Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 22:59
  #13
Medlem
ArtFevers avatar
Numera (sedan ca 15 år) är det en (bio)/kemisk process som replikerar smaken av viol, precis som så mycket annat godis nuförtiden. Fazer gör samma sak med t.ex. Tutti Frutti, där de använder spirulina som är en sorts pulveriserad växtgegga.

Det luriga är att dagens godis ofta marknadsförs med "naturliga färgämnen". De säger dock ingenting om naturlig smak.
__________________
Senast redigerad av ArtFever 2018-11-16 kl. 23:02.
Citera
2018-11-16, 23:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtFever
Numera (sedan ca 15 år) är det en (bio)/kemisk process som replikerar smaken av viol, precis som så mycket annat godis nuförtiden. Fazer gör samma sak med t.ex. Tutti Frutti, där de använder spirulina som är en sorts pulveriserad växtgegga.

Det luriga är att dagens godis ofta marknadsförs med "naturliga färgämnen". De säger dock ingenting om naturlig smak.

Och före 2003 gick ekologiska tanter på ängen och plockade violer?
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2018-11-16 kl. 23:11.
Citera
2018-11-17, 00:10
  #15
Medlem
Så jävla äcklig.. jag har provat som barn men det var som att smaka på tvålen...fruktansvärt äckligt!
Citera
2018-11-17, 00:25
  #16
Medlem
Solglittrets avatar
Kanderade violer.

Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Har du prövat detta själv? Hur smakar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Nej men blev lite sugen när jag läste det.

5x8 mm stora tunna kronblad från violer kanderade med ett 1-2 mm tjockt lager lila socker.
Säljs om 100g i mindre genomskinlig godispåse med lila snöre och guldetikett - dyrt.
Smakar väldigt sött med tydlig violsmak och pikant känska när man tuggar de mycket tunna mörka kronbladen.
Går att äta som godis men antagligen bättre som dekoration på bakverk.

Violssmaken är densamma som i violtablettaskarna. Så någon association till vad som är ”violsmak” måste vara gemensam i de här fallen.

Barndomsvibbar eller ännu längre tillbaka.
__________________
Senast redigerad av Solglittret 2018-11-17 kl. 00:31.
Citera
2018-11-17, 00:30
  #17
Medlem
Jag har druckit te med styvmorsviol och ja det smakar ju viol.
Citera
2018-11-17, 07:58
  #18
Medlem
Pudersockers avatar
Ja nä käka viol är helt enkelt fruktansvärt, som att käka parfym, eller dricka Rexona, nej det går bort för mig. Men smaken är ju olika.
Citera
2018-11-17, 08:24
  #19
Medlem
Kenpos avatar
Har sett annonser i gamla tidningar där violpastiller rekommenderas som ett snabbmedel mot spritdoftande andedräkt.
Citera
2018-11-17, 09:30
  #20
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Har sett annonser i gamla tidningar där violpastiller rekommenderas som ett snabbmedel mot spritdoftande andedräkt.
Stämmer. Det är därför 30% av alla manliga rektorer på Sveriges skolor luktar viol.
Spriten slår dock igenom om man är tillräckligt nära.
Citera
2018-11-17, 09:36
  #21
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bordellmodern
Alltid trott att det var en blomma som luktade/smakade så. Men är väl nån blandning av kemikalier som allt annat skit man stoppar i sig.


"Aromer" kan ju vara vad som helst. Inte som att man litar på livsmedelsföretagen direkt efter allt man läst om industrin.

Ja, godiset i butiken kanske är syntetiskt. En kollega från Frankrike hade en gång med sig kanderade violer från sin mamma. Då använder (och äter) man den faktiska violblomman.

Jag var lite skeptisk som bara är van med helsyntetiskt godis baserat på kemikalier, men de var mycket goda. De smakade i princip likadant som fejkad viol, men var äkta vara Ingen aning om vart man får tag på såna, men om man får tag på violblommor kan man nog göra själv rätt enkelt!
Citera
2018-11-24, 19:47
  #22
Medlem
XtraXs avatar
[quote=frange|65855592]Violshots - för böfvelen. Det är så man får trosorna av brudarna - fråga bara Jan Banan och Schlobban![/QUOTE

Skadat gods
Citera
2018-12-29, 16:53
  #23
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Kanske. Sitter med nämnda snus i munnen, och käkar tyrkisk peper och de går oerhört bra ihop (så jag började tänka på det och skapade tråden), så kanske de är besläktade.


Själva smaken verkar gå under ingrediensen "aromer" där, vilket är en minst sagt bred ingredien.

Har du prövat detta själv? Hur smakar det?

Går att köpa kanderade violer, smakar socker, socker och socker med en antydan av violtablett.
Citera
2018-12-30, 00:33
  #24
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Dom borde använda violsmaken till mer, är trotts allt en annorlunda smak som ger mersmak.

Man kan smälta tabletterna ihop med grädde, detta får sedan stå kallt i minst 6-8h, och sedan vispar man upp som vanlig grädde, och et voilá, du har violfluff!

Hittade dessa askar i affären, de var inte alls så goda som jag mindes dem
Kemisk smak.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback