Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-12, 20:59
  #1
Medlem
Saxat från helagotland. se


Det var vid 18.45 på måndagskvällen som en eller flera personer rånade matbutiken Ica Wisborg i södra Visby. Vederbörande hade med sig väskor in i affären men huruvida de fick med sig något byte var på måndagskvällen oklart.

Händelsen är rubricerad som "rån motvärnsfall", vilket betyder att det förekommit just motvärn, det vill säga att någon försökt avbryta det hela.

Polis och ambulans kallades till platsen, en person fördes till sjukhus. Polisen inledde med att förhöra vittnen på plats och kommer också att titta igenom övervakningsfilmer.

Artikelbild
BILD: Montage

Vid 21-tiden på måndagskvällen var ännu ingen person gripen för rånet

Slut citat

Tydligen nån ur personalen som försökt avbryta och åkt på däng.
Vem är hjälten, och vem är förövarna?
Citera
2018-11-12, 23:21
  #2
Medlem
Grisbilen112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bo-lars
Tydligen nån ur personalen som försökt avbryta och åkt på däng.
Vem är hjälten, och vem är förövarna?

Kommer nog snart fram om man är så korkad och rånar en affär på Gotland. Tror dom är från ön. Där finns det gott om gamla rävar.
Citera
2018-11-13, 07:38
  #3
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Läste nyss att två män i 30-årsåldern greps misstänkta för brottet, med tillägget ringa narkotikabrott. De är släppta och har väl fastnat på bild kan jag tänka. Tidpunkten, 18:45, medhavda väskor och att personal ingrep gjorda att jag redan igår misstänkte det klientelet.

(helagotland.se)
Citera
2018-11-13, 08:42
  #4
Medlem
Låter som snatteri som urartat.
Citera
2018-11-14, 07:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Läste nyss att två män i 30-årsåldern greps misstänkta för brottet, med tillägget ringa narkotikabrott. De är släppta och har väl fastnat på bild kan jag tänka. Tidpunkten, 18:45, medhavda väskor och att personal ingrep gjorda att jag redan igår misstänkte det klientelet.

(helagotland.se)

I dag uppmärksammas det i tidningen att de misstänkta släpptes efter förhör. Det är ju trots allt ett ganska grovt brott med rån. Det framgår även att det var en i personalen som ingrep och sedan blev misshandlad. Butiksägaren blir intervjuad och ställer sig frågande till att männen släpptes så snabbt.

Polisen åker ju runt till affärsägare och rekommenderar dem att inte ingripa vid sådana här snatterianfall mot köttdiskar så jag för min del tror att man nu kommer göra allt för att sätta åt den butiksanställde som ingrep - kanske den gjort något den kan åtalas för?

Det har varit en rad med brottslighet nu på Gotland gällande Bingebyhallen, busschaufförer som hotas och nu ICA Wisborg där de utsatta inte verkar vara riktigt nöjda med polisens agerande.

Kanske någon vet mer om "männen i 30-årsåldern" för det finns ju en massa olika sådana på ön som samlar åtalspunkter på hög och kallas in till tingsrätten vart annat år för att få ett löjligt milt straff om ens något.
Citera
2018-11-14, 07:35
  #6
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
I dag uppmärksammas det i tidningen att de misstänkta släpptes efter förhör. Det är ju trots allt ett ganska grovt brott med rån. Det framgår även att det var en i personalen som ingrep och sedan blev misshandlad. Butiksägaren blir intervjuad och ställer sig frågande till att männen släpptes så snabbt.

Polisen åker ju runt till affärsägare och rekommenderar dem att inte ingripa vid sådana här snatterianfall mot köttdiskar så jag för min del tror att man nu kommer göra allt för att sätta åt den butiksanställde som ingrep - kanske den gjort något den kan åtalas för?

Det har varit en rad med brottslighet nu på Gotland gällande Bingebyhallen, busschaufförer som hotas och nu ICA Wisborg där de utsatta inte verkar vara riktigt nöjda med polisens agerande.

Kanske någon vet mer om "männen i 30-årsåldern" för det finns ju en massa olika sådana på ön som samlar åtalspunkter på hög och kallas in till tingsrätten vart annat år för att få ett löjligt milt straff om ens något.
Ja, signaleffekten detta ger är ju helt klart obra. Dessutom lever sannolikt dessa män helt eller delvis utanför samhället och lever för stölder och piller. De lär hinna begå flera brott innan åtal ens är väckt och rättegången lär knappast gå av stapeln innan detta år är slut...
Citera
2018-11-14, 08:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, signaleffekten detta ger är ju helt klart obra. Dessutom lever sannolikt dessa män helt eller delvis utanför samhället och lever för stölder och piller. De lär hinna begå flera brott innan åtal ens är väckt och rättegången lär knappast gå av stapeln innan detta år är slut...

Ja alltså om man tittar på tingsrätten så är det ju så att åklagarna låter vaneförbrytare samla ihop en stor mängd brott innan det går till åtal. Det kan också bli en del riktigt grova man lägger in i högen.

Skulle anta att polisen på Gotland även mycket väl vet vilka som ligger bakom inbrottsvågen runt Bingeby som ju pågått flera månader men inte vill kränka med husrannsakningar.

En annan sak som är riktigt konstig är ju att gotlandspolisen mot alla direktiv uppifrån låter riktigt unga vanebrottslingar samla brott på hög innan det går till åtal. Det där att prioritera unga människor som är på väg in i riktig kriminalitet är inget för gotlandspolisen.

Ja - jag tror verkligen gotlandspolisen kommer kalla in den anställde som ingrep på förhör för att försöka åtala den. Så illa är det!
Citera
2018-11-14, 12:45
  #8
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

En annan sak som är riktigt konstig är ju att gotlandspolisen mot alla direktiv uppifrån låter riktigt unga vanebrottslingar samla brott på hög innan det går till åtal. Det där att prioritera unga människor som är på väg in i riktig kriminalitet är inget för gotlandspolisen.

Ja - jag tror verkligen gotlandspolisen kommer kalla in den anställde som ingrep på förhör för att försöka åtala den. Så illa är det!

Eftersom det är flashback som styr på Gotland så kan man förvänta sig det mesta
Citera
2018-11-14, 14:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
Eftersom det är flashback som styr på Gotland så kan man förvänta sig det mesta

Om jag fick bestämma skulle man slå åklagarna, polischeferna i järn tillsammans med smågangstrarna så de fick göra lite nytta och plocka skräp utmed länsvägarna. Kunde väl sticka in några diagnoskärringar i kedjan för att liva upp stämningen och göra det till ett lustigare skådespel för oss förbipasserande.

Skämt åsido... det finns nog en del duktiga och ambitiösa polismän på Gotland men de har nog hamnat i en lite fel miljö.

Men det där att man låter unga brottslingar begå massor av brott innan man åtalar eller vad man gör med dessa rånare och släpper dem så fort man bara kan tycker jag inte tyder på omtänksamhet hos polisen varken mot brottsoffer eller brottslingar UTAN ENBART LATHET OCH SLAPPHET.


(Ser nu på Helagotland att Bingebyhallen blivit vandaliserad som hämnd för att han börjat kräva att polisen utreder och lagför brott mot butiken vilket de nu gjort. Mikael Erixon är en hjälte och han förtjänar stort stöd av alla oss som inte vill ha okontrollerad kriminalitet på ön.)
__________________
Senast redigerad av hannes.muller 2018-11-14 kl. 14:33.
Citera
2018-11-16, 01:31
  #10
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbilen112
Kommer nog snart fram om man är så korkad och rånar en affär på Gotland. Tror dom är från ön. Där finns det gott om gamla rävar.
Eller hit flyktade svart rävar, som inte fattar hur korkat det är att utföra denna form av handling på ön!

Och då menar jag inte tiggarna, som går runt med hjälp av Svenska Kyrkan, regionen, Fi, pensionärer och rödvins bakfulla kulturelit tanter, målade med det rödaste av rödaste läppstiftet, så att det även täcker halva läppen, lite så där snett clown målade.

Min känsla är att det handlar om hit flyktade ensamkommande, eller hit flyktade som den där Kunta Kinte, som mördade en familjefar på nyårsafton 2009, (FB) Man mördad i Visby på nyårsnatten (1 jan 2009 /Mod)
__________________
Senast redigerad av Kallis 2018-11-16 kl. 01:37.
Citera
2018-11-16, 06:35
  #11
Medlem
Mommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis

Min känsla är att det handlar om hit flyktade ensamkommande, eller hit flyktade som den där Kunta Kinte, som mördade en familjefar på nyårsafton 2009, (FB) Man mördad i Visby på nyårsnatten (1 jan 2009 /Mod)

Han är född på Gotland. Lever han ens?
Citera
2018-11-16, 19:35
  #12
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommi
Han är född på Gotland. Lever han ens?
Född på ön... Det visste jag inte! Om man skall tro Ratsit lever han, men han är 42 år nu.

Hoppas att det ordnat upp sig för honom, att han kommit in i matchen.

Levererar till samhället och inte är tärande samhället, åtminstone inte tärande genom kriminella gärningar emot samhället och dess invånare!

Att han fullföljer samhällskontraktet enligt egen bästa förmåga, och inte aktivt motarbetar dess intentioner som förr.
__________________
Senast redigerad av Kallis 2018-11-16 kl. 19:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback