Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-15, 11:56
  #13
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ekologiska ägg, kycklingar osv gör att de går ute. Går de ute så är det överhängande risk för salmonella. Salmonella smitar ifrån vilda fåglar. En bajs på marken där dessa går och pickar så har salmonellan spridit sig till det ekologiska!

Jag köper inget ekologiskt i fågelväg, men väl frigående inomhus på ströbädd.

Det beror på hur hönsägaren håller sina höns. Nätad uteplats är ett bra skydd mot att hönsen blir smittade av något. Dessutom är långt ifrån alla fåglar flyttfåglar utan övervintrar i landet vilket i sig inte ger mer salmonella eller fågelinfluensor.

Hönserier med dålig hygien där man låter tillfälligt anställda gå in till hönsen är betydligt värre. Normalt har Svenska hönserier väldigt strikta regler för vem som får gå in i hönseriet och även saneringsrutiner för kläder och redskap. Importerade ägg utifrån Europa som kommer från alla delar av EU är nog betydligt värre än från en svensk "trivsel uppfödare". Detta oavsett om äggen är från burhöns eller frigående höns som går fritt inomhus i dessa länder.
Citera
2018-11-15, 12:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det beror på hur hönsägaren håller sina höns. Nätad uteplats är ett bra skydd mot att hönsen blir smittade av något. Dessutom är långt ifrån alla fåglar flyttfåglar utan övervintrar i landet vilket i sig inte ger mer salmonella eller fågelinfluensor.

Hönserier med dålig hygien där man låter tillfälligt anställda gå in till hönsen är betydligt värre. Normalt har Svenska hönserier väldigt strikta regler för vem som får gå in i hönseriet och även saneringsrutiner för kläder och redskap. Importerade ägg utifrån Europa som kommer från alla delar av EU är nog betydligt värre än från en svensk "trivsel uppfödare". Detta oavsett om äggen är från burhöns eller frigående höns som går fritt inomhus i dessa länder.
Hur ska du hindra att vilda fåglar bajsar så att det hamnar där dina nätade går och pickar? De blir alltid risk för salmonella.

Vem säljer utländska ägg i Sverige, finns det ens? Som du säger så är det extremt noggrant med hygienen på uppfödning och produktion i Sverige, där kommer ingen in i ett hönshus med kläder eller skor de haft ute. Upptäcker man likväl smitta så avlivas alla djur inom ett visst område bort.

Köper själv stora ägg på City Gross och de har fin gula samt smakar bra. Klass A, frigående inomhus av märket Favorit (deras eget).
Citera
2018-11-15, 13:38
  #15
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NysvenskenAbdullah
Jag har fått tips om en butik i huvudstaden vid Mariatorget (har tyvärr inte namnet på butiken dock) som säljer tydligen Sveriges bästa ägg

Här är en länk till en artikel som tar upp något blindtest från 2011 som gjordes, där dessa ägg vann.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...st-i-blindtest

Här är en länk till den biodynamiska gården som producerar äggen
http://solmarka.se/
Re Orient på Nytorgsgatan har också sjukt jävla bra ägg.
Citera
2018-11-18, 08:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ekologiska ägg, kycklingar osv gör att de går ute. Går de ute så är det överhängande risk för salmonella. Salmonella smitar ifrån vilda fåglar. En bajs på marken där dessa går och pickar så har salmonellan spridit sig till det ekologiska!

Jag köper inget ekologiskt i fågelväg, men väl frigående inomhus på ströbädd.


17% av den svenska äggproduktionen är ekologisk, inte ett enda exempel på Salmonella. Salmonella i ägg kommer från uppfödarna, inte från vilda fåglar. Det är därför de haft så stora problem med Salmonella i Storbritannien innan de började vaccinera flockarna mot de vanligaste stammarna av Salmonella
Citera
2018-11-18, 10:34
  #17
Medlem
cleovarnamnets avatar
Ekologiska ägg! Jag tycker att andra är oätbara. Ägg är en av produkterna där man märker en stor skillnad i smak beroende på om det är ekologiskt eller ej. (Sen finns det säkert ekologiska märken som inte är lika goda, och icke-ekologiska som är goda, t ex från någon småskalig bonde, men jag kan inte äta ägg när jag är hos någon som inte köper ekologiskt. Tycker att de smakar fruktansvärt.)
Citera
2018-11-18, 11:32
  #18
Medlem
Hamsterbolls avatar
Vi har egna höns och deras ägg är gudomliga. Skalen skiftar i alla möjliga nyanser från rosa till blå till gröna. Och inuti är gulan så fet och mörkgul så den är som smör. Men de går ute året runt och pickar i trädgården, får väldigt mycket kärlek och bra mat.

Köp ekologiska ägg från höns som går ute. Höns behöver solljus och ett aktivt liv.
Citera
2018-11-18, 13:07
  #19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Hej!

Har tillfälligt bott i England.
Älskar ägg men har blivit bortskämd med deras ägg som till skillnad från svenska ägg
1. Är mycket mer smakrika,
2. Har mörk, orange äggula
3. Har tjockare skal
4. Är betydligt större

Svenska ägg är ett skämt jämfört med den brittiska motparten. De enda svenska ägg storlek "large" jag känner till har tunt skal och ljus äggula.

Snälla förklara och ge mig tips på värdiga svenska ägg!
de ekologiska jag köper är inte särskilt ofta orangea i gulan.

Det finns olika storlekar på äggen i butik, köp vad du vill ha för storlek istället, jävla jöns. Är det negativt f.ö. att äggskalet är tjockt? Brukar du äta äggskalet?

Åk till en småfarmare och köp ägg istället, dessa kycklingsorter är inte snabb-värpande.
Citera
2018-11-18, 16:03
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Ekologiska ägg! Jag tycker att andra är oätbara. Ägg är en av produkterna där man märker en stor skillnad i smak beroende på om det är ekologiskt eller ej. (Sen finns det säkert ekologiska märken som inte är lika goda, och icke-ekologiska som är goda, t ex från någon småskalig bonde, men jag kan inte äta ägg när jag är hos någon som inte köper ekologiskt. Tycker att de smakar fruktansvärt.)

Så här skriver Livsmedelsverket om ekologiska ägg!


Under hösten 2016 rapporterade Livsmedelsverket om ökande halter av dioxiner och PCB i ekologiska ägg. Foderföretagen har sedan dess minskat mängden fiskmjöl i hönornas värpfoder, vilket har gjort att halten av dioxin och dioxinlika PCB i äggen halverats.

Fiskmjölet har använts i fodret för att hönorna ska få i sig alla näringsämnen, och under de senaste åren har det använts allt mer. I konventionell äggproduktion tillsätts metionin, en nödvändig aminosyra, i syntetisk form. Eftersom det inte är tillåtet att använda syntetiskt metionin för ekologiska ägg har fiskmjöl använts istället.

Snabbt resultat av ändring av foder

I början av 2017 minskade ägg- och foderbranschen andelen fiskmjöl i det ekologiska värpfodret för att snabbt stoppa ökningen av dioxiner och PCB. Minskningen gav tydligt resultat. Livsmedelsverket har tillsammans med Jordbruksverket och SVA följt upp halterna som är nu tillbaka på lägre nivåer. Men eftersom fiskmjöl fortfarande tillsätts i fodret, fast i mindre mängder, är dioxinhalterna även nu högre än i konventionella ägg.

- Det är mycket glädjande att företagen fått ner halterna i äggen. Dioxin är skadligt på lång sikt och halterna bör vara så låga som möjligt säger Petra Bergkvist, statsinspektör på Livsmedelsverket.

Eftersom inga andra förändringar i hönornas livsmiljö har gjorts under samma tid är fodret den troligaste orsaken till de höga dioxin- och PCB-halterna.

Värpfodrets och fiskmjölets halt av dioxiner och PCB har under hela perioden legat under gränsvärdena för dessa ämnen i foder och fiskmjöl. Förklaringen till att äggen ändå fått förhöjda halter är att dioxin och PCB från fodret överförs till äggen och koncentreras i äggulan. Dioxin och PCB är fettlösliga och ämnena koncentreras därför i feta livsmedel som fisk, kött ägg och mejeriprodukter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback