• 1
  • 2
2018-11-13, 23:01
Medlem
Hej!

Jag kan börja med att jag har googlat men inte riktigt förstått så tänkte om det finns någon vänlig själ som kan försöka förklara för mig.

Jag har rätt mycket skulder hos kronofogden, runt 1,8 miljoner kronor. Det mesta kommer ifrån en dom där jag blev dömd för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Men en liten del är från olika lån och fakturor.

Min fråga är då om dom här skulderna kan preskriberas efter 5 år hos kronofogden eller kommer dom följa mig till graven ifall jag inte gör något åt dom? har jag fattat allt ihop helt fel?.

Tacksam för lite klarhet i det här.
Mvh
Citera
2018-11-13, 23:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorgnyH
Hej!

Jag kan börja med att jag har googlat men inte riktigt förstått så tänkte om det finns någon vänlig själ som kan försöka förklara för mig.

Jag har rätt mycket skulder hos kronofogden, runt 1,8 miljoner kronor. Det mesta kommer ifrån en dom där jag blev dömd för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Men en liten del är från olika lån och fakturor.

Min fråga är då om dom här skulderna kan preskriberas efter 5 år hos kronofogden eller kommer dom följa mig till graven ifall jag inte gör något åt dom? har jag fattat allt ihop helt fel?.

Mvh

Är den här svår att förså menar du?

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Första träffen på google för "preskription skulder".
Citera
2018-11-13, 23:07
Medlem
Citat:
Hej!

Mvh

Skulderna preskriberas aldrig och skuldsanering är inte aktuellt då skulderna kommer från brott.
Citera
2018-11-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är den här svår att förså menar du?

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html

Första träffen på google för "preskription skulder".

Det framgick inte där om hur det va med skulder som uppkom av brott. Därav oklarheten för mig.
Citera
2018-11-13, 23:12
Medlem
Skatteskulder "preskiberas" efter 5 år, men i praktiken ca 7 år,

Så ja dom kommer försvinna,
Citera
2018-11-13, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Skulderna preskriberas aldrig och skuldsanering är inte aktuellt då skulderna kommer från brott.

Okej tack för ditt svar. Så den vägen som finns för mig är alltså betala av skulderna genom lön och hoppas på en storvinst på lotto
Citera
2018-11-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

Har det någon betydelse om skulderna uppkommit pga brott eller så?
Citera
2018-11-13, 23:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Det framgick inte där om hur det va med skulder som uppkom av brott. Därav oklarheten för mig.

Om det fanns ett specialfall för brott hade det stått där. Skulder preskriberas om borgenären inte gör anspråk. Det är inget du kan räkna med.
Citera
2018-11-13, 23:15
Medlem
https://lawline.se/answers/preskribe...erkan-av-brott

Ingen preskibering och ingen skuldsanering alltså.
Citera
2018-11-13, 23:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85

Det är bara om dom inte förlängs. Är det praxis att bara förlänga en gång?
Citera
2018-11-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
https://lawline.se/answers/preskribe...erkan-av-brott

Ingen preskibering och ingen skuldsanering alltså.

Hm det suger ju en del måste jag säga.
Citera
2018-11-13, 23:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Skulder preskriberas allmänt inte. Hur kan någon tro detta? Om någon var skyldig dig pengar skulle du tycka detta var glömt och förlåtet efter 5 år? Skulder preskriberas i regel aldrig. Utan där gäller regler som skuldsanering för att få till en lösning. Det finns dock regler gällande tidsram för att påskina att det finns en skuld att betala här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in