2018-11-25, 07:28
Medlem
MiniDiscs avatar
Alla pratar om allt från att det är märket som säljer till att de inte innoverar längre. Det handlar om en enda sak, och det är att priserna har kommit upp på nivåer som gemene konsument inte är villiga att betala för teknik. Detta beror på att för många konkurrenter tillverkar deras komponenter, så som att Samsung tillverkar deras OLED-skärmar. Apple håller på att åtgärda detta genom att exempelvis investera i LG's OLED-utveckling. Om några år kommer priserna sänkas igen och Apple kan då återfå stark försäljning.
2018-11-25, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Apples produkter är märkesvaror, dvs en stor del av värdet finns i själva märket, jfr med en Gucciväska eller ett armbandsur för 100000:-. Till skillnad från bruksprodukter där prestanda per pris är det viktigaste, kan det vara fördelaktigt att sälja en märkesvara till ett omotiverat högt pris jämfört med produktionskostnaden, eftersom det kan ge en känsla av exklusivitet.

Det betyder inte att varken Gucci eller Apple gör dåliga produkter, men kopplingen pris och prestanda blir inte lika stor när det gäller märkesvaror eftersom själva märket ses av vissa konsumenter ha ett egenvärde.

Att sälja dyrt för att få exklusivitetskänsla kan dock slå tillbaka, och frågan är om inte Apple gått på pumpen denna höst med sina senaste modeller.

Visst är det så, och det finns såklart en gräns för hur höga priser kan vara, och denna gräns påverkas inte enbart av köparna utan av hur annat runt oss förändra sig. Ekonomin i stort vilket påverkar köpkraften, vad konkurrenterna hittar på etc etc.

Att Apple oftast har höga priser vet vi, men det som är drygt i dessa diskussioner är att folk ofta drar till med priset för den allra dyraste modellen i maxat utförande när de ska ondgöra sig över Apples priser och ofta då formulerar sig som att det är så mycket Apples mobiler kostar. Men säger inte ett knyst om att det finns flera andra modeller, lika nya, som startar på mycket lägre pris än det pris de gormar över. Detta gör ju att andra som inte är så kunniga, eller inte så intresserade bara ser detta allra högsta pris och då ofta tror att det verkligen är så alla iPhone kostar, och sprider detta vidare. Det blir så fel anser jag. Som att helt blunda för att en biltillverkare kan ha modeller i betydligt lägre prisklasser och bara döma efter den svindyra specialmodell de har som toppmodell.
2018-11-25, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiniDisc
Alla pratar om allt från att det är märket som säljer till att de inte innoverar längre. Det handlar om en enda sak, och det är att priserna har kommit upp på nivåer som gemene konsument inte är villiga att betala för teknik. Detta beror på att för många konkurrenter tillverkar deras komponenter, så som att Samsung tillverkar deras OLED-skärmar. Apple håller på att åtgärda detta genom att exempelvis investera i LG's OLED-utveckling. Om några år kommer priserna sänkas igen och Apple kan då återfå stark försäljning.

Intressant kommentar, och jag förstår hur du menar och håller med i det mesta. Men Apple har redan mycket stark försäljning, de sålde ju rekord under Q4 förra året vad gäller iPhone, och sålde bättre under Q4 i år. Även om de så skulle sälja klart sämre i nästa Q1 så är det fortfarande en mycket stark försäljning sett till konkurrensen vad gäller smartphones i premiumklassen. Och då de dessutom har marknadens största marginaler så tjänar de väldigt mycket mer pengar än alla andra även om de skulle tappa en hel del i antalet sålda.

Apples säljstatistik är en våt dröm för alla andra tillverkare (att med så få modeller och med så högt pris ändå sälja så jäkla många) även om de så skulle börja se lägre siffror.
2018-11-25, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så du glömmer svensk moms om grejorna ska säljas här i Sverige....?

Så du menar att när en tillverkare utvecklar en totalt omarbetad produkt, som Apple med Watch4 så är det rätt omotiverat med att öka priset med 100 dollar....?

Touchbar eller inte, vem är du att bestämma hur mycket extra en modell med TB ska kosta eller inte? Har du full inblick i kostnaderna för denna från ax till limpa? Säger inte att du måste gilla det men du vet heller inte exakt vilka kostnader Apple haft med den, och intäkterna ska ju hålla igång en jäkla massa saker som folk ofta tar för givna men som faktiskt kostar stora pengar för Apple att hålla igång.

När det gäller CopySwede så ligger avgiften till dem för en mobil på 64GB på 192kr (vad du fått 272kr ifrån vet jag inte) och 1536kr för en 512GB mobiltelefon, bara så du vet.

Jag säger inte alls emot att Apple kan ta rejält betalt, och som du säger, ibland motiverat men inte alltid. Men det är en fri prissättning och de har ett starkt varumärke. Fundera på hur omotiverat det är för ett kafé att lägga på flera tusen procent på kaffet.... Men det är bara att välja att köpa eller inte. Och det är trots allt vinstdrivande företag vi talar om, även Apple. De flesta andra av deras konkurrenter kan inte leva på sina intäkter från mobilerna då de knappt tjänar nåt alls på dem.

Det enda jag ville visa var att påståendet (som påstods i en annan tråd vilken jag länkade till) om att Apple höjt priset brutalt på XS Max 512GB här i Sverige än vad den kostar i USA inte var korrekt, för räknade man på valutakursen plus 25% svensk moms och sen de 1536kr till CopySwede så landade man skapligt nära de 18395kr Apple tar i Sverige för den.

Jag glömmer ingen moms någonstans. Utan påvisar istället att det bara verkar vara Apple som enda tillverkare som lägger på den. Eller att apples produkter är de enda som ökat i pris så mycket som de gjort på ett år. Du finner inte det märkligt?

Gällande touchbar så självklart vet jag inte vad den kostar. Men det är extremt tydligt att Apple frångått sitt äldre recept där första gen är dyr, och nästkommande som ersätter den äldre billigare. På samma vis som de höjde priset på macmini med 50% för instegsmodellen.
Men du ser inte det?
2018-11-25, 09:03
Medlem
MiniDiscs avatar
Citat:
Intressant kommentar, och jag förstår hur du menar och håller med i det mesta. Men Apple har redan mycket stark försäljning, de sålde ju rekord under Q4 förra året vad gäller iPhone, och sålde bättre under Q4 i år. Även om de så skulle sälja klart sämre i nästa Q1 så är det fortfarande en mycket stark försäljning sett till konkurrensen vad gäller smartphones i premiumklassen. Och då de dessutom har marknadens största marginaler så tjänar de väldigt mycket mer pengar än alla andra även om de skulle tappa en hel del i antalet sålda.

Apples säljstatistik är en våt dröm för alla andra tillverkare (att med så få modeller och med så högt pris ändå sälja så jäkla många) även om de så skulle börja se lägre siffror.

Ja, jag syftade enbart på försäljningen av iPhone XS & XS Max. De har ju såklart andra inkomstkällor under denna svacka av försäljning på premiumsmartphones, inte minst inkomster från iTunes.
2018-11-25, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Jag glömmer ingen moms någonstans. Utan påvisar istället att det bara verkar vara Apple som enda tillverkare som lägger på den. Eller att apples produkter är de enda som ökat i pris så mycket som de gjort på ett år. Du finner inte det märkligt?

Gällande touchbar så självklart vet jag inte vad den kostar. Men det är extremt tydligt att Apple frångått sitt äldre recept där första gen är dyr, och nästkommande som ersätter den äldre billigare. På samma vis som de höjde priset på macmini med 50% för instegsmodellen.
Men du ser inte det?

Jodå, jag ser allt du skriver men anser det inte nödvändigt att svara och kommetera självklara saker.

Vi är överens om att Apples produkter har höga priser.

Att Apple höjer sina priser ibland, är inte förbjudet, alla företag gör faktiskt det då och då. Man kan sen tycka vad man vill om det. Men priser sänks ibland med.

Att Apple valde att höja priset på Mac Mini är väl inget märkligt alls, därför att det är väldigt vanligt att helt nya modeller oavsett tillverkare får ett högre pris än den förra modellen. Hur mycket högre varierar såklart, och man kan sen tycka vad man vill om det.

Sen har inte alla Apples priser ökat på senaste året, om t ex X kostade från 999 dollar för ett år sedan och nya XS också kostar från 999 dollar, så är ju priset detsamma, alltså har inte Apple höjt det priset. Varför förstår du inte det?

Att sen det svenska priset är så mycket högre beror ju i första hand på att det tillkommer avgifter/skatter i Sverige, inte att Apple radikalt höjt priset för produkten här i landet. Detta har jag redan visat med exempel. Vad sen andra väljer att göra med sina priser är irrelevant för påståendet att Apple höjt priset på XS

Din kommentar att Apple verkar vara den enda som lägger på Moms bör du ta med Skatteverket då det måste betyda att de andra inte betalar Moms som de ska.....

Andra tillverkare kanske väljer att sänka priset för att landa på ett konkurrenskraftigt konsumentpris i Sverige, men det är helt irrelevant för påståendet att Apple höjt priset på XS

Jag finner inget märkligt med Apples priser, vi vet tag de generellt sett är höga och det är fritt att tycka vad man vill om det och köpa eller ge fan i det. Det är ju företagen helt fritt att sätta priser för sina produkter så länge det inte är kartellbildning, typ. Varför skulle det vara märkligt om de höjt vissa priser mer eller mindre? Jag noterar bara att de gjort de i vissa fall, i andra fall inte. Mer än så lägger jag inte i det. Därmed inte sagt att jag gillar att priser höjs vare sig det är Apple eller andra.

Tycker man priserna är för dyra, välj nåt annat, finns ju en massa att välja på där ute.
2018-11-25, 11:01
Medlem
Ranndalls avatar
Apple var bättre när de hade Steve Jobs.
2018-11-25, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Apple var bättre när de hade Steve Jobs.

