2018-11-08, 21:32
Bannlyst
Tar kandidaten i sommar och läser min femte termin. Har sökt jobb verkligen överallt. T.o.m. juniora tjänster har jag sökt men man får alltid samma jävla svar hela tiden "Vi har fått många intressanta svar men har gått vidare med andra".

Har sökt allt från simpla ekonomiassistent-jobb till junior skattekonsult på de fyra stora. Är konkurrensen verkligen mördande stor? Blir svaren annorlunda när jag väl tagit min kandidat? Det känns inte så dock. Snart kommer ju en lågkonjunktur som lär förvärra allting.

Nästa vecka har skolan en mässa där alla stora företag är närvarande. Men det känns som att dom bara är där för att "promota" sig själva än att faktiskt ge jobb. En revisionsbyrå kom och gjorde reklam för sin internship hos oss. De lät mig och andra skriva på en lapp som skulle ge oss företräde till platserna före de som sökte via nätet. Men fick ingen som helst återkoppling. Kontaktar dem och ber dem förklara varför de ska hålla på att lova en massa jävla saker utan att ge någonting tillbaka...

Känns som att enda chansen nu är att gå på den där mässan eller att helt enkelt jobba inom den offentliga sektorn. Jag vill jobba med skatter och har tänkt på skatteverket. Tror även dom kommer närvara vid mässan. Vad fan ska man göra för att till slut få ett jobb från mässan?

Och snälla inga jävla "ingenjör är bäst ekonomi slappt bara festa abo" yadda yadda svar.
Citera
2018-11-08, 21:38
Medlem
poolos avatar
Företagen är där för att locka till sig de bästa kandidaterna och det är bara för dig att bevisa att du är rätt person. Är du dock en medelmåtta eller värdelös ja då är det bara skicka en ansökan till offentliga sektorn och hoppas på inte är under deras kriterier också.
Citera
2018-11-08, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Företagen är där för att locka till sig de bästa kandidaterna och det är bara för dig att bevisa att du är rätt person. Är du dock en medelmåtta eller värdelös ja då är det bara skicka en ansökan till offentliga sektorn och hoppas på inte är under deras kriterier också.
Jag vill faktiskt jobba i offentliga sektorn till en början. Alltså främst skatteverket. Känns som att det är lika värdelöst där.
Citera
2018-11-08, 21:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Tar kandidaten i sommar och läser min femte termin. Har sökt jobb verkligen överallt. T.o.m. juniora tjänster har jag sökt men man får alltid samma jävla svar hela tiden "Vi har fått många intressanta svar men har gått vidare med andra".

Har sökt allt från simpla ekonomiassistent-jobb till junior skattekonsult på de fyra stora. Är konkurrensen verkligen mördande stor? Blir svaren annorlunda när jag väl tagit min kandidat? Det känns inte så dock. Snart kommer ju en lågkonjunktur som lär förvärra allting.

Nästa vecka har skolan en mässa där alla stora företag är närvarande. Men det känns som att dom bara är där för att "promota" sig själva än att faktiskt ge jobb. En revisionsbyrå kom och gjorde reklam för sin internship hos oss. De lät mig och andra skriva på en lapp som skulle ge oss företräde till platserna före de som sökte via nätet. Men fick ingen som helst återkoppling. Kontaktar dem och ber dem förklara varför de ska hålla på att lova en massa jävla saker utan att ge någonting tillbaka...

Känns som att enda chansen nu är att gå på den där mässan eller att helt enkelt jobba inom den offentliga sektorn. Jag vill jobba med skatter och har tänkt på skatteverket. Tror även dom kommer närvara vid mässan. Vad fan ska man göra för att till slut få ett jobb från mässan?

Och snälla inga jävla "ingenjör är bäst ekonomi slappt bara festa abo" yadda yadda svar.

Frågan är ju då vilka meriter du har förvärvat under studietiden som har potential att göra dig attraktiv efter examen. Som du förhoppningsvis vet är en fil.kand. i ekonomi varken en särskilt stor bedrift eller något ovanligt 2018, och därför är det mycket viktigt att skaffa relevanta extrajobb parallellt medan man pluggar. Eftersom det finns en hel drös personer som har pluggat till ekonom och samtidigt har haft relevanta extrajobb på bank/revisionsfirma/försäkringsbolag/etc. blir arbetsgivarnas motivation att anställa en person som totalt saknar erfarenhet väldigt liten. Eftersom utbildningen dessutom är relativt lätt att ta sig igenom har man i regel möjlighet att arbeta ganska mkt samtidigt som studierna, men trots detta är det inte ovanligt att stöta på folk som har tagit sig igenom ekonomlinjen med liten ansträngning men som samtidigt beklagar sig över en dålig arbetsmarknad när de är klara.

Har du haft några extrajobb som har varit ekonomirelaterade?
Citera
2018-11-08, 22:03
Medlem
undercover-racists avatar
Grabben, det finns folk med master i ekonomi som har problem med att få jobb. Rätt kontakter och/eller flera års erfarenheter är avgörande nowdays, vilket säger en del om arbetsmarknaden för ekonomer.

Hört tom att vissa rekryterare föredrar ky-utbildade framför högskoleutbildade eftersom praktik ingår i deras utbildning.
Senast redigerad av undercover-racist 2018-11-08 kl. 22:06.
Citera
2018-11-08, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Frågan är ju då vilka meriter du har förvärvat under studietiden som har potential att göra dig attraktiv efter examen. Som du förhoppningsvis vet är en fil.kand. i ekonomi varken en särskilt stor bedrift eller något ovanligt 2018, och därför är det mycket viktigt att skaffa relevanta extrajobb parallellt medan man pluggar. Eftersom det finns en hel drös personer som har pluggat till ekonom och samtidigt har haft relevanta extrajobb på bank/revisionsfirma/försäkringsbolag/etc. blir arbetsgivarnas motivation att anställa en person som totalt saknar erfarenhet väldigt liten. Eftersom utbildningen dessutom är relativt lätt att ta sig igenom har man i regel möjlighet att arbeta ganska mkt samtidigt som studierna, men trots detta är det inte ovanligt att stöta på folk som har tagit sig igenom ekonomlinjen med liten ansträngning men som samtidigt beklagar sig över en dålig arbetsmarknad när de är klara.

Har du haft några extrajobb som har varit ekonomirelaterade?
Inga alls. Men sen har jag samtidigt sökt som en dåre. Men det är ju klart det blir svårt när arbetsgivare kräver en kandidat+erfarenhet för ett ekonomiassistent-jobb.

Har tappat räkningen på alla jävla "tack för visat intresse men vi fick många kvalificerade ansökningar och gick vidare med andra".

Har ju en väldigt nära släkting som är partner på EY som jag kan få jobb på men vill ju först få jobb genom att anstränga mig själv...

Vill verkligen jobba med skatter och får fan hoppas det går bra med skatteverket nästa vecka.
Citera
2018-11-08, 22:06
Medlem
varför skulle nån vilja anställa en kandidat?
Citera
2018-11-08, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
varför skulle nån vilja anställa en kandidat?
Visste att jag skulle få liknande oneliners av flashbacks intelligenta fysiker. Kan du nyansera dig lite?
Citera
2018-11-08, 22:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Inga alls. Men sen har jag samtidigt sökt som en dåre. Men det är ju klart det blir svårt när arbetsgivare kräver en kandidat+erfarenhet för ett ekonomiassistent-jobb.

Har tappat räkningen på alla jävla "tack för visat intresse men vi fick många kvalificerade ansökningar och gick vidare med andra".

Har ju en väldigt nära släkting som är partner på EY som jag kan få jobb på men vill ju först få jobb genom att anstränga mig själv...

Vill verkligen jobba med skatter och får fan hoppas det går bra med skatteverket nästa vecka.

Varför har du inte extrajobbat parallellt med studierna? Vet du inte hur många som tar en examen i ekonomi idag? Vill inte låta spydig på något sätt, men i någon mån får du skylla dig själv. Alla jag träffar som studerar ekonomi är medvetna om hur stora kullar som examineras, och att man därför inte på något sätt sticker ut genom att bara ha tagit en examen. I stort sett alla jag har träffat har dessutom fått sina jobb utifrån sina meriter, utbildningen är mer eller mindre en ren formalitet. Det är enbart tidigare arbeten som attraherar arbetsgivare.

Mitt tips är att ta en master samt denna gång se till att extrajobba.
Citera
2018-11-08, 22:24
Medlem
Citat:
Visste att jag skulle få liknande oneliners av flashbacks intelligenta fysiker. Kan du nyansera dig lite?

varför skulle nån vilja anställa en kandidat istället för en magister?

för att få betala mindre lön för mindre kompetens?

vilka företag strävar efter mindre kompetenta arbetstagare? sök hos dom.

tillräckligt nynsera, kandidaten?
Citera
2018-11-08, 22:25
Medlem
dhwss avatar
Ajajaj, inga kontakter inom branschen du kan gnälla fram ett job hos? Det är nämligen det vanligaste sättet i Sverige. Vad är en "god" arbetsmarknad för ekonomer egentligen? Par hundra sökande per jobb?

Surfade fram lite statistik. Under 2017 var 47 494 akademiker arbetslösa. Vissa här kommer kanske hävda att de alla är lata bidragsparasiter, vilket säkert stämmer för några. Jag betvivlar dock att det gäller alla. Minns en rapport om hur 400 000 jobb försvunnit de senaste decennierna. Många var säkert enkla jobb men nog fanns det en och annan mer kvalificerad tjänst med. Förvisso skapades också 300 000 nya jobb, men de var främst inom IT och ger oss ändå en förlust på 100 000 jobb.

Såvida du inte är en fullständigt katastrofalt dålig ekonom ska du inte klandra dig själv. Det finns inte jobb till alla, även om vissa verkar tro det, och någon måste förlora. Inte ditt fel att du föddes i ett land med en dålig arbetsmarknad även i "goda" tider, där vem du känner är viktigast, där du kommer bli diskriminerad på marknaden när du fyller 40 och där de flesta akademiska utbildningar inte lönar sig även om du hittar ett jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av poolo

Problemet för studenterna men även det svenska samhället är att majoriteten av människor är medelmåttor. Dessa människor har nu, kanske med nöd och näppe, men ändå, tagit en examen och många har tagit studielån. Dessa lån har staten finansierat med skattepengar. Ska samhället bara acceptera denna förlust?
Senast redigerad av dhws 2018-11-08 kl. 22:30.
Citera
2018-11-08, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejhejpoalla
varför skulle nån vilja anställa en kandidat istället för en magister?

för att få betala mindre lön för mindre kompetens?

vilka företag strävar efter mindre kompetenta arbetstagare? sök hos dom.

tillräckligt nynsera, kandidaten?
Och du tror på allvar att folk med masters inte har samma problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in