2006-07-16, 23:31
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Det är det som är det fiffiga med Dianetik och Scientologin, den gör så att varje person blir mer av sig själv, mer självförtroende, större förmåga att kunna fatta egna rationella beslut, utan att vara fast i tex tidigare misslyckanden, sorger eller störningar som ligger historien till.
Så när du och din polare hjälpt varandra till Clear, så är ni fullt kapabla att fatta era egna självständiga och rationella beslut.
DÅ vet du, så där har du nåt att se fram emot.

ps. Du kanske får vara beredd att det kanske tar "något" mer än en natt för att komma dithän.
Vet inte, min kompis säger att jag är Clear nu, men för säkerhets skull kanske vi kör en kväll till. Fast jag är mest sugen på att bli OT, vilken bok rekomenderar du?
Citera
2006-07-16, 23:57
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Jag har varit klockren, men du kan väl förklara på vilket sätt jag varit otydlig vad gäller upphovsrätt, du har fortfarande inte visat detta på något sätt.

Puh!!! Jag har tidigare försökt få dig att förklara vad som INTE kan anses som Hubbards verk. Jag gav dig ett flertal exempel på grundtermer inom Scientologin, och bad dig visa var detta kom ifrån om det nu inte var Hubbard. vad gjorde du? INTE ett dugg, och du har inte någon gång visat vad det är som Hubbard sagt, redan skrivits av någon annan.

KOM IGEN nu, och visa exakt det som Hubbard skrivit redan finns skrivet och upptäckt av någon annan. Jag har visat dig ett flertal exempel på basics, som du inte kan härledea till någon annan, men VAD ÄR DET, som du kan härleda till annan part.

BRA, då räknar jag med att du med lätthet kan svara på ovan nämnda frågeställning, eller hur?
Jag vet inte om du medvetet väljer att blanda ihop saker.

1. Jag har sagt att jag kan skönja delar av det Hubbard kommit på, i olika andra sammanhang. Det jag ville ha sagt med det är att allt inte känns som om det skulle vara så unikt. Därmed inte sagt att det är dåligt. Jag kan uppskatta någon som tar det göttigaste från flera håll och sätter ihop det till något bra. Alltså denna betraktelse har inte så mycket med Upphovsrätt att göra.

2. Vi har talat om Fishman pappren, som du säger att COS angivit, till domstol, att man har upphovsrätten till dessa papper, dvs. man har skrivit dem själva (Hubbard), trots att så inte är fallet (enligt dig). Utan att man gjorde detta, ännu en gång enligt dig, för att rädda Upphovsrätten som stort. Dvs. man utför olagliga handlingar i detta fall, dels mot Upphovsrätten och troligen mened i och med att man medvetet ljuger för domstolen, antagligen förfalskning eftersom en domstol aldrig skulle döma till COS fördel utan att dom presenterar liknande dokument. Och detta säger du i samma tråd som du beskyller andra för att inte kunna upphovsrätt.
Citera
2006-07-16, 23:59
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Eftersom det är en hypotetisk fråga, så får du mitt svar igen.
Mitt svar är att jag inte har en aning. Då JAG själv har en chans för att finna ut sanningen har jag helt andra förutsättningar än vad jag har idag.
Så hypotetiskt, drar jag mina egna slutsatser från det svaret du så välvilligt lämnat. Tack.
Citera
2006-07-17, 00:02
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Orättvist?
Javisst!
Nej, inte speciellt.
Citera
2006-07-17, 00:26
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Så man kan inte ha upphovsrätt på böcker, band och film? Var kommer piratkopieringen in? Det var det dummaste jag har hört. Eller ska det föreställa ett skämt?

Ärligt talat tror jag du läste fel på putters inlägg...kolla kommat och frågetecknet och känn in rytmen..
Citera
2006-07-17, 00:32
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Hmmm...., ECT är betydligt äldre än Dianetik och ännu äldre än Scientologi.
Hmmm...2 Tycker att "nån" har sagt att Scientologin är gammal och borde ha utvecklats.
Hmmm...3 ECT utförs med exakt samma idé som på 30-talet, och den var inte human då heller.
Rätt, gammal behandling.
Fel: Utförs inte på samma indikationer, med samma teknik eller på samma sätt.

