Citat:
Ursprungligen postat av Southpacific
Reningsgenomgången (bastuprogrammet) har diskuterats här tidigare.
Jag har gjort denna genomgången två gånger.
Man ska svettas ut det gammalt fett med gifter i. För att detta ska fungera ska man jogga, ta höga vitamin- och mineraldoser och oljor och sedan svettas i bastun i flera timmar.
Den punkten på programmet som rörde utbyte av fett mot oljor hade jag svårt att tro på. Varför skulle kroppen vilja byta ut gammalt fett mot den nya oljan man intar samma dag?
Kroppens ämnesomsättning är betydligt mer invecklad än så.
Många som gick igenom Reningsgenomgången blev dåliga i magen och tog för givet att det var utrensningssymtom, självklart.
Senare har jag läst i medicinska tidskrifter att så höga vitamindoser i sej själv ger magbesvär för att magslemhinnan blir irriterad.
Det var alltså inte alls säkert att magbesvären var utrensningssymtom.
På den tiden ville jag verkligen tro på scientologin men blev ofta förvånad över hur lite bevis de flesta scientologer behövde för att blint tro på Rons påståenden.
Jag har stått i förbindelse med Narconon under många års tid och träffat personer som gjort Bastuprogrammet. Ingen har påstått att Bastuprogrammet inte var tufft eller att man inte kunde uppleva besvär under resans gång . Men efter
genomgånget program så Upplevde man klara skillnader och det inte bara för att Hubbard påstod detta.
Eftersom du råkade hamna på "mitt" område så ska jag ge några data angående vanligt förekommande vitaminer och mineraler.
A-vitamin kan ge akut förgiftning vid doser över 100 000-500 000 ug
B1 :kan antagligen endast överdoseras vid injecering
B2 Doser på 1000 mg eller mer har inte gett biverkningar
B3 (Niacin) :Vid Diabetes och hjärtsjukdom bör stora doser undvikas likaså för de med lågt blodtryck
I kolesterolsänkande syften har doseringar på 3-6 g använts utan problem
B5 ( Pantontensyra) :Biverkningar vid överdosering inte kända.
B6 (Pyridoxin): Biverkningar uppträder först efter många år med doser över 500 mg. Doser på 1000 mg under längre tid kan ge nervskador
B12 (kobalimin) :Biverkningar har inte observerats. Dagliga injektioner på 3 ug har inte gett biverkningar.
C-vitamin: C vitamin kan ge Diarré hos känsliga personer vid doser på ca 3000 mg. Den dubbla nobelpristagaren Linus Pauling åt tydligen ca 20 g dagligen i åratal. Ska man äta höga doser är syraneutraliserad C vitamin att rekommendera.Njurar och de röda blodkropparna kan påverkas om man tar doser som vida överskrider vårat behov om man inte samtidigt tillför kroppen Kalcium.
D-Vitamin:: D vitamin och Kalcium i höga doser under längre tid rekommenderas inte då de kan ge förkalkningar i alla vävnader. D Vitamin ökar dessutom upptaget av bly särskilt om man saknar kalcium.
E-Vitamin:Höga doser ger så vitt man vet inga biverkningar.Doser över 1000 mg kan i början orsaka illamående och diarré hos känsliga personer. Man börjar med små doser och ökar gradvis.
Bioflavonoider: Överdosering är inte känd . Tycks vara ofarligt.
Betakaroten:Vid doser över 30mg så kan huden få en orangefärgad ton.
Folinsyra:Vid doser över 15mg dagligen ökar risken för diarré sömnlöshet och irritabilitet.
Biotin: Inga kända biverkningar så vitt jag vet
PABA:Höga doser kan ge hudrodnad,illamående,kräkningar och leverskada.Minns inte riktigt vid vilka doser.
Järn:Själv har jag för mycket järn, (Ferritinvärdet) därför anser jag att särskilt män ska vara försiktiga med att ta järntillskott. Däremot kan man ta det under en bestämd period utan att det är någon fara om man inte har konstaterat extremt höga järnvärden..
Kalcium: För mycket kalcium kan möjligtvis aktivera slumrade virusinfektioner.
Som medicineringsdos har nämnts 3000mg.
Kalium: Förhöjd kaliumkoncentration iaktas i regel bara hos patienter med nedsatt njurfunktion. Doser på över 7 g dagligen kan orsaka problem med hjärta,lungor,njurar,nervsystem och muskler.
Kisel:För nuvarande inga kända problem med överdoseringar
Koppar: Medicindosen ligger på ca 4 mg.
Krom: Medicindosen ligger vid 400 ug
Magnesium:Medicindosen ligger vid 3000mg, långtidsprofylax vid 1000mg
Med normal njurfunktion är det ofarligt med tillskott av magnesium. Om man intar mer än kroppen kan ta upp så kan man få diarré. Det förekommer sällan vid doser under 2 g
Zink: Zink är ett av de minst giftiga spårämnena. Höga doser (2000mg) kan ge illamående och diarré om man tar det mellan måltiderna.
Kvicksilver: Hör inte hemma i den mänskliga organismen!
Sen en fråga: Hade du använt droger eller missbrukat innan du gjorde bastuprogrammet?