2018-11-14, 12:58
Medlem
ronken82s avatar
Batala dina skulder istället din jävla parasit.
Citera
2018-11-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronken82
Batala dina skulder istället din jävla parasit.

Det är väl det han försöker göra? Eller orkar du inte läsa?
Citera
2018-11-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Inte nödvändigtvis. Även om KFM inte kan utmäta något utomlands så kan dom begära handräckning av landets motsvarighet att göra det. För att kunna fly från skulder till utlandet kräver det alltså att man ska hitta något land som KFM inte har något avtal med, och hoppas på att de därmed inte får någon handräckningshjälp.

Med det sagt beror det givetvis på vem man är skyldig pengar och vilken summa det gäller. Oavsett så handlar det högst troligen om att man skulle behöva bosätta sig i något lite skitland någonstans. Tvivelaktigt om det är mer ekonomiskt fördelaktigt att göra det än att bara låta dom dra av skulden på vad man tjänar här.

Stämmer, dock måste dom veta vart man är och sen är landets regler också lite i "vägen" för KFM. Men du har rätt i sak, samtidigt känns landsflykt för något som en skuldsanering kan grejja lite too much kanske. Rent psykiskt, speciellt med familj.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickykling
De kommer med största sannorlikhet inte preskriberas efter 5 år. Låt säga att det har gått 4 år och 360 dagar, och de påminner dig om att betala, då börjar tiden om från dag 1 igen. Det räcker alltså med en påminnelse om betalning för att tiden för preskribition skall nollställas.

Där kan en advokat faktiskt göra skillnad. Har för mig att man bara får förlänga den om man bryter mot preskriptionsreglerna. En advokat kan snabbt skriva att dom inte har brytits och på så sätt häva förlägningen. Men rätt i sak, dom kan förlänga, men du kan opponera.

Citat:
Ursprungligen postat av TorgnyH
Vill tacka dig igen för din tid att svara här i min tråd.

Som sagt så biter jag i det sura äpplet. Min övervakning är snart slut så jag hade tänkt att börja försöka ta tag i dom här bitarna med skulderna osv.
Ska absolut prata med min advokat och en till för att höra vad dom tycker och tänker om detta och hur det rent lagmässigt ser ut för mig.

Jag gjorde aldrig en rent av erkännande för brottet utan det handlade om ett tungt missbruk i grund och botten och där av stora minnesluckor från den tiden.

Som du misstänkte är pengarna long gone i mitt fall och inte en tillgång finns i min ägo så där kan dom inte hämta något.

Men känner att det finns ett ljus i slutet av tunneln om jag gör rätt för mig.

Så tack igen för ditt och alla andra svar i tråden!

Inga problem! Vi har alla skitigt i det blå skåpet, och förtjänar att göra rätt i efterhand. Lycka till!
Citera
2018-11-15, 16:22
Medlem
Citat:
Hej!

Jag kan börja med att jag har googlat men inte riktigt förstått så tänkte om det finns någon vänlig själ som kan försöka förklara för mig.

Jag har rätt mycket skulder hos kronofogden, runt 1,8 miljoner kronor. Det mesta kommer ifrån en dom där jag blev dömd för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott. Men en liten del är från olika lån och fakturor.

Min fråga är då om dom här skulderna kan preskriberas efter 5 år hos kronofogden eller kommer dom följa mig till graven ifall jag inte gör något åt dom? har jag fattat allt ihop helt fel?.

Tacksam för lite klarhet i det här.
Mvh

Har skumläst lite, som jag förstår så lär du behöva betala skulderna men det finns chans till skuldsanering minimal. Fick du fängelse ? Hur mycket pengar handlade det om ? Mvh
Citera
2018-11-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Believe.simply
Har skumläst lite, som jag förstår så lär du behöva betala skulderna men det finns chans till skuldsanering minimal. Fick du fängelse ? Hur mycket pengar handlade det om ? Mvh

Så som jag också har förstått det. Om jag minns rätt så år det runt 1.6 miljoner i skatteskulder och runt 200 tusen i lån osv. Fick inte fängelse utan vart dömd till kontraktsvård istället för fängelse då frivården gjorde en bedömning om att det skulle vara till större hjälp.
Citera
2018-11-16, 14:45
Medlem
Citat:
Så som jag också har förstått det. Om jag minns rätt så år det runt 1.6 miljoner i skatteskulder och runt 200 tusen i lån osv. Fick inte fängelse utan vart dömd till kontraktsvård istället för fängelse då frivården gjorde en bedömning om att det skulle vara till större hjälp.

Ok antar att de va pga något beroende då ? Hur var det med rättegången, fick du vara häktad ? Skönt att slippa buren iallafall.
Citera
2018-11-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ok antar att de va pga något beroende då ? Hur var det med rättegången, fick du vara häktad ? Skönt att slippa buren iallafall.

Precis. Var riktigt nere i skiten förut vilket påverkade alla mina val. Alltså det tog ett bra tag för staten att hitta detta och göra en sak av det, närmre 6 år från brottstillfället tills dom.
Ja absolut riktigt skönt att slippa det.
Citera
2018-11-17, 13:59
Medlem
Citat:
Precis. Var riktigt nere i skiten förut vilket påverkade alla mina val. Alltså det tog ett bra tag för staten att hitta detta och göra en sak av det, närmre 6 år från brottstillfället tills dom.
Ja absolut riktigt skönt att slippa det.

Fick du va häktad ? Hur länge ?
Hur började allt när det började komma fram, brev från skatteverket polis ?
Citera
2018-11-18, 20:33
Medlem
Citat:
Fick du va häktad ? Hur länge ?
Hur började allt när det började komma fram, brev från skatteverket polis ?

Nej var ingen häktning alls om det här. Vet att skatteverket började få upp ögonen när dom saknade viss bokföringsmatrial och försökte nå mig under ett tag. Sedan lämnades ärendet över till Ekobrottsmyndigheten som höll flera förhör med mig. Sen därifrån rättegång och kontakt med frivården.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in