• 1
  • 2
2018-11-17, 08:53
Medlem
Pudersockers avatar
Nä mellan 18 och 25 hade jag osäkra inkomster och högre utgifter och gjorde mera saker så inget sparande då alls, tyvärr. Och det är väl rätt vanligt. Och blev det riktig kris man kunde man få hjälp av föräldrarna. Nä spara får komma efter tretti så där. Efter femti ännu mer sparande, man blir försiktigare med åren - av erfarenhet, nu finns ingen annan som kan hjälpa en nu måste man ansvara för sig själv.
Citera
2018-11-17, 10:03
Medlem
cacas avatar
Mellan 18-25 var working year för mig med militärtjänst som semestern.

Var affärer med bilar, båtar, mc, skiftjobb, extrajobb svartjobb, sprit och fiffel med trådlösa telefoner, piratkopierade dekoder, kött, diesel och bostadsaffärer mm.

Målet miljonär snabbt som möjligt vilket även lyckades. Sen hade man en jävla massa pengar hemma som man tjänat på dessa affärer, kunde gå in och bara köra ner näven i byrålådan och ta en näve tusenlappar. Rörde nog inte lön på par år osv. Samtidigt ett jävla farande och trixande och inte minst hålla koll på blocket, auktioner och alltid vara uppdaterad sen stå och käfta med köpare av bilar och prutande kompisar.

Vid 25 började jag ifrågasätta om det verkligen var värt hålla på stressa runt som man gjorde. Insåg ganska snart att nej fan det håller inte över tid, börja studera vid sidan om jobb och sen karriär efter det.

Facit ja det var kul hålla på och pengar tjänade man, men utbildning och bra arbete ger pengarna mycket lättare.
Citera
2018-11-17, 11:49
Medlem
Nej, mest för att jag fick mitt första jobb när jag var cirka 21-22 någonting.
Citera
2018-11-17, 12:00
Medlem
Inte ett öre. De största sidoinkomsterna kom från pantflaskor.
Faktum är att det är först när man blev äldre som man började förstå pengars värde.
Nu har jag tur som föddes i generationen med guldsked i munnen.
Efter många år där kronofogden var en säker vän så vände jag allt. Inte tack vare idogt arbete utan helt enkelt för att guldskeden funkade.
Ni som är unga i dag ska inte räkna med att kunna leva som min generation kunde då de guldåren aldrig kommer tillbaka. Nej ni får räkna med att den ekonomi ni bygger upp som unga kommer följa er hela livet.
Citera
2018-11-17, 13:03
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag har sparat/investerat ca 100 000 per år sedan jag började jobba vid 19 års ålder. sparade de första åren ca 80% av lönen då jag bodde hemma. Ibland kan jag känna att jag tänker för mycket på ekonomi och skulle nästan vilja ha den hand till mun approach som många har. Jag köper sällan matriella saker, men jag snålar inte på upplevelser och resor med familj och vänner.
Citera
2018-11-17, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palman
Jag är 58 och mellan jag var 18 och 25 sparade jag inte en krona vi fick 2 barn under den tiden. Idag har vi hus som är värt mer än vi köpte det för. Vi har bil, husbil och tillbringar minst 5 veckor runt Medelhavet varje år med den och åker på solsemester i februari varje år. Husbilen är också värd mer än vi har i skuld och bilen som är en Volvo från 2016 är betald. Gå inte på den att du måste spara när du är ung!!

Du borde inte ge någon råd när det var över 30 år sedan du var i den situationen. Sverige är inte i närheten samma land idag och ekonomin ser helt annorlunda.
Citera
2018-11-17, 14:03
Medlem
Jag är själv 19 och sparat under hela gymnasiet och nu universitet. Går ju CSN så brukar bara bli ca3k per månad.
Citera
2018-11-17, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palman
Jag är 58 och mellan jag var 18 och 25 sparade jag inte en krona vi fick 2 barn under den tiden. Idag har vi hus som är värt mer än vi köpte det för. Vi har bil, husbil och tillbringar minst 5 veckor runt Medelhavet varje år med den och åker på solsemester i februari varje år. Husbilen är också värd mer än vi har i skuld och bilen som är en Volvo från 2016 är betald. Gå inte på den att du måste spara när du är ung!!

Alla vill inte arbeta tills man är 58, eller antar att du kommer få fortsätta några år till. Fyfan vilket liv.
Citera
2018-11-17, 14:51
Medlem
Kosmos.s avatar
Inte ett skit. Men i den åldern tjänar man inte så mycket heller generellt. (visst finns alltid bristyrken där en 25 åring tjänar 40-50) men överlag.

Viktiga är att man inte skuldsätter sig i unga år, utöver studieskuld då. Men håll den så låg som möjligt med.
Citera
2018-11-17, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Inte ett skit. Men i den åldern tjänar man inte så mycket heller generellt. (visst finns alltid bristyrken där en 25 åring tjänar 40-50) men överlag.

Viktiga är att man inte skuldsätter sig i unga år, utöver studieskuld då. Men håll den så låg som möjligt med.

Fast CSN är ju betydligt bättre att maxa än att ta ett huslån tex.
Citera
2018-11-17, 16:25
Medlem
Honeydealers avatar
I två år efter studenten sparade jag 12 000 kr i månaden. Hur? Jobbade kvällar och tjänade mellan 24-27 beroende på antalet timmar. Bodde hemma, betalade ingen hyra/mat och hade bara två räkningar(telefon och gym). Med tanke på hur få kostnader jag hade kunde jag leva loppan och fortfarande spara bra.

Sedan började jag studera och sparandet sjönk drastiskt.
Senast redigerad av Honeydealer 2018-11-17 kl. 16:29.
Citera
2018-11-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Inte ett nickel, hade en underbar tid mellan 18-25 där hårt arbete varvades med att inneha div motorcyklar, en hel del åkande blev det Givetvis införskaffades det mest inom körkort.

Idag föredrar jag att spara i madrassen för kommande pension utomlands, man vet aldrig när staten vill lägga beslag på det man har på banken då statens kostnader läcker som värsta sållet...

Är idag husägare och har det gott utan det minsta i lån...
Helt rätt inställning. Man ska leva livet som ung. Gå på festivaler, köra värsta motorcykeln och gå på krogen och se världen. Spara kan man göra när man stabiliserat sig runt 30 och har en vettig inkomst. Samma med allt tugg om att man inte får ha luckor i sitt CV. Bättre att fokusera på sina mål än riskera att bli fast i något skitjobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in