Är det din subjektiva åsikt eller menar du att du har några seriösa fakta som styrker det?

Jag menar inte att magin som Jobs absolut hade personligen, och även skapade i och runt företaget och deras produkter ska underskattas. Men det var en hel del saker som hände under hans tid vid rodret som inte enbar var bra, både med företaget och produkterna.

Han betydde enormt mycket för Apple, men folk har ofta lite för lätt för att glorifiera Jobs och allt med Apple under den eran. De hade flera missar floppar etc under den tiden som skapade rejäla rubriker.

Ska man gå på verkliga fakta och siffror så har Apple varit generellt sett klart bättre både som företag och med produkterna efter Jobs lämnade.
2018-11-25, 18:40
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Priserna på produkterna är naturligtvis avgörande. Behöver konsumenten en "smart" mobiltelefon, så finns det flera konkurrerande företag till Apple, som tillverkar och säljer dessa. Till lägre priser dessutom.

Likadant är det med datorerna där en PC är mycket billigare än MAC. Bygger man den själv, sparar man ytterligare en slant på det.

Det finns en rad olika faktorer bakom att ett företag som Apple minskar i omsättning. Den mest avgörande är i vilket fall något så enkelt som marknadsekonomi.
2018-11-26, 09:19
Medlem
JokkMokks avatar
Jag var en trogen macanvändare i över 20 år fast nu är det slut med det, jag tycker inte att det finns något incitament för att köpa en mac längre.

De är inte snabbare än Windowsburkar längre och det känns som om att de inte längre lade ned den tid och omsorg som gjorde OSX till en uppstickare.

Jag jobbar med IT också och under två års tid har vi köpt in tre macbook pro och samtliga har blivit tvugna att returneras eller byta ut delar. På en var det problem med tangentbordet på alla de modeller så Apple byter ut det gratis, ett fel på samtliga maskiner då alltså från den batchen eller vad man skall kalla det.

Sedan en installering av O365 gjorde så att man inte kom åt någonting längre på datorn förutom och man var tvungen att göra en hard reset så att säga.

Jag blev en användare för det smidiga gränssnittet och att allt kändes mer naturligt och ju mer intresserad för datorer jag blev så fattade man till slut vilka ess Apple var på minneshantering som gjorde att du kunde arbeta/spela ostört även med flera applikationer uppe som Windows inte klarade av förens Windows 10.

Så hela den här diskussionen om Steve Jobs var bättre eller sämre för Apple låter jag vara osagt men baserat på alla de produkter jag har haft under årets gång så kanske det inte är att Apple har blivit så mycket sämre som jag uppfattar det men att Windows har blivit så pass bra.

Det fick bli en Zenbook nu så får jag följa utvecklingen helt enkelt.
2018-11-26, 10:16
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Just XR-modellen har färre finesser än de andra två men samma prislapp som den äldre Iphone 8 – en faktor som bidragit till svaga försäljningssiffror. Det är oklart om Apple nu tvingas till liknande åtgärder inom andra regioner och bolaget vill inte kommentera tidningens uppgifter.

Ja det är möjligt det endast blir i Japan, men företaget förlorar stora summor och försäljningen går trögt!
Tro du inte, att de vill kapa priset för att få igång försäljningen igen i andra länder? Många som har skrivit i denna tråd tycks fundera överge Apple's produkter, tanke på de höga priserna! Kanske finns fler!
Fyller på "Apple kommer via mobiloperatörer i Japan att sänka priset på iPhone XR, den billigaste av bolagets nya smartphones. Det rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Den nya mobilen har inte precis rosat marknaden men dras ändå med en högre prislapp än äldre men ännu populära iPhone 8.

För att nu få fart på försäljningen ska Apple ge subventioner till japanska mobiloperatörer i gengäld att de sänker priserna. Enligt källorna väntas dessa bli realiserade så tidigt som nästa vecka."
- Reno Santic. Nyhetsbyrån Finwire

Tycker inte att det är konstigt att den säljer så dåligt när de lägger in 5 år gammal teknik och försöker kränga den för 10.000 med att lägga till lite fancy-ord.

Aktien har även rasat med dryga 22% senaste månaden.
2018-11-26, 10:18
Medlem
Citat:
Du bör kolla upp fakta lite....

iPhone XR kostar inte alls närmare 19 000kr, det är nog XS Max du tänker på, men den kostar inte heller närmare 19 000kr, utan dyraste modeller kostar 18 395kr och då brukar man väl normalt säga ”dryg 18 000” eller ”över 18 000”?

Det är mycket pengar ja, dyrt ja. Men man ska då komma ihåg att av det priset så är det drygt 5000kr som går till svenska avgifter som moms och CopySwed

Förlåt. XR Max.
Förlåt igen. 600 kr mindre än 19 000 kr.

Jag sa inget om "varför" det var dyrt. Jag säger bara att det ÄR jävligt dyrt. En 8 Plus låg ändå omkring 10 000 kr, en X runt 13 000 kr (som mest). Det har alltså blivit ett väldigt stort hopp till XR Max.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in