• 1
  • 2
2018-11-15, 11:03
Medlem
downbelows avatar
Så jag ska flytta. As kul. Eller?

Har fått veta att jag kommer få lite fakturor från hyresvärden gällande min lägenhet.
Saker dom tycker ska fixas

Byte av golv och tappetsering.

Runt 25 tusen kronor.

Frågade förut hyresvärden hur det fungerar med avbetalning och sånt för jag har inte råd betala sån summa direkt.
Fick då till svar att det är deras nya ekonomiavdelning som sköter allt sånt. (hyror osv)

Ringde dom idag, Fick till svar att dom beviljar inga som helst avbetalningar. Att jag ska kontakta hyresvärden och prata med dom.
Ringde hyresvärden igen. Hon säger samma sak igen. Att dom har inget som helst med att göra med det ekonomiska. Utan hänvisade till ekonomiavdelningen igen. Hennes kommentar var att dom är väldigt svåra på att ha göra med.

Min kompis berättade att om jag låter det gå till inkasso så har jag kanske 3 månader som dom kan bevilja på avbetalning. Om inte så går det till kronofogden.
Det vill jag inte.
Enda jag vill göra är betala och vara nöjd. (avbetalning med en normalsumma pengar i månaden)

Tips? Vad gör jag ?
Senast redigerad av downbelow 2018-11-15 kl. 11:05.
Citera
2018-11-15, 11:09
Medlem
Ta ett blankolån som du kan välja avbetalningsplan på istället.

Att du låter det gå till inkasso betyder att du får någon annan att handskas med istället för "ekonomiavdelningen", eventuellt kan de erbjuda avbetalningsplan men det är inte garanterat att du får det.

Det enklaste är, om du är kreditvärdig, att ta ett lån hos någon som har det som sin verksamhet och betalar hyresvärden på ett bräde och sedan sköter avbetalningen till banken eller låneinstitutet.
Citera
2018-11-15, 11:14
Medlem
nicodeas avatar
Är det länge sedan lägenheten vart renoverad/tapetserad ska du kräva åldersavdrag.
Så det du ska göra är att bestrida fakturan i sin helhet och kräva åldersavdrag, då får du i alla fall en liten frist.
Googla lite om hyresrätter och åldersavdrag.

Jag hade gjort så.
Lycka till!
Citera
2018-11-15, 11:48
Medlem
Byte av golv? Vad har du gjort egentligen?

Måste ju vara något anmärkningsvärt om man blir manad att byta golvet innan flytt, det faller alltså inte inom ramen av normalt slitage?
Citera
2018-11-15, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av downbelow

Har fått veta att jag kommer få lite fakturor från hyresvärden gällande min lägenhet.

Runt 25 tusen kronor.

Frågade förut hyresvärden hur det fungerar med avbetalning och sånt för jag har inte råd betala sån summa direkt.
Fick då till svar att det är deras nya ekonomiavdelning som sköter allt sånt. (hyror osv)

Ringde dom idag, Fick till svar att dom beviljar inga som helst avbetalningar. Att jag ska kontakta hyresvärden och prata med dom.
Ringde hyresvärden igen. Hon säger samma sak igen. Att dom har inget som helst med att göra med det ekonomiska. Utan hänvisade till ekonomiavdelningen igen. Hennes kommentar var att dom är väldigt svåra på att ha göra med.

Min kompis berättade att om jag låter det gå till inkasso så har jag kanske 3 månader som dom kan bevilja på avbetalning. Om inte så går det till kronofogden.
Det vill jag inte.
Enda jag vill göra är betala och vara nöjd. (avbetalning med en normalsumma pengar i månaden)

Tips? Vad gör jag ?

jag har skulder på säkert 10,000 - 20,000 på inkasso sen flera flera år tillbaka och sagt till dom flera gånger att det betalas inte för en jag får fast jobb och det har dom accepterat så länge du är ärlig mot inkasso företaget och betalar en tusen lapp i månaden så är det inga problem
Citera
2018-11-15, 12:03
Medlem
Men du måste försöka förklara bättre för oss varför du ska betala värdens renovering. Har du förstört något? Mer än vanligt slitage?

Det är vanligt att värden passar på att fixa ytskikt när en hyresgäst flyttar ut och innan nästa flyttar in. Det kanske har gått många år sedan förra uppfräschningen. Men det ska inte du betala!
Citera
2018-11-15, 12:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Runt 25 tusen kronor.

Det vill jag inte.

Tips? Vad gör jag ?

Nummer ett är att undersöka om du verkligen ska betala summan. Normal slitage ska hyresvärden stå för.
Nummer två kan vara att ta ett blancolån på ~20 som kan avbetalas under längre tid.
Nummer tre är att låta det gå till inkasso och göra upp en avbetalningsplan med inkassobolaget.
Citera
2018-11-15, 12:06
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

Runt 25 tusen kronor.

Det vill jag inte.

Tips? Vad gör jag ?

Bestrid fakturan.

Hävda att allt är normalt slitage, även om du haft lägeräldar på vardagsrumsgolvet.

Då köper du dig tid att spara ihop pengarna, om du ska betala.

Ta det inte till rätten om du anser att du ska betala, men det går att förhala.
Citera
2018-11-15, 12:26
Medlem
downbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iloveass2
Ta ett blankolån som du kan välja avbetalningsplan på istället.

Att du låter det gå till inkasso betyder att du får någon annan att handskas med istället för "ekonomiavdelningen", eventuellt kan de erbjuda avbetalningsplan men det är inte garanterat att du får det.

Det enklaste är, om du är kreditvärdig, att ta ett lån hos någon som har det som sin verksamhet och betalar hyresvärden på ett bräde och sedan sköter avbetalningen till banken eller låneinstitutet.

Osäker om jag får ta ett blanco lån eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Är det länge sedan lägenheten vart renoverad/tapetserad ska du kräva åldersavdrag.
Så det du ska göra är att bestrida fakturan i sin helhet och kräva åldersavdrag, då får du i alla fall en liten frist.
Googla lite om hyresrätter och åldersavdrag.

Jag hade gjort så.
Lycka till!

Ska googla på det. Vet att det var rätt nyligen som det tappeserades om i lägenheten.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Byte av golv? Vad har du gjort egentligen?

Måste ju vara något anmärkningsvärt om man blir manad att byta golvet innan flytt, det faller alltså inte inom ramen av normalt slitage?

Jag tror min katt haft en "olycka" på golvet. Parkett. Så det är en mörk fläck på golvet.
Tror det inte ingår i normalt slitage.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Men du måste försöka förklara bättre för oss varför du ska betala värdens renovering. Har du förstört något? Mer än vanligt slitage?

Det är vanligt att värden passar på att fixa ytskikt när en hyresgäst flyttar ut och innan nästa flyttar in. Det kanske har gått många år sedan förra uppfräschningen. Men det ska inte du betala!

Nej jag har bott i i 4 år ca. Inte gjort nåt annolunda mer än att jag har en katt som har rivit på tappetern och råkat kissa på golvet så det blev en fläck. (jag tror det är det som hänt)

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nummer ett är att undersöka om du verkligen ska betala summan. Normal slitage ska hyresvärden stå för.
Nummer två kan vara att ta ett blancolån på ~20 som kan avbetalas under längre tid.
Nummer tre är att låta det gå till inkasso och göra upp en avbetalningsplan med inkassobolaget.

Det faller inte under normalt slitage som jag förstod på deras första inspektion.
Planen är just nu låta det gå till inkasso o sen betala därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Bestrid fakturan.

Hävda att allt är normalt slitage, även om du haft lägeräldar på vardagsrumsgolvet.

Då köper du dig tid att spara ihop pengarna, om du ska betala.

Ta det inte till rätten om du anser att du ska betala, men det går att förhala.

Det är inte normalt slitage som jag förstått av hyresvärdens första besiktning.
På den stod det att det skulle fixas tapetsering för en vägg i ett rum.
Och tapetsering för ett rum, Det skulle gå på ca 9000.
Golvet skulle kosta ca 16000 kr fixa.
Citera
2018-11-15, 12:31
Medlem
Oavsett om det är normalt slitage eller ej ska du kräva åldersavdrag.
Citera
2018-11-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Sista punkten låter en aning fel, bättre att om så erfordras göra en avbetalningsplan med hyresvärden innan det går till inkasso. Inkassobolag sysslar normalt inte med sådant, om de gör det så är det efter de direktiv som uppdragsgivaren lämnat.
Citera
2018-11-15, 15:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sista punkten låter en aning fel, bättre att om så erfordras göra en avbetalningsplan med hyresvärden innan det går till inkasso. Inkassobolag sysslar normalt inte med sådant, om de gör det så är det efter de direktiv som uppdragsgivaren lämnat.

Det hade förstås varit att föredra, men enligt TS beviljar hyresvärden inga avbetalningsplaner.

Det är ganska vanligt att bolaget inte tar i avbetalningsplaner (för deras ekonomisystem kan inte hantera det på ett smidigt sätt), men att de tillåter att inkassobolaget gör upp avbetalningsplaner. Det är dock sista alternativet i min lista, eftersom vi inte kan veta på förhand om inkassobolaget beviljas en sådan avbetalningsplan.

Som du skriver är det ju alltid uppdragsgivaren som har sista ordet i en avbetalningsplan, även om många inkassobolag själva kan lägga upp avbetalningsplaner som understiger ex 3 månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in