 kl. 11:08.
2018-11-22, 10:33
Medlem
Citat:
Det tragiska i satiren på skrattnet är ju att det mesta faktiskt stämmer väldigt bra.

Inlåsning, usla garantier och utebliven service.

Jag skulle aldrig köpa en bil där det inte går att öppna motorhuven och byta batteriet.

Lika är det med apples produkter. Du kan fan inte ens sätta i ett usb-minne i deras finaste padda för att importera en fil. Patetiskt....

Nej, det du påstår om satiren är inte sant, alla påståendena i satiren är vinklade överdrivna och inte korrekta. Det är som sagt en satir, inte verklighet, hoppas du förstår skillnaden...?

Det övriga du påstår kan ofta vara subjektivt, t ex har jag sällan eller aldrig känt min inlåst med Apple fast jag rör mig mellan flera olika plattformar i jobb och vardag. Andra kanske känner sig väldigt inlåsta.

Att det inte alltid går att ansluta t ex USB-minne för att dra filer hit o dit stämmer, delvis, men då det vanligen finns flera olika sätt att bolla filer hit o det så kan jag tycka att det kan vara lite inlåst att envisas med USB-minnen, känns lite gammaldags faktiskt.

Finns dessutom många laddningsbara produkter i vår vardag där man inte kan öppna själv och byta batterier.
2018-11-22, 10:46
Medlem
zixls avatar
Citat:
Det är lätt att inte tycka om apple.

Tänk bara om man skulle applicera apples tänk på en personbil.

Skrattretande värre....

https://www.skrattnet.se/roliga-text...e-gjorde-bilar
Men det har man ju redan gjort, 2500 för lampbyte på min Passat, adapter till husvagn på min SAAB 9-5 ...
2018-11-22, 11:00
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Jag förstår hur du menar, men jag tror nog att även Paris24 förstår det.
Han har ju rätt i att Jobs var den mest pådrivande och den som hade de fastaste visionerna hur grejorna borde vara, och kunde både hitta folk som kunde vara med och förverkliga detta och hade själv förmågan att få de att förstå hur han ville ha det, att kunna entusiasmera andra att göra sitt bästa i för att nå detta mål.

I princip alla som jobbade med Jobs hyllar honom för detta även om de även säger att han kunde vara ett rövhål också. De flesta är trots det ändå tacksamma över att få ha varit med och ha jobbat med honom och Apple.

Så Jobs Gates m fl var nog på många sätt de allra viktigaste personerna för att deras företag och produkter blev berömda, men absolut inte de enda viktiga.

Skriver helt under på det du skrev! Det jag blir trött på är när folk skriver som Paris att han var 100% ansvarig för Apples framgångar. Det är som om någon skulle säga att Zlatan eller Beckham var ensamma att göra sina lag lyckade. Det funkar aldrig så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in