Citat:
Ursprungligen postat av
-EE-
Hej!
Blev bara lite nyfiken på hur du fick ut spaningspromemoriorna från SÄPO? Vad angav du för skäl tex?
Jag har anmält mitt fall till både:
http://www.siun.se/ för MUST/KSI/FRA
http://www.sakint.se/ för SÄPO
Säkerhetspolisen vidtog en rad tvångsåtgärder mot mig (bland annat telefonavlyssning) i samband med en brottsutredning och då har man viss rätt att få veta vad som gjorts, det lämnades också ut promemorior från när de spanat på mig. Naturligtvis inte en fullständig redovisning utan endast vid vissa särskilda dagar, skälet för att just dessa lämnades ut tänker jag lämna därhän. Att jag underrättades om avlyssningen har också sina särskilda skäl, det var lagstadgat och inte något som läckte.
Citat:
Ursprungligen postat av
-EE-
De fann att ingen otillbörlig spaning skett. Men det säger ingenting i princip då man med otillbörlig menar att den bryter mot lagen.
Otillbörlig spaning kan det aldrig vara frågan om. Det är aldrig otillåtet att spana. Däremot kan tvångsåtgärder vara otillåtna och den som utsätts för sådant kan få rätt stor insyn i sin personakt hos Säkerhetspolisen.
Citat:
Ursprungligen postat av
arabansplitterny
Varför skulle Säpo berätta att de spanat på dig?...
I samband med att tvångsåtgärder vidtogs mot mig i samband med brottsutredning så underrättades jag i efterhand, dock långt efteråt. Det kom inte som en överraskning, jag hade förstått att jag var övervakad men jag vet naturligtvis inte exakt under hur lång tid och det vet jag fortfarande inte. Att det var Säpo och inte annan myndighet visste jag inte heller förrän jag underrättades även om jag inte kunde tänka mig att det var någon annan myndighet som spanade på mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
-EE-
Fortsätt gärna att skriva!
Orkar inte engagera mig mer just nu, får se hur jag gör. Som jag skrivit tidigare, det är inte magi de sysslar med och jag har redan sett hur foliehattarna reagerar med sitt tramsande och skeptiker som kritiserar och påstår att man är troll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Linguas
Du blev lite för allmän för att det skulle bli intressant. De flesta är inte intresserade av hur de blivit utbildade utan om själva verksamheten. Jag tycker du borde fortsätta och berätta om dina unika erfarenheter.
Utbildningen säger en del om deras kompetens men det är också för att visa att de tar på sig byxorna med ett byxben i taget. Det här är inga övermänniskor med magiska krafter och superhemliga hjälpmedel. Inget jag skulle kunna skriva skulle avslöja något stort, jag har aldrig gjort gällande det, det är säkert en hel del jag inte vet.
Jag kanske drar mina erfarenheter senare vid något tillfälle. Tråden gick inte riktigt som jag ville. I korthet kan jag dock säga att mina erfarenheter vad gäller den rent fysiska spaningen så märkte jag den inte förrän jag utgick från att jag hade span på mig, då gick det rätt snabbt att få det bekräftat och jag fick en overklighetskänsla första gången. Jag hade varnats av en kontakt om att jag kunde ha span på mig, vid det tillfället så till och med påtalade han vissa saker men jag avfärdade det då. Man vill inte tro på det helt enkelt trots att jag hade goda skäl att tro att jag hade span på mig. Blir för omfattande att skriva om krånglet jag gjorde i mina rörelser för att få det bekräftat men jag såg samma bil några gånger på helt olika ställen (vid ett tillfälle på väldigt långt avstånd), det gav en bekräftelse, jag kollade bilnumret och det gick till en privatperson i Norrland, när jag väl förstod att jag hade span på mig så försökte jag uppträda så normalt som möjligt så begav jag mig till fots i kollektivtrafiken och då gick det rätt snabbt att upptäcka att jag även var förföljd till fots. Jag var ganska skärrad och gick därefter direkt hem och tror inte jag lämnade hemmet på två dagar. Det här tillfället (det första tillfället där jag vetat om det) redovisades aldrig för mig i den redovisning som jag fick ta del av långt senare.
I efterhand har jag fått redovisat sådana detaljer att jag förstått att Säkerhetspolisen haft en lägenhet (eller i vart fall kamera eller spanare som varit i en lägenhet vid några tillfällen) mitt emot min, jag lyckades dock aldrig lista ut vilken lägenhet, gjorde väl inga större försök i och för sig. De har dock inte haft särskilt mycket insyn i min lägenhet från den positionen så jag har i efterhand funderat på varför de ens hade kamera eller spanare där och jag har inget bra svar på det annat än kanske att spanarna behövde en bas i närheten och det blev den. Jag gjorde efterforskningar om tekniska hjälpmedel och eventuellt finns det teknik för att avlyssna lägenheter genom fönster med hjälp av laser. Jag har svårt att tro att det skulle ha använts, jag var ensamstående och hade sällan besök och de kan inte ha förväntat sig att få ut något viktigt genom detta. Så jag tror nog att de behövde en bas helt enkelt. Det låter mycket resurser men just att de lade ner mycket resurser vet jag helt säkert och kommer nog återkomma om hur jag vet det.
Nu blev det mycket mer skrivet än vad jag tänkte. Hade tänkt att del 2 om mina erfarenheter skulle vara mer strukturerad, nu blev det lite rörigt och jag har säkert missat en del detaljer.