Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-14, 07:58
  #37
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGrodan
Jag tänkte här presentera mina samlade kunskaper om hur SÄPO och NOA arbetar när de bedriver spaning mot personer.

Först kort om mig utan att förhoppningsvis röja vem jag är.
Jag har haft span på mig av Säkerhetspolisen vid ett antal olika tillfällen och har senare fått möjlighet att ta del av deras resultat av detta och därmed har jag dragit en hel del slutsatser kring hur de arbetar. Jag har också en del insyn i NOA, ingen lust att berätta hur, och har den vägen fått reda på en del hur de arbetar just vad gäller spaning. Mer än så tänker jag inte röja om mig själv. Mina kunskaper är några år gamla men jag tror inte så mycket förändrats.

Mitt mål med den här tråden är också att försöka vara tydlig i vad jag vet, vad jag hört och vad som är mina egna slutsatser, fråga gärna om jag är otydlig rörande detta. Det finns så mycket spekulationer och konspirationsteorier här på Flashback så jag hoppas att den här tråden kan bli en samling av information som är korrekt och inte vilda spekulationer förklätt till insiderinformation.

Uttagning och utbildning
Till att börja med. Säpo och NOAs spanare genomgår samma typ av utbildning. Utbildningen är tre månader och sker i Stockholm för samtliga, oavsett var i landet man arbetar. För att bli uttagen så måste man ansöka och ha flera års erfarenhet som polis i yttre tjänst, alltifrån tidigare spanarerfarenhet (tex knarkspan) till polis i ingripandeverksamheten. Den som ansöker får göra en del tester av problemlösarkaraktär. Den som ansöker och antas blir uppflyttad en säkerhetsklass vilket innebär att denne intervjuas av en tjänsteman på Säpo och utökad registerkontroll sker som man måste bli godkänd på. Utbildningen består av en rad moment, till exempel juridik kring vad man som spanare får och inte får göra, fotografering med teleobjektiv och dold kamera, användning av mörkerkikare, radiokommunikation, skytte, bilkörning, taktiskt uppträdande, spaning till fots med mera. Bilkörningen sker dels i vanlig trafik i Stockholm men även norröver på bana för att lära sig hantera bilar i extrema väderförhållanden. Mycket av utbildningen är praktisk och handlar om att koordinerat röra sig till och från platser och offensiv bilkörning och övande av olika scenarion där det kan handla om alltifrån upptäckt till pågående grov brottslighet där man kan tvingas fatta snabba beslut om ingripande. Spanareleverna gör faktiskt också ganska vanliga övningar som kan ske på vilken arbetsplats som helst, kanske för att svetsa samman klasserna, vad gäller NOA så är en klass sammansatt av spanarelever från hela landet som sedan ska arbeta utifrån NOAs spanarkontor (vars adresser är hemliga) så det är också ett sätt för framtida spanare från olika delar av landet att lära känna varandra och man har en hel del kul, festar tillsammans och säkert har någon romans uppstått någon gång. Det skiljer sig inte så mycket från en helt vanlig vidareutbildning i vilket företag som helst i det hänseendet. Spanareleverna förses redan under utbildning av de arbetstelefoner som kommer följa dem var de än går. Märket är Blackberry på grund av dessa telefoners höga säkerhet. Via dessa telefoner så briefas spanarna av sin handläggare om den person de ska spana på och briefingen innehåller bilder på personen och andra som denne ofta rör sig med samt även bilnummer och adresser av intresse som personen kan tänkas röra sig runt med. Detta för att spanaren ska kunna läsa sig in på ett ärende innan passet.

Det får räcka för ikväll. Jag kommer återkomma med del två när jag har tid.
Häftigt må jag säga! Du få gärna berätta mer, så mycket du kan utan att outa dig själv. Har du någon kunskap om internet? Har de direktkontakt med IT-jättarna? Får spanarna ha sociala medier?
Citera
2018-11-14, 10:42
  #38
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGrodan
Jodå. Har ju spaningspromemorior som lämnats ut om mig, där ingår även lite bilder som de tagit av mig och vissa kontakter och jag hade tänkt att beskriva hur de gick tillväga för att ta bilderna och förfölja.

Jag är lite nyfiken på hur du fick ut spaningspromemoriorna? Gick det inte till åtal brukar de omfattas av sekretess.

Jag har med lämnat in en begäran till SÄPO. De kan ha eventuellt varit involverade i det som jag beskriver i min tråd.

http://www.sakerhetspolisen.se/ovrig...tspolisen.html

Med tanke på nedan är jag tveksam till att jag kommer få ut något:

http://www.allmanhandling.se/2016/10/22/9175/
Citera
2018-11-14, 16:20
  #39
Medlem
448s avatar
I praktiken skriver Säpo ut en handling så verkar bara utförd av Polispersonal i omålade radiobilar och uppenbar telefonavlyssning.

Man tar bort allt som avslöjar att spaningspersonalen som inhämtat utgör sådana som jag skrivit om.

När det gäller teknisk inhämting så behöver inte Säpo begära in avlyssningstillstånd utan man kan rakt av analysera all teletrafik i områden,alla kreditkortstransaktioner och samköra.

Detta sker via lokala enheter så helrikskapacieten är mycket god

Man kan zonbevaka områden och larma om mer än boende Sim/imei/banktransaktioner enheter finns där och genast larma ut sitt Samhalls,bysnille och hjonkontaktnät för och undersöka.

Tvärtom bevakning finns också , om angiverigrupper rapporterat in folk som inte verkar gå att se i Sim/Imei och banksystem på en ort nagelfars dessa noggrant och läggs in i register.
Citera
2018-11-14, 16:41
  #40
Medlem
GladaGrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Häftigt må jag säga! Du få gärna berätta mer, så mycket du kan utan att outa dig själv. Har du någon kunskap om internet? Har de direktkontakt med IT-jättarna? Får spanarna ha sociala medier?
Jag vet inte om de har direktkontakt med IT-jättarna, däremot har de möjlighet att avlyssna telefoner utan att blanda in operatören.

Spanare på NOA har i vart fall en del av dem sociala medier men många av dem är sparsamma med bilder och uppgifter om att de är poliser. En lustig sak som jag noterat är att flera av dem skriver sina namn baklänges eller byter förnamnets och efternamnets begynnelsebokstäver, allt för att inte bli hittade så lätt men ändå kunna lämna ut sin profil till folk de träffar.
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Jag är lite nyfiken på hur du fick ut spaningspromemoriorna? Gick det inte till åtal brukar de omfattas av sekretess.

Jag har med lämnat in en begäran till SÄPO. De kan ha eventuellt varit involverade i det som jag beskriver i min tråd.
Är stor skillnad om du bara begär ut för din egen nyfikenhets skull eller om du begär ut på grund av vidtagna tvångsåtgärder mot dig. I mitt fall gjorde de väl alla tvångsåtgärder som finns utom, möjligen, rumsbuggning även om jag tror att de buggade min bil (kommer återkomma till varför jag starkt tror detta).

För övrigt svamlar användaren 448, inget att lyssna på.
Citera
2018-11-14, 17:01
  #41
Medlem
448s avatar
Personalpoolen som Noa(Fd rikskrim)/Säpo använder mer operativt är gemensam - inget svammel alls.Normalt sett har man lite Polispersonal i örerelse med dessa för att lösa problem

Jag har ju kompetens och kan utala mig i ärendet liksom.

Bara ett exempel , i en bok om kapten klänning mopsar en Poliskvinna upp sig i en bok.
Hon hoppar in i en bil hon tror är en kollega och beskriver en fasanfull doft - det är en ur den gemensamma personalpoolen ala Samhall i bilen.


Lite kuriosa , Tommy Hamren - trafikpolis i Stockholm älskade och bötfälla kollegor.
Säpo/Noa lyckades aldrig visa id kort och klara sig undan han - mycket problem med denna snut
för dom - andra sa bara ok men denna snubbe som är gogglingsbar satte så mycket käppar i hjulet för polisen så det blev lagändring.

Numera kan dom ta enheten som hejdat en spaningsbil utan polisleg på Rakel utan att det blir avslöjat på grund av avlyssning - dom säger bara "bryt av och stick"
Tidigare var det jävla problem mutan mobiler och öppen S70/S80 radio - typ be dom avbryta för "viktigare ärende på annat håll" men det lät så alla skrattade
Citera
2018-11-14, 17:46
  #42
Medlem
448s avatar
Du måste ju förstå att man inte använder Polisutbilade för all spaning....haha finns ju inte kapacitet liksom.

Samhallsagenter är för att man för spaning måste ha mycket tid och därmed arbetlösa och så.
Den socialgrupp som är över är just dessa och utför arbetet mot låga kostnader i form av en lite extra fickpeng.

Man måste också tänka på att en ledsen besviken lämnad utanför systemet i stort gärna känner sig superviktig när han är rektryterad - kanske tejpar fast en blompinne på telefonen så den ser ut som en komradio.

Mycket sånt

Billiga och finns i massor.

Många av dom här bomblarm som är falska kommer från dom , helt kallsvettiga har dom sett en tom låda bakom en buss och ringer in den som att nån snubbe dumpat den där.
I själva verket vill dom bara visa upp sig som uppmärksamma och visa att dom är på tårna...

En del av dagslånga avspärringar är resultatet av dessa hjon
Citera
2018-11-14, 18:01
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Är det SÄPO som spanar är det andra orsaker. Jag gissar att TS varit en del av någon "miljö" på antingen vänster eller högerkanten.

Så behöver det inte vara. Säpos resurser kan disponeras ganska fritt efter vad ledningen finner lämpligt. DN avslöjade ett fall med en polis som hamnat på kant med polisledningen och blev därefter sjukskriven. För att hitta något misskreditera honom med blev han övervakad av Säpo som bland annat smygfotograferade honom på Solvalla travbana.

Tyvärr är artikeln bakom betalvägg men:

https://www.dn.se/arkiv/ekonomi/skug...ak-med-chefen/
Citera
2018-11-15, 09:58
  #44
Medlem
448s avatar
Nja det gör jag inte men det kan vara misskreditering av folk som vill skydda verksamheten.

Lite underhållande dock ändå , starta ett fackförbund istället
Citera
2018-12-05, 15:42
  #45
Medlem
-EE-s avatar
Glada Grodan:

Jag testade att begära ut spaningspromemorior från SÄPO men blev som väntat nekad till att ta del av dessa. Hur du lyckades få ut dessa är för mig ett mysterium...

Gick ditt ärende till åtal?
Citera
2018-12-05, 23:35
  #46
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Vad är det för folk som får sådan intensiv spaning på sig? Knarksäljare? Eller någon som känner till något fall där spaningen definitivt inte var berättigad så att säga?
Betalartikel: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/do...lla-1.11372501
Citat:
Under 2017 begärde svenska åklagare tillstånd till HRA vid sammanlagt 77 tillfällen. Summan kan jämföras med 54 (2016), 44 (2015) och så få som 16 (2014).

Inte en enda av dessa ansökningar har hittills avslagits av landets domstolar.
HRA = hemlig rumsavlyssning.

Men...
Citat:
I en tredjedel av fallen har personer kunnat frias i stället för fällas, då de inspelade banden visat att de inte haft med den förmodade kriminaliteten att göra.
Citera
2018-12-18, 23:53
  #47
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du måste ju förstå att man inte använder Polisutbilade för all spaning....haha finns ju inte kapacitet liksom.

Samhallsagenter är för att man för spaning måste ha mycket tid och därmed arbetlösa och så.
Den socialgrupp som är över är just dessa och utför arbetet mot låga kostnader i form av en lite extra fickpeng.

Man måste också tänka på att en ledsen besviken lämnad utanför systemet i stort gärna känner sig superviktig när han är rektryterad - kanske tejpar fast en blompinne på telefonen så den ser ut som en komradio.

Mycket sånt

Billiga och finns i massor.

Många av dom här bomblarm som är falska kommer från dom , helt kallsvettiga har dom sett en tom låda bakom en buss och ringer in den som att nån snubbe dumpat den där.
I själva verket vill dom bara visa upp sig som uppmärksamma och visa att dom är på tårna...

En del av dagslånga avspärringar är resultatet av dessa hjon

Intressant. Känner du till någon i poolen? Vore lite kul att få höra någon berätta själv om upplägget? Ansvarig etc? Är de med i någon hemlig grupp också online?
Citera
2018-12-19, 07:56
  #48
Medlem
448s avatar
Näe jag orsakade en Säpokollaps så jag har bara haft dom för nytta,nöje och förnedring.

Skit kul mongos och förnedra både polisanställda till gråt och raseriutbrott och hjon inom spaningsorgansiationen jag har aldrig behövt oroa mig för att ha en kopling till Säpo.

Det skulle vara som att Polisen anställde Jackie Arklöv så jag körde bara skiten ur Säpo när dom ville leka lekar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback