• 1
  • 2
2018-11-09, 21:26
Medlem
ifall man swishar ca 90k fördelat på 3 personer för att de sedan swishar tillbaka ca 120k utspritt 1-3 veckor senare och gör detta kontinuerligt med helt olika personer så kommer antagligen banken/skattmasen/polisen ställa frågor... Hur skall man undvika detta

Är inget olagligt men staten vill ju alltid ha ett finger i allt

Jag tänkte först att de 3 första kan swisha de nya personerna istället för tillbaka till mig och swisha de resterande 30k till mig, men det är ju också scetchy
Citera
2018-11-09, 21:33
Medlem
poolos avatar
Swish är ju gjort för att staten ska kunna se alla dina transaktioner utan bekymmer. Även om du skulle komma undan nu och klara dig några år så är det inget som säger att de inte sätter dit dig 5 år senare när de förbättrat sina algoritmer. Alla transaktioner sparas och om du gör något illegalt så är det bara en tickande bomb innan det upptäcks.
Citera
2018-11-09, 21:35
Medlem
Det bästa sättet är att använda kontanter istället.
Citera
2018-11-09, 21:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
ifall man swishar ca 90k fördelat på 3 personer för att de sedan swishar tillbaka ca 120k utspritt 1-3 veckor senare och gör detta kontinuerligt med helt olika personer så kommer antagligen banken/skattmasen/polisen ställa frågor... Hur skall man undvika detta

Är inget olagligt men staten vill ju alltid ha ett finger i allt

Jag tänkte först att de 3 första kan swisha de nya personerna istället för tillbaka till mig och swisha de resterande 30k till mig, men det är ju också scetchy
Finns bara ett sätt och det är kontanter.
Jag gör affärer på bilar och delar är det kontant och har dom inte prassel får dom åka hem igen
Citera
2018-11-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Swish är ju gjort för att staten ska kunna se alla dina transaktioner utan bekymmer. Även om du skulle komma undan nu och klara dig några år så är det inget som säger att de inte sätter dit dig 5 år senare när de förbättrat sina algoritmer. Alla transaktioner sparas och om du gör något illegalt så är det bara en tickande bomb innan det upptäcks.

Tack för svar men jag sa att det inte var illegalt, det rör sig om vinster från spel och dobbel (bonustrading) vilket är skattefritt, och lagligt. men jag vet inte om staten ser det som en "tjänst" som ska skattas, när jag "hjälper" dessa personer med detta.
Citera
2018-11-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta

tack för svar, men då kommer ju problemet att jag vill använda dom här pengarna till annat än att köpa mat på ica...
Citera
2018-11-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag gör affärer på bilar och delar är det kontant och har dom inte prassel får dom åka hem igen

har du nått sätt att tvätta pengar på eller går dessa till mat och bensin enbart?
Citera
2018-11-09, 21:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
har du nått sätt att tvätta pengar på eller går dessa till mat och bensin enbart?
Jag lever på det. Har varken bidrag eller statlig inkomst så det den enda inkomst jag har sedan ett antal år
Citera
2018-11-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta

Citat:

Skulle det gå att de swishar tillbaka samma summa som jag swishar dom, och de tar ut vinsten i kontant och ger mig? så kan jag ju säga att det var lån? eller skulle dom inte gå på det?
Citera
2018-11-09, 21:48
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Skulle det gå att de swishar tillbaka samma summa som jag swishar dom, och de tar ut vinsten i kontant och ger mig? så kan jag ju säga att det var lån? eller skulle dom inte gå på det?
Det vet jag inte
Citera
2018-11-09, 21:49
Medlem
Taklampsfots avatar
Vad kan man INTE använda kontanter till?
Allt under 100 papp brukar gå att lösa kontant för att slippa frågor.
Citera
2018-11-09, 21:50
Medlem
Citat:
Jag lever på det. Har varken bidrag eller statlig inkomst så det den enda inkomst jag har sedan ett antal år

Okej jag ser hur det skulle gå ifall man inte betalar lån/ vill investera pengar. men om jag vill ha dessa pengar till kontantinsats / inne på ett isk konto blir det ju problematiskt...'

Är cash verkligen den ända utvägen? nära o kära som "målvakter"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in