2006-07-16, 01:28
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Jag förstår mycket väl att man kan en patent på en E-meter, eller skrivna böcker (därmed inte sagt att jag håller med om allt, jag har vissa invändinigar mot tex. en del av de mjukvarupatent som man nu försöker driva igenom i EU, eftersom jag anser att de motverkar utveckling som kan gagna mänskligheten i stort gentemot ett enskilt företags vinstintresse). Men ditt sätt att förklara Upphovsrätt svänger värre än nålen på en E-meter.

Anser du verkligen att det finns rättslig grund för att hävda copyright på någon annans verk, bara för att han har sagt att du har skrivit den? Borde du inte snarare förneka att det är ditt verk och påvisa att han ljuger, du kanske inte ens kan stå för det han har skrivit?

Jag anser mig inte vara en expert på upphovsrätt, men den är till viss del ett intresse (större än mitt intresse av Scientologin) i och med att jag stöter på den både som privatperson och i min arbetsroll. Däraför anser jag mig kapabel till att bedöma att det du hitills sagt om upphovsrätt är väldigt förvirrat.
Putter har fått länken där man refererar den holländska domen. Scinetologerna lämnade in sitt egna OT-material för jämföresle till notarie som fann att dokumenten var identiska. Finns inget att diskutera. RTC äger de dokument som de stämt folk i flera länder för att ha publicerat på nätet. Det är skrivet av hubbard
Phew...
Citera
2006-07-16, 01:52
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Den som har tid att svara på 200 (!!) frågor som kan ge dig "svar om din personlighet" kan gå in på http://www.scientology.org/oca.hm# och göra ett gratis test.
Låg över "desired" nivå på allt utom Criticism. Intressant, eller hur Putter. Låg iofs inte under den streckade linjen som innebär "requires urgent attention" men ändå. Borde jag vara mindre kritiskt?
Citera
2006-07-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ok, du har rätt. Jag gick och köpte boken. Min kompis och jag har kört hårt hela natten, och nu är vi båda Clear. Ingen utav oss hade något större bagage, Vart går vi härifrån?
Det är det som är det fiffiga med Dianetik och Scientologin, den gör så att varje person blir mer av sig själv, mer självförtroende, större förmåga att kunna fatta egna rationella beslut, utan att vara fast i tex tidigare misslyckanden, sorger eller störningar som ligger historien till.
Så när du och din polare hjälpt varandra till Clear, så är ni fullt kapabla att fatta era egna självständiga och rationella beslut.
DÅ vet du, så där har du nåt att se fram emot.

ps. Du kanske får vara beredd att det kanske tar "något" mer än en natt för att komma dithän.
Citera
2006-07-16, 19:27
Medlem
Citat:
Men ditt sätt att förklara Upphovsrätt svänger värre än nålen på en E-meter.
Jag har varit klockren, men du kan väl förklara på vilket sätt jag varit otydlig vad gäller upphovsrätt, du har fortfarande inte visat detta på något sätt.
Citat:
Anser du verkligen att det finns rättslig grund för att hävda copyright på någon annans verk, bara för att han har sagt att du har skrivit den? Borde du inte snarare förneka att det är ditt verk och påvisa att han ljuger, du kanske inte ens kan stå för det han har skrivit?
Puh!!! Jag har tidigare försökt få dig att förklara vad som INTE kan anses som Hubbards verk. Jag gav dig ett flertal exempel på grundtermer inom Scientologin, och bad dig visa var detta kom ifrån om det nu inte var Hubbard. vad gjorde du? INTE ett dugg, och du har inte någon gång visat vad det är som Hubbard sagt, redan skrivits av någon annan.

KOM IGEN nu, och visa exakt det som Hubbard skrivit redan finns skrivet och upptäckt av någon annan. Jag har visat dig ett flertal exempel på basics, som du inte kan härledea till någon annan, men VAD ÄR DET, som du kan härleda till annan part.
Citat:
Jag anser mig inte vara en expert på upphovsrätt, men den är till viss del ett intresse (större än mitt intresse av Scientologin) i och med att jag stöter på den både som privatperson och i min arbetsroll. Däraför anser jag mig kapabel till att bedöma att det du hitills sagt om upphovsrätt är väldigt förvirrat.
BRA, då räknar jag med att du med lätthet kan svara på ovan nämnda frågeställning, eller hur?
Citera
2006-07-16, 19:31
Medlem
Citat:
Jag bad dig inte att ta avstånd från någonting, utan ställde en hypotetisk fråga. Dock verkar den svår att svara på, eftersom du blir väldigt undvikande. Kanske en brist på fantasi, vad vet jag?
Eftersom det är en hypotetisk fråga, så får du mitt svar igen.
Mitt svar är att jag inte har en aning. Då JAG själv har en chans för att finna ut sanningen har jag helt andra förutsättningar än vad jag har idag.
Citera
2006-07-16, 22:00
Medlem
[quote=loungepuppy
Behandlingen är gammal. Det innebär att det är en av medicinens mest välbeprövad behandlingar och det finns väldigt mycket forskning kring den. Biverkningarna är väl kända. huvudvärk, träningsvärk i käkmuskulaturen och minnesförlust kring själva behandlingen.[/QUOTE]
Hmmm...., ECT är betydligt äldre än Dianetik och ännu äldre än Scientologi.
Hmmm...2 Tycker att "nån" har sagt att Scientologin är gammal och borde ha utvecklats.
Hmmm...3 ECT utförs med exakt samma idé som på 30-talet, och den var inte human då heller.
Citera
2006-07-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Så man kan inte ha upphovsrätt på böcker, band och film? Var kommer piratkopieringen in? Det var det dummaste jag har hört. Eller ska det föreställa ett skämt?
Läs mina inlägg igen i denna fråga, ledsen om jag var oklar på något sätt, försökte verkligen vara så tydlig som det bara gick, så att alla skulle kunna förstå.
Citera
2006-07-16, 22:09
Medlem
Citat:
En annan fråga, som jag måste ha skrivit väldigt otydligt, eller som ingen velat svara på, är vad kostar en E-meter? Som jag förstår så måste jag förr eller senare köpa en för att självauditera mig på bron.
Garanterat betydligt mindre än en sk lögndetektor, ge mig priset på en lögndetekor så ska jag ringa och fråga vad en E-meter kostar, då jag inte vet det i dagsläget. Men om du vet vad en lögndetektor kostar så är det vitalt för att kunna ha något att referera till.

En viktig detalj bara Räser, du MÅSTE vare sig köpa en Dianetikbok, eller något som helst av HUbbards upphovsskyddade material, vare sig det är E-metern, böcker, band, filmer, kurser eller auditering.
Det är ALDRIG någon som tvingar dig till något, fint va?

Jag, däremot är TVINGAD att via min skatt betala enorma summor till psykiatrin och till läkemedelsindustrin vare sig jag vill eller inte, du behöver inte betala ett enda öre till Scientologerna, schysst va?
Orättvist?
Javisst!
Citera
2006-07-16, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Jag vet ganska mycket om både Scientologi och islam faktiskt, kanke beroende på mina erfarenheter inom scientologin och för att jag bor i Malmö och islam har intresserat mej under lång tid och man kommer mycket i kontakt med muslimer här, både som studiekamrater, arbetskamrater och grannar.
Som jag skrivit tidigare har jag inte mycket till övers för religioner överhuvudtaget och islam i synnerhet.
Känner mej helt knäckt vid tanken på att behöva gå omkring beslöjad och ägd av mannen.
OK, då förstår jag hur du menar.
Jag själv sätter mig inte över 100-tals miljoner andra människor i deras tro, de får tro vad som helst för mig, så länge deras handlingar inte utsätter andra för fara eller hot.
Glöm inte bort att miljontals kvinnor världen över INTE känner sig ägda av mannen och INTE känner sig knäckta av att ha slöja.
Glöm inte bort att miljontals kvinnor anser det vara av godo med såväl slöja som den muslimska tron, och känner sig lyckliga med den.

Vem tror du att du är som kan sätta dig till doms över många miljoner lyckliga kvinnor som anslutit sig till denna tro???
Att det finns avarter inom alla religioner, psykiatrin, atteister, neurobiologer, Scientologer, kristna, judar etc, etc, det har vi redan konstaterat.
Men sluta att dra alla över en kam, sluta generalisera.

Du får finna dig i att det finns 8-9 miljoner Scientologer som är hur lyckliga som helst med Scientologin. Du får finna dig i att det finns X antal miljoner muslimer som är lyckliga med sin tro. Du får finna dig i att det finns X antal miljoner Kristna, Judar, Buddister, Katoliker etc som är lyckliga i sin respektive tro.
Vem är du att döma dessa människor enbart via deras tro???
Jag ska i nuläget inte dra paraleller till andra årtionden på 1900-talet, men....
Citera
2006-07-16, 22:43
Medlem
Citat:
Grattis, det gick snabbt!
Ekorrande kan fungera jättebra. Jag kom ända tillbaka till min egen födelse vid min första sguirrelsession innan jag ens börjat med scientologi. Det var en kompis som var scientolog som gav mej sessionen. Ingen senare auditering har fungerat som bra som den gången.
Hoppsan!
Jag kan se att du vet att auditering fungerar, förvisso squirrel, men ändå.
Det var ju glädjande att se att du har egen verklighet på att auditering verkligen fungerar.
Om det nu fungerade så bra första gången, varför skulle det inte kunna hända igen?
Men kul o se att du faktiskt funnit egen erfarenhet på att auditering verkligen fungerar.
Tänk då vad bra det skulle varit om det inte var squirrel, utan "real stuff".
Bättre att auditera någon felaktigt än att inte auditera alls, även med felaktig auditering så får du förbättringar.
Citera
2006-07-16, 23:25
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Har kollat i Scientologernas senaste tidning, en e-meter kostar 37.534 kr.
Hoppsan, om man bortser från det snygga skalet, så borde man kunna bygga en för under 1000 lappen. kanske 1500 för att gardera sig...
Citera
2006-07-16, 23:28
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loungepuppy
Putter har fått länken där man refererar den holländska domen. Scinetologerna lämnade in sitt egna OT-material för jämföresle till notarie som fann att dokumenten var identiska. Finns inget att diskutera. RTC äger de dokument som de stämt folk i flera länder för att ha publicerat på nätet. Det är skrivet av hubbard
Phew...
Fast man kan disskutera Putters syn på upphovsrätt, särskilt som han är så snabb på att hugga ner på andra och kalla dom okunniga. Vad mer av det han skyller andra för, brister han själv i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in