• 4
  • 5
2018-11-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Inte ett exakt svar på din fråga, men jag ställde en väldigt snarlik fråga till Skatteverket nyligen. Baserat på det svaret skulle jag säga att det du gör nog skulle kunna vara helt lagligt (har dock för mig att deras svar inte är bindande, så det är upp till dig själv att fråga dom).

(FB) Betala någon annan för att denne ska spela en pokerturnering och sen dela vinsten?

Tackar för svar.

Ja, stämmer det som hon på skatteverket skrev som svar i den tråden du länkar till så är ju detta fallet vi diskuterar här också helt lugnt i sådant fall. För även om det inte är identiska scenarion så är det ju faktiskt samma sak, bara att spelen skiljer sig.

Sålänge spelen görs inom EU, vill säga.
Citera
2018-11-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Då ringer varningsklockorna rejält bara av detta faktum.

Kom ihåg att omvänd bevisbörda råder när skattemyndigheten hör av sig.

Dom berättar för dig hur dom ser på saken, sen är det upp till dig att bevisa att dom har fel annars är det deras linje som gäller till 200%
Du är inkompetent och värdelös på att ge råd. I skatteärende gäller inte alls omvänd bevisbörda. Påstår skatteverket en sak är det dom som har bevisbördan, påstår ts en sak i ett skatteärende är det ts som har bevisbördan. När det det gäller frågor om skönsbeskattning är det skv som har bevisbördan, om ts däremot påstår att pengarna kommer från moster Agda då förs bevisbördan över till ts.
Citera
2018-11-12, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Du är inkompetent och värdelös på att ge råd. I skatteärende gäller inte alls omvänd bevisbörda. Påstår skatteverket en sak är det dom som har bevisbördan, påstår ts en sak i ett skatteärende är det ts som har bevisbördan. När det det gäller frågor om skönsbeskattning är det skv som har bevisbördan, om ts däremot påstår att pengarna kommer från moster Agda då förs bevisbördan över till ts.

Ja men det är ju i praktiken det jag skriver. TS har under flera år fått in pengar via swich utan att ha en deklarerad inkomst och förr eller senare, det är bara en tidsfråga, måste han skaka fram vad han lever av och gör han inte det kommer han skönsbeskattas.

Det är en avsevärd skillnad mot hur det fungerar när det gäller brottsmål, då behöver inte ens ts säga ett pip, det är bara att sitta och hålla käften, räcker inte bevisen går han fri utan att ha engagerat sig över huvud taget.
Citera
2018-11-12, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja men det är ju i praktiken det jag skriver. TS har under flera år fått in pengar via swich utan att ha en deklarerad inkomst och förr eller senare, det är bara en tidsfråga, måste han skaka fram vad han lever av och gör han inte det kommer han skönsbeskattas.

Det är en avsevärd skillnad mot hur det fungerar när det gäller brottsmål, då behöver inte ens ts säga ett pip, det är bara att sitta och hålla käften, räcker inte bevisen går han fri utan att ha engagerat sig över huvud taget.
Fast du skriver att det är omvänd bevisbörda, så är inte fallet utifrån det du skriver nu. Är väl naturligt att man ska kunna styrka ett yrkande annars skulle det bli ohållbart om skv skulle vara tvungna att styrka att ett påstående som ts avger skulle vara sant eller osant.
Citera
2018-11-13, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Tack för svar men jag sa att det inte var illegalt, det rör sig om vinster från spel och dobbel (bonustrading) vilket är skattefritt, och lagligt. men jag vet inte om staten ser det som en "tjänst" som ska skattas, när jag "hjälper" dessa personer med detta.
Om det nu är skattefria pengar, varför behöver du hjälpa dom med detta?????
Citera
2018-11-14, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Username67
Om det nu är skattefria pengar, varför behöver du hjälpa dom med detta?????

Dom har inte: kapitalet, kunskapen, riskbenägenheten eller orken
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in