2018-11-08, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Varför har du inte extrajobbat parallellt med studierna? Vet du inte hur många som tar en examen i ekonomi idag? Vill inte låta spydig på något sätt, men i någon mån får du skylla dig själv. Alla jag träffar som studerar ekonomi är medvetna om hur stora kullar som examineras, och att man därför inte på något sätt sticker ut genom att bara ha tagit en examen. I stort sett alla jag har träffat har dessutom fått sina jobb utifrån sina meriter, utbildningen är mer eller mindre en ren formalitet. Det är enbart tidigare arbeten som attraherar arbetsgivare.

Mitt tips är att ta en master samt denna gång se till att extrajobba.
Jag har ju svarat dig varför jag inte extrajobbat? Är det verkligen så jävla svårt att förstå? Läs om första meningen i mitt förra svar till mig så finner du anledningen.

Ja, jag har extrajobbat som servitör men jag antar att det inte räknas.
Citera
2018-11-08, 22:43
Medlem
DeepThroat007s avatar
Ta ett kneg på det sketna Skatteverket. Visa framfötterna (bland nötterna) och se till att bli skatteexpert. Läs samtidigt in en Jur. Kand., -det bör du klara av om du inte är en sopa. Sedan kan du tjäna storkovan och/eller tjäna storkovan. Se vidare länken nedan.

http://www.dagensjuridik.se/2016/06/...-sa-finns-det-

Ovan är sammantaget väldigt mycket enklare än att exempelvis läsa till civ. ing. i teknisk fysik (på KTH eller CTH), så klaga inte.
Citera
2018-11-08, 23:17
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
varför skulle nån vilja anställa en kandidat istället för en magister?

för att få betala mindre lön för mindre kompetens?

vilka företag strävar efter mindre kompetenta arbetstagare? sök hos dom.

tillräckligt nynsera, kandidaten?

Mer utbildning är inte lösningen. I hans fall räcker det med att nätverka och försöka få en del erfarenhet sista terminen.
Citera
2018-11-09, 00:12
Medlem
Skaffa en ACA, ACCA, CIMA eller CPA och flytta utomlands. Bättre marknad.
Citera
2018-11-09, 00:16
Medlem
Sök jobb norröver, finns hur mycket som helst! Klart som fan att det är svårt att få jobb i städerna när precis alla slåss om tjänsterna. Dessutom ligger lönerna en bra bit över snittet för nyexade, ju längre norrut desto högre pga av arbetskraftsbrist.

En bekant som tagit examen för något år sedan sökte en ekonomichefstjänst nyligt. Han blev erbjuden tjänsten och även lönen han begärde, men det slutade dock med att han tackade nej då de dök upp en ännu bättre möjlighet under tiden. Sverige är ett avlångt land.
Citera
2018-11-09, 00:18
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Jag har ju svarat dig varför jag inte extrajobbat? Är det verkligen så jävla svårt att förstå? Läs om första meningen i mitt förra svar till mig så finner du anledningen.

Ja, jag har extrajobbat som servitör men jag antar att det inte räknas.
Du får inga jobb för att du är elak och dum! Svälj det du och jobba lite på din bittra sida.
Mvh onelinern
Citera
2018-11-09, 00:42
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
De är säkert allihop racister!

Nej men skämt åsido, ta master? Om du nu är kompetens som fattas. Fråga varför de nekat dig, bli bäst genom att rannsaka dig själv och förbättra dina svagheter.

Läs på som fan om bolag du söker till, tänk igenom varför du skulle briljera på tjänsten. Sånt får rekryterare våta, speciellt om du verkligen tror på din egen förmåga.
Citera
2018-11-09, 00:42
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhws
Ajajaj, inga kontakter inom branschen du kan gnälla fram ett job hos? Det är nämligen det vanligaste sättet i Sverige. Vad är en "god" arbetsmarknad för ekonomer egentligen? Par hundra sökande per jobb?

Surfade fram lite statistik. Under 2017 var 47 494 akademiker arbetslösa. Vissa här kommer kanske hävda att de alla är lata bidragsparasiter, vilket säkert stämmer för några. Jag betvivlar dock att det gäller alla. Minns en rapport om hur 400 000 jobb försvunnit de senaste decennierna. Många var säkert enkla jobb men nog fanns det en och annan mer kvalificerad tjänst med. Förvisso skapades också 300 000 nya jobb, men de var främst inom IT och ger oss ändå en förlust på 100 000 jobb.

Såvida du inte är en fullständigt katastrofalt dålig ekonom ska du inte klandra dig själv. Det finns inte jobb till alla, även om vissa verkar tro det, och någon måste förlora. Inte ditt fel att du föddes i ett land med en dålig arbetsmarknad även i "goda" tider, där vem du känner är viktigast, där du kommer bli diskriminerad på marknaden när du fyller 40 och där de flesta akademiska utbildningar inte lönar sig även om du hittar ett jobb.

Problemet för studenterna men även det svenska samhället är att majoriteten av människor är medelmåttor. Dessa människor har nu, kanske med nöd och näppe, men ändå, tagit en examen och många har tagit studielån. Dessa lån har staten finansierat med skattepengar. Ska samhället bara acceptera denna förlust?
Just personer som TS har blivit och blir allt mer ersatta av system/datorprogram. De jobbar ju bara med siffror och inmatningar av dessa så de är lätta att ersätta med algoritmer, system och på senaste även AI. Så ekonomer kommer det garanterat bli allt mindre av framöver.

IT kommer fortsätta att växa kodapor kommer behövas ett tag framöver då AI är långt ifrån att ta över de jobben som kräver kreativitet i viss mån.
Citera
2018-11-09, 01:13
Medlem
123...s avatar
vad får man för utbildning inom ekonomi med 3 års studier? en kandidat i...?

du måste förstå att du konkurerar med folk med 4 och 5åriga utbildningar. Utbildningar som åtminstone anses hålla högre kvalite än valfri 3årig utbildning.
Citera
2018-11-09, 01:59
Medlem
ImmortalEssences avatar
Ja varannan svennebanan verkar ju läsa ekonomi eller nått i den stilen så är väl inte så konstigt.

Varför är det så många som läser just ekonomi föresten? Inte fan kan det vara så många som tycker det är sjukt intressant och konkurrensen är fitthård
Citera
2018-11-09, 02:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalEssence
Ja varannan svennebanan verkar ju läsa ekonomi eller nått i den stilen så är väl inte så konstigt.

Varför är det så många som läser just ekonomi föresten? Inte fan kan det vara så många som tycker det är sjukt intressant och konkurrensen är fitthård

Det är en billig utbildning för universiteten (få undervisningstimmar och inga dyra labbar). Samtidigt är det en hyfsat enkel utbildning (många som kan söka och klara utbildningen).

Det har lett till att antalet platser på ekonomutbildningarna är alldeles för stort i förhållande till marknadens efterfrågan.

Det svenska utbildningssystemet är ett enda stort planekonomiskt misslyckande. Ekonomutbildningarna, där man får lära sig om utbud och efterfrågan, är ironiskt nog bland de värst drabbade.
Senast redigerad av borskungen 2018-11-09 kl. 03:01.
Citera
2018-11-09, 03:02
Medlem
Lydans avatar
Ja du, du har en hel del svåra problem framför dig.

Det första är att, av Sveriges 30 största utbildningar, är det enbart 3 som inte består av 75-85% kvinnor. Ekonomi, där kvinnor enbart är 60%, läkare, där kvinnor enbart är 50%, och ingenjör, en väldigt problematiskt utbildning där kvinnor är i minoritet med bara ca 40%, och den enda utbildningen där män är i majoritet, och även det område dit regeringen satsar alla resurser för att få det "jämställd".

Du befinner dig i gråzonen, i ett av 2 där kvinnor är i majoritet, men inte i hög grad och alltså inte helt jämställda, som alla övriga utbildningar där kvinnor är 75-85%. Jag kan låta ironisk nu, men jag skojjar verkligen inte.

Eftersom makten idag bygger på lögnen om "jämställdhet", och kvinnors minskade deltagande inom arbetslivet efter att ha skaffat familj, eller "förverkligat" sig själva, räcker det inte med att 60% av de examinerade är kvinnor. Staten kräver att företagen anställer fler kvinnor inom området eftersom det inte är över 50%, och då får du lämna företräde, som representant för det påhittade patriarkatet.

På det har du problemet i Sverige att det i stort sett är givet att man fuskar med skatten, eller på något sätt har kontakter som får ekonomin att "gå ihop", alternativt på annat sätt kan tillföra ytterligare "bonus" till företaget, då ekonomi tyvärr är ett ämne som en gymnasieelev kan klara av. Det är positioner som sällan har någon faktiskt verkan på företagets verksamhet, och fylls således med personer som hjälper en att uppfylla just "jämställdhetskvoter" och andra krav som ställs på grund av att män är i så stor majoritet i den faktiskt produktiva och vinstdrivande verksamheten.

Tidigare fyllde de, även då, stora ekonomikullarna diverse jobb inom småföretag, och växte därifrån, men med Sveriges nya politik där småföretag inte är konkurrenskraftiga om man inte är en "nyanländ" som kan anställa hela arbetskraften 100% subventionerad från staten, med "handledarbonus" som extra inkomst på det, finns inget utrymme för en svensk ekonom, då de antingen inte bryr sig om ekonomin alls, eller tar in sin kusin på skattebetalarnas bekostnad.

Så, kontakter, en rejäl nypa tur, eller att framstå som väldigt imponerande är dina val. Det låter tyvärr enklare än vad det är, men det är åtminstone alternativ.

Statligt eller kommunalt har du nog en chans, då kvinnorna lockas iväg till de mer lukrativa privata kvotfyllnadsalternativen, men inom staten/kommunen har du problemet att du är chanslös om du inte även är en politisk ideolog, och helst kan bevisa det med medlemskap i S, V eller MP. Finns inget sådant bevis, kan du lika gärna konkurrera med lokala fack-pampens odugliga Barn & Fritid-son. Även inom kommunen måste du kunna fuska för att få ekonomin att framstå som positiv, som vi t.ex. såg i Härnösands-fallet, där de redovisade 20 miljoner plus trots att de är back hundra miljoner och står på ruinens brant. Det lär man sig dock på plats, där är du helt skyddad. Det stora problemet är att du konkurrerar med alla andra män, som även de har detta som enda alternativ, varför den politiska garantin blir en fördel. Ingen har väl glömt tandläkaren som jagades ut för att inte följa politiken än?

Jag har tagit upp problemet här: (FB) Enbart 2 st av pop. utbildningar har majoritet män. Målet? Dessa 2 ska bli 50/50! men det gick i stort sett obemärkt förbi, så jag kan inte annat än beklaga din eventuella naivitet. Staten har ljugit för dig, och om du trodde att det inte var du som skulle drabbas så finns inget annat än att beklaga.
Senast redigerad av Lydan 2018-11-09 kl. 03:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in