ECT "för länge sedan" gavs ex mot schizofreni. Visat sig ha dålig effekt och görs ej längre. ECT gavs initialt mot båda tinningsloberna vilket gav mer minnesbesvär. ges därför nu mot ena sidan av huvudet. Gans förut utan narkos, nu med narkos. Tidigare klart högre doser, nu lägre. Tidigare en dosstyrka, nu titreras llägsta effektiva dos fram. Tidighare utan muskelavslappnande, nu med muskelavslappnande. Tidigare av en läkare och en sköterska, nu med psykiater, psyk USK, narkossköterska och narkosläkare.
ETC, etc.

Inget som är gammalt behöver vara fel. Konstigt bara när inget förändras. Det var Du som sade att metoden var 100% redan då den togs fram och inte kan ändras utan att försämras.
Citera
2006-07-17, 00:34
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Jag, däremot är TVINGAD att via min skatt betala enorma summor till psykiatrin och till läkemedelsindustrin vare sig jag vill eller inte, du behöver inte betala ett enda öre till Scientologerna, schysst va?
Orättvist?
Javisst!
Demokratins baksida Putter.
Den dagen vi röstar fram politker som vill använda Scientologi istället för psykiatri så blir det tvärtom. det är bara att börja utöva lobbying...
Citera
2006-07-17, 01:07
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Ärligt talat tror jag du läste fel på putters inlägg...kolla kommat och frågetecknet och känn in rytmen..

Citat:
Sa den som inte förstår att man kan ha patent på en E-meter, att man inte kan ha upphovsrätt till skrivna böcker, att man inte kan ha upphovsrätt till filmer och band.

Vilket frågetecken?
Citera
2006-07-17, 01:17
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Fast när det kommer till denna typen av bevisning, så betyder inte ne enskild persons upplevelser något, utan det som betyder något är att man kan upprepa något, på ett vetenskapligt sätt, ett flertal gånger med ett utlovat resultat som utgång.
Det gör man också inom Scientologin.
Citat:
Om en matematiker påstår att han har kommit på, att under dessa förhålanden, så blir 1+1=2. Då skall andra matematiker, under samma förhållanden kunna komma fram till det samma. ungefär... Och inte att förglömma, dokumentationen är rätt viktig.
Precis.
Citera
2006-07-17, 01:19
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Demokratins baksida Putter.
Den dagen vi röstar fram politker som vill använda Scientologi istället för psykiatri så blir det tvärtom. det är bara att börja utöva lobbying...
Precis! Så då är det väl bättre att detta fortsätter att vara något man finansierar själv och inte via skattemedel?
Citera
2006-07-17, 01:22
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Vilket frågetecken?
Sorry! Jag upplevde det som om du hade uppfattat Putters inlägg som att man inte kunde ha copyright på böcker och dylikt.Om man läser hans inlägg med en annan rytm så kan man möjligtvis tolka det så.
Citera
2006-07-17, 01:49
Medlem
loungepuppys avatar
Videolänkbonanza:

Jag ger inga länkar till scientolgoernas egna hemsidor. De är ju väsenlgit lättare att hitta. Läs dock gärna dem för att få en mer nyanserad bild av scientologin.

Ett bildspel där ngn kritker satt bilder till RL Hubbards röst från inspelningar då han talar om Xenu, DC8'or med raketmotorer, när han var ute i galaxen själv och snurrade och hur det kändes där (varmt, intressant och radioaktivt).
http://www.youtube.com/watch?v=EC-UwCMJzkw

En kritiker går till Scientologiskt "öppet hus" med en videokamera och möts av några scientologkillar, en av dem är enligt kritikern OT8. Ganska aggressivt.
http://www.youtube.com/watch?v=zih3zTLIDO8

Vid 05.35 förklarar en scientolog för filmmakaren hur e-metern fungerar och vi får se den på bild. (Hon säger att den mäter resistans men säger också att tankar har massa)
http://www.youtube.com/watch?v=kl_f9kyqtLo

Gammal reklamfilm från CoS (gullig)
http://www.youtube.com/watch?v=SpQnwgiplrY

Om operation "Snow White" då 11 högt uppsatta scientologer inkl Hubbards hustru dömdes till fängelse för att ha infiltrerat amerikanska skattemyndigheten, IRS, en av de största "spioninfiltrationerna" i amerikansk historia. Även något om de dödsfall som, enligt kritiker, scientologer varit inblandade i.
http://www.youtube.com/watch?v=LrqIY9AchAM

Svensk film av och med Scientologernas Frivilligpastorer (med eget soundtrack!)
http://www.youtube.com/watch?v=m5qLSdpZyqk

David Touretzky Tom Cruise's relation till scientologkyrkan och om "silent birth" affären.

Från youtube.com, platsen där pro- och anti scientologimaterial finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in