Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 17:11
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caspern50
Jag har länge fått känslan av att efter Steve Jobs död försvann intresset för iMacdatorer där gammalt inkråm fått duga. Fortfarande efter 5-6 år har inga nya iMac:s kommit. När dom kommer vill jag se att allt är nytt med många "Ahaa" upplevelser och att man kan byta allt utan att behöva lämna in datorn.

iMac har uppdaterats hyfsat regelbundet, men man har kört på med samma designspråk men mindre förändringar. Det är inte 5-6 år sedan man släppte iMac Pro....

Många uppskattar dessutom att man inte byter desig helt stup i kvarten, om man redan har en design som är omtyckt och prisad. Kolla på Porsche t ex där 911 sett väldigt snarlika ut ända sedan 1963 och det skulle bli ett ramaskri om man gjorde en stor ändring på den grunddesignen.

Att kunna byta allt på en dator själv utan att lämna in den kommer att försvinna mer och mer, även på PC, i alla fall på många av modellserierna men kan behållas på vissa. Orsaken är bl a att det är så väldigt få av alla vanliga datoranvändare som ens bryr sig att byta ut och uppgradera RAM prollen etc. De flesta har helt enkelt vare sig behov eller intresse för det.

Och de som har det intresset och behovet är oftast så smarta att de kollar upp vad som går att göra, vad man kan byta och uppgradera själv, innan de köper ny dator. Hur gjorde du själv Caspern50....?
2018-11-28, 17:37
  #314
Medlem
St-Sixtuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du får givetvis tycka precis vad du vill om Apple, men då du inte kan bevisa med seriösa fakta att dina åsikter, dina anekdoter, ditt tyckande, är sant. Ja då är de inte värda mycket heller än sagor heller.

Samma sak med TS trådstart, den finns det heller inte någon relevant seriös fakta som styrker, så det har samma status det med som dina påståenden. Sagor...

Apples senaste kvartalsrapport var ännu ett rekordkvartal.

Det är inga sagor och anekdoter. Apple är skit på riktigt.

Det finns tusentals argument för att inte köpa skräpet.

Jag ger dig inte en minut av min tid för att rabbla fakta som en maskin, de finns därute och det är bara att öppna ögonen. Gå till specsavers om du inte kan se.
2018-11-28, 18:33
  #315
Medlem
Apple har en väldigt bra selling point för framtiden och det är privacy som växer i vikt hela tiden. Tar man personlig integritet på allvar kan man i datorvärlden välja på Apple eller en PC-dator med Linux. Windows 10 är som bekant ett skämt av sällan skådat slag där Microsoft samlar in mängder av information (vilket inte går att stänga av) som de inte har minsta rimligt behov av. För att inte tala om fadäsen när man skulle tvinga alla att uppdatera till just Windows 10.

På telefonsidan är det ännu värre när den enda konkurrenten på mjukvarusidan i praktiken är Google. Du kan köpa Apple eller Android. Köper man Android kan man lugnt räkna med att all privat information hamnar på en server i Kalifornien för att sedan säljas vidare i reklamnätverket. Allra mest festligt är förstås om man köper Huawei eller liknande så hamnar din privata information först i register hos en totalitär stat (Kina) och sedan hos Google.
2018-11-28, 18:38
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, jag ser allt du skriver men anser det inte nödvändigt att svara och kommetera självklara saker.

Vi är överens om att Apples produkter har höga priser.

Att Apple höjer sina priser ibland, är inte förbjudet, alla företag gör faktiskt det då och då. Man kan sen tycka vad man vill om det. Men priser sänks ibland med.

Att Apple valde att höja priset på Mac Mini är väl inget märkligt alls, därför att det är väldigt vanligt att helt nya modeller oavsett tillverkare får ett högre pris än den förra modellen. Hur mycket högre varierar såklart, och man kan sen tycka vad man vill om det.

Sen har inte alla Apples priser ökat på senaste året, om t ex X kostade från 999 dollar för ett år sedan och nya XS också kostar från 999 dollar, så är ju priset detsamma, alltså har inte Apple höjt det priset. Varför förstår du inte det?

Att sen det svenska priset är så mycket högre beror ju i första hand på att det tillkommer avgifter/skatter i Sverige, inte att Apple radikalt höjt priset för produkten här i landet. Detta har jag redan visat med exempel. Vad sen andra väljer att göra med sina priser är irrelevant för påståendet att Apple höjt priset på XS

Din kommentar att Apple verkar vara den enda som lägger på Moms bör du ta med Skatteverket då det måste betyda att de andra inte betalar Moms som de ska.....

Andra tillverkare kanske väljer att sänka priset för att landa på ett konkurrenskraftigt konsumentpris i Sverige, men det är helt irrelevant för påståendet att Apple höjt priset på XS

Jag finner inget märkligt med Apples priser, vi vet tag de generellt sett är höga och det är fritt att tycka vad man vill om det och köpa eller ge fan i det. Det är ju företagen helt fritt att sätta priser för sina produkter så länge det inte är kartellbildning, typ. Varför skulle det vara märkligt om de höjt vissa priser mer eller mindre? Jag noterar bara att de gjort de i vissa fall, i andra fall inte. Mer än så lägger jag inte i det. Därmed inte sagt att jag gillar att priser höjs vare sig det är Apple eller andra.

Tycker man priserna är för dyra, välj nåt annat, finns ju en massa att välja på där ute.


Och ändå väljer du att bortse ifrån att copyswed avgiften på en mobiltelefon är max 100kr eftersom det är taket. Förstår att du istället siktar in dig på det istället för att argumentera.
Gällande moms så inser du väl själv hur dum din liknelse är? Varför skulle de inte betala moms... Apples telefoner ökar i pris med flera 1000kr i Sverige, andra tillverkares telefoner gör det inte. Jag frågar igen du finner inte det märkligt överhuvudtaget?
2018-11-28, 19:25
  #317
Medlem
oldeubois avatar
Jag blir mindre och mindre benägen att använda en Android-telefon, i alla fall. Köpte nyss en iPhone XS och det kan vara det bästa köpet jag har gjort. En kollega visade upp sin nya OnePlus 6T och jag står verkligen inte ut med Android-baserade OS, inte ens en så ren version. De flesta applikationer ser verkligen ut som skit, oavsett hur dyr telefon man har.

På datorsidan har jag dock väldigt svårt att bli bekväm med OSX, även om jag tycker om Apples gedigna byggkvalité på datorerna.
2018-11-28, 19:38
  #318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Och ändå väljer du att bortse ifrån att copyswed avgiften på en mobiltelefon är max 100kr eftersom det är taket. Förstår att du istället siktar in dig på det istället för att argumentera.
Gällande moms så inser du väl själv hur dum din liknelse är? Varför skulle de inte betala moms... Apples telefoner ökar i pris med flera 1000kr i Sverige, andra tillverkares telefoner gör det inte. Jag frågar igen du finner inte det märkligt överhuvudtaget?

Ok, har du gjort en fakta koll på det....?

Så här står det på CopySwede’s egen sida. Kan du se att det står nåt där om att det är ett maxtak på 100kr för mobiltelefoner? Om inte så kan du väl visa oss konkreta fakta på att det du påstår stämmer så erkänner jag gärna att om jag har fel.

Citat:
Produkter och ersättningsnivåer

Enligt ett avgörande från EU-domstolen är privatkopieringsersättningen inte momspliktig. Det innebär att Copyswede från och med maj 2017 inte tar ut någon moms på ersättningen.

Datorer med inbyggt lagringsminne, lösa interna hårddiskar, externa hårddiskar, surfplattor med inbyggt lagringsminne, spelkonsoler med inbyggt lagringsminne och usb-minnen:

Lagringskapacitet Ersättning
>2 GB – 80 GB 1 kr/GB
> 80 GB 80 kr/st


Mp3-spelare, settopbox med inbyggd hårddisk, dvd-spelare med inbyggd hårddisk, tv med inbyggd hårddisk och övriga mediaspelare med inbyggd hårddisk:

Lagringskapacitet Ersättning
1 – 320 GB 1 kr/GB
>320 GB 320 kr/st


Mobiler med lagring:

Produkt Ersättning
För mobiler med lagring 3 kr/GB


Äldre lagringsmedia

Inspelningsbara cd- och dvd-skivor:

Produkt Lagringskapacitet Ersättning/st
Cd-r Samtliga upp till 900 MB 0,60 kr
Cd-rw Samtliga upp till 900 MB 0,95 kr
Dvd-r/+r 4,7 GB 2,65 kr
Dvd-rw/+rw 4,7 GB 4,25 kr
Dvd-ram 4,7 GB 4,25 kr
Dvd-r/+r double layer 8,5 GB 4,80 kr


Analoga ljudkassetter (C-kassetter), vhs-kassetter (E-kassetter), minidisc och cd-r audio (minuttariff):

Produkt Ersättning/min
C-kassett 2,5 öre
Minidisc 2,0 öre
Cd-r audio 2,0 öre
E-kassett (vhs) 2,5 öre







Källa: https://www.copyswede.se/elektronikb...ttningsnivaer/

Angående moms så finns det ju vissa som skrivit varför bara Apple lägger på momsen. Fakta är att momsen är en avgift som tillkommer som Apple inte kan rå för. De måste betala den precis som alla andra.

Finns inget märkligt med att priser ökar eller inte mellan olika produkter i Sverige. Det hela är så enkelt att alla måste betala de avgifter som staten Sverige kräver, om de sen väljer att själva justera ner sitt eget ”nettopris” eller inte fritt för var och en.
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-11-28 kl. 19:44.
2018-11-28, 20:03
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Jag blir mindre och mindre benägen att använda en Android-telefon, i alla fall. Köpte nyss en iPhone XS och det kan vara det bästa köpet jag har gjort. En kollega visade upp sin nya OnePlus 6T och jag står verkligen inte ut med Android-baserade OS, inte ens en så ren version. De flesta applikationer ser verkligen ut som skit, oavsett hur dyr telefon man har.

På datorsidan har jag dock väldigt svårt att bli bekväm med OSX, även om jag tycker om Apples gedigna byggkvalité på datorerna.


Man ska ha klart för sig att väldigt mycket av sådana åsikter du beskriver beror på vad man är van med sen tidigare. Och i det läget förstår jag oavsett vem som säger vad, alltså från vilken ’sida’ man kommer och varför lan inte trivs med nåt som är annorlunda.

Men som du säger så är det många som även opplever nåt positivt med ett byte, att testa ’andra sidan’ oavsett åt vilket håll hoppet gått. För medel peppas av att uppleva nåt nytt. Andra kan ha svårt av att skiljas från sådant de ör vana med. Och då har vi ändå inte ens nämnt ev faktiska för eller nackdelar som Apple och deras produkter har, liksom deras konkurrenter.

Saken är väl den att det hela tiden finns folk som lämnar den tillverkare, plattform, eller produkter de haft förut, och testar nån konkurrent istället. Både från och till Apple, PC, Android etc etc etc. och många blir nöjda med bytet, och många blir missnöjda.

Folk är olika, och så bra då att det finns massor med spännande tillverkare modeller och teknik att välja på därute, så att alla kan bli nöjda.
2018-11-29, 07:11
  #320
Moderator
Arne.Ankas avatar
Räcker med en tråd...fortsätt i.
(FB) Varför är folk så emot apple prylar
/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback