• 1
  • 2
2018-11-16, 20:36
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Violsmak, som denna tablettasken: https://static.mathem.se/shared/imag...37184_c1l1.jpg
Vad är den tagen från? Är det bara någon kemisk formula? Eller smakar violblomman så? Vem fan käkar violblomma? Aldrig hört talas om det i mat, endast i denna tablettask, och Jakobsson's Gullviva och Viol-snus.

Tycker smaken på de tabletterna är väldigt god. Men jävligt tveksam att det faktiskt är viol som i violblomman.
Citera
2018-11-16, 20:44
Medlem
4yoonlys avatar
Faktiskt undrat det samma när jag var ung. Nu har jag inte ätit denna tablett på säkert 30-40 år men är inte smaken någon lakrits/salmiak/mentol smak (alltså dessa kombinerade typ)?

Var tvungen att googla Viol och det var en väldig massa sorter av viol (växter)...
Citera
2018-11-16, 20:46
Medlem
Dom borde använda violsmaken till mer, är trotts allt en annorlunda smak som ger mersmak.
Citera
2018-11-16, 21:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Tycker smaken på de tabletterna är väldigt god. Men jävligt tveksam att det faktiskt är viol som i violblomman.
Grymt goda

Violer kan användas som dekoration i sallader eller kanderas och användas till desserter. Tablettasken viol är en gammal och fortfarande existerande godissort. Även späda blad är ätbara. Blommor, blad och rötter innehåller A- och C-vitaminer.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Violsl%C3%A4ktet
Citera
2018-11-16, 21:11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Ingredienser: socker, modifierad stärkelse, glukossirap, lakritsextrakt, stabiliseringsmedel (E420), färgämnen (E150a, E153), salt, ytbehandlingsmedel (E903), aromer.
Citera
2018-11-16, 21:15
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Faktiskt undrat det samma när jag var ung. Nu har jag inte ätit denna tablett på säkert 30-40 år men är inte smaken någon lakrits/salmiak/mentol smak (alltså dessa kombinerade typ)?

Kanske. Sitter med nämnda snus i munnen, och käkar tyrkisk peper och de går oerhört bra ihop (så jag började tänka på det och skapade tråden), så kanske de är besläktade.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Ingredienser: socker, modifierad stärkelse, glukossirap, lakritsextrakt, stabiliseringsmedel (E420), färgämnen (E150a, E153), salt, ytbehandlingsmedel (E903), aromer.

Själva smaken verkar gå under ingrediensen "aromer" där, vilket är en minst sagt bred ingredien.
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
kanderas

Har du prövat detta själv? Hur smakar det?
Senast redigerad av AnOldBeginning 2018-11-16 kl. 21:17.
Citera
2018-11-16, 21:16
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Man kan även göra saft på violet

Man kan även utvinna violsmak ur rötrerna

Citat:
smak ursprungligen från sirap av socker och stötta kronblad av luktviol, men som idag ofta utvinns av violrot som doftar likt viol, men som i själva verket är rötter från en sorts iris
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-11-16 kl. 21:21.
Citera
2018-11-16, 21:17
Medlem
Bordellmoderns avatar
Alltid trott att det var en blomma som luktade/smakade så. Men är väl nån blandning av kemikalier som allt annat skit man stoppar i sig.

"Aromer" kan ju vara vad som helst. Inte som att man litar på livsmedelsföretagen direkt efter allt man läst om industrin.
Citera
2018-11-16, 21:22
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordellmodern
Alltid trott att det var en blomma som luktade/smakade så. Men är väl nån blandning av kemikalier som allt annat skit man stoppar i sig.

"Aromer" kan ju vara vad som helst. Inte som att man litar på livsmedelsföretagen direkt efter allt man läst om industrin.

Jodå. Man kan göra likör av violer. Luktviol.
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-11-16 kl. 21:25.
Citera
2018-11-16, 21:32
Medlem
Citat:
Violsmak, som denna tablettasken: https://static.mathem.se/shared/imag...37184_c1l1.jpg
Vad är den tagen från? Är det bara någon kemisk formula? Eller smakar violblomman så? Vem fan käkar violblomma? Aldrig hört talas om det i mat, endast i denna tablettask, och Jakobsson's Gullviva och Viol-snus.

Vid en resa till Italien kände jag doften av barndomens violtabletter. Det var fält av violblommor som doftade, så ja, smaken är samma som blomman.
Smaken går säkerligen att framställa kemiskt (en ester).
Citera
2018-11-16, 21:34
Medlem
franges avatar
Violshots - för böfvelen. Det är så man får trosorna av brudarna - fråga bara Jan Banan och Schlobban!
Citera
2018-11-16, 21:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Har du prövat detta själv? Hur smakar det?
Nej men blev lite sugen när jag läste det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in