• 1
  • 2
2018-11-16, 22:52
Medlem
Tja,

Undrar över hur många av er som faktiskt sparade pengar själv mellan 18-25 års åldern? Hur många sparade pengar och hur många spenderade upp lönen/pengarna totalt varje månad?

//Mest bara nyfiken på hur sparsam folk är/var som unga.
Citera
2018-11-16, 22:57
Medlem
Jag har en del sparat. Är strax över 20.
Citera
2018-11-16, 23:07
Medlem
Dom åren spenderade jag nog mest pengar.
Men samtidigt en del investeringar(räknas det?).
Men i princip mellan 18 och 25 så spenderade jag det mesta jag tjänade förutom den del som jag kunde lägga på vår gemensamma boende dvs. hälften av de 25% jag och frugan på på vår bostad.
Citera
2018-11-16, 23:07
Bannlyst
Jag sparade, rätt så mycket också.
Citera
2018-11-16, 23:17
Medlem
Sparade en hel del de år jag jobbade innan jag började plugga.
Citera
2018-11-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Tja,

Undrar över hur många av er som faktiskt sparade pengar själv mellan 18-25 års åldern? Hur många sparade pengar och hur många spenderade upp lönen/pengarna totalt varje månad?

Var student och levde på kaksmulor hela den perioden av mitt liv. Men var snål och hade visst sparintresse. Fortsatte och leva med studentekonomi när jag började jobba vid 29års ålder och sparade mina första slantar i en indexfond. Men nu lever jag dyrare och sparar betydligt mer.
Citera
2018-11-16, 23:31
Medlem
silbersteins avatar
Sparade ca 300k under den perioden som jag använde till insats till min första lägenhet som sedan sålde och bytte upp mig till en större. Är nu i dryga 30-års åldern och nästan skuldfri. Hade inget direkt högavlönat jobb utan levde sparsamt, men hade råd med vardagslyx och resande. Låga fasta avgifter, gick sällan ut och lade väldigt lite på tex. kläder. Bodde också hemma ganska länge och tog inga studielån. Har delvis haft tur med bostadskarriär pga ökande priser osv, men tycker folk generellt sätt är lite bortskämda och inte anser sig kunna "ha ett liv" om inte kan bränna pengar på fika, kläder och utgång. Hade jag börja investera i tidigare skede hade gått ännu fortare att bli skuldfri, har endå slösat en hel del pengar på skit som istället kunde gått in på ISK-kontot. Skulle råda unga personer att göra det samma. Ät inte ute utan ta med lunchlåda, skippa kött varje dag utan blanda ut med billiga vegetariska livsmedel. Ditt framtida jag kommer tacka dig.
Citera
2018-11-16, 23:33
Medlem
beaver_ses avatar
Inte ett nickel, hade en underbar tid mellan 18-25 där hårt arbete varvades med att inneha div motorcyklar, en hel del åkande blev det Givetvis införskaffades det mest inom körkort.

Idag föredrar jag att spara i madrassen för kommande pension utomlands, man vet aldrig när staten vill lägga beslag på det man har på banken då statens kostnader läcker som värsta sållet...

Är idag husägare och har det gott utan det minsta i lån...
Citera
2018-11-16, 23:52
Medlem
SophieNeveus avatar
Har alltid sparat lite mindre än hälften av lönen netto, även under åldern 18-25.
Har dock haft ekonomisk hjälp av anhöriga för att köpa min bostadsrätt och har i princip inga lån på bostaden.
Fick dessutom min första bil betald av föräldrarna vilket också resulterat i att jag kunnat lägga undan mer pengar.
Citera
2018-11-17, 00:22
Medlem
Femtio elfte trådstarten i samma ämne.
Hur kul som helst.
Citera
2018-11-17, 00:40
Medlem
Jag är 58 och mellan jag var 18 och 25 sparade jag inte en krona vi fick 2 barn under den tiden. Idag har vi hus som är värt mer än vi köpte det för. Vi har bil, husbil och tillbringar minst 5 veckor runt Medelhavet varje år med den och åker på solsemester i februari varje år. Husbilen är också värd mer än vi har i skuld och bilen som är en Volvo från 2016 är betald. Gå inte på den att du måste spara när du är ung!!
Citera
2018-11-17, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Tja,

En vän sa till mig när jag var 20 att "du måste pensionsspara". Jaha, tänkte jag och sparade 200 i månaden ända till nu, fast höjde beloppet lite. Så det blev en rejäl slant och jag skulle gärna tacka den vännen nu! Aldrig att jag hade kommit på det själv i den åldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in