Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-16, 19:06
  #1
Medlem
Sujoks avatar
Va fan de senaste 3 dagarna har mitt varm vatten blivit sjuktvarmt. Mätte precis och det blev ca 82 grader. Ska det vara så varmt? Det är näst intill omöjligt att duscha behagligt, skruvar man lite för mycket så skållar man sig.

I bad rummet har jag en sådan handduks värmare, ser ut som en slinga så man hänger dem på, den värmer upp hela badrummet så det är riktgit varmt där inne, dock så sitter värmereglaget så hårt att jag inte kan skruva ner den, samt att jag knappt kan röra en det plastreglaget utan handuk/handskar utan att bränna mig.

Jag bor i lägenhet så jag antar att det drabbat alla andra, min fråga är: Ska det vara så här varmt eller har jag rätt att klaga?
Citera
2006-02-16, 19:18
  #2
Medlem
Gudruns avatar
Tror att värden skulle uppskatta en pling från dig, faktiskt.
Citera
2006-02-16, 19:23
  #3
Medlem
Stonecakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Va fan de senaste 3 dagarna har mitt varm vatten blivit sjuktvarmt. Mätte precis och det blev ca 82 grader. Ska det vara så varmt? Det är näst intill omöjligt att duscha behagligt, skruvar man lite för mycket så skållar man sig.

I bad rummet har jag en sådan handduks värmare, ser ut som en slinga så man hänger dem på, den värmer upp hela badrummet så det är riktgit varmt där inne, dock så sitter värmereglaget så hårt att jag inte kan skruva ner den, samt att jag knappt kan röra en det plastreglaget utan handuk/handskar utan att bränna mig.

Jag bor i lägenhet så jag antar att det drabbat alla andra, min fråga är: Ska det vara så här varmt eller har jag rätt att klaga?


Tempen ska ligga över 50 grader.Kommer inte ihåg om det finns nån övre gräns men 82 låter på tok för mycket!Skållningsrisken är hög!
Ta kontakt med fastighetsskötaren om detta.
I dagens spariver har jag svårt att förställa mig att dom skruvat upp tempen så pass.Det låter mer som nån hyregäst har skruvat lite eller nån värmeväxlare som hängt sig nånstans!
Citera
2006-02-16, 19:24
  #4
Medlem
Hej. Det låter som det är blandningsventilen för tappvarmvattnet som är defekt. Kontakta fastighetsägaren så kommer dom förmodligen åtgärda så fort som möjligt
Citera
2006-02-17, 11:40
  #5
Medlem
Hellre för varmt än för kallt iaf som det är här. :P
Dock ligger det runt 45-50 skulle jag gissa, bara jag som helst antagligen skulle vilja ducha i 145-150.
Citera
2006-02-17, 11:43
  #6
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HHarry
Hej. Det låter som det är blandningsventilen för tappvarmvattnet som är defekt. Kontakta fastighetsägaren så kommer dom förmodligen åtgärda så fort som möjligt

Termostaten till blandningsventilen skulle jag gissa på. Hur som helst är det värdens problem att felsöka och ordna, vilket han bör göra omedelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av antonioE
Hellre för varmt än för kallt iaf som det är här. :P
Dock ligger det runt 45-50 skulle jag gissa, bara jag som helst antagligen skulle vilja ducha i 145-150.

Du skållas om temperaturen kryper över sextio, så det är inte att rekommendera
Citera
2006-02-17, 22:24
  #7
Moderator
Tystnads avatar
Över 50 gr C måste varmvattnet ligga på enligt lag för att förhindra tillväxt av legionärssjukan´s bakterier i ledningsnätet.
Det normala är att man ställer in blandningsventilen på 55-60 Gr C i värme centralen.
Dem gamla "mekaniska" blandningsventilerna har en inbyggd spärr på max 65 gr C ,har aldrig varit med om att dessa fallerat så vattnet blivit över 65 gr C ,däremot vanligare att dem ger för kallt vatten vid fel.
Datastyrda "blandningsventiler" via motorventil i moderna anläggningar,där kan naturligtvis motorventilen eller vämegivaren krångla ,så att det blir för varmt ,dock mycket ovanligt fel ,mer vanligt här också att det är motsatsen, dvs det blir för kallt vatten vid fel.
Citera
2006-02-18, 13:25
  #8
Medlem
Sujoks avatar
Jag har kontaktat hyresvärden nu och de ska ta en titt snarast möjligt. Snackade med ett par grannar också och de hade såklart lika varmt. Tur att man inte har kids här hemma
Citera
2006-02-23, 14:33
  #9
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Vattnet i kranen får inte överstiga 50 °C i kranen på grund av skållningsrisken. I varmvattenberedaren får vattnets temperatur inte understiga 50°C på grund av risken för legionella. Det vill säga det skall vara högtemperatur i beredaren och en shunt blandar in kallvatten innan det skickas ut i systemet. Vad som hänt hos dig är att shunten har lagt av.
Citera
2006-02-25, 19:53
  #10
Medlem
Continental Ops avatar
sådär har jag hos mig oxå ibland, men bara nån dag åt gången, det kanske är andra grannar som hör av sig till värden
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback