Citat:
Ursprungligen postat av
iloveass2
Ta ett blankolån som du kan välja avbetalningsplan på istället.
Att du låter det gå till inkasso betyder att du får någon annan att handskas med istället för "ekonomiavdelningen", eventuellt kan de erbjuda avbetalningsplan men det är inte garanterat att du får det.
Det enklaste är, om du är kreditvärdig, att ta ett lån hos någon som har det som sin verksamhet och betalar hyresvärden på ett bräde och sedan sköter avbetalningen till banken eller låneinstitutet.
Osäker om jag får ta ett blanco lån eller ej.
Citat:
Ursprungligen postat av
nicodea
Är det länge sedan lägenheten vart renoverad/tapetserad ska du kräva åldersavdrag.
Så det du ska göra är att bestrida fakturan i sin helhet och kräva åldersavdrag, då får du i alla fall en liten frist.
Googla lite om hyresrätter och åldersavdrag.
Jag hade gjort så.
Lycka till!
Ska googla på det. Vet att det var rätt nyligen som det tappeserades om i lägenheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJohanssen
Byte av golv? Vad har du gjort egentligen?
Måste ju vara något anmärkningsvärt om man blir manad att byta golvet innan flytt, det faller alltså inte inom ramen av normalt slitage?
Jag tror min katt haft en "olycka" på golvet. Parkett. Så det är en mörk fläck på golvet.
Tror det inte ingår i normalt slitage.
Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Men du måste försöka förklara bättre för oss varför du ska betala värdens renovering. Har du förstört något? Mer än vanligt slitage?
Det är vanligt att värden passar på att fixa ytskikt när en hyresgäst flyttar ut och innan nästa flyttar in. Det kanske har gått många år sedan förra uppfräschningen. Men det ska inte du betala!
Nej jag har bott i i 4 år ca. Inte gjort nåt annolunda mer än att jag har en katt som har rivit på tappetern och råkat kissa på golvet så det blev en fläck. (jag tror det är det som hänt)
Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Nummer ett är att undersöka om du verkligen ska betala summan. Normal slitage ska hyresvärden stå för.
Nummer två kan vara att ta ett blancolån på ~20 som kan avbetalas under längre tid.
Nummer tre är att låta det gå till inkasso och göra upp en avbetalningsplan med inkassobolaget.
Det faller inte under normalt slitage som jag förstod på deras första inspektion.
Planen är just nu låta det gå till inkasso o sen betala därifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pungtering
Bestrid fakturan.
Hävda att allt är normalt slitage, även om du haft lägeräldar på vardagsrumsgolvet.
Då köper du dig tid att spara ihop pengarna, om du ska betala.
Ta det inte till rätten om du anser att du ska betala, men det går att förhala.
Det är inte normalt slitage som jag förstått av hyresvärdens första besiktning.
På den stod det att det skulle fixas tapetsering för en vägg i ett rum.
Och tapetsering för ett rum, Det skulle gå på ca 9000.
Golvet skulle kosta ca 16000 kr fixa.