2006-08-12, 22:04
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Du har kommenterat din TOLKNING av Souths påstående. Jag ifrågasätter den. Vi skiljer oss nog åt i det att du tror att du VET vad andra menar med sina påståenden medan jag inte tror mig kunna komma längre än en välgrundad gissning
Eftersom South har klarlagt sitt påstående för mig så är jag nöjd. Borde du också vara!

Citat:
Utifrån HELA Souths deltagande i diskussionen är mitt tydliga intryck att du VET något som knappast stämmer medans jag gissar något som är betydligt troligare...
Jag vet endast det som hon säger. JAg reagerar på detta utifrån vad det betyder för mig och mitt synsätt och har jag misstolkat någon så kan jag be om ursäkt för det. Dina inlägg är väl knappast mindre partiska i sin grundvärdering?

Citat:
Synd, lite reflektion skulle nog inte skada!
Ibland får man gå vidare och sluta slåss mot väderkvarnar...
Citera
2006-08-12, 22:12
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortKäpp
Men vad bryr sig HUSET om ifall jag skiter i det? Att familjen blir sur om jag skiter i det fattar jag. Stämmer bra med att alla dynamiker över 4 är överfödiga och att man alltså bör ha andra etiska begrepp.
Det lustiga är att dessa dynamiker existerar vare sig du vill det eller inte. Du kan naturligtvis skita i att dom existerar men du kommer ändå att vara påverkad och beroende av dom. Du är beroende av syre, du är beroende av föda osv..
Äter du kött eller grönsaker? Dricker du vatten, Andas du syre? Du säger att vi inte behöver dessa dynamiker? Behöver du en planet att stå på? Behöver du en sol som värmer dig? Så länge du är beroende av dessa saker så kommer dom att påverka din första dynamik såväl som din andra tredje och fjärde.
Detta är ju bara en uppdelning av den tillvaro vi lever i. Man numrerar och delar upp denna tillvaro i delar för att göra den åskådningsbar och det är egentligen allt som det handlar om. Det är ett helhetstänkande och ett sätt att se hur saker och ting förhåller sig till varandra. Titta efter riktigt noga över saker du faktiskt behöver fast du kanske tar för givet så kommer du kanske att förstå det här.
Citera
2006-08-12, 23:53
Medlem
KortKäpps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Ibland får man gå vidare och sluta slåss mot väderkvarnar...

Amen!
Citera
2006-08-12, 23:57
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Putter
Har du verkligen inte sett hur vi scientolger blir bemötta på FB, inget direkt mot dig, men en del andra på denna tråd men framför allt på andra trådar.
Där kan man snacka om..... mycket.
Jo visst kan man se en del påhopp, men det jag syftade på är det mer systematiska förföljandet och smutskastandet som man har sett prov på.
Citera
2006-08-13, 00:05
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghoststrokes
Fan landade inte mitt exempel ens hos dig?
Mitt exempel tog inte hänsyn till vad som exakt ingår i hela paketet kring tandvård. Att forska kring nytt material är jättebra och nödvändigt då kvicksilver inte är särskilt bra att ha i gaddarna. Men mitt exempel handlade enbart om parallelen mellan kunskap och att kunskapen också leder till att man praktiskt kan tillämpa denna kunskap rutinmässigt.Dvs OM kunskapen man ska ta in endast innehåller förfarandet för hur man lagar ett hål i en tand och att denna kunskap sen leder till att personen kan laga hål i tänderna på en rutinmässig bas så har kunskapen täckt upp allt som behövs. Dvs 100 procent. Jag försökte alltså inte beskriva hur HELA våran tandvård är uppbyggd eller att tandläkaren vet precis ALLT om varenda detalj kring forskning om tandmaterial, proteser eller u name it.

Om kunskapen lär ut hur man lagar en tand och personen sen kan göra det rutinmässigt så hävdar jag fortfarande att kunskapen har täckt allt som krävs för att personen ska kunna tillämpa detta i praktiken. Nu kan ju tandläkare mer än att laga hål, men mitt exempel var alltså enbart ett försök att beskriva förhållandet mellan en teoretisk kunskap och dess förmåga att täcka allt som krävs för att en person ska kunna tillämpa denna kunskap i praktiken och att den även kan upprepas rutinmässigt. En teori som inte fungerar i praktiken har alltså inte lyckats täcka allt som krävs för att uppnå det som den vill uppnå. Den kan vara en bit på väg och att fortsatt forskning kan behövas för att lyckas utföra det man strävar efter. Denna väg fick även Hubbard gå då hans väg fram till något som fungerade inte var spikrak utan även kantades av misslyckanden och bakslag.
Fast jag måste nog, med tanke på tidigare resonemang inom ämnet 100% att hävda att Amalgamets vara eller inte vara bör räknas in i detta exempel. Visst, du slipper att ha ont i tanden, men andra biverkningar då? Jag tycker mig ha läst en del inlägg ang. mediciner och dess biverkningar tidigare, och då har helheten spelat roll.
Citera
2006-08-13, 00:27
Medlem
Reningsgenomgången (bastuprogrammet) har diskuterats här tidigare.
Jag har gjort denna genomgången två gånger.
Man ska svettas ut det gammalt fett med gifter i. För att detta ska fungera ska man jogga, ta höga vitamin- och mineraldoser och oljor och sedan svettas i bastun i flera timmar.
Den punkten på programmet som rörde utbyte av fett mot oljor hade jag svårt att tro på. Varför skulle kroppen vilja byta ut gammalt fett mot den nya oljan man intar samma dag?
Kroppens ämnesomsättning är betydligt mer invecklad än så.
Många som gick igenom Reningsgenomgången blev dåliga i magen och tog för givet att det var utrensningssymtom, självklart.
Senare har jag läst i medicinska tidskrifter att så höga vitamindoser i sej själv ger magbesvär för att magslemhinnan blir irriterad.
Det var alltså inte alls säkert att magbesvären var utrensningssymtom.
På den tiden ville jag verkligen tro på scientologin men blev ofta förvånad över hur lite bevis de flesta scientologer behövde för att blint tro på Rons påståenden.
Citera
2006-08-13, 00:54
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Självklart anser JAG att det är intentionerna som räknas, självklart!
Om du gick med i Nazisterna pga att du vill utrota alla judar och andra minoriteter, och ta över världen med våld, trots att detta skulle kräva många miljoner liv, med bara det syftet att Hitler skulle få den diktatoriska makten över världen, och inte för att göra den bättre utan enbart för hans maktlystnad. Ja, då skulle du vara ett lika stort svin som Hitler.
Då finns det inga som helst förmildrande omständigheter.
Inte för att jag vill försvara Nazismen, men nog tror jag att de flesta Nazister ansåg, trodde, att det var just en bättre värld som man byggde (efter förstörelsen). Jag tror även att detta, åtminstånde stundtals, var även Hitlers grundmening.

Har lite svårt att tro att man kunde trumma ihop tillräckligt många Bayrare, som bara ville ut och döda och förstöra för att det är så himla kul att se hur folk reagerar. Funkar på småungar och busstreck, men käns lite långsökt när man kommer till nationer, liv och död.
Citera
2006-08-13, 00:58
Medlem
Räsernajss avatar
Citat:
Om jag själv känner mig frisk och kry, så är jag frisk och kry.
Ehh, så du är frisk och kry, även om en cancertumör håller på att sprida sig i din kropp? Du anser alltså att man inte kan vara sjuk utan att veta om det?
Citera
2006-08-13, 01:36
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Reningsgenomgången (bastuprogrammet) har diskuterats här tidigare.
Jag har gjort denna genomgången två gånger.
Man ska svettas ut det gammalt fett med gifter i. För att detta ska fungera ska man jogga, ta höga vitamin- och mineraldoser och oljor och sedan svettas i bastun i flera timmar.
Den punkten på programmet som rörde utbyte av fett mot oljor hade jag svårt att tro på. Varför skulle kroppen vilja byta ut gammalt fett mot den nya oljan man intar samma dag?
Kroppens ämnesomsättning är betydligt mer invecklad än så.
Många som gick igenom Reningsgenomgången blev dåliga i magen och tog för givet att det var utrensningssymtom, självklart.
Senare har jag läst i medicinska tidskrifter att så höga vitamindoser i sej själv ger magbesvär för att magslemhinnan blir irriterad.
Det var alltså inte alls säkert att magbesvären var utrensningssymtom.
På den tiden ville jag verkligen tro på scientologin men blev ofta förvånad över hur lite bevis de flesta scientologer behövde för att blint tro på Rons påståenden.
Jag har stått i förbindelse med Narconon under många års tid och träffat personer som gjort Bastuprogrammet. Ingen har påstått att Bastuprogrammet inte var tufft eller att man inte kunde uppleva besvär under resans gång . Men efter genomgånget program så Upplevde man klara skillnader och det inte bara för att Hubbard påstod detta.
Eftersom du råkade hamna på "mitt" område så ska jag ge några data angående vanligt förekommande vitaminer och mineraler.
A-vitamin kan ge akut förgiftning vid doser över 100 000-500 000 ug
B1 :kan antagligen endast överdoseras vid injecering
B2 Doser på 1000 mg eller mer har inte gett biverkningar
B3 (Niacin) :Vid Diabetes och hjärtsjukdom bör stora doser undvikas likaså för de med lågt blodtryck
I kolesterolsänkande syften har doseringar på 3-6 g använts utan problem
B5 ( Pantontensyra) :Biverkningar vid överdosering inte kända.
B6 (Pyridoxin): Biverkningar uppträder först efter många år med doser över 500 mg. Doser på 1000 mg under längre tid kan ge nervskador
B12 (kobalimin) :Biverkningar har inte observerats. Dagliga injektioner på 3 ug har inte gett biverkningar.
C-vitamin: C vitamin kan ge Diarré hos känsliga personer vid doser på ca 3000 mg. Den dubbla nobelpristagaren Linus Pauling åt tydligen ca 20 g dagligen i åratal. Ska man äta höga doser är syraneutraliserad C vitamin att rekommendera.Njurar och de röda blodkropparna kan påverkas om man tar doser som vida överskrider vårat behov om man inte samtidigt tillför kroppen Kalcium.
D-Vitamin:: D vitamin och Kalcium i höga doser under längre tid rekommenderas inte då de kan ge förkalkningar i alla vävnader. D Vitamin ökar dessutom upptaget av bly särskilt om man saknar kalcium.
E-Vitamin:Höga doser ger så vitt man vet inga biverkningar.Doser över 1000 mg kan i början orsaka illamående och diarré hos känsliga personer. Man börjar med små doser och ökar gradvis.
Bioflavonoider: Överdosering är inte känd . Tycks vara ofarligt.
Betakaroten:Vid doser över 30mg så kan huden få en orangefärgad ton.
Folinsyra:Vid doser över 15mg dagligen ökar risken för diarré sömnlöshet och irritabilitet.
Biotin: Inga kända biverkningar så vitt jag vet
PABA:Höga doser kan ge hudrodnad,illamående,kräkningar och leverskada.Minns inte riktigt vid vilka doser.

Järn:Själv har jag för mycket järn, (Ferritinvärdet) därför anser jag att särskilt män ska vara försiktiga med att ta järntillskott. Däremot kan man ta det under en bestämd period utan att det är någon fara om man inte har konstaterat extremt höga järnvärden..
Kalcium: För mycket kalcium kan möjligtvis aktivera slumrade virusinfektioner.
Som medicineringsdos har nämnts 3000mg.
Kalium: Förhöjd kaliumkoncentration iaktas i regel bara hos patienter med nedsatt njurfunktion. Doser på över 7 g dagligen kan orsaka problem med hjärta,lungor,njurar,nervsystem och muskler.
Kisel:För nuvarande inga kända problem med överdoseringar
Koppar: Medicindosen ligger på ca 4 mg.
Krom: Medicindosen ligger vid 400 ug
Magnesium:Medicindosen ligger vid 3000mg, långtidsprofylax vid 1000mg
Med normal njurfunktion är det ofarligt med tillskott av magnesium. Om man intar mer än kroppen kan ta upp så kan man få diarré. Det förekommer sällan vid doser under 2 g
Zink: Zink är ett av de minst giftiga spårämnena. Höga doser (2000mg) kan ge illamående och diarré om man tar det mellan måltiderna.
Kvicksilver: Hör inte hemma i den mänskliga organismen!

Sen en fråga: Hade du använt droger eller missbrukat innan du gjorde bastuprogrammet?
Citera
2006-08-13, 02:03
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räsernajs
Ehh, så du är frisk och kry, även om en cancertumör håller på att sprida sig i din kropp? Du anser alltså att man inte kan vara sjuk utan att veta om det?
Jo man kan vara sjuk utan att veta om det.
Men om vi håller oss till utvärderandet av hur kunskap kan vara till nytta för oss och att denna kunskap faktiskt hjälper oss att må bra då måste man kunna respektera att personen själv kan avgöra detta. Det handlar alltså om tilltron till mänsklig förmåga att avgöra någots nytta för en själv. Jag håller med om att människan kan göra saker som INTE är bra för personen även om han själv vidhåller detta, men för att undvika ett helt svart vitt resonemang
så vidhåller jag att en människa till synes och sist själv måste få utvärdera nyttan av det hon gör.

Man kan inte förutsätta att alla har en vetenskaplig armé att tillgå så fort dom ska utvärdera något. Lite krasst kan man ju säga att en missbrukare säkerligen kommer påstå att det han gör är rätt, trots att han ser ut som ett vrak ,är arbetslös och hänger på plattan varje dag. I såna fall håller jag med dig om att han själv INTE vet vad som är bäst för honom.
Att andra människor påtalar detta för honom behöver förvisso ändå inte få honom att ändra ståndpunkt och helt plötsligt förändra sin livsstil.

Kanske missbrukaren skulle må bäst av att någon VISADE honom ett alternativ istället för att bara hävda att det han gör är fel. Vill man hjälpa någon så hjälper det inte att bara hävda att det han gör är fel, någonstans så måste han komma till en punkt där han själv utvärderar sin situation (vilket man naturligtvis kan försöka hjälpa personen med) och därifrån få hjälp att göra det som krävs för att han ska förändra sitt liv. I annat fall så handlar det om tvångsvård.
Jag är mer praktiskt lagd och intresserar mig mer för sånt som fungerar i praktiken än invecklade teorier som man kan spinna hur långt som helst på utan att man någonsin kan utvärdera hur väl det skulle fungera i praktiken.

Men även om en person HAR en cancertumör som sprider sig så kommer han inte känna sig sjuk förrän tumören får honom att känna sig sjuk. Så ur ett psykologiskt perspektiv (vilket jag tror Putter resonerade ifrån) så kan han MÅ bra och VETA att han mår bra även om han är på väg att bli sjuk. Jag skulle i alla fall inte bestrida detta utifall personen inte kände några symtom.Nu förutsätter ju ditt exempel att någon vet att denna person HAR cancer utan att han själv vet om det och då blir det givetvis hypotetisk prägel på resonemanget i alla fall. Det krävs kanske mer färger på diskussionspaletten än svart-vitt för att förstå hur Putter menade?
Citera
2006-08-13, 02:16
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Inte för att jag vill försvara Nazismen, men nog tror jag att de flesta Nazister ansåg, trodde, att det var just en bättre värld som man byggde (efter förstörelsen). Jag tror även att detta, åtminstånde stundtals, var även Hitlers grundmening.
Det förutsätter ett visst "tänkande" att tro att en sån plan skulle vara en bra plan i längden. Men visst blev man säkert övertygad om Judens farlighet med all den antipropaganda som spreds.
Med tanke på resonemanget kring dynamikerna så är det ju ett bra kvitto på hur det går när man går emot dom. Men om nu detta har något att göra i denna tråd så vill jag bara hävda att man inte blir nazist (med deras ideologi) bara för att man anser att världen kan och bör förbättras.Scientologin är långt ifrån Nazismen vilket jag hoppas att du också inser.
Citat:
Har lite svårt att tro att man kunde trumma ihop tillräckligt många Bayrare, som bara ville ut och döda och förstöra för att det är så himla kul att se hur folk reagerar. Funkar på småungar och busstreck, men käns lite långsökt när man kommer till nationer, liv och död.
Hot om landsförräderi kan ju ha varit en god motivering för att följa order.
Citera
2006-08-13, 02:30
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Fast jag måste nog, med tanke på tidigare resonemang inom ämnet 100% att hävda att Amalgamets vara eller inte vara bör räknas in i detta exempel. Visst, du slipper att ha ont i tanden, men andra biverkningar då? Jag tycker mig ha läst en del inlägg ang. mediciner och dess biverkningar tidigare, och då har helheten spelat roll.
Jag är helt med dig i fråga om Amalgamets farlighet. Eller rättare sagt kvicksilvrets. Men nu känns det som om vi pratar förbi varandra. Om de som har ansvaret för att utvärdera kvicksilvrets inverkan inte delger de som arbetar med det om dess farlighet då är det brist på kunskap om detta som är det farliga för tandläkaren och dess patienter.Då är inte den totala kunskapen 100 procent om du inräknar ALLA instanser som har med tandvård att göra.

Tandläkare är dock utelämnade till andra för att hålla sig a jour med forskning och liknande.Hans utbildning vad gäller hans yrke kan ändå vara 100 procentigt korrekt och fungerande rutinmässigt i praktiken om man endast utvärderar den delen av tandvården. Vilket jag gjorde i mitt exempel.
Men OM man nu pratar om den totala tandvården inklusive forskning osv så skulle jag inte anse att den är 100 procentig då jag håller med dig om att Amalgamet aldrig borde ha använts i våra munnar. Är du med då mannen?
Jag anser inte heller att Scientologin som organisation betraktat är 100 procentig. Däremot så utesluter jag inte möjligheten att någon kan ha funnit ut receptet för hur sinnet fungerar då jag tycker Hubbards utsagor beskriver mycket som förefaller mycket troligt och faktiskt har jag svårt att hitta något som inte hänger ihop. Men det finns otroligt mycket material att ta del av och jag har mycket kvar att studera och är inte expert på något vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in