Citat:
Ursprungligen postat av
zatanized
Jag glömmer ingen moms någonstans. Utan påvisar istället att det bara verkar vara Apple som enda tillverkare som lägger på den. Eller att apples produkter är de enda som ökat i pris så mycket som de gjort på ett år. Du finner inte det märkligt?
Gällande touchbar så självklart vet jag inte vad den kostar. Men det är extremt tydligt att Apple frångått sitt äldre recept där första gen är dyr, och nästkommande som ersätter den äldre billigare. På samma vis som de höjde priset på macmini med 50% för instegsmodellen.
Men du ser inte det?
Jodå, jag ser allt du skriver men anser det inte nödvändigt att svara och kommetera självklara saker.
Vi är överens om att Apples produkter har höga priser.
Att Apple höjer sina priser ibland, är inte förbjudet, alla företag gör faktiskt det då och då. Man kan sen tycka vad man vill om det. Men priser sänks ibland med.
Att Apple valde att höja priset på Mac Mini är väl inget märkligt alls, därför att det är väldigt vanligt att helt nya modeller oavsett tillverkare får ett högre pris än den förra modellen. Hur mycket högre varierar såklart, och man kan sen tycka vad man vill om det.
Sen har inte alla Apples priser ökat på senaste året, om t ex X kostade från 999 dollar för ett år sedan och nya XS också kostar från 999 dollar, så är ju priset detsamma, alltså har inte Apple höjt det priset. Varför förstår du inte det?
Att sen det svenska priset är så mycket högre beror ju i första hand på att det tillkommer avgifter/skatter i Sverige, inte att Apple radikalt höjt priset för produkten här i landet. Detta har jag redan visat med exempel. Vad sen andra väljer att göra med sina priser är irrelevant för påståendet att Apple höjt priset på XS
Din kommentar att Apple verkar vara den enda som lägger på Moms bör du ta med Skatteverket då det måste betyda att de andra inte betalar Moms som de ska.....
Andra tillverkare kanske väljer att sänka priset för att landa på ett konkurrenskraftigt konsumentpris i Sverige, men det är helt irrelevant för påståendet att Apple höjt priset på XS
Jag finner inget märkligt med Apples priser, vi vet tag de generellt sett är höga och det är fritt att tycka vad man vill om det och köpa eller ge fan i det. Det är ju företagen helt fritt att sätta priser för sina produkter så länge det inte är kartellbildning, typ. Varför skulle det vara märkligt om de höjt vissa priser mer eller mindre? Jag noterar bara att de gjort de i vissa fall, i andra fall inte. Mer än så lägger jag inte i det. Därmed inte sagt att jag gillar att priser höjs vare sig det är Apple eller andra.
Tycker man priserna är för dyra, välj nåt annat, finns ju en massa att välja på där ute.