Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Inte ndvndigtvis. ven om KFM inte kan utmta ngot utomlands s kan dom begra handrckning av landets motsvarighet att gra det. Fr att kunna fly frn skulder till utlandet krver det allts att man ska hitta ngot land som KFM inte har ngot avtal med, och hoppas p att de drmed inte fr ngon handrckningshjlp.
Med det sagt beror det givetvis p vem man r skyldig pengar och vilken summa det gller. Oavsett s handlar det hgst troligen om att man skulle behva bostta sig i ngot lite skitland ngonstans. Tvivelaktigt om det r mer ekonomiskt frdelaktigt att gra det n att bara lta dom dra av skulden p vad man tjnar hr.
Stmmer, dock mste dom veta vart man r och sen r landets regler ocks lite i "vgen" fr KFM. Men du har rtt i sak, samtidigt knns landsflykt fr ngot som en skuldsanering kan grejja lite too much kanske. Rent psykiskt, speciellt med familj.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rickykling
De kommer med strsta sannorlikhet inte preskriberas efter 5 r. Lt sga att det har gtt 4 r och 360 dagar, och de pminner dig om att betala, d brjar tiden om frn dag 1 igen. Det rcker allts med en pminnelse om betalning fr att tiden fr preskribition skall nollstllas.
Dr kan en advokat faktiskt gra skillnad. Har fr mig att man bara fr frlnga den om man bryter mot preskriptionsreglerna. En advokat kan snabbt skriva att dom inte har brytits och p s stt hva frlgningen. Men rtt i sak, dom kan frlnga, men du kan opponera.
Citat:
Ursprungligen postat av
TorgnyH
Vill tacka dig igen fr din tid att svara hr i min trd.
Som sagt s biter jag i det sura pplet. Min vervakning r snart slut s jag hade tnkt att brja frska ta tag i dom hr bitarna med skulderna osv.
Ska absolut prata med min advokat och en till fr att hra vad dom tycker och tnker om detta och hur det rent lagmssigt ser ut fr mig.
Jag gjorde aldrig en rent av erknnande fr brottet utan det handlade om ett tungt missbruk i grund och botten och dr av stora minnesluckor frn den tiden.
Som du misstnkte r pengarna long gone i mitt fall och inte en tillgng finns i min go s dr kan dom inte hmta ngot.
Men knner att det finns ett ljus i slutet av tunneln om jag gr rtt fr mig.
S tack igen fr ditt och alla andra svar i trden!

Inga problem! Vi har alla skitigt i det bl skpet, och frtjnar att gra rtt i efterhand. Lycka till!