Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-11, 19:45
  #1
Medlem
Detta märkliga massmord och än märkligare försvinnande har konstigt nog inte uppmärksammats här. Själv stötte jag på fallet av en tillfällighet, när jag såg en del Youtube-videos.

William Bradford Bishop Jr var vid tidpunkten för massmordet och sitt anslutande försvinnande 40 år. Han tycktes utåt sett leva ett mycket välordnat och gott liv, med en några år yngre fru och tre söner i åldern 5-14 år. Bishop har flera akademiska examina, och tjänstgjorde i sin ungdom en tid i armén, varav 4 år inom kontraspionaget. Han lär tala 4 främmande språk flytande: italienska, spanska, tyska och serbokroatiska. Efter sin tid i armén började Bishop vid amerikanska UD, och var stationerad utomlands, i Italien och Afrika.

Sedan 1974 arbetade han vid UD i Washington D.C. Den 1 mars 1976 nekades han en sökt befordran. Efter detta meddelade han samma dag sin sekreterare, att han p.g.a. en förkylning tänkte avbryta arbetet för dagen. Därefter tros han ha åkt till banken, och tagit ut några hundra dollar, varefter han ska ha kört till en affär och köpt en slägga och en bensindunk. Bensindunken fyllde han senare, och köpte därtill en högaffel och en skovel.

Därpå åkte han hem, omkring 20.00. Polisen tror han mördade sin fru först, med släggan, sedan sin mor, och till sist sönerna, när de låg och sov. Efter detta ska han ha kört hela 44 mil, med liken instuvade i en bil, modell "stationsvagn", till ett kärr i North Carolina. Sedan grävde han en grop, slängde i liken, hällde över bensin och tände eld på dem. Vid platsen för likbränningen kvarlämnade han de inköpta föremålen.

Enligt vidare uppgifter köpte han tennisskor samma dag, och ska ha haft familjens hund med sig. Dessutom sägs han ha varit i sällskap med en "mörkhyad kvinna".

Den 10 mars larmade en orolig granne polisen, då familjen Bishop inte synts till på rätt länge. Polisen påträffade blod vid huset, där Bishops bodde. Tandläkares röntgenbilder kunde bekräfta, att de senare funna kropparna tillhörde Bishops familj. Den 18 mars påträffades Bishops stationsvagn övergiven, ca 64 mil från Columbia-området. Bilen innehöll bl. a. ett hagelgevär, samt medicin tillhörande Bishop och ytterligare saker.

Den 19 mars 1976 dömdes Bishop i sin frånvaro för bl. a. överlagt mord i 5 fall.

Vad var då Bishops motiv för detta ohyggliga massmord? Kanske hans avslagna befordran spelade in, men lär knappast ha varit helt avgörande. Bishop var karriärist, som nog tyckte att karriären gått lite i stå. Kanske saknade han det liv han levt i sin ungdom, som militär? Han lär förgäves ha sökt övertala sin fru att följa med till Europa, där han velat tjänstgöra på nytt vid någon USA-ambassad. Enligt en kollega vid UD ska Bishop ha sagt att han "ibland kan bli så fly förbannad" att han "tappar kontrollen".

Vid tiden för morden led Bishop av depression och sömnlöshet, för vilket han medicinerade. Han var en friluftsmänniska, och tros ha haft med sig en revolver samt sitt diplomatpass. Hans militära utbildning har förmodligen gett honom insikt i hur han ska kunna undgå ett gripande.

Under de dryga 40 åren som gått efter försvinnandet, har Bishop enligt uppgifter iakttagits flera gånger i Europa. 1978 faktiskt i Stockholm, av en svensk kvinna. Hon ska ha sett honom vid 2 tillfällen i en park, och var "absolut säker". Dessförinnan ska hon ha träffat honom under en affärsresa i Etiopien. Hennes anmälan lär ha dröjt, då hon inte visste att han var efterlyst.

1979 iakttogs han i Italien - av en f.d. UD-kollega. Detta vittnesmål torde ha hög trovärdighet, m.a.a. uppgiftslämnaren. Bishop, som tilltalats av ex-kollegan, ska ha nekat till att vara Bishop, och sedan snabbt och obemärkt lämnat lokalen. 1991 sågs han i Schweiz, av en tidigare granne från USA.

Trots allt: Bishop är, och förblir, försvunnen. Han har tidigare varit placerad på FBI:s Ten Most Wanted-list. Ganska många tidningsartiklar har skrivits, även i europeiska tidningar. Det tyska kriminalmagasinet på TV, "Aktenzeichen Xy" har också rapporterat om fallet.

Idag är han, om vid liv, 82 år gammal. Om han nu är i livet, tippar jag att han finns i ett europeiskt land, med en ny identitet. En viktig fråga är: Hur har han försörjt sig? Han är högutbildad, och var karriärist. Att han skulle hanka sig fram med ströjobb ett helt liv på flykt, tror jag inte riktigt på. Däremot kan han ha gjort kriminell karriär. I så fall måste ha dock ha varit mycket förslagen, för inget tyder på att han gripits och fänglats i ett annat land - även om det kanske inte är omöjligt, med en ny identitet - men hans fingeravtryck torde ha säkrats av amerikansk polis. Kan han ha jobbat som 'hit man' i Europa? Eller ha varit involverad i förfalskning eller smuggling?

Särskilt vittnesmålet från den svenska kvinnan vore intressant att nagelfara.

Har någon hört talas om detta massmord och försvinnande förut? Här några länkar och videos:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bradford_Bishop

http://articles.baltimoresun.com/199...p-keefer-kight

https://www.youtube.com/watch?v=y2ZQ9UCuzbQ

https://www.youtube.com/watch?v=4gTXQsd-dj4
Citera
2018-11-11, 23:02
  #2
Medlem
BassReevess avatar
Spännande!

Jag är ganska säker på att han kände skam efter att han blev nekad en befordran. Det i kombination med sin depression.

Men där är en sak som jag undrar över, som man även kan läsa om i andra liknande fall.
Och det är de att en f.d. UD-kollega träffade honom i Italien och en f.d. granne träffade honom i Schweiz. Jag menar; hur stor är chansen egentligen för detta?
Citera
2018-11-12, 00:05
  #3
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Spännande!

Jag är ganska säker på att han kände skam efter att han blev nekad en befordran. Det i kombination med sin depression.

Men där är en sak som jag undrar över, som man även kan läsa om i andra liknande fall.
Och det är de att en f.d. UD-kollega träffade honom i Italien och en f.d. granne träffade honom i Schweiz. Jag menar; hur stor är chansen egentligen för detta?

Ja, jag tycker också det verkar konstigt. Om man vill undvika att bli upptäckt, så ser man ju till att bo långt från turiststråk och städer där amerikaner brukar dyka upp. Så därför är jag inte helt säker på att det är han som de sett.
Citera
2018-11-12, 11:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BassReeves
Spännande!

Jag är ganska säker på att han kände skam efter att han blev nekad en befordran. Det i kombination med sin depression.

Men där är en sak som jag undrar över, som man även kan läsa om i andra liknande fall.
Och det är de att en f.d. UD-kollega träffade honom i Italien och en f.d. granne träffade honom i Schweiz. Jag menar; hur stor är chansen egentligen för detta?

Sådana här fall, där mannen utplånar hela sin familj, finns det ju ett antal i kriminalhistorien. Orsakerna är omdiskuterade. I Bishops fall tror jag det handlade om att han var olycklig i det liv han levde. Att han kände sig instängd av frun, och även av sin mor. Det finns tidningsuppgifter om att dessa kvinnor ska ha pikat honom för att hans karriär inte utvecklats. Genom att utplåna sin familj kunde han börja på ny kula, i en annan världsdel.

Att två personer, som tidigare känt honom ska stöta på honom av en tillfällighet i främmande länder, kan ju verka mindre sannolikt. Dock bör man beakta den långa tidsutdräkten: den ena observationen gjordes -79, den andra -94. Dessutom hade han väl i sitt yrkesliv kommit i kontakt med rätt mycket folk. Den svenska kvinnan mötte han nog under sin tid i Afrika, långt före flykten. Observationerna i Italien och Schweiz gjordes därtill av personer, som sett honom många gånger och även samtalat med honom, troligen under ett antal års tid. Hur sannolikt är det, att dessa två skulle missta sig?
Citera
2018-11-12, 11:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, jag tycker också det verkar konstigt. Om man vill undvika att bli upptäckt, så ser man ju till att bo långt från turiststråk och städer där amerikaner brukar dyka upp. Så därför är jag inte helt säker på att det är han som de sett.

Orten i Italien utgör inget turiststråk, heller inte Basel i Schweiz.
Citera
2018-11-12, 12:20
  #6
Moderator
Carlboms avatar
Flyttar tråd.

Försvunna personer --> Kriminalhistoria
/Moderator
Citera
2018-11-12, 14:28
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur kan en sådan här person gå vidare i livet?

Tack för en mycket fyllig och bra trådstart dubbelbottnad.

Har inget minne av massmördaren William Bradford Bishop Jr men bör tidigare har läst om honom.

Ett annat fall som har blivit ännu mera känt är massmördaren John List som tog kål på hela sin familj, inklusive sin gamla mor, 1971 p. g. a. att han hade förlorat sitt arbete.

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_List

Jag tror också att mannen som denna tråd handlar utplånade sin familj till stor del p. g. a. att han inte blev befordrad men även p. g. a. att han kan ha känt sig olycklig och instängd med sitt liv.

Hur kan en person gå vidare efter att ha mördat hela sin familj? Hade väl varit bättre för honom kan man tycka att han hade låtit sina barn och hustru leva vidare och istället bara lämnat sin familj för att aldrig mera höra av sig till dem.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-11-12 kl. 14:30.
Citera
2018-11-12, 23:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för en mycket fyllig och bra trådstart dubbelbottnad.

Har inget minne av massmördaren William Bradford Bishop Jr men bör tidigare har läst om honom.

Ett annat fall som har blivit ännu mera känt är massmördaren John List som tog kål på hela sin familj, inklusive sin gamla mor, 1971 p. g. a. att han hade förlorat sitt arbete.

https://sv.wikipedia.org/wiki/John_List

Jag tror också att mannen som denna tråd handlar utplånade sin familj till stor del p. g. a. att han inte blev befordrad men även p. g. a. att han kan ha känt sig olycklig och instängd med sitt liv.

Hur kan en person gå vidare efter att ha mördat hela sin familj? Hade väl varit bättre för honom kan man tycka att han hade låtit sina barn och hustru leva vidare och istället bara lämnat sin familj för att aldrig mera höra av sig till dem.

Tackar, Skaraborg2!

Nej, jag har heller inget minne av Bishop, och ändå har jag läst en hel del böcker om rättsfall och tidningar. Jag tror han är okänd för de allra flesta i Sverige.

De fall jag kan dra mig till minnes, där mannen utplånat sin familj, har väl haft karaktären av affekthandlingar, alternativt en form av psykosgenombrott. I Tyskland under tidigt 1980-tal mördade regeringsrådet Görs hela sin familj, varefter han flydde utomlands. Han använde dock sitt eget pass, vilket medförde att han greps i en gränskontroll några månader senare.

Bishop verkar däremot ha varit en helt annan typ. Jag har inte läst all information som finns om honom på nätet - den är ju ganska utspridd på en massa tidningsartiklar bl. a., som det nog tar rätt lång tid att ögna igenom. Dock finns det en uppgift om att Bishop ska ha försökt leja en person att mörda hans familj, vilket framgått av ett vittnesmål från en bankrånare. Hur trovärdig den uppgiften är, kan jag inte bedöma i nuläget.

Däremot finns det anledning att misstänka att Bishop planerat morden under kanske flera månader eller mer. Hans motiv kan man ju bara spekulera i. Som jag nämnt, tror jag han ansåg att livet gått i stå. Dessutom är det möjligt att morden på hustrun och modern kan ha varit en bestraffning för att de hindrat honom i hans personliga utveckling. Barnen mördade han antagligen för att han helt enkelt inte kunde lämna dem vind för våg, och heller inte ta med dem.

Naturligtvis kunde han bara ha lämnat sin familj. Enda konsekvensen hade väl blivit att han eftersökts för betalande av underhåll. Möjligen var morden för honom en maktdemonstration. En av mina länkar anger att han i samtal med psykiater/psykolog uppgett att han varit "djupt involverad med CIA". CIA ska enligt samma artikel dock nekat till att de har några akter över Bishop. Jag tror dock att Bishop kan ha haft en hel del samröre med CIA, kanske även arbetat för dem en längre tid. Helt omöjligt är det inte, att han även utfört s.k. wet jobs för dem - kontraktsmord. Detta i så fall redan under sin ungdomstid.
Citera
2018-11-14, 14:35
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Oförlåtligt det Bishop gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Tackar, Skaraborg2!

Nej, jag har heller inget minne av Bishop, och ändå har jag läst en hel del böcker om rättsfall och tidningar. Jag tror han är okänd för de allra flesta i Sverige.

De fall jag kan dra mig till minnes, där mannen utplånat sin familj, har väl haft karaktären av affekthandlingar, alternativt en form av psykosgenombrott. I Tyskland under tidigt 1980-tal mördade regeringsrådet Görs hela sin familj, varefter han flydde utomlands. Han använde dock sitt eget pass, vilket medförde att han greps i en gränskontroll några månader senare.

Bishop verkar däremot ha varit en helt annan typ. Jag har inte läst all information som finns om honom på nätet - den är ju ganska utspridd på en massa tidningsartiklar bl. a., som det nog tar rätt lång tid att ögna igenom. Dock finns det en uppgift om att Bishop ska ha försökt leja en person att mörda hans familj, vilket framgått av ett vittnesmål från en bankrånare. Hur trovärdig den uppgiften är, kan jag inte bedöma i nuläget.

Däremot finns det anledning att misstänka att Bishop planerat morden under kanske flera månader eller mer. Hans motiv kan man ju bara spekulera i. Som jag nämnt, tror jag han ansåg att livet gått i stå. Dessutom är det möjligt att morden på hustrun och modern kan ha varit en bestraffning för att de hindrat honom i hans personliga utveckling. Barnen mördade han antagligen för att han helt enkelt inte kunde lämna dem vind för våg, och heller inte ta med dem.

Naturligtvis kunde han bara ha lämnat sin familj. Enda konsekvensen hade väl blivit att han eftersökts för betalande av underhåll. Möjligen var morden för honom en maktdemonstration. En av mina länkar anger att han i samtal med psykiater/psykolog uppgett att han varit "djupt involverad med CIA". CIA ska enligt samma artikel dock nekat till att de har några akter över Bishop. Jag tror dock att Bishop kan ha haft en hel del samröre med CIA, kanske även arbetat för dem en längre tid. Helt omöjligt är det inte, att han även utfört s.k. wet jobs för dem - kontraktsmord. Detta i så fall redan under sin ungdomstid.

Mycket viktigt med en bra och fyllig trådstart.

Bishops massmord och försvinnande har inte blivit uppmärksammat här. Möjligt att det har skrivits några artiklar på svenska om honom men lär vara okänt för de flesta. Däremot det fall du tar upp från Tyskland känner jag igen. Har läst om detta på ett flertal ställen. Har för mig att detta finns omskrivet i NKK?

Tror att Bishop kom att planera morden på sin familj då han nekats befordran. Kanske inte helt avgörande men det komma att spela in i hans beslut.

Vad denne man gjorde är oförlåtligt. Hur kan man mörda hela sin familj? För mig är det obegripligt.
Citera
2018-11-14, 19:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket viktigt med en bra och fyllig trådstart.

Bishops massmord och försvinnande har inte blivit uppmärksammat här. Möjligt att det har skrivits några artiklar på svenska om honom men lär vara okänt för de flesta. Däremot det fall du tar upp från Tyskland känner jag igen. Har läst om detta på ett flertal ställen. Har för mig att detta finns omskrivet i NKK?

Tror att Bishop kom att planera morden på sin familj då han nekats befordran. Kanske inte helt avgörande men det komma att spela in i hans beslut.

Vad denne man gjorde är oförlåtligt. Hur kan man mörda hela sin familj? För mig är det obegripligt.

Fallet med Hartmut Görs finns omskrivet i NKK, under 'internationellt', 1985(?). Här en artikel på tyska om domen mot honom i första instans:
https://www.zeit.de/1985/48/es-bleiben-raetsel

Visst är Bishops massmord en ohygglig händelse. Personligen kan jag rent känslomässigt inte riktigt ta in det han gjort. Däremot kan det vara intressant att intellektuellt söka analysera hur han kom att bli sådan. Hans vuxna liv inleddes ju under en epok, när CIA och USA bedrev en expansiv utrikespolitik. CIA genomförde en rad mord på politiska motståndare i utlandet, och det lär inte ha varit ovanligt att deras agenter även lät kvinnor och barn stryka med i samband med sådana aktioner. Jag anser det i vart fall möjligt, att Bishop varit involverad i den typen av lönnmord.

Som kriminalfall är detta verkligen exceptionellt: Ett ohyggligt massmord, begånget av en diplomat - som troligen haft kopplingar till CIA - och som lyckas försvinna för alltid. Kanske försvann han till Europa, ja möjligen rentav till Sverige. Dessutom brukar i genomsnitt över 90% av alla som funnits på 'Ten Most Wanted'-listan gripas. Säkert var Bishop en nagel i ögat på många inom FBI, för att inte tala om den besvikelse de mördades anhöriga torde ha känt.
Citera
2018-11-21, 14:31
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Oförlåtligt!

Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Fallet med Hartmut Görs finns omskrivet i NKK, under 'internationellt', 1985(?). Här en artikel på tyska om domen mot honom i första instans:
https://www.zeit.de/1985/48/es-bleiben-raetsel

Visst är Bishops massmord en ohygglig händelse. Personligen kan jag rent känslomässigt inte riktigt ta in det han gjort. Däremot kan det vara intressant att intellektuellt söka analysera hur han kom att bli sådan. Hans vuxna liv inleddes ju under en epok, när CIA och USA bedrev en expansiv utrikespolitik. CIA genomförde en rad mord på politiska motståndare i utlandet, och det lär inte ha varit ovanligt att deras agenter även lät kvinnor och barn stryka med i samband med sådana aktioner. Jag anser det i vart fall möjligt, att Bishop varit involverad i den typen av lönnmord.

Som kriminalfall är detta verkligen exceptionellt: Ett ohyggligt massmord, begånget av en diplomat - som troligen haft kopplingar till CIA - och som lyckas försvinna för alltid. Kanske försvann han till Europa, ja möjligen rentav till Sverige. Dessutom brukar i genomsnitt över 90% av alla som funnits på 'Ten Most Wanted'-listan gripas. Säkert var Bishop en nagel i ögat på många inom FBI, för att inte tala om den besvikelse de mördades anhöriga torde ha känt.

Det är i just NKK som jag har läst om Görs.

Precis. Jag kan inte heller ta in detta känslomässigt. Vad Bishop gjorde kan aldrig någonsin förlåtas. Det är oförlåtligt! Ett ohyggligt massmord på sin egen familj. Utöver detta så lyckades massmördaren även klara sig undan att bli gripen. Som du också skriver så brukar de flesta på listan Ten Most Wanted åka fast men inte han.
Citera
2018-11-21, 19:01
  #12
Medlem
Självmord uteslutet? Jag tror inte på det. Alltför mycket pekar på att han klarade sig, och började ett nytt liv, troligen i Europa.

Här en webbsida, som beskriver fallet ganska ingående:

http://murderpedia.org/male.B/b/bish...m-bradford.htm
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback