Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-14, 12:39
  #1
Medlem
Jag tänker mig historier om hur ni gick tillväga... Inget snack om utbildning pga jag har hamnat i en situation där jag inte kan söka utbildning, jag måste ha jobb.

Jag har varit långtidsarbetslös i ca 4 år nu och det blir säkert svårt att få jobb. Hur löste ni det?

Funderar om jag ska gå runt till alla affärer i två städer och fråga om de vill provanställa... Hur ser chanserna ut där?
Citera
2018-11-14, 12:49
  #2
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Jag tänker mig historier om hur ni gick tillväga... Inget snack om utbildning pga jag har hamnat i en situation där jag inte kan söka utbildning, jag måste ha jobb.

Jag har varit långtidsarbetslös i ca 4 år nu och det blir säkert svårt att få jobb. Hur löste ni det?

Funderar om jag ska gå runt till alla affärer i två städer och fråga om de vill provanställa... Hur ser chanserna ut där?

Tror du skulle passa hos samhall, kolla med dom
Citera
2018-11-14, 12:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qusimoto
Tror du skulle passa hos samhall, kolla med dom
Samhall är väl bara för psykiskt sjuka?
__________________
Senast redigerad av ExpressK 2018-11-14 kl. 12:55.
Citera
2018-11-14, 12:57
  #4
Medlem
Taklampsfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Samhall är väl bara för psykiskt sjuka, nej tack... Vill inte ha den stämpeln på mitt CV.

Absolut inte, finns folk där med fysiska handikapp också. Du blir således inte uthängd som psykiskt sjuk.

Skicka 500 ansökningar till olika företag så får du ett jobb.
Citera
2018-11-14, 12:58
  #5
Medlem
Hur kommer det sig att du inte har fått ett jobb på 4 år? Företagen skrek ju om folk för inte länge sedan.

Mår du bra?
Citera
2018-11-14, 13:07
  #6
Avstängd
Ansök till en flyttfirma.
Citera
2018-11-14, 14:07
  #7
Medlem
Vad sägs som att söka jobb på Irland? Där behöver de personer som snackar svenska... Kausti kanske kan komma in i tråden och förklara läget?
Citera
2018-11-14, 14:08
  #8
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Jag tänker mig historier om hur ni gick tillväga... Inget snack om utbildning pga jag har hamnat i en situation där jag inte kan söka utbildning, jag måste ha jobb.

Jag har varit långtidsarbetslös i ca 4 år nu och det blir säkert svårt att få jobb. Hur löste ni det?

Funderar om jag ska gå runt till alla affärer i två städer och fråga om de vill provanställa... Hur ser chanserna ut där?

Det beror var du bor, såklart. Är du bosatt på en mindre ort och inte vill jobba inom vården samtidigt som den här orten inte har en stor gruva eller liknande där "alla jobbar" är det svårt det där då småföretagare inte har råd att anställa.

Är man beredd att ta precis vad som helst och dessutom bor i en vanlig stad eller i nära anknytning till en så ser jag inte riktigt problemet men att springa in på någon möbelaffär i typ Kalix och fråga om de har råd att anställa är nog helt lönlöst och om det nu ens finns en möbelaffär i Kalix och någon där läser det här någon gång så var det bara ett exempel, jag hade kunnat säga skoaffär i Sandviken eller skivbutik i Oskarshamn också
Citera
2018-11-14, 14:16
  #9
Medlem
jay.simpsons avatar
Gör en lista över företag gå ditt presentera dig och lämna cv (personligt brev). Jag tänker mig inom städ, transport, bageri, posten, lager och mataffärer. Fyllefyllot har en bra poäng och det är svårt att få anställning i butik. Varenda fjortis söker sig till butiker hög konkurrens.
Citera
2018-11-14, 14:40
  #10
Medlem
lousys avatar
Flytta utomlands, starta eget eller fortsätt studera. Alla tre alternativen är gångbara och leder till garanterat arbete. Vad det inte garanterar, däremot, är tjänstebil och eget kontor.
Citera
2018-11-14, 14:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Samhall är väl bara för psykiskt sjuka?

Nej, ingen arbetsgivare anställer psykiskt sjuka personer. Samhall anställer dock personer med både fysiska och psykiska funktionsnedsättning.

Sen kan dom i vissa fall göra undantag och anställa fullt friska personer, om arbetsförmedligen bedömer att du som arbetstagare står långt ifrån arbetslivet, men då är det en 1-årig visstidsanställning.
Citera
2018-11-14, 15:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepper2018
Nej, ingen arbetsgivare anställer psykiskt sjuka personer. Samhall anställer dock personer med både fysiska och psykiska funktionsnedsättning.

Sen kan dom i vissa fall göra undantag och anställa fullt friska personer, om arbetsförmedligen bedömer att du som arbetstagare står långt ifrån arbetslivet, men då är det en 1-årig visstidsanställning.
Då måste man ta kontakt med arbetsförmedlingen för att få jobb på Samhall... Arbetsförmedlingen vill i sin tur att jag ska "gratisjobba" i 6 månader, kanske ännu mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback