• 1
  • 2
2018-11-15, 06:13
Medlem
AliciaicilAs avatar
Hej!

Har tillfälligt bott i England.
Älskar ägg men har blivit bortskämd med deras ägg som till skillnad från svenska ägg
1. Är mycket mer smakrika,
2. Har mörk, orange äggula
3. Har tjockare skal
4. Är betydligt större

Svenska ägg är ett skämt jämfört med den brittiska motparten. De enda svenska ägg storlek "large" jag känner till har tunt skal och ljus äggula.

Snälla förklara och ge mig tips på värdiga svenska ägg!
Citera
2018-11-15, 06:21
Medlem
Mackan52s avatar
Sluta köp de billigaste burfågeläggen du kan hitta i storpack, läs på paketen.
Citera
2018-11-15, 06:25
Medlem
NysvenskenAbdullahs avatar
Jag har fått tips om en butik i huvudstaden vid Mariatorget (har tyvärr inte namnet på butiken dock) som säljer tydligen Sveriges bästa ägg

Här är en länk till en artikel som tar upp något blindtest från 2011 som gjordes, där dessa ägg vann.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...st-i-blindtest

Här är en länk till den biodynamiska gården som producerar äggen
http://solmarka.se/
Citera
2018-11-15, 06:55
Medlem
F.Hansens avatar
Ja de är väll skräp för att det är vad marknaden efterfrågar. Men det är ju bara att testa olika märken så kommer du hitta något, annars får du väll skaffa dig en egen höna.
Citera
2018-11-15, 07:10
Medlem
Drama-Llamas avatar
Köp ekologiska ägg i stället för billig skit.

Och tolka inte fägen på gulan som en indikator på kvalitet då det lika gärna kan handla om tillsatt färgämne för att lura konsumenterna. På vintern ska gulan vara blek, annars har fodret manipulerats i syfte att påverka färgen.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-11-15 kl. 07:41.
Citera
2018-11-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Hej!

Älskar ägg men har blivit bortskämd med deras ägg som till skillnad från svenska ägg
3. Har tjockare skal
4. Är betydligt större

Svenska ägg är ett skämt jämfört med den brittiska motparten. De enda svenska ägg storlek "large" jag känner till har tunt skal och ljus äggula.

Själv köper jag mina ägg direkt hos bonden, i en gårdsbutik.
Bättre pris och längre hållbarhet. Äggen är goda.
Stort utbud av olika storlekar på äggen och förpackningarna.

Mitt råd är helt enkelt att ge dig ut och testa olika ställen du kan hitta tills du är nöjd.
Citera
2018-11-15, 09:17
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama

Och tolka inte fägen på gulan som en indikator på kvalitet då det lika gärna kan handla om tillsatt färgämne för att lura konsumenterna. På vintern ska gulan vara blek, annars har fodret manipulerats i syfte att påverka färgen.

Gissar också på att det är en hel del steroider, hormon och mineraltillskott inblandade i fodret också för tjockare skal och större massa.

Undrar om en kyckling någonsin hade kunnat kläckas ur sådana ägg
Senast redigerad av Mackan52 2018-11-15 kl. 09:23.
Citera
2018-11-15, 09:17
Medlem
Heauxms avatar
Köp förfan inte enorma ägg, det är onaturligt och det sliter sönder deras underliv till blodiga köttslamsor.

Jo det finns sjukt goda ägg, jag har kommit fram till att det är de bruna, små ekologiska äggen. De till och med låter annorlunda när män k axlar lite på skalet med naglarna än med ett vitt ägg. Dessutom brukar färgen inuti se hälsosammare ut.
Citera
2018-11-15, 09:25
Medlem
YP4XQs avatar
Bor på landet och här går hönsen fria utomhus och bonden flyttar hönshuset varje vecka till nya åkrar och marker för hönsen att picka och gå på. Äggen kanske kostar lite mer men fett värt enligt mig, betalar 60kr/fack? Inte köpt i butik på flera år...

Vet dock inte om de "perfekta" äggen som finns i butik är så perfekta egentligen. Naturen brukar inte vara så perfekt hela tiden utan det är ju en produkt producenterna förfinat på många vis kan JAG tänka mig.
Citera
2018-11-15, 11:28
Medlem
Blommetupps avatar
Jag håller mina egna höns och här äter de bara det som producerats på gården. Äggulan är i princip orange och bakar man bröd så ser det nästan ut som saffran i färgen. Supersmarrigt!

Jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka till butiksägg igen. Då gör jag hellre toapappersröra..

Så jag rekommenderar absolut att köpa direkt av en bonde. Visst kostar det säkert 2-3ggr mer men det är det värt om man arbetar.
Citera
2018-11-15, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Ekologiska ägg, kycklingar osv gör att de går ute. Går de ute så är det överhängande risk för salmonella. Salmonella smitar ifrån vilda fåglar. En bajs på marken där dessa går och pickar så har salmonellan spridit sig till det ekologiska!

Jag köper inget ekologiskt i fågelväg, men väl frigående inomhus på ströbädd.
Citera
2018-11-15, 11:50
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Hej!

3. Har tjockare skal
4. Är betydligt större

Jag handlar ägg från privata hönsägare. Dessa brukar finnas på landsbygden utanför alla större och mindre städer. Ett tag hade jag en arbetskamrat som sålde både höns och ankägg som jag handlade av regelbundet. Håll även kollen på marknader och i småannonser i dagspressen och på nätet.

Ankägg är fantastiska att ex. baka eller jaga mat på och smaken skiljer inte nämnvärt mot hönsägg.
Har även kunnat handla vaktelägg och t-o.m påfågelägg under en tid av en bekant (lite kuriosa).

Bor du på landet så är det egna höns som gäller. Ägg från välmående och ostressade höns som lever ett gott liv är en helt annan produkt än det man hittar i butikerna, smaken är oerhört mycket godare (om de inte matat hönsen med något olämpligt som mycket fisk).